Katjes aaien

Voor vragen over katten die bang zijn van mensen, geluiden, andere dieren, etc.
Plaats reactie
joan222
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 jan 2023 21:43

Katjes aaien

Bericht door joan222 »

Hallo,
Wij hebben sinds 2 weken 2 zwerfkittens (zusjes) van toen 14 weken uit het asiel geadopteerd.
De poesjes waren de eerste paar dagen best wel bang zaten veel in het huisje in de krabpaal en kwamen er alleen uit als je heel rustig op de bank zat of als wij boven waren.
Na een aantal dagen bij ons kwamen ze meer tevoorschijn en wilde ook wel met een hengeltje spelen maar als je te dichtbij kwam rende ze weer snel weg.
Nu na 2 weken gaat het veel beter ze zijn niet meer zo bang schrikken wel nog van plotselinge geluiden maar ze komen bij je benen/voeten op de bank erbij liggen en met spelen zijn ze niet meer zo snel bang als je dichterbij komt.
Aaien of aanraken is nog niet gelukt ik ben bang als ik ze probeer aan te raken of aaien dat ze weer schrikken en banger worden.
Eten durven ze nog niet uit de hand ze slaan dan zachtjes met het pootje het brokje uit je hand.
We zouden wel rustig aan willen oefenen met aanraken/ aaien maar weten niet hoe we dit het beste kunnen aanpakken heeft iemand tips?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Ani
Poema
Poema
Berichten: 246
Lid geworden op: 28 dec 2020 13:42

Re: Katjes aaien

Bericht door Ani »

Wat fijn, twee kitten zusjes in huis en lief dat jullie ze uit het asiel gehaald hebben. Als ik het zo lees hebben de twee al veel geleerd en ontdekt, in nog maar twee weken tijd. Ze zijn al minder angstig en spelen, tikken brokjes zachtjes uit je hand. Ze liggen zelfs al bij je op de bank!

Ik vind dat al grote stappen hoor voor katjes die als zwervers zijn opgevangen in het asiel. Met geduld, veel tegen ze praten en met ze spelen zullen ze zich verder ontwikkelen.

Als ze bij je op de bank liggen kun je je hand nabij leggen, wellicht beginnen ze te snuffelen. Een beetje bewegen met je vingers om ze nieuwsgierig te maken. Als ze herstelt zijn van hun trauma wanneer jullie geduld houden en hun grenzen respecteren kunnen ze zich steeds veiliger gaan voelen. En mag je ze eens gaan aaien of knuffelen.

Veel katten houden beslist niet van aaien. Vanuit hun instinkt zien zij de hand die op ze af komt als bedreiging. Mijn katten bv. willen alleen geknuffeld en geaaid worden als zij op tafel of in hun mand liggen. En een van hen wil alleen maar over het hoofd en in de nek worden gekroeld.

Heb vertrouwen en gun ze de tijd. Veel plezier met de twee snuitjes en geniet van ze!
grtz van Ani en snuitje van Winston 6-‘20 & Khári 2-‘21
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Katjes aaien

Bericht door Dinky »

Je doet het al heel goed!
Ik zou doorgaan met brokjes uit de hand geven zodat een hand iets positiefs is en ze er steeds nieuwsgieriger naar worden. Dan wordt de stap naar aaien kleiner
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Plaats reactie