incontinentie na operatie blaas

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
rustyBM
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 02 mar 2023 08:50

incontinentie na operatie blaas

Bericht door rustyBM »

Hallo iedereen, Mijn 6 jarige siberische kater (geholpen) heeft al van zijn 2jaar blaasgruis. Op een bepaald moment zat alles dicht en is besloten een penisamputatie te doen . Hij is goed uit deze operatie gekomen, maar na een half jaar kwam er een resistente bacterie aan te pas en ook weer gruis ondanks speciale voeding . Dit ging gepaard met veel antibiotica en een bijna jaar van ellende,blaas ledigen, dichtgroeien van de nieuwe uitgang,dus weer operatie enz. Het is weer een tijdje goed gegaan , maar nu is het weer van dat. Ik had net via dit forum eurologist ontdekt en was hem dat een dag of 4 aan het geven toen hij weer begon te brullen en overal te plassen. Ik dacht in eerste instantie dat hij weer gruis had en door de eurologist zoveel moest plassen om dit weg te krijgen maar na een dag of twee lag hij open van het vele plassen en likken ,dus weer naar de da. Daar zeiden ze na een reeks foto's en onderzoeken dat zijn kalium te hoog stond en dat hij aan het infuus moest . later belden ze mij dat ze de uitgang opnieuw moesten openmaken daar die weer aan het dichtgroeien was . Een hoop ellende later krijg ik telefoon dat alles goed gegaan is ,MAAR hij kan zijn plas niet zelfstandig controleren. Het zou misschien nog kunnen goed komen, maar ze vrezen ervoor. Omdat ikzelf een beetje einde raad ben wou ik vragen of hier iemand een oplossing weet voor een incontinente binnenkat. Een hond kun je een broekje aantrekken ,maar een kat????
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: incontinentie na operatie blaas

Bericht door Rik »

Het hangt er een beetje vanaf of er ook echt schade aan de sluitspier ontstaan is bij de amputatie en/of bij het opnieuw open maken.

Hebben ze in dit hele verhaal eigenlijk wel eens de pH getest van de urine (in het begin voor de amputatie)?
(zo niet, dan zou ik dat een zeer grove fout vinden)

Hopelijk is het een kwestie van opnieuw die sluitspier te leren gebruiken.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
rustyBM
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 02 mar 2023 08:50

Re: incontinentie na operatie blaas

Bericht door rustyBM »

Hallo, misschien is dit gebeurt, misschien niet, mij is er in elk geval nooit iets van gezegd. Ik heb hem deze keer alleen moeten achterlaten omdat alles zeer dringend werd vanwege een volle blaas en dat hij al de derde dag niet at en uitdroging had. Bij opname werd mij gezegd dat ze alles gingen testen foto, bloed en urine stalen en ze zouden ook naar het labo sturen om te controleren op de resistente bacterie van vorige keer .
Daarstraks een update gekregen dat ze hem nog gaan houden daar hij niets wil eten en nog steeds incontinent is ook. Morgen moet hij aan de sondevoeding indien er vandaag niets wil lukken van voeding.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: incontinentie na operatie blaas

Bericht door Anne »

Ach wat een ellende :-(
Mijn duimen draaien voor jullie
Sterkte!
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
rustyBM
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 02 mar 2023 08:50

Re: incontinentie na operatie blaas

Bericht door rustyBM »

dank u voor je medeleven.
We zijn met hem al wat gewoon , als je dit ooit gewoon word, maar nu is het toch weer heftig.
rustyBM
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 02 mar 2023 08:50

Re: incontinentie na operatie blaas

Bericht door rustyBM »

even een nieuwe update. Ik werd net gebeld door de dierenkliniek waar hij ondertussen verblijft. Blijkt dat hij helemaal niet incontinent is, maar helemaal niet alleen kan plassen. Ze moeten telkens zijn blaasje leegduwen. Toen ik vroeg of dit weer goedkwam zeiden ze ,"we gaan na het weekend zien,maar we willen hem nog hier houden want de blaas leegduwen is toch niet zo makkelijk en we willen het goed opvolgen. Ik weet het nu ook niet meer . Iemand raad??? zeggen ze alles zoals het is denk ik dan,want de hele week is hij incontinent en nu is zijn blaas leegduwen toch niet zo makkelijk dus ze houden hem nog?? word het dan wel makkelijk of wat ??
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: incontinentie na operatie blaas

Bericht door Anne »

Ik zou het niet weten, heb hier gelukkig geen ervaring mee maar wil je heel veel sterkte toewensen. Mijn duimen draaien voor jullie
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: incontinentie na operatie blaas

Bericht door Synemios »

Ik zou bij twijfel zelf voor een 2nd opinion gaan.
Is deze operatie hier ook uitgevoerd?

Heel veel sterkte.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
rustyBM
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 02 mar 2023 08:50

Re: incontinentie na operatie blaas

Bericht door rustyBM »

ondertussen weer veel gebeurt. Ze hebben een sonde gestoken om de operatiewonde de kans te geven om te genezen. hij was hier bijna een week mee thuis toen ineens de tafel vol bloed lag , dus terug naar de kliniek. een groter model sonde gestoken, weer pijnstillers en ontstekingremmer . de volgende middag zelfde probleem , weer terug. blijkt dat die sonde een soort opblaasballonetje bevat wat de blaasingang moet afsluiten zodat de urine enkel door de sonde naar buiten kan. dit verschuift telkens als er te hard bewogen word en daardoor komt er urine naast en door de wonde die dan gaat bloeden. Ik heb is op tafel geklopt en gevraagd of we in een straatje zonder einde zaten of wat. Al die medicatie, bloedverlies en ellende kan niet blijven duren voor zijn lijfje . Hij is al van 6,2 kg naar 5kg gegaan. best veel voor een poes. dus morgen heb ik een gesprek met de chirurg die de wonde gaat bekijken . Is ze niet goed aan het genezen is het voor hun einde verhaal. Ik wil nog niet opgeven, maar ook niet eindeloos doorgaan zodat hij nog meer ellende moet verdragen. iemand nog raad ? Ook bij de vorige kliniek waar de penisamputatie is gebeurt weten ze niks beters.
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1624
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: incontinentie na operatie blaas

Bericht door Asse-Poes »

Jeetje wat een eĺlende!
Ik heb totaal geen ervaring met deze problemen en kan je geen advies geven, maar ik wil jou en je kater veel sterkte wensen.
Hij is nog zo jong ... 😢
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
rustyBM
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 02 mar 2023 08:50

Re: incontinentie na operatie blaas

Bericht door rustyBM »

ondertussen weer al 3 keer terug geweest naar de da. bloeding, andere catheter, toen liep alles er weer naast , een hoop ellende tot ik op tafel geklopt heb en eiste de chirurg te spreken. Die man heeft de operatiewonde goed bekeken en gelijk de sonde weggehaald. Niet nodig want was mooi aan het genezen zei hij. De bloeding kwam net van de wonde ,maar net van de catheter die bewoog in de blaas en daardoor de zijkant stuk maakte. Het zou moeten goedkomen. >Toen hij thuis was ging mijn "incontinente "kater gelijk op de bak, dus dat klopte ook al niet. Hij heeft wel weer een bacterie opgelopen dus weer maar is aan antibioticakuur, maar er zou moeten licht zijn aan het einde van deze tunnel . afwachten en duimen dus.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: incontinentie na operatie blaas

Bericht door Anne »

Jeetje wat een ellende! Ik hoop dat het snel eindelijk weer beter gaat
Mijn duimen draaien
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
rustyBM
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 02 mar 2023 08:50

Re: incontinentie na operatie blaas

Bericht door rustyBM »

Hier gaan we weer, hij begon weer te brullen en overal in huis te plassen dus het is weer mis. blijkt inderdaad dat de nieuwe opening ook weer aan het dichtgroeien is. Ze adviseren om te laten inslapen. Met een sonde leven is geen leven voor de poes zeggen ze ,je krijgt de ene ontsteking op de andere . De katheter laten zitten ook niet omdat die te vaak in de blaas prikt tot alles stuk is en ook veel infectiegevaar en de hele tijd met een kapje op is ook geen leven want die kan zich niet schoonhouden of niks dan. Zijn we nu echt zo ver gekomen om het toch te moeten opgeven of is er ergens een dierenarts die nog een mogelijkheid weet?? Bij de dierenkliniek gingen ze zelf naar de faculteit dierengeneeskunde bellen om te horen of daar nog advies was . Ik moet in elk geval vanavond weer terug om de poes met sonde weer de blaas laten leeg te halen en dan ,ja wat dan....
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: incontinentie na operatie blaas

Bericht door Dinky »

Ik weet dat Erik Philippus een paar jaar terug ook veel gedoe heeft gehad met penis amputatie bij Gaudi. Volgens mij heeft die paar maanden met kap gelopen om het goed te krijgen maar dat is toen wel hersteld.

Zie dat het waarschijnlijk in zijn foto album staat, kan namelijk wel dit topic vinden: https://www.dekattensite.nl/phpBB2/view ... 30#p686121
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: incontinentie na operatie blaas

Bericht door Synemios »

Sunnetje heeft het ook gehad, maar die komt hier ook niet meer.

Ik wil je sowieso heel veel sterkte wensen.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Plaats reactie