Kat en hond

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
c4ty02
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 mei 2023 15:01

Kat en hond

Bericht door c4ty02 »

Goedenmiddag allemaal,

Een tijdje geleden is ons oude hond, die wij 4 jaar hebben gehad, helaas overleden. Wij hebben al langere tijd een kat (ik gok zo'n 10-12 jaar). Ons kat en oude honden konden het niet extreem goed met elkaar vinden. Vooral ons hond had nog wel eens de neiging uit te vallen naar de kat en de kat weg te jagen. De kat was echter niet erg bang om binnen te komen en lag dat ook regelmatig heerlijk in de mand van de hond ;). Ook liep de kat soms mee als wij de hond gingen uitlaten. Het leek er dus op dat de hond de kat erger vond dat de kat de hond!!

Sinds kort hebben wij echter een nieuwe hond, namelijk een pup-puber van 6 á 7 maanden uit het asiel. Wij hadden vernomen dat de hond samen heeft gewoond met een kat, deze erg leuk vond, en hier zelfs mee speelde. Echter toen de pup de kat voor het eerst zag rende hij erachteraan en blafte hij erg veel. Hier is de kat natuurlijk erg van geschrokken.
Wij hadden op internet al gelezen over de beste manieren om een hond en kat aan elkaar te laten wennen. Dit gaat alleen super moeilijk, doordat ons kat echt een buitenkat is en weinig binnenkomt. Daarnaast is ons kat dus best schrikkerig en laat hij zich al erg snel wegjagen. De hond blaft dus naar de kat, maar wij vermoeden dat dit is omdat hij blij is de kat te zien en er mee wilt spelen. Hier zit de kat natuurlijk niet op te wachten hahah...

Nu is mijn vraag, hebben jullie tips/ideeën etc. om de kat en hond aan elkaar te laten wennen. De kat opsluiten zou een optie zijn, maar omdat het dus een buitenkat is willen wij hem hiermee geen stress bezorgen...

Ik stel alle tips extreem op prijs, heel erg bedankt alvast allemaal!!!!!!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kat en hond

Bericht door Anne »

Wat fijn dat jullie voor een asiel dier hebben gekozen :eboohoo:

Jullie hond moet opgevoed worden en daarbij horen correcties gegeven te worden. Zo ook het geblaf naar jullie poes dient gecorrigeerd te worden
Want jullie als roedelleider maken uit wat als een gevaar gezien moet worden en niet jullie hond

Ik zelf heb heel veel aan Cesar Millan gehad
Ik heb zijn boek " Cesars aanpak" standaard in de kast

https://www.bol.com/nl/nl/f/cesars-aanpak/30535607/

Hij heeft ook verschillende programma's op national geographic
Zoals better human better dog

Het leuke aan Cesar vind ik dat hij je leert je hond op een hondse manier te corrigeren ( zoals de alfa hond in het wild zou doen)
En niet op een menselijke manier wat veel te wensen overlaat

Voor nu is het belangrijk de rust in huis te bewaren, probeer rustig te blijven op een assertieve manier
Vergeet niet dat jouw hond jouw energie goed aanvoelt
Honden hebben gezag voor degenen met kalme assertieve energie
Zo'n soort zelfbewuste energie die de alfa hond ook uitstraalt
Wees dus rustig, niet boos, niet gefrustreerd maar geduldig en kalm als je je hond terecht wijst en praat zo min mogelijk ( praten drukken emoties uit)
Gebruik geluidjes maar wel op een ferme rustige manier
En blijf consequent
Zorg er ook voor dat je hond de poes niet te druk bejegend
En ga Cesar kijken, dan wordt de rest vanzelf duidelijk :lol:
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
c4ty02
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 mei 2023 15:01

Re: Kat en hond

Bericht door c4ty02 »

Hi Anne,

Bedankt voor je bericht!
Je hebt zeker gelijk. Dat is inderdaad de aanpak die we nu proberen. Blaffen willen we zo veel mogelijk afleren, al is het wel een Jack Russel ;). Het trainen gaat echter hartstikke goed en we hebben hem ook nog maar 2 weken, dus ik moet natuurlijk ook niet te veel verwachten. Hij is ook 6-7 maanden nu, dus we gaan een moeilijke periode in.
Maar je gaat je dan toch zorgen maken, we willen wel dat de kat zich thuis blijft voelen!

Cesar Miller kennen wij!! Goede tip, ik zal wat filmpjes kijken en wellicht het boek bestellen.
*Ik wil hier wel aan toevoegen, dat sommige manieren die hij gebruikt onderhand volgens mij al wel wat achterhaald zijn…
Anne schreef: 24 mei 2023 19:20 Wat fijn dat jullie voor een asiel dier hebben gekozen :eboohoo:

Jullie hond moet opgevoed worden en daarbij horen correcties gegeven te worden. Zo ook het geblaf naar jullie poes dient gecorrigeerd te worden
Want jullie als roedelleider maken uit wat als een gevaar gezien moet worden en niet jullie hond

Ik zelf heb heel veel aan Cesar Millan gehad
Ik heb zijn boek " Cesars aanpak" standaard in de kast

https://www.bol.com/nl/nl/f/cesars-aanpak/30535607/

Hij heeft ook verschillende programma's op national geographic
Zoals better human better dog

Het leuke aan Cesar vind ik dat hij je leert je hond op een hondse manier te corrigeren ( zoals de alfa hond in het wild zou doen)
En niet op een menselijke manier wat veel te wensen overlaat

Voor nu is het belangrijk de rust in huis te bewaren, probeer rustig te blijven op een assertieve manier
Vergeet niet dat jouw hond jouw energie goed aanvoelt
Honden hebben gezag voor degenen met kalme assertieve energie
Zo'n soort zelfbewuste energie die de alfa hond ook uitstraalt
Wees dus rustig, niet boos, niet gefrustreerd maar geduldig en kalm als je je hond terecht wijst en praat zo min mogelijk ( praten drukken emoties uit)
Gebruik geluidjes maar wel op een ferme rustige manier
En blijf consequent
Zorg er ook voor dat je hond de poes niet te druk bejegend
En ga Cesar kijken, dan wordt de rest vanzelf duidelijk :lol:
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kat en hond

Bericht door Anne »

Ik zou beginnen met elke dag flink wat beweging zodat je hond geen opgestapelde energie krijgt die hij anders zou kunnen gebruiken aan het uiten van frustraties ;-)
Dus lekker veel wandelen en dan op Cesars manier
Perfect voor je hond om de roedelleider- volger te oefenen, onderhouden en te bevestigen
Put je hond maar lekker uit, honden die moe zijn luisteren altijd beter :smile:
Ik kreeg eerder altijd te horen dat onze honden ( in de tijd dat Timmie er nog bij was, een Duitse herder, overleden in 2014) zo lief waren omdat ze los netjes naast me liepen. Dit was op de terug weg vlak bij ons huis. Wat deze mensen niet wisten was dat we 2,5 uur gewandeld hadden. Ik moest altijd lachen en zei dan dat ze moe waren :-P

Wat bedoel je met achterhaald?
Het enige wat belangrijk is dat deze man duizenden honden heeft gered die anders ingeslapen zouden worden vanwege hun gedrag. :-P the red zones dogs, zoals hij ze noemt
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Kat en hond

Bericht door Synemios »

Cesar Miller kennen wij!! Goede tip, ik zal wat filmpjes kijken en wellicht het boek bestellen.
*Ik wil hier wel aan toevoegen, dat sommige manieren die hij gebruikt onderhand volgens mij al wel wat achterhaald zijn…
Niet alleen volgens jou:

En op internet zijn er heel veel discussies tussen voor en tegenstanders mbt zijn methodes.

https://dier-en-natuur.infonu.nl/huisdi ... illan.html

https://www.huisdieren.nu/over-pvh/wat- ... -te-horen/

https://www.dogbasics.nl/nieuwslezer/it ... ussie.html

https://moniquebladder.wordpress.com/20 ... arom-niet/

Hondenforum met reacties van honden eigenaren:

https://www.hondenpage.com/hondenforum/ ... ringen.php
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat en hond

Bericht door Rik »

Wat ik weet is dat de methodes van Cesar af en toe negatief zijn (hoewel hij er wel resultaat mee haalt). Ik ben meer van de positive reinforcement methodes zoals van Zak George en Matt Beisner (ook allebei wel te vinden op youtube en facebook).

Matt heeft bijvoorbeeld met The Zen Dog een hele andere benadering tot probleem-honden dan Cesar (zie de Dog: Impossible serie).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Kat en hond

Bericht door Synemios »

Rik schreef: 24 mei 2023 23:25 Wat ik weet is dat de methodes van Cesar af en toe negatief zijn (hoewel hij er wel resultaat mee haalt). Ik ben meer van de positive reinforcement methodes zoals van Zak George en Matt Beisner (ook allebei wel te vinden op youtube en facebook).

Matt heeft bijvoorbeeld met The Zen Dog een hele andere benadering tot probleem-honden dan Cesar (zie de Dog: Impossible serie).
Ja een vriendin van mij noemde deze methode ook.
Ik ben er te lang uit om echt goede adviezen te geven dus dat laat ik aan anderen over, wel kijk en lees ik nog veel, maar met name omdat vrienden van ons daar veel mee bezig zijn.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Plaats reactie