Vraag over laxatract / lactulose

Forum voor vragen over het gebruik van medicijnen/zalfjes/druppels/pillen, bijwerkingen, voedingssupplementen, het toedienen van medicijnen, etc.
Plaats reactie
PatrickV
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 mar 2023 19:21

Vraag over laxatract / lactulose

Bericht door PatrickV »

Beste kattenliefhebbers,
ik heb een vraag over het middel laxatract, voorgeschreven door de dierenarts. Ik gebruik nu lactulose van de Etos (dit is een stuk voordeliger met dezelfde samenstelling ) voor mijn 2 katers ivm moeilijk poepen. Ik spuit 2x daags 1,5 ml over hun 25 mg brokken ( purina pro plan delicate) die ze 2x daags krijgen, met wat water erover om ervoor te zorgen dat ze vocht binnenkrijgen.
Het lijkt enigszins te helpen gelukkig, ik maak me alleen zorgen over de fructose in de lactulose wat het met hun tanden doet. Geen zin in ellende met gebitsproblemen, heeft iemand hier ervaring mee? Maak ik me zorgen om niks? Zalmolie schijnt ook laxerend te werken, maar dat lusten de heren niet.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Vraag over laxatract / lactulose

Bericht door Rik »

Bij het kruidvat merk staat:
"Ingrediënten: Kan kleine hoeveelheden galactose, lactose, epilactose, fructose en/of tagatose bevatten."
Ik verwacht dus dat een kleine hoeveelheid niet uit zal maken.

Overigens zit dat volgens mij ook in de laxatract.
ff kijken...
Lactulose is een synthetisch disaccharide (4-beta-d-galactosid-d-fructose).
De fructose zit dus in de lactulose zelf.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5146
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Vraag over laxatract / lactulose

Bericht door Synemios »

Het is hetzelfde, en inderdaad zoals Rik zegt, beiden bevatten fructose.
Maar als je je echt zorgen maakt om de fructose dan is er ook nog macrogol, zonder smaakje die is verkrijgbaar bij de apotheek.
Dit wordt vaak aan diabetes katten gegeven.

Bij gezonde katten zou ik mij er niet teveel zorgen om maken.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Cerna

Re: Vraag over laxatract / lactulose

Bericht door Cerna »

Wanneer je katten moeilijk poepen lijkt het me verstandiger om natvoer te gaan geven want dat zorgt sowieso voor een betere stoelgang is mijn ervaring. En misschien kun je dan de laxeermiddeltjes achterwege laten?
Plaats reactie