Is dit normaal?

Voor vragen over: krabben aan meubilair en behang, kauwen op electriciteitskabels en andere dingen die je kat niet mag, maar wel doet.
Plaats reactie
OMH
Poema
Poema
Berichten: 276
Lid geworden op: 25 jan 2020 17:37

Is dit normaal?

Bericht door OMH »

Geen zwaar onderwerp hoor, ik moet er zelfs om lachen, maar herkennen jullie dit:
Situatie: een kater en een poes, broer en zus, bijna twee jaar oud. Sinds hun negen weken bij ons. Kitten Kaya, een meisje, bijna drie maanden oud en sinds een maand bij ons. Introductie, na wat geharrewar, intussen prima.

Onze twee oudere katten Noek en Tika hebben de eigenaardige gewoonte alle speeltjes in hun drinkwater te gooien. Dat doen ze zelfs met de uiteinden van de hengeltjes. Ze apporteren ook, maar na verloop van tijd verdwijnen alle balletjes/speelgoedmuizen in hun drinkbakjes. Daar vissen ze ze vaak weer uit (de kleinste likt ze af), het is puur spelen. Het is niet erg; we hebben een houten vloer en al hadden we niet niet, het is grappig.

Ik heb het tijdens een controle bij de da wel eens genoemd, die had er nog nooit van gehoord. Kan ook zijn dat mensen het gewoon niet noemen...
Maar goed, kitten Kaya heeft dat gedrag onmiddellijk overgenomen. Of ze ziet het van de andere twee en dat zal het wel zijn, of ze doet het gewoon omdat het leuk is.

Doen jullie katten dat ook? Wij hebben een verzamelplekje voor natte speeltjes, zodra ze weer droog zijn krijgen ze ze weer terug want de natte speeltjes zijn verder niet boeiend.
Voor de duidelijkheid: ze krijgen alleen speeltjes die geen verfstoffen afgeven, want uit die drinkbakjes wordt toch weer gedronken en ja, die verschonen we een paar keer per dag.

Ben benieuwd of er meer katten zijn die dat doen :grin: :grin: !
The catter the better!
Groetjes van Olga, maar vooral van Noek en Tika
Cerna

Re: Is dit normaal?

Bericht door Cerna »

Ik heb al heel veel katten gehad en nog steeds, maar dit gedrag herken ik niet.
Het schijnt echter meer voor te komen:
https://kattengedragstherapie.nl/waarom ... 20de%20kat.
OMH
Poema
Poema
Berichten: 276
Lid geworden op: 25 jan 2020 17:37

Re: Is dit normaal?

Bericht door OMH »

Cerna schreef: 07 jan 2023 09:53 Ik heb al heel veel katten gehad en nog steeds, maar dit gedrag herken ik niet.
Het schijnt echter meer voor te komen:
https://kattengedragstherapie.nl/waarom ... 20de%20kat.
Ik ken heel wat mensen met katten en die herkennen het gedrag ook niet. Nou ja, kennelijk is het niet abnormaal - wij vissen alle muisjes en balletjes er wel weer uit. Dank voor de link!
The catter the better!
Groetjes van Olga, maar vooral van Noek en Tika
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Is dit normaal?

Bericht door Anne »

Hier is het wel eens een enkele keer gebeurd, ik denk per ongeluk als ik jouw verhaal zo lees

Wel interessant om te lezen dat jullie kitten dit gedrag copieeert :lol:
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Is dit normaal?

Bericht door Asse-Poes »

Ja ik herken het wel.
Bellow deed dat met zijn favoriete speelgoed : een vuilniszakbindertje. Die frommelde hij eerst tot een soort bolletje en dan móést dat ding de grote waterbak in. :lol:
Met muizen of balletjes doet hij dat niet.

Hij haalde dat bindertje er trouwens niet zelf meer uit.

(Ja gevaarlijk speelgoed, maar hij was er zo gek op. Dus onder toezicht mocht hij er mee spelen)
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Is dit normaal?

Bericht door Synemios »

Ik herken het wel, Tommy vind het geweldig om speeltjes in drinkbakjes te gooien, en ze er dan uit te vissen en bij jou een kletsnatte bal op schoot te leggen :lol:
Indy doet het inmiddels ook maar dan met van die kattenveertjes, die laat ze er gewoon in liggen. ( luiwammes :lol: )
en Mickey deed het vroeger ook met een soort katten tolletje, die haalde ze er ook uit, dat was echt een spelletje.

Dat kopiëren herken ik trouwens ook, maar dan met het open maken van kastjes etc.

Ze hebben hier trouwens ook allemaal verstop plekjes voor speelgoed.

Nooit verteld aan de dierenarts omdat het volgens mij gewoon een leuk spelletje is voor onze katten.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
OMH
Poema
Poema
Berichten: 276
Lid geworden op: 25 jan 2020 17:37

Re: Is dit normaal?

Bericht door OMH »

Grappig allemaal, verstopplekjes hebben ze hier ook, vooral onder de nachtkastjes waar je er niet bij kunt. Nou ja, als ze maar lol hebben!
The catter the better!
Groetjes van Olga, maar vooral van Noek en Tika
Gebruikersavatar
crazycatladyP
Poema
Poema
Berichten: 244
Lid geworden op: 11 mar 2022 18:15

Re: Is dit normaal?

Bericht door crazycatladyP »

Hier worden speeltjes, papiertjes en allerlei andere "prooien" ook "verzopen" door Niamh, van bijna een jaar. :lol:
Zij speelt ook graag met de kraan, de rest boeit water niet zo,
Mara, personeel van: Jera (3-2015), Quenya (6-2022), Ronja (6-2023) en Moira (6-2023)
Rust zacht, mijn lieve engeltje *Niamh
Plaats reactie