Chronische diarree - geen oorzaak gevonden, ook geen oplossing

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Plaats reactie
CleoBeo
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 feb 2023 17:31

Chronische diarree - geen oorzaak gevonden, ook geen oplossing

Bericht door CleoBeo »

Hallo allemaal,

Na het plotselinge overlijden van zijn zusje in augustus vorig jaar hebben we onze nu 1,5 jaar oude kater Seneca (Maine Coon kruising) in oktober een nieuw huisgenootje gegeven. Dit is Cleo, een iets jongere poes uit een asiel. In principe ging dat best goed, tot we er na een paar weken achter kwamen dat Cleo giardia had meegenomen uit het asiel en ook Seneca hiermee besmet had.

Na veel gedoe waren we begin januari van de giardia af. Cleo en Seneca hadden beide weer normale ontlasting, dus ik dacht: ‘Fijn! Nu kan Cleo gesteriliseerd worden en Seneca kan eindelijk zijn jaarlijkse vaccinatie krijgen.’ Zo gezegd, zo gedaan. En toen begon bij Seneca de ellende…

Weer diarree, maar anders van aard dan toen hij giardia had. Inmiddels zijn we een bloedonderzoek, een echo en een uitgebreid ontlastingsonderzoek verder, maar er kan geen oorzaak gevonden worden. Voor de duidelijkheid: giardia is dus ook niet meer aangetroffen. Aangezien dit niet om een simpele SNAP test gaat, ga ik ervan uit dat dit resultaat betrouwbaar is.

Seneca kreeg al voor de diarree weer losbarstte hypoallergeen droogvoer, maar dat haalt nu helaas niets uit. Idem voor een prednisonkuur. Ik geef hem ook probiotica en vezels en wilde beginnen met vers vlees, maar dat wil meneer niet.

Twee vragen:

1. Heeft iemand van jullie misschien ervaring met chronische diarree zonder dat er een oorzaak kan worden aangetoond?

2. Voertips (droogvoer)? Als hypoallergeen voer niet werkt, wat zou dan wel een kans hebben?

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Chronische diarree - geen oorzaak gevonden, ook geen oplossing

Bericht door Anne »

Wat een vervelend begin voor jullie met Cleo
Mooi dat ze een thuisje bij jullie heeft gekregen :eboohoo:
Het enige wat mij te binnen schiet is dat je misschien ander hypoallergeen voer kan proberen en ik zou ook stoppen met de vezels
Vezels kunnen ervoor zorgen dat je poes meer poept
De giardia kan de darmen zo beschadigd hebben dat de darmwand nog meer doorlaat dan normaal.
Welke hypoallergeen voeding heb je geprobeerd?
Er zijn meerdere soorten, zelfs op basis van insecten
Bij Trovet kun je gratis proefzakjes aanvragen, ze hebben verschillende soorten smaken

De darmen hebben tijd nodig om te herstellen. Daarom kun je het beste een voeding geven met de minste triggers
Dan nog kan het wel een paar maanden duren voordat deze weer zo hersteld zijn dat ze wat meer aankunnen. Misschien wordt het een poes die altijd sensitief op dat gebied blijft

Ik zou dus een hypoallergeen voeding kiezen op basis van een diersoort wat Cleo nog nooit heeft gehad. Bijv konijn, paard, eend of insect
Had ze wel goede ontlasting in het asiel?

En welke probiotica gebruik je? Als daar iets door zit van bijv rundeiwit of kippe eiwit kan dat ook de trigger zijn ( beiden allergeen)

Sterkte met dit vervelend probleem!
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Chronische diarree - geen oorzaak gevonden, ook geen oplossing

Bericht door Synemios »

Ik sluit mij aan bij Anne,
Ik zou een hypoallergeen voer proberen met een dier die Seneca nooit gekregen heeft.
Kijk uit met allerlei extra middelen zoals probiotica.

Zijn er ook andere parasieten uitgesloten?

In het uiterste geval zou het kunnen gaan om bijvoorbeeld IBD, dat zie je vaak niet op een echo, soms wel met een endoscopie maar vaak zit het te diep.

De behandeling daarvoor is in ernstige gevallen prednison icm antibiotica en hypoallergeen voer.

https://dierenziekenhuizen.nl/katten/i- ... l-disease/

Maar voor je zover moet denken zou ik echt eerst de adviezen van Anne opvolgen.

Het kan wel lang duren voor je verbetering merkt met hypoallergeen voer en je mag er echt niets anders bijgeven gedurende 6 weken.

https://www.huidadviesvoordieren.nl/all ... esmetting/

*Aangepast ivm foute naam kat.
Laatst gewijzigd door Synemios op 24 feb 2023 19:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
CleoBeo
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 feb 2023 17:31

Re: Chronische diarree - geen oorzaak gevonden, ook geen oplossing

Bericht door CleoBeo »

Dank voor je reactie, Anne. Het is Seneca die het probleem heeft, niet het asielkatje (Cleo). Zij is er weer helemaal bovenop. Het gekke is dat Seneca goede ontlasting had, maar de dag na de vaccinatie was het ineens helemaal mis. De DA begrijpt hier ook niets van. Stress was een van de theorieën, maar je zou toch denken dat dat 1,5 maand later niet meer speelt.

Hoe dan ook, Seneca krijgt nu de hypoallergeen van Royal Canin. Daarvoor heeft hij ook een tijdje Hill’s I/D Biome gehad, ik zit eraan te denken eerst dat weer te proberen alvorens aan nog iets anders te beginnen. Qua probiotica zijn dat de zakjes Fortiflora van Purina, ook Zoolac Propaste geprobeerd.

Ik zal je tip over Trovet onthouden!

Groetjes, Esther
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Chronische diarree - geen oorzaak gevonden, ook geen oplossing

Bericht door Synemios »

Jij hebt het over een dag na vaccinatie, katten hebben bij de dierenarts zelf ook vaak stress.
Dis ik vind die theorie van je dierenarts geen slechte, het kan iets getriggerd hebben, hoewel ik anderhalve maand ook wel lang vind.
IK heb hier ook een kat die altijd aan de diarree is na dierenarts bezoek, maar dat is hooguit een paar dagen.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Chronische diarree - geen oorzaak gevonden, ook geen oplossing

Bericht door Synemios »

fortiflora ingredienten:

Vlees en dierlijke bijproducten
Mineralen

Je weet dus niet of hier iets in zit waar op gereageerd wordt, ik zou het niet meer geven.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
CleoBeo
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 feb 2023 17:31

Re: Chronische diarree - geen oorzaak gevonden, ook geen oplossing

Bericht door CleoBeo »

Hoi Denise,

Ja, andere gekke beestjes ook uitgesloten. 1,5 maand is inderdaad lang, al is hij wel redelijk wat van hot naar her gesleept in die tijd. Ik geef hem nu rust. Voor het geval hij ook stress mocht hebben van het wennen aan Cleo (?), heb ik sinds een paar dagen Feliway in het stopcontact.
Gebruikersavatar
Nikki74
Huiskat
Huiskat
Berichten: 47
Lid geworden op: 15 dec 2022 00:08

Re: Chronische diarree - geen oorzaak gevonden, ook geen oplossing

Bericht door Nikki74 »

Ik wil je niet ontmoedigen, maar bij mijn kat werd ook een giardiatest gedaan waar ik dagenlang op moest wachten, dat naar een laboratorium ging, en was een verzameling van 3 dagen ontlasting. Toch werden er geen parasieten of giardia aangetoond. Ze bleek het toch wel te hebben. De diarree hield aan en heb toen thuistests gekocht. Daaruit bleek keer op keer dat ze wel giardia had. Soms scheiden ze niets uit (geen cystes) en als dat net het geval was toen je het ontlastingonderzoek liet doen, dan lijkt t alsof hij geen giardia heeft, maar heeft hij het toch. Ik zou dat dus niet uitsluiten.
groetjes Nikki en de 2 bengels
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Chronische diarree - geen oorzaak gevonden, ook geen oplossing

Bericht door Anne »

CleoBeo schreef: 24 feb 2023 19:17 Dank voor je reactie, Anne. Het is Seneca die het probleem heeft, niet het asielkatje (Cleo).
Oh sorry dan heb ik het verkeerd begrepen

Maar zolang je dus de probiotica erbij geeft heeft hypoallergeen dieet niet veel zin. Grote kans dat de probiotica de boosdoener is

Ik hoop in ieder geval niet dat ze toch nog giadia heeft

Ps mijn ervaring met entingen zijn dat ze allergische reacties kunnen uitlokken. Onze (mensen) zoon reageerde daar ook altijd op

Sterkte met al deze zorgen
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie