Waar laat ik de katten in de avond?

Kattenbak, kattenren, grit, voer- en waterbakjes, mandjes, krabpaal, kattentuigjes.
Plaats reactie
benjibarbosa
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 27 jan 2021 11:20

Waar laat ik de katten in de avond?

Bericht door benjibarbosa »

Kort maar krachtig ; wat vinden jullie hiervan?

Overdag > katten gewoon binnen in huis
Nacht > Katten in een afgesloten(!) overkapping met geïsoleerde vloerverwarming. Ruimte is omstreeks 15m2 en beschikt over krabpalen, mandjes, twee stoelen, een vloerkleedje en uiteraard voer/waterbakjes en de strontbak. Het is zo'n welbekende stalen serre. Hij is, zoals ik hierboven al omschreven heb, totaal afgesloten dus geheel wind stil. De wanden en deuren zijn niet geïsoleerd en de vloer wel, ook beschikt deze over vloerverwarming. De vloerverwarming staat aan maar maakt het natuurlijk niet super warm. Ook liggen er speeltjes en zo'n tunnel-ding.

Ik lees verhalen over mensen die katten in de avond naar buiten doen, dus ergens heb ik wel mn antwoord. maar ik ben gewoon benieuwd naar jullie mening. Vinden jullie dat wij de katten in de avond naar zo'n serre kunnen doen?

note : in de zomer doen wij de deuren open, wij hebben hier katveilige horren zitten. dus het kan er dan lekker doorwaaien om af te koelen. En in de winter heeft het nog nooit gevroren.
Cerna

Re: Waar laat ik de katten in de avond?

Bericht door Cerna »

Snap ik niet. Waarom 's nachts niet ook gewoon binnen in huis?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Waar laat ik de katten in de avond?

Bericht door Rik »

Kort maar krachtig ; hier blijven ze binnen.

En als ze al naar buiten zouden mogen, dan zou ik ze zelf de keuze geven (bv door middel van een kattenluik en/of tunnel naar een afgesloten deel).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Waar laat ik de katten in de avond?

Bericht door Asse-Poes »

Ik snap het ook niet. Waarom moeten ze 's nachts in de afgesloten serre?
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
benjibarbosa
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 27 jan 2021 11:20

Re: Waar laat ik de katten in de avond?

Bericht door benjibarbosa »

Oke, gevaarlijk altijd he.. om zulke vragen op forums te zetten. Want ik merk het al, en (aanname) ik ben er bang voor dat ik wederom krijg te horen ''dan had je maar geen katten moeten nemen''....... maar goed, ik probeer het wel.

ALLES breken ze af.. Ze zetten de nagels in de meubels, ze krassen op de deuren, Ollie vindt de TV super interessant en gaat er tegen aan ''klauwen'' , planten is een harde no go, tapijten klauwen ze kapot en noem maar op. We lopen ze de hele dag (netjes) te corrigeren en dus niet met een plantenspuit... en dat werkt redelijk.. maar zodra ze alleen zijn doen ze het gewoon keihard weer... Ik heb mijn huis al zoveel mogelijk cat-proof gemaakt... maar het houdt een keer op. Ze krijgen de wereld aan speeltjes en hebben genoeg krabpalen en andere uitdagingen. denk aan een kattentunnel, krabpalen, krabtunnels, muisjes, simpele dozen, dopjes van de cola (vinden ze super interessant) , ik heb elke dag meerdere speeluurtjes verspreid over de dag met ze en er is altijd 1 van ons aanwezig overdag om ze ''bezig'' te houden... verveling is het dus niet. Huisarts weet er ook geen raad mee.. Dus het is een vrij simpele vraag : kunnen de katten tegen zo'n omgeving qua temperatuur....
Gebruikersavatar
Nicole V
Huiskat
Huiskat
Berichten: 58
Lid geworden op: 24 dec 2022 02:38

Re: Waar laat ik de katten in de avond?

Bericht door Nicole V »

Vermoed dat ze nooit binnen komen dan? ze buiten lopen en enkel een nacht onderkomen hebben in de serre.

In de nacht binnen houden is aan te raden omdat katten nachtdieren zijn en in de stilte van de nacht straten durven over steken en ver kunnen lopen. Heb je ze wel steriel laten maken? Eens het "kattentijd" is kunnen ze km's ver afdwalen.
benjibarbosa
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 27 jan 2021 11:20

Re: Waar laat ik de katten in de avond?

Bericht door benjibarbosa »

Oneee, dat klopt niet! overdag zijn ze gewoon binnen bij ons hoor!! Ze komen niet eens buiten haha, hebben ze nooit gedaan. De sere is echt alleen voor de nacht... overdag mogen ze overal komen want dan zijn we er bij!
Cerna

Re: Waar laat ik de katten in de avond?

Bericht door Cerna »

Kijk, dat verandert het verhaal.

Ja, volwassen katten kunnen tegen zo'n temperatuur. Oude en zieke katten en kittens zou ik niet doen.
Maar dat lost het probleem niet op, namelijk: is dit extreem gedrag of normaal kattengedrag en zul je moeten accepteren dat katten nu eenmaal 'stout' kunnen zijn.
Bij mij zitten ook krassen op de grenen meubels (ideaal hout in combinatie met katten :lol: ), is de vloerbedekking op de trap ook bijna stuk, meppen ze ook tegen het televisiebeeld (tenminste de jongste) en sommige planten, zit er ook wel een rafeltje aan het bankstel, maar ik ben het na 46 jaar katten wel gewend en haal mijn schouders erover op. "Het zijn maar spullen".
Misschien is dat wel de beste houding (betekent niet dat je geen poging mag doen om de katten iets op te voeden :smile: ).
Gebruikersavatar
Nicole V
Huiskat
Huiskat
Berichten: 58
Lid geworden op: 24 dec 2022 02:38

Re: Waar laat ik de katten in de avond?

Bericht door Nicole V »

Kan je geen kattenluikje maken, dat ze overdag vrij buiten kunnen dan zijn ze 's nachts ook rustiger.
Luikje dan tegen de nacht op slot.
Denk wel dat het stress vol is op deze manier.
Snap ook niet goed wat er dan ineens fout zou moeten gaan als ze "s nachts ook binnen blijven.
worden het dan ineens wilde dieren?
Heb 5 katten samen gehad en die hebben nog nooit iets stuk gemaakt of aan spullen gekrabd.
benjibarbosa
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 27 jan 2021 11:20

Re: Waar laat ik de katten in de avond?

Bericht door benjibarbosa »

Het zijn Main Coons.. die gaan me niet naar buiten. Er zit een luikje van de overkapping naar de woonkamer, die gaat overdag open en dan snachts op slot. En ik ben blij dat jij nog nooit hebt mee gemaakt dat ze iets stuk hebben gemaakt of hebben gekrabd.
Gebruikersavatar
Nicole V
Huiskat
Huiskat
Berichten: 58
Lid geworden op: 24 dec 2022 02:38

Re: Waar laat ik de katten in de avond?

Bericht door Nicole V »

Ze hebben hier een katten kamer met aansluiting op een kattenren zodat ze 's nachts ook eens een frisse neus konden halen.
Misschien is het een idee voor bij jou ook, om een kattenren aan het huis te bouwen waar ze met een luikje vrij van binnen naar de ren kunnen. Hebben ze snachts ook wat stimulans en minder behoefte om de boel afbreken ;-)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Waar laat ik de katten in de avond?

Bericht door Dinky »

Ook al zou het niet mijn keuze zijn, gezonde volwassenen katten kunnen er wel tegen qua temperatuur.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Waar laat ik de katten in de avond?

Bericht door Asse-Poes »

Ik snap het nu -na je toelichting - wel.
Je laat de katten overdag overal komen en 's nachts moeten ze in de (aangebouwde en afgesloten) serre blijven omdat ze anders alles kapotmaken.

In de serre is vloerverwarming, het is winddicht en je hebt de wereld aan warme plekjes/mandjes daar.
Dus het antwoord op je vraag is : ja, je kunt ze rustig in de serre laten overnachten.

sommige katten krijgen het inderdaad enorm op hun heupen 's nachts en dan is het blijkbaar party-time voor ze, want jullie liggen te slapen en kunnen niet ingrijpen.
Misschien verandert hun destructieve party gedrag als ze ouder (en wijzer) worden.

Ik ben wel benieuwd of ze dan nu de serre gaan mollen..
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Plaats reactie