Jongste valt ineens oudste kat aan

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Direnym
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 jul 2020 17:31

Jongste valt ineens oudste kat aan

Bericht door Direnym »

Ik heb me de afgelopen dagen suf gelezen en toch heb ik nog geen oplossing en ik voel me er zo ontzettend slecht over...

Kleine situatie schets:
We wonen in een appartement van ongeveer 60m2 met onze drie katten, Boat (4), Pickle (3) en Grog (2). Ja, veel op relatief kleine ruimte maar de situatie was in het geval van alle katten niet anders en we hebben flink ons best gedaan om genoeg resources aan te bieden. We hebben een krabpaal tot aan het plafond, hoge ligplekjes, ruime hoeveelheid kattenbakken, het balkon is omgetoverd tot katveilige ren waar ze zodra het niet vriest kunnen zijn. Tot nu toe werkte dit alles prima.

Boat is een rustige kat, van kleins af aan al, ons omaatje noemen we haar. Ze is ook erg zelfstandig en leeft prima naast de andere twee. Boat wordt over twee weken op de planning om geholpen te worden. (Ja, veul te laat maar had zijn oorzaken)

Pickle en Grog zijn dikke vriendjes en 1 November allebei geholpen. Sindsdien zijn ze niet van elkaar af te slaan en tot 2 dagen terug ging dit prima icm met Boat.

Maar, 2 dagen terug is Grog Boat ineens, ogenschijnlijk vanuit het niets, aangevlogen. En niet een beetje, nee gillen, grommen, blazen en Boat in een hoekje jagen om er vervolgens op in te slaan. Alsof ze bezeten was. Er was niet tussen te komen en uiteindelijk hebben we haar van Boat af moeten trekken. Pickle laat ze trouwens altijd links liggen. We hebben ze toen direct gescheiden en na een paar uur afkoelen en iedereen die weer relaxed was de deur weer open gezet, hopende dat het een eenmalig iets was. Niet dus, zodra Grog Boat in het oog kreeg begonnen we van voren af aan.

Nu zitten ze dus gescheiden en zijn ze gelukkig iets tot rust gekomen maar zodra Boat dichtbij de scheidende deur komt verstijfd Grog, hyperfixeerd ze op de deur en gromt ze. Ik probeer haar dan af te leiden met snoepjes of haar balletje (waar ze dolgraag mee apporteert) maar niets werkt. Valeriaandruppels leven gisteravond wel even de scherpe randjes van de gespannenheid te halen en sinds vandaag hangt er ook feliway dus wie weet gaat dat wat doen. Morgen roteer ik de katten en gaan Grog en Pickle naar de kant van het huis waar Boat zit en andersom en zodra ze daar een beetje geaard zijn gaan we beginnen met kleine beetjes natvoer geven in de buurt van een dichte deur, en zo toewerken naar een open deur en daarna in dezelfde kamer.

Dus we hebben een heel plan, maar ik voel me zo'n intens slechts baasje. Ik wil het zozozo graag goed doen voor alle mopjes maar ik weet even niet meer hoe. Herplaatsen is ook al in me opgekomen maar alleen de gedachte al maakt me aan het tranen. Ik heb deze drie sukkels alledrie met pijn en moeite opgevangen en opgevoed, Grog van de fles af aan...
Gebruikersavatar
Nicole V
Huiskat
Huiskat
Berichten: 58
Lid geworden op: 24 dec 2022 02:38

Re: Jongste valt ineens oudste kat aan

Bericht door Nicole V »

Heel vervelend als katten niet overeen komen.
Je hebt zelf al veel gedacht om de katten het naar de zin te maken.
In een kleine ruimte kunnen ze elkaar minder goed ontlopen en dat kan botsen.

Je kan de ruimte verdubbelen door nog meer hoge plaatsen te creëren en een cat highway aan te leggen.
Kan al heel simpel met boekenplanken rondom dat ze heel de kamer rond kunnen zonder daar voor de vloer te moeten gebruiken. Dan kunnen ze vrij door heel de kamer bewegen zonder elkaar tegen te moeten komen.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1436
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Jongste valt ineens oudste kat aan

Bericht door Zotvanpoezen »

Voor de geinteresseerden:
Felinova geeft een opleiding voor dit soort problemen:
https://felinova.plugandpay.nl/checkout ... uishoudens
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Plaats reactie