Is dit epilepsie of niet?

Voor vragen m.b.t. katten met epilepsie.
Plaats reactie
Doreen
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 mei 2023 01:47

Is dit epilepsie of niet?

Bericht door Doreen »



Ik heb deze video laten zien aan de dierenarts, en ze kon er ook niet veel van maken, want het zijn geen aanvallen met uitvallen of kwijlen zoals de meeste duidelijke epilepsie aanvallen. Nou heb ik wel vandaag voor het eerst Phenoral gekregen voor mijn kat, en het lijkt te helpen. Maar ik vind het naar om niet te weten waar ik, en vooral mijn kat mee te maken heeft, dus hoop hier mensen te vinden met dezelfde soort problematiek en misschien mensen met ervaring? De aanvallen gaan de hele dag door. Het was eerst gewoon soms shockjes, maar nu waren ze vaker om de paar minuten en soms zelfs elk minuut. Ze lijkt er geen last van te hebben, en speelt en drinkt en eet en plast en poept gewoon. In de video slaapt ze niet trouwens, dus het zijn geen slaapshockjes. Hopelijk kan iemand mij helpen? Ik ga sowieso als de medicijnen toch niet goed zijn werk doet, een hartfilmpje laten maken en bloed laten afnemen.
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Is dit epilepsie of niet?

Bericht door Asse-Poes »

Is de diagnose epilepsie door de dierenarts vastgesteld?
Ik begrijp namelijk dat jij daarover twijfels hebt.

Ik zou eerst bloedonderzoek laten doen, omdat er meer oorzaken voor deze stuiptrekkingen kunnen zijn.

https://www.huisdierenacademy.nl/epilepsie-bij-de-kat/

https://kattenkenniscentrum.nl/epilepsi ... 0vertoonde.

https://www.anicura.nl/over-huisdieren/ ... epsie-kat/
Laatst gewijzigd door Asse-Poes op 12 mei 2023 02:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Doreen
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 mei 2023 01:47

Re: Is dit epilepsie of niet?

Bericht door Doreen »

Asse-Poes schreef: 12 mei 2023 01:52 Is de diagnose epilepsie door de dierenarts vastgesteld?
Ik begrijp namelijk dat jij daarover twijfels hebt.

Ik zou eerst bloedonderzoek laten doen, omdat er meer oorzaken voor deze stuiptrekkingen kunnen zijn.

https://kattenkenniscentrum.nl/epilepsi ... 0vertoonde.

https://www.anicura.nl/over-huisdieren/ ... epsie-kat/
Hoi, bedankt voor je antwoord. Ik merk dat ik het ook toch echt niet prettig vind om zo medicijnen te geven terwijl er nog geen onderzoek is geweest. En alles vanuit het filmpje is bepaald en een vorig jaar bloed onderzoek. Ze heeft wel hartruis. We kwamen eigenlijk op het plan om eerst te kijken wat het medicijnen zou doen en als het niet werkt een bloed onderzoek te doen. Maar ik ga denk ik toch maar even bellen om een bloedonderzoek te doen. Ik voel me nou eigenlijk heel stom dat ik dat niet eerst heb gedaan. Maar bedankt dat je mij toch even dat zetje geeft om bloedonderzoek te laten doen. Ik update zodra onderzoek is geweest!
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Is dit epilepsie of niet?

Bericht door Asse-Poes »

Niks stomste aan hoor. Als het om je eigen kat gaat, ben je in de regel minder gefocussed. En echt, daar weet ik inmiddels alles van 😀

Ik vond deze site nog over epilepsie
https://www.huisdierenacademy.nl/epilepsie-bij-de-kat/

De medicatie werkt pas na een week of 2. Je kan dus nog geen effect zien.

Fijn als je ons op de hoogte houdt en veel sterkte voor nu!
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Is dit epilepsie of niet?

Bericht door Asse-Poes »

Nog even een toevoeging: als je DA de poes laat lopen in de spreekkamer (als onderdeel van neurologisch onderzoek) en poes loopt rondjes, dan betekent dit op zich geen slecht nieuws. Mijn Asse-Poes heeft een herseninfarct gehad en liep ook rondjes bij de DA. Maar thuis liep ze keurig in een rechte lijn.

Datzelfde is ook vaak het geval met bloeddruk en lichaamstemperatuur.

Hoe oud is poes eigenlijk?
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Doreen
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 mei 2023 01:47

Re: Is dit epilepsie of niet?

Bericht door Doreen »

Asse-Poes schreef: 12 mei 2023 02:38 Nog even een toevoeging: als je DA de poes laat lopen in de spreekkamer (als onderdeel van neurologisch onderzoek) en poes loopt rondjes, dan betekent dit op zich geen slecht nieuws. Mijn Asse-Poes heeft een herseninfarct gehad en liep ook rondjes bij de DA. Maar thuis liep ze keurig in een rechte lijn.

Datzelfde is ook vaak het geval met bloeddruk en lichaamstemperatuur.
Bedankt voor je antwoord weer! Ik heb de sites bekeken hoor! En ik denk dat het eerst gewoon verstandig is om bloed onderzoek te doen. Bah, kan er gewoon niet door slapen. Heb vorig jaar haar broertje moeten laten inslapen, en dat was best traumatisch voor mij, dus ben weer gelijk bang dat er iets ergs is. En over het medicijn, wat raar? Het leek echt gelijk te werken, en ze is ook meer moe en plast meer en eet meer.. in ieder geval niet zoals ik haar ken. Ze speelt nog wel, maar alles lijkt anders. Maar goed... Op naar bloed onderzoek! Slaap lekker en dankjewel
Doreen
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 mei 2023 01:47

Re: Is dit epilepsie of niet?

Bericht door Doreen »

Asse-Poes schreef: 12 mei 2023 02:38 Nog even een toevoeging: als je DA de poes laat lopen in de spreekkamer (als onderdeel van neurologisch onderzoek) en poes loopt rondjes, dan betekent dit op zich geen slecht nieuws. Mijn Asse-Poes heeft een herseninfarct gehad en liep ook rondjes bij de DA. Maar thuis liep ze keurig in een rechte lijn.

Datzelfde is ook vaak het geval met bloeddruk en lichaamstemperatuur.

Hoe oud is poes eigenlijk?
Deze dame is 14 jaar alweer
Doreen
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 mei 2023 01:47

Re: Is dit epilepsie of niet?

Bericht door Doreen »

Asse-Poes schreef: 12 mei 2023 02:38 Nog even een toevoeging: als je DA de poes laat lopen in de spreekkamer (als onderdeel van neurologisch onderzoek) en poes loopt rondjes, dan betekent dit op zich geen slecht nieuws. Mijn Asse-Poes heeft een herseninfarct gehad en liep ook rondjes bij de DA. Maar thuis liep ze keurig in een rechte lijn.

Datzelfde is ook vaak het geval met bloeddruk en lichaamstemperatuur.

Hoe oud is poes eigenlijk?
Hoi! Even een korte update. Ik heb nog met de dierenarts gepraat en alles, en ik vertrouw gewoon nu op het traject met haar. Ze heeft mij gerust gesteld en we kijken het elke keer om de 2 weken na. Het gaat in ieder geval goed met Miyu, ondanks nog af en toe een shock. Maar zoals je zei duurt het even voordat het echt goed werkt. Gelukkig is ze al een stuk minder moe dan het begin, en lijkt ze weer haarzelf!
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Is dit epilepsie of niet?

Bericht door Asse-Poes »

Dat is goed nieuws en fijn dat Miyu beter in haar velletje zit.
Kan jij ook weer wat beter slapen 😀

Is er wel bloedonderzoek gedaan of vindt dat over 2 weken plaats?
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Plaats reactie