Ervaring met sterilisatie aan huis door dierenarts?

Voor alle vragen over de castratie en sterilisatie, de geslachtsdelen van de kat, en andere vragen m.b.t. de voortplantingsorganen.
Gebruikersavatar
Droppie55
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 12 jun 2018 22:00

Re: Ervaring met sterilisatie aan huis door dierenarts?

Bericht door Droppie55 »

Ondertussen hebben we een tweede jonge poes in huis en hier heb ik haar door onze dierenarts aan huis laten steriliseren.
Ik zet mijn ervaring hier, zodat anderen er mogelijk ook wat aan hebben.

Na veel wikken en wegen, dus voor het eerst een sterilisatie van poes laten doen, gewoon thuis in de vertrouwde omgeving.
Is super goed bevallen, onze poes heeft niet eens echt meegekregen wat er gebeurde.

Ze kwam gelijk naar de dierenarts en ging hem besnuffelen en kopjes geven, kroop bijna in zijn tas met gereedschap.

Voor de verdoving, heb ik haar in mijn armen gehouden en de dierenarts heeft haar snel een spuit gegeven, van achteren, dus ze wist niet eens hoe of wat. Dan is ze op haar vertrouwde kattenpaal gaan zitten en was binnen een paar minuten diep in slaap, dus geen stress van in mandje stoppen, autorit, wachten in de wachtzaal van de dierenartspraktijk met de enge geuren en geluiden van andere angstige dieren. Niet gehandeld worden door vreemde mensen, echt super relaxed.

We werden goed geïnformeerd door de dierenarts en alles is prima verlopen.
Er is maar een sneetje van 2 a 3 cm nodig, beide eileiders zijn eerst afgebonden en dan verwijderd.
Wondje met zelf oplossende draad, dichtgemaakt onderhuids en bovenkant.

Daarna kreeg ze nog een langwerkende pijnstilling ingespoten + antibiotica.
Geen spuitje om direct wakker te worden, we hebben haar in de woonkamer bij ons in de bench gelegd, met een elektrisch warmte dekentje en dekentje bovenop, want door verdoving kan anders de temperatuur te laag worden.

Daar hebben we, in overleg met de dierenarts, bewust voor gekozen, zo bleef ze nog lekker lang slapen en dus ook geen pijn of ongemak voelen. Na dikke 6 uur begon ze wat wakker te worden, en hoorde ze direct onze vertrouwde stemmen.

Ze heeft daarna nog eens uren grotendeels geslapen.
Na 10 uur begon ze in de bench rond te lopen en wilde er uit, wat we gedaan hebben.

Ging helemaal goed, begon te drinken en later ook wat te eten, rond te lopen, zelfs op de bank springen en dergelijk.
De dag erna, helemaal de oude, op haar krabpaal, trappen op en af, spelen niets aan het handje.

Dus, voor wie twijfelt, zeker een aanrader.

Voor ingewikkelde operaties of met oudere of zwakkere dieren, waar meer controle op nodig is, zou ik het in een dierenpraktijk laten doen, maar met een gezond jong dier, is het hier in ieder geval, zeker voor herhaling vatbaar.
Plaats reactie