Voormalig zwerfkitten blijft klein.

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Plaats reactie
Bastetekedet
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 mar 2023 20:07

Voormalig zwerfkitten blijft klein.

Bericht door Bastetekedet »

Hallo,

Begin december is er een zwerfkitten bij mij binnen gekomen. Geen eigenaar gevonden. Dus nu blijft hij hier. Naar de dierenarts geweest en alles prikjes en castratie gehad enzo. Zijn buikje hangt nu wel omdat hij zo dik stond van de wormen en zat vol vlooien..dit is allemaal opgelost. Maar hij groeit niet. Hij eet veel. Zijn korrels en dan ook kitten natvoeding. Meer dan voldoende en ohja dagelijks wat catisfactions...
Hij is normaal van dikte. Maar nog niks gegroeit. Komt dit door dat het een straat kitten was? Ik heb niet veel ervaring met katten. Heb enkel honden gehad... Maar wat een lieverd en hij gaat nooit meer door de deur uit zit amper 2 minuten in de tuin en wilt terug. Dus van straat kitten tot huiskat uit eigen keuze :p. En volgt mij overal. De dierenarts vermoede in december dat hij rond augustus zou geboren zijn. Mawr dan vorige keer dacht hij toch jonger. We kunnen het niet weet..maar wat wenwel zien is geen groei...ook mensen die niet zoveel langskomen zien geen verschil... is dit normaal?
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Voormalig zwerfkitten blijft klein.

Bericht door Asse-Poes »

Wat fijn datje dit kleintje een thuis geeft!

Er zijn katjes die lang klein blijven 😀 En pas later een groeispurt krijgen. Dat zijn vaak de laatbloeiers, of de zwaktste kittens uit het nest.
De vele wormen hebben hem ook geen goed gedaan natuurlijk.
Had de dierenarts een verklaring voor de groei-stagnatie?
Hoeveel weegt je Katertje nu?

In de link hierondeer staat een groeicurve, dan kan je ook even kijken of hij er heel ver onder zit.
https://www.alleskatten.nl/groei-van-een-kitten/
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Voormalig zwerfkitten blijft klein.

Bericht door Dinky »

Je hebt ook katten die klein blijven.

Zo weet ik katten op een boerderij die klein zijn en waarvan je denkt maximaal halfjaar oude kat te zien maar die bleek toch al 4 jaar te zijn en haar dochter die daar ook was bleek ook al volwassen.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9343
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Voormalig zwerfkitten blijft klein.

Bericht door castratenkoor »

Zou kunnen dat hij inteelt is, dan kunnen ze ook kleiner blijven. maar ook slechte start kan natuurlijk meespelen. En ja sommige katten blijven klein. Ik heb een poesje, kruising Brit X HTK en zij is 7 jaar, weegt nog geen 3 kg. Heel klein gebleven. Mager is ze niet, ook niet dik, compact model.
Heel fijn dat dit kleintje bij jou mag wonen! Ik hoop dat hij heel oud mag worden.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Cerna

Re: Voormalig zwerfkitten blijft klein.

Bericht door Cerna »

Ik denk dat het gewicht belangrijker is dan de omvang (al gaat dat meestal samen :smile: ).
Is hij al wel aangekomen sinds hij bij jou woont? En anders misschien het voer veranderen (bijv. Hills AD).
Appie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 04 mar 2023 11:10

Re: Voormalig zwerfkitten blijft klein.

Bericht door Appie »

Het diertje is ongeveer dus een half jaar oud, door de wormen e.d. heeft de kitten een slechte start of periode gehad en kan hierdoor dus verschillende belangrijke groei fases slecht doorgekomen zijn.
Het kan problemen in de toekomst gaan geven en of een minder lang leven krijgt, maar het hoeft niet zo te zijn dat het diertje een mindere kwaliteit van leven zal krijgen.
Cerna

Re: Voormalig zwerfkitten blijft klein.

Bericht door Cerna »

Appie schreef: 10 mar 2023 20:50 Het diertje is ongeveer dus een half jaar oud, door de wormen e.d. heeft de kitten een slechte start of periode gehad en kan hierdoor dus verschillende belangrijke groei fases slecht doorgekomen zijn. Het kan problemen in de toekomst gaan geven en of een minder lang leven krijgt, maar het hoeft niet zo te zijn dat het diertje een mindere kwaliteit van leven zal krijgen.
Ik heb in 1995 een kitten uit Frankrijk meegenomen (gesmokkeld eigenlijk): mager en vol met wormen en in de verre omtrek geen dierenarts te bekennen. Dat moest wachten tot in Nederland.
Daar kreeg hij een wormkuur - en ging er bijna aan onderdoor - knapte op, kwam aan en woog toen hij 5 was bijna 10 kilo. Op 15 mei 2013 is hij overleden. Achttien jaar oud.

Een slechte start hoeft dus helemaal niet te betekenen dat een kat er niet weer volledig bovenop kan komen. :smile:
Appie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 04 mar 2023 11:10

Re: Voormalig zwerfkitten blijft klein.

Bericht door Appie »

Cerna schreef: 11 mar 2023 21:46 Ik heb in 1995 een kitten uit Frankrijk meegenomen (gesmokkeld eigenlijk): mager en vol met wormen en in de verre omtrek geen dierenarts te bekennen. Dat moest wachten tot in Nederland.
Daar kreeg hij een wormkuur - en ging er bijna aan onderdoor - knapte op, kwam aan en woog toen hij 5 was bijna 10 kilo. Op 15 mei 2013 is hij overleden. Achttien jaar oud.

Een slechte start hoeft dus helemaal niet te betekenen dat een kat er niet weer volledig bovenop kan komen. :smile:
Daarom zei ik ook... kan.
Daarmee bedoel ik dus, dat het niet zo hoeft te zijn.
Plaats reactie