Lelijke wond bij 100% buitenkat

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Plaats reactie
BaasjeVanE_G_D
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 feb 2023 11:51

Lelijke wond bij 100% buitenkat

Bericht door BaasjeVanE_G_D »

Beste kattenliefhebbers,


Ik ben de trotse baas van o.a. 3 katten. 2 van deze katten zijn echte huistijgers, maar 1 komt van het asiel (gastgezin) en is van het begin al wantrouwend naar alles en iedereen en is ALTIJD buiten (asiel zei dat het nestje waar zij in zat, geprobeerd was te verdrinken). Gelukkig konden ze haar redden en is ze nu al jaren een blije poes bij ons buiten, maar het wantrouwen blijft. Ze is nu 16 jaar en heeft 2 keer een pootje in huis gezet om vervolgens weer snel om te keren naar buiten. Buiten mag ik haar savonds, als ik de honden uitlaat een aai geven en dan is ze hem weer gesmeerd. Eten en drinken krijgt ze van mij in ons tuinhuisje. Laatst was ze weer een tijdje weg, wat zeker niet ongebruikelijk is bij haar, maar tot mijn schrik zag ik een lelijke wond bij haar bek. Er lijkt een stukje huid van haar bovenlip weg te zijn, alsof ze een ongeluk heeft gehad of heeft gevochten. Ze snottert ook een beetje. De wond lijkt niet te bloeden, en ze eet en drinkt goed. Ik vergelijk het met een hazenlip, daar lijkt het beetje op.
Ik probeer haar al een tijdje te vangen om het beter te bekijken en evt naar dierenarts te gaan, maar zodra ze een vervoerskistje of iets in die trant ziet, smeert ze hem om vervolgens weer een week of nog langer weg te blijven.
Aan de ene kant, eet ze goed, ze ziet er wat smoezelig uit, maar dat heeft ze altijd rond de herfst en winter periode, om vervolgens haar prachtige tekening in het voorjaar en zomer weer te tonen. En ze wil ook niks met mensen te maken hebben, ze vertrouwd niemand, behalve mij tot op zekere hoogte, ik wil dat vertrouwen ook niet beschamen. Aan de andere kant lijkt het zo zielig met die wond.

Heeft iemand advies? Moet ik haar wel of niet vangen, ik ben bang voor haar vertrouwen in mij, maar ook haar gezondheid als we haar (proberen te) vangen, maar ik wil niet ook niet dat ze pijn heeft. Als ik haar MOET vangen, heeft iemand suggesties, want deze dame laat zich niet zomaar in de val lokken

Groetjes,

Baasje van E, G en D
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1747
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Lelijke wond bij 100% buitenkat

Bericht door Asse-Poes »

Wat fijn dat je deze kat-met-een-rugzakje een liefdevol thuis hebt gegeven!
Ze zou inderdaad naar de dierenarts moeten, maar ik begrijp goed dat je het opgebouwde vertrouwen niet in de waagschaal wilt stellen.

Ik heb dit zelf nog nooit bij de hand gehad, maar er zijn speciale vangkooien voor.
Misschien kan het asiel helpen? Of iemand van de dierenambulance?
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Cerna

Re: Lelijke wond bij 100% buitenkat

Bericht door Cerna »

Ik zou een vangkooi vragen aan het asiel of een kittenopvang en die dan vlak bij het tuinhuisje zetten (niet er in want dan loop je het risico dat ze straks niet meer terug durft in het tuinhuisje) want het lijkt me toch verstandig en vanuit dierenwelzijnsoogpunt, dat de dierenarts ernaar kijkt en dan kan hij gelijk een gezondheidsonderzoek doen.
Plaats reactie