Overschakelen naar anallergeen voer

Voor alle vragen over dieetvoer
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jim en Dwight
Huiskat
Huiskat
Berichten: 56
Lid geworden op: 24 jul 2022 12:25

Overschakelen naar anallergeen voer

Bericht door Jim en Dwight »

Hallo!

Ik heb twee katten (zusjes) van nu 10 maanden oud. Één van de twee krabt haar hoofdje tot bloedens toe open... Van de dierenarts heeft zij daarom een tijdje terug een prednison injectie en -kuurtje gekregen, maar dit hielp helaas niet waardoor de dierenarts nu concludeert dat het zeer waarschijnlijk een voedselintolerantie is. De dierenarts heeft nu Royal Canin Anallergenic geadviseerd en ik ben nu dus over aan het schakelen van het oude voer (Royal Canin Gastro Intestinal Kitten) naar dit nieuwe voer volgens dit schema:

Dag 1-2: 25% nieuw, 75% oud
Dag 3-4: 50% nieuw, 50% oud
Dag 5-6: 75% nieuw, 25% oud
Dag 7: 100% nieuw

Helaas gaat dit niet goed en geven beide katten nu bijna dagelijks over. Mijn katten kunnen gewoon eten wanneer zij willen en in de kamer staan dus permanent 3 voerbakjes met brokjes. Ik denk dat de overgang van het oude naar het nieuwe voer niet goed gaat, omdat ze de nieuwe brokjes tussen de oude brokjes uit vissen waardoor ze dus nu eigenlijk alleen het nieuwe voer binnen krijgen. Dit zal zwaar op hun maagjes vallen (ze hebben een gevoelig maag/darmstelsel), waardoor ze over moeten geven.

Nu is mijn vraag: hoe kan ik in mijn situatie (met dus permanente brokjes en katten die kunnen eten wanneer ze willen) de overgang van oud naar nieuw voer zo goed mogelijk laten verlopen, zodat mijn katten niet meer (of in ieder geval minder) over hoeven te geven? Heeft iemand hier misschien ervaring mee?

Ik hoop dat iemand me tips kan geven!

Groetjes, Eef 🙋🏼‍♀️ en Jim & Dwight 🐈🐈
Cerna

Re: Overschakelen naar anallergeen voer

Bericht door Cerna »

Volgens mijn dierenarts heeft een kat een voedselallergie wanneer het goed reageert op een prednisoninjectie. Jouw kat reageert hier niet op schrijf je en dan is de logische conclusie dat het dus geen voedselallergie is, maar een omgevingsallergie (pollen, huisstofmijt) of stress en dan heeft het ook geen zin om het voer te veranderen.

Mijn jongste kat (bijna 10 maanden) heeft ook een allergie en ook in haar geval is de oorzaak onduidelijk.
Ik ben begonnen met kalmerende druppeltjes, maar die hielpen niet. Toen Prednison. Hielp twee dagen. De dierenarts vond toen dat ik over moest gaan op een eliminatiedieet, maar met 5 katten die gewend zijn om brokjes te eten wanneer ze dat willen, is dat zonder een bult stress nauwelijks te doen.

Ik ben verder gaan kijken en kwam op de site van de Huisdierendokter. Daar staan twee soorten pillen tegen jeuk: Xie Tang en Resilium.
Vijf weken geleden ben ik begonnen met Xie Tang (omgevingsallergie) en al vanaf dag twee werd het krabben minder. Yarah krabt nu nog een enkele keer, maar dat doet iedere kat wel eens en gelukkig krabt ze zich de huid niet stuk.
In het begin was het lastig om haar pillen te geven, maar al na een week begon ze er aan te wennen en nu is het hap-slik-weg.

https://www.huisdierendokter.nl/xie-tang.html
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Overschakelen naar anallergeen voer

Bericht door Synemios »

Als je een pred injectie geeft en er nog steeds voer gegeven wordt dat niet hypoallergeen is dan is de kans op een reactie nog steeds aanwezig.
Dus dan sluit je het niet uit.

TS, ik zou gewoon het advies van je dierenarts volgen en hypoallergeen voer blijven geven.
Het kan 6 weken duren voor de klachten verminderen.
Hoe lang krijgen ze nu volledig Anallergenic?
Is het overgeven begonnen sinds ze Anallergenic krijgen?
Want anders zou je nog een ander hypoallergeen voer kunnen proberen.

Bij Trovet kun je gratis zakjes aanvragen om te proberen.

https://www.huidadviesvoordieren.nl/all ... esmetting/
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Overschakelen naar anallergeen voer

Bericht door Anne »

Ik ben het eens met Denise. Zolang je ze blootstelt aan allergenen dempt prednison iets maar haalt de oorzaak niet weg
Het is wel gek dat ze gaan overgeven van hypoallergeen want dat is juist het voer met de minste triggers kwa verteren en reacties
Ik weet nog dat onze Roedi* ook niet goed reageerde op de rc hypoallergenic
Dus je kan Denises advies volgen en een gratis proefzakje hypoallergenic van trovet aanvragen, ze hebben verschillende smaakjes
Hoe gaat het nu met het overgeven?
Als dat aanblijft lijkt anallergenic mij ook niet geschikt
Maar misschien moet je het de tijd geven en is het overgeven juist een reactie op de gastro van rc.
Het kan een heel gepuzzel zijn met allergie :-(
Gebruik je ook hypoallergeen afwasmiddel voor de voerbakjes ed?
En misschien de kussentjes en kleedjes wassen met hypoallergeen wasmiddel ?
En geen geurkaarsen, ed branden
Sterkte, ik hoop dat je een update geeft
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Jim en Dwight
Huiskat
Huiskat
Berichten: 56
Lid geworden op: 24 jul 2022 12:25

Re: Overschakelen naar anallergeen voer

Bericht door Jim en Dwight »

Bedankt voor jullie reacties. Het probleem is niet dat de katten niet tegen het anallergeen voer kunnen, het overschakelen lukt niet. Hun maag/darmstelsel is te gevoelig waardoor ze steeds overgeven. Hoe schakel ik nu het beste over van het ene naar het andere voer?

Daarnaast is mij verteld dat Trovet geen anallergeen maar Hypoallergeen voer is. Trovet bevat nog steeds dierlijke eiwitten, het anallergeen voer wat ik nu heb niet. En Cerna, ik ben er zeker van dat het een voedselallergie is. Ik vertrouw erop dat mijn dierenarts mij het juiste advies geeft.

De volgende vraag stel ik in mijn eerste bericht:
Nu is mijn vraag: hoe kan ik in mijn situatie (met dus permanente brokjes en katten die kunnen eten wanneer ze willen) de overgang van oud naar nieuw voer zo goed mogelijk laten verlopen, zodat mijn katten niet meer (of in ieder geval minder) over hoeven te geven? Heeft iemand hier misschien ervaring mee?
Helaas heb ik hier nog geen antwoord op gekregen
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Overschakelen naar anallergeen voer

Bericht door Anne »

Wat zegt je da over het overgeven van dit nieuwe voer?
Dat lijkt mij een nieuw probleem
Zelf heb ik het nog nooit mee gemaakt
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Jim en Dwight
Huiskat
Huiskat
Berichten: 56
Lid geworden op: 24 jul 2022 12:25

Re: Overschakelen naar anallergeen voer

Bericht door Jim en Dwight »

Het is een redelijk normaal probleem. Een kat kan niet van de ene op de andere dag over op ander voer, dit moet je opbouwen. Omdat mijn katten een heel gevoelig maag/darmstelsel hebben gaat dit daarom veel moeizamer dan bij een andere kat. Volgens de dierenarts is het braken daardoor een heel normale reactie en moet het opbouwen heel erg langzaam gebeuren. Echter vind ik dit erg lastig en weet niet goed hoe ik dit het beste aan kan pakken, vandaar dat ik vraag om tips en ervaringen van anderen. Er zullen vast wel meer mensen zijn met hetzelfde probleem als ik
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Overschakelen naar anallergeen voer

Bericht door Anne »

Ik doe bij gevoelige katten 1 eetlepel nieuw voer per dag toevoegen, mits dat goed gaat
Desnoods 1 eetlepel per 2 dagen opvoeren. Zelf hou ik dat bij door een briefje op de desbetreffende voerbakje te plakken ;-)
In jouw geval zou ik pas overgaan op een extra lepel nieuw voer als het overgeven is gestopt
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Jim en Dwight
Huiskat
Huiskat
Berichten: 56
Lid geworden op: 24 jul 2022 12:25

Re: Overschakelen naar anallergeen voer

Bericht door Jim en Dwight »

Die lepel werkt dus niet, aangezien ze de brokjes er tussenuit vissen. Dit staat allemaal in mijn eerste bericht
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Overschakelen naar anallergeen voer

Bericht door Synemios »

Ik heb 2 katten met heftige allergieën en ik heb je al het eea uitgelegd.
Inmiddels ben je al een tijd bezig en werkt jou manier dus niet.

Ik voer met de hand als ze er de oude brokjes uitpikken, maar meestal is de reactie hier zo heftig dat ik meteen moet stoppen met het geven van het oude voer en geen tijd had om over te schakelen, zo ziek waren ze.

Luna werd dood ziek van de Anallergenic, en ik zou die link nog eens goed lezen.

Dus met de hand voeren en dan zorgen dat die overgang langzamer gaat, of overstappen op ander voer als blijkt dat ze blijven reageren op de Anallergenic,

Maar het duurt wel lang als je nu nog bezig bent met het overschakelen.

En als je niets hebt aan onze adviezen dan zou ik terug gaan naar de dierenarts en daar verder advies vragen.

Je geeft geen antwoord op vragen die gesteld zijn, reageert laat en komt snauwerig over, beetje jammer.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Overschakelen naar anallergeen voer

Bericht door Synemios »

Ik voer met de hand als ze er de oude Of de nieuwe brokjes er alleen tussen uit pikken moest dat zijn.

Jij zegt dat ze goed reageren op de Anallergenic, dan kun je gewoon volledig overstappen toch?
Maar je zegt ook dat ze blijven overgeven, ivm een gevoelig maag/darmstelsel door de overschakeling dat komt vaak door overgevoeligheid of een voedselallergie.
Dat zou je dierenarts ook moeten weten.

Je hebt ook katten die tijdelijk reageren op een overschakeling maar dat duurt echt niet zo lang.

Als met de hand voeren geen optie is dan zou ik het nog langzamer doen maar ook op Anallergenic kunnen ze blijven reageren, vandaar dat linkje daar staat het uitgebreid uitgelegd.
en daar zitten ook dierlijke vetten en visolie in en nog meer dingen waar ze een reactie op kunnen krijgen.

Maar ik hoop dat het overschakelen lukt en het bij jou katten goed werkt.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Plaats reactie