Wanhopig; poes houdt mij hele nacht wakker

Voor vragen over: krabben aan meubilair en behang, kauwen op electriciteitskabels en andere dingen die je kat niet mag, maar wel doet.
Plaats reactie
Fleur3007
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 dec 2022 03:16

Wanhopig; poes houdt mij hele nacht wakker

Bericht door Fleur3007 »

Hallo allemaal,

Ik hoop zo dat er iemand op dit forum is die het zelfde heeft (meegemaakt). Ik weet echt geen raad meer.

Context: in juli 2 kittens van een boerderij gehaald. Sinds begin september woon ik in een studio van zo’n 25 à 30 vierkante meter. Poezen hebben krabpaal met mandjes en zo’n losse kleine, 1 kattenbak, beide eigen voerbakje, water bakje, speeltjes, vensterbank om naar buiten te kijken. Ze zijn begin november gesteriliseerd en alles is goed en gezond. Krijgen 2x per dag brokjes, niet te veel gezien de kans op overgewicht stijgt als ze gesteriliseerd zijn ( en al helemaal omdat ze niet naar buiten gaan/kunnen)

‘S nachts liggen ze altijd bij mij op/in bed. De ene poes (1) ligt bij mij onder de deken en de ander (2) er vaak op.

Sinds begin december ongeveer denk ik, ‘krabt’ de andere poes (2) de hele nacht door op m’n deken. Met z’n nageltjes. Ik heb een video waarbij je het kan horen:

Ik word er zo gek van, het is een verschrikkelijk geluid. Ik maak gebroken nachten.

wat kan ik doen? Ik wil m’n nachtrust terug :(
Cerna

Re: Wanhopig; poes houdt mij hele nacht wakker

Bericht door Cerna »

Oordopjes?

Geen idee waarom de kat dat doet. Het lijkt op ondergraafgedrag. Ze doen dat in de kattenbak (waar het ook hoort :smile: ) en veel katten doen het ook bij hun eten wanneer ze de bak niet helemaal leeggegeten hebben.
Spelen met de andere kat die onder het dekbed ligt is het ook niet denk ik want dan zou kat 2 (hebben ze geen namen?) springen en niet krabben.
Ik denk echter eerder dat het een vraag om aandacht is.

En wat is "niet teveel brokjes".
De kittens zijn nog volop in de groei en moeten dus ook goed eten (de kans op overgewicht is na sterilisatie echt te verwaarlozen tenzij ze alles gaan eten wat eetbaar is). Niet alleen brokjes, maar ook goed natvoer.
Bij mij staan de brokjes 24/7 ter beschikking voor de katten en krijgen ze per kat 2x daags ongeveer 30 gram natvoer. Mijn katten hebben (op een-na) een gezond gewicht.

Ik heb trouwens slechte ervaringen met boerderijkatten in een appartement. De vrije genen van de ouders zitten toch in zo'n dier en dat ging bij mij helemaal fout (en ik heb een appartement van 140 m2) want Flora wilde weg, de vrijheid tegemoet. Ze raakte hierdoor erg gefrustreerd omdat ze bij mij wel naar buiten kon, maar niet weg.
Ik hoop dat het bij jou goed blijft gaan wanneer de katten in de pubertijd komen.
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Wanhopig; poes houdt mij hele nacht wakker

Bericht door Asse-Poes »

Misschien hoor ik het niet goed, maar het lijkt erg op tevreden (hard) spinnen en trappelen met de voetjes. Jouw katje heeft lange nageltjes en dat hoor je ook, hij lijkt te haken in het dekbedovertrek.

Bellow spint heel zachtjes, maar Clea doet dat zo hard dat mijn man er ook 's nachts wakker van wordt.
En Clea is gewoon alleen maar dolgelukkig en in extase...

Als het dit is, kan je er weinig tegen doen. (Een kat ongelukkig maken is natuurlijk geen optie). Je kan je katje ergens anders 's nachts laten slapen? En het scherpe puntje van de nageltjes knippen zodat hij niet meer in het dekbed blijft haken.
Anders de oordopjes van Annet gaan gebruiken 😀
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Wanhopig; poes houdt mij hele nacht wakker

Bericht door Rik »

Bono en Yuna doen sinds precies hetzelfde. Ik til dan het dekbed op en dan kruipen ze eronder. Ze gaan dat even liggen maar komen op een gegeven moment toch weer tevoorschijn om van ergens op het bed te gaan slapen.

Ik zou het overigens ook raar vinden als ze dit lang blijft doen. Op een gegeven moment moet ze toch tevreden gaan slapen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Nicole V
Huiskat
Huiskat
Berichten: 58
Lid geworden op: 24 dec 2022 02:38

Re: Wanhopig; poes houdt mij hele nacht wakker

Bericht door Nicole V »

Verwissel eens van dekbed/sprei. Mogelijk wilt hij iets begraven die vies ruikt. Miss heeft er ééntje met een vieze kont op gezeten of vieze pootjes uit de kattenbak op gelopen?
Katten zijn nachtdieren, en in zo'n kleine ruimte is er al snel niks meer te ontdekken.
Heeft niks meer met de natuur te maken vanwaar ze uit komen waar al hun zintuigen geprikkeld werden.
Boerderij katjes of gratis katjes moet je ook laten castreren hoor.
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Wanhopig; poes houdt mij hele nacht wakker

Bericht door Asse-Poes »

Nicole V schreef: 27 dec 2022 14:43
Boerderij katjes of gratis katjes moet je ook laten castreren hoor.
Is begin november al gebeurd 😀
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
RobinVDK89
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 mei 2023 10:47

Re: Wanhopig; poes houdt mij hele nacht wakker

Bericht door RobinVDK89 »

Herkenbaar … Mijn Jean-Luc slaapt bij ons in bed. Het is een stevige ex-kater van 8kg. Hij ‘krabt’ niet aan het deken, maar heeft wel véél plaats nodig, en dat heeft soms wel effect op mijn nachtrust :eshhh:

Het antwoord die ik telkens krijg: laat de kat dan ergens anders slapen … lijkt me ook voor jou probleem een van de weinige oplossingen :edoh:
Plaats reactie