Kat plast in bed na weekendje weg

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Plaats reactie
S4mmie
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 apr 2023 11:41

Kat plast in bed na weekendje weg

Bericht door S4mmie »

Hoii,
Ik heb 3/4 weken geleden een (geholpen) broer en zusje geadopteerd van 1+ jaar.
Tot nu toe nog geen problemen gehad, alleen in de eerste dagen een stress poep in mn bed hahah maar dat is nooit meer gebeurt.
Nu ben ik bijna altijd thuis, maar afgelopen weekend was ik bij iemand aan het logeren van vrij-zo. Mn ouders hebben ze verzorgt dus ze hebben wel gewoon eten en drinken etc gekregen natuurlijk.
Nu kwam ik zondag thuis en er was meerdere keren in mn bed geplast.
Het is onderhand donderdag en vanaf zondag is er elke dag in mn bed geplast.
Dit is pas begonnen sinds ik dat weekend weg ben geweest, zit hier een verband in? Ik dacht in eerste stantie dat ze "boos" waren omdat ze minder aandacht hadden gekregen, alleen dat duurt nu wel erg lang haha.
Dus mijn vraag is waarom doen ze dit ineens nadat alles goed ging en hoe kan ik er het best mee om gaan en het hopelijk oplossen?
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Kat plast in bed na weekendje weg

Bericht door Asse-Poes »

Oef dat is wel een heel vervelend probleem.
Ik heb geen flauw idee hoe je dit kan voorkomen.
Ja, de slaapkamerdeur dicht houden, maar dat is je bedoeling niet.

Mijn Okki heeft het gepresteerd om mij een volle week te negeren nadat ik een paar dagen op vakantie was. Ze ging demonstratief bovenop de kast zitten met haar rug naar mij toe.
Dus ja, ze kunnen 'boos' zijn dat je weggeweest bent en ze zich in de steek gelaten voelden.

Het kan niet zo zijn dat je ouders per ongeluk de deur naar de ruimte waar de kattenbak staat dicht hadden gedaan? Of dat de bak, naar de mening van poes, te vies was?

De ondergeplaste lakens kan je het beste wassen met biotex groen. Dat breekt de enzymen af en zo ruiken de katten de urine niet meer,
Zolang zij urine ruiken, loop je het risico dat blijven ze die plek blijven gebruiken als toilet.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat plast in bed na weekendje weg

Bericht door Rik »

Asse-Poes schreef: 21 apr 2023 12:28 Ja, de slaapkamerdeur dicht houden, maar dat is je bedoeling niet.
Als het de eerste keer een 'ongelukje' of 'protest' was, dan kan het inmiddels een soort gewoonte zijn geworden.

De slaapkamerdeur dan een tijdje dichthouden (overdag) kan wel helpen dit patroon te doorbreken.

Als je echter vermoed dat er stress in het spel kan zitten dan zouden ze (of 1) ook een blaasontsteking kunnen hebben.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie