Eet een kat echt minder van "betere" brokken?

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
Vaal1977
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 11 mei 2018 11:27

Eet een kat echt minder van "betere" brokken?

Bericht door Vaal1977 »

Hoi,

Ik ben bekend met alle afwegingen tussen natvoer en droogvoer, vers/rauw, etc. Ik heb echter één concrete vraag nu.
Heeft iemand wel eens uitgetest of een kat echt minder eet als je hem "betere" brokken geeft?
De meeste standaardbrokken in de supermarkt en ook dierenwinkel bevatten vaak veel granen, of geen granen maar alsnog veel koolhydraten. Of geen granen maar dan plantaardige eiwitten. Over het algemeen lees je dat je het best brokken kan geven met veel dierlijke eiwitten. Dus veel vlees of vis erin. Die zijn natuurlijk veel duurder. Maar er wordt dan gezegd dat ze er ook (veel) minder van nodig hebben.
Maar nergens lees ik iemand die dit heeft uitgetest. En of de kat dan uit zichzelf minder gaat eten, of dat je gewoon minder moet neerzetten.

Dus wie heeft het uitgetest? :-D

Vaal
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5162
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Eet een kat echt minder van "betere" brokken?

Bericht door Synemios »

Ja dat scheelt, hoe hoger het vleesaandeel hoe minder ze nodig hebben en hoe minder sommige katten eten.

Maar ik heb ook 2 katten die hebben geen rem wat je ze ook geeft, dus wat dat betreft moet je dan toch minder neerzetten, het ligt dus ook aan de kat.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Vaal1977
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 11 mei 2018 11:27

Re: Eet een kat echt minder van "betere" brokken?

Bericht door Vaal1977 »

Ik heb 3 katten dus dat wordt lastig verdelen/apart houden dan. Op zich zijn ze nu mooi slank ondanks dat ze onbeperkt kunnen eten. Twee zijn er nog wel jong (10 maanden).
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5162
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Eet een kat echt minder van "betere" brokken?

Bericht door Synemios »

Je zou ze dan regelmatig kunnen wegen en misschien gaat vrij voeren bij jou wel goed.
Ik gebruik zelf chipbakken en voer ze allemaal apart qua natvoer, maar ik heb er 2 op dieet voer staan dus hier kan het ook eigenlijk niet anders.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1709
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Eet een kat echt minder van "betere" brokken?

Bericht door Asse-Poes »

Goeie vraag! Maar ik heb er geen antwoord op.
Mijn katten krijgen de 'betere' brokjes maar ik weeg de brokjes nooit en heb dat ook nooit gedaan (behalve bij ziekte).
Ze eten wanneer ze willen en zoveel als ze willen.
Natvoer is wel op vaste tijden.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5460
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Eet een kat echt minder van "betere" brokken?

Bericht door nellebel »

ik heb het ervaren maar vooral met light brokken. daar worden ze juist dikker van. omdat ze meer willen eten. zowel mijn eerste kat nellie als gijs nu moesten afvallen. bij de light brok die dus minder calorieen bevat, bleven ze zeuren om eten en aten ze uiteindelijk dus veel meer. toen ik daarmee stopte en goede brok ging geven bleken ze minder te gaan eten. ik denk dat zo'n goedkope brok misschien vergeleken kan worden met een light brok. weinig inhoud en voedingswaarde.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Plaats reactie