Wanneer we thuis zijn wil de kater continu spelen (ik ben radeloos)

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
tweeinplaatsvaneen
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 mei 2023 10:08

Wanneer we thuis zijn wil de kater continu spelen (ik ben radeloos)

Bericht door tweeinplaatsvaneen »

Wij hebben begin oktober twee katten geadopteerd uit het asiel, gisteren zijn ze één jaar geworden. Het betreft een kater en een poes, broer en zus, beide gecastreerd. Het zijn binnenkatten.

De poes lijkt gewoon een gelukkige kat te zijn: ze zijn beide nooit bang, sociaal naar mensen, gezond gewicht, ze krijgen nat voer, droogvoer, puzzle feeders, waterfonteintjes, meerde kattenbakken, genoeg slaap- en verstop-plekken (ook al verstoppen ze zich nooit), veel speeltjes, afwisseling en speeltijd (2-3 uur per dag)... Ook al denk ik dat de poes wat vaker zou willen spelen. Want de kater kan het niet laten om zijn zusje aan te vallen of uit de weg te duwen wanneer er gespeeld wordt.

Ik werk veel vanuit huis, maar ik wil het liefste naar kantoor vluchten. Ze slapen namelijk wanneer we niet thuis zijn... Maar door de kater zijn behoefte aan continue prikkeling ben ik wanneer ik wél thuis werk genoodzaakt om continu (6-8) pauzes te nemen (10 minuten spelen), waardoor mijn werkdag een late eindtijd heeft ook al werk ik vanuit huis. Doorgaans is het prima, het is vermoeiend, maar hier hebben we voor gekozen, toch? Maar vandaag is weer een hel dag én ik TREK HET NIET MEER.

Een hel dag betekend dat hij niet zijn rust neemt na 10 minuten, maar al, sinds dat ik om 07:00 ben opgestaan, aan het etteren is. Hij begint iets in huis te slopen omdat hij wil spelen. Prima ik speel (actief! ik heb tientallen videos op YouTube bekeken maar ze zeggen allemaal hetzelfde). Maar iedere keer dat er 10 minuten voorbij zijn en ik wil gaan werken, of hij stopt met spelen want 'hey! dit is niet meer interessant genoeg!' gaat hij weer iets vernielen in huis. En na een hele dag spelen is het nog niet genoeg. Ik kan niet eens naar de keuken om mezelf iets te eten te maken zonder dat hij aan de deur gaat krabben.

Ik heb het gevoel dat het over tijd alleen maar erger is geworden, zijn drang om te spelen en zijn gepest naar zijn zusje wanneer zij probeert te spelen. Ik heb het gevoel dat ik ondertussen alles heb geprobeerd en ik wordt er dol-ongelukkig van. Ik heb zoveel websites bekeken over gedrag bij katten, zoveel dingen geprobeerd (interactieve speeltjes, succes, nee niet interessant... redirecting bad behavior... hoe dan als ik een hel dag heb? dan kan ik beter een verlofdag opnemen) en ik voel me er alleen maar ellendig en schuldig over dat de kater verveeld is en ik blijkbaar niet aan zijn behoeftes kan voldoen. Terwijl ik letterlijk nog nooit een kat of kitten heb gehad die dit gedrag vertoonde. Mijn vriend sluit de deur van zijn studio en kan rustig zijn gang gaan wanneer hij thuis komt van werk. Mijn werkplek is in een open ruimte. Tenzij ik ze naar de kamer wil verbannen, wat ik doe wanneer ik een online afspraak heb voor werk (soms gaat hij dan slapen alsof er niemand thuis is, soms maakt hij weer eens iets kapot), ben ik continu blootgesteld aan hem. Ik wil het beestje gewoon gelukkig maken en zorgen dat hij niet verveeld is, maar ik weet het echt niet meer. Ik zou hem bijna aan iemand anders willen geven, als zij hem wel zouden kunnen bieden wat nodig is, maar mijn grootste angst is dat het hun ook niet lukt en dat hij dan terug gaat naar het asiel.

Heeft iemand – nog ergens: een idee, een mogelijke verklaring, een gedragscursus voor mij om beter met hem te spelen of hem gemakkelijker te maken in de tijden dat ik thuis ben en niet continu met hem kan spelen, een wondermiddel of een wonderspeeltje wat iedere kat catisfied maakt?
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5467
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Wanneer we thuis zijn wil de kater continu spelen (ik ben radeloos)

Bericht door nellebel »

ik herken dit gedrag van gijs, en bij hem ging het over eten. zodra wij in de buurt van zijn etensbakje kwamen. (later zelfs al als we alleen al gingen lopen) dan rende hij naar zijn bakje en ging hij eten. als het bakje leeg was dan maakte hij dat zeer duidelijk. bleef op en neer rennen, ons voor de voeten lopen, klagelijk piepen (hij kan niet miauwen) en als aller vervelends onze andere poes guusje aanvallen. dit werd steeds erger en erger.
totdat we besloten dat niet gijs maar wij bepaalden wanneer hij eten kreeg en zijn vervelende gedrag gingen negeren. ik denk namelijk dat jouw kat ook niet perse wil spelen, maar hij bepaalt en dat maakt ook dat zijn gedrag steeds overheersender wordt.
dat met gijs was heel intensief hoor en echt niet leuk. maar zijn gedrag negeren, guusje wat bij hem weghouden en voor haar vluchtmogelijkheden maken, maar zijn klagelijk zeuren totaal negeren. hebben uiteindelijk geholpen. ze kregen op vaste tijden hun eten, en niet wanneer hij voor onze voeten begon te rennen en snel bokjes eten. nu doet hij dit niet meer. laat zijn brokjes rustig liggen, want hij weet, ik krijg op vaste tijden mijn eten. hij pest guusje een stuk minder. Jouw kat wordt ws ook extremer omdat jij om=p hem reageert.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
tweeinplaatsvaneen
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 mei 2023 10:08

Re: Wanneer we thuis zijn wil de kater continu spelen (ik ben radeloos)

Bericht door tweeinplaatsvaneen »

Hi nellebel, bedankt voor je reactie. Erg vervelend, maar het is fijn dat jullie het hebben kunnen oplossen!

Het negeren heb ik ook wel eens aan gedacht. Het maakt het alleen moeilijk omdat hij letterlijk delen van het huis gaat slopen door eraan te knagen, krabben of omgooien. Hem er af halen werkt niet, want hij staat een seconde op de grond en dan is hij weer terug (tot tien keer toe), zelfde met 'nee'. Ik heb ook geen ruimte waar hij niks kan vernietigen.

Het maakt het spelen ook een beetje zuur. Want als ik dan uiteindelijk wel met hem speel, wat uiteindelijk wel bij het zorgen voor een kat hoort, voelt het als een beloning voor zijn slechte gedrag. Maar hij houdt anders gewoon niet op met dingen slopen.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5467
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Wanneer we thuis zijn wil de kater continu spelen (ik ben radeloos)

Bericht door nellebel »

je zou eigenlijk een moment van spelen moeten kiezen wanneer hij op dat moment even zich netjes gedraagt. maar vooral belangrijk dat jij het moment kiest en niet omdat hij zich misdraagt. als hij iets kapot maakt, hem weg pakken en niets zeggen. dit kost inderdaad in het begin ontzettend veel energie en tijd en frustratie. mogelijk dat je vaste tijden voor jezelf kunt plannen om te spelen. ongeacht zijn gedrag
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9348
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Wanneer we thuis zijn wil de kater continu spelen (ik ben radeloos)

Bericht door castratenkoor »

Je zou ergens in huis een klimmuur voor hem kunnen maken waar hij lekker in omhoog kan racen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1738
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Wanneer we thuis zijn wil de kater continu spelen (ik ben radeloos)

Bericht door Asse-Poes »

Kan je niet een buitenverblijf voor hem maken? Dat geeft jou rust om te werken en hij heeft dan een aparte ruimte waar hij allemaal nieuwe indrukken opdoet.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Plaats reactie