Verhuizen met een autistisch poezebeest

Voor alle vragen over wat te doen als je op vakantie gaat, als je gaat verhuizen of als je je kat wil vervoeren.
Plaats reactie
Laurence
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 dec 2022 09:06

Verhuizen met een autistisch poezebeest

Bericht door Laurence »

Ik heb hier al heel wat topics gelezen over verhuizen en hoe dat best aan te pakken. Ik verhuis binnen enkele maanden naar een huisje op het platteland, een weidse groene omgeving tussen de velden en de boerderijen. Op dit moment woon ik in een rijtjeshuis (Belgie), met een tuin, midden in een kleine stad. Ik schrijf omdat ik nog niet alle antwoorden heb om mn Poemaatje met zo min mogelijk stress te confronteren, Poemaatje is een gevalletje apart.

Poema kwam als 8weken oud kitten uit het asiel bij mij terecht. Ze had toen nog nooit mensen gezien en blies en beet naar al wat te dichtbij kwam, pure doodsangst. Ik heb haar in huis gehaald en stilaan is ze me gaan vertrouwen. Intussen zijn we 10 jaar verder. Poema is een echte wilde ziel, een buitenpoes, ze komt smorgens haar eten halen en dan gaat ze op stap. S avonds komt ze langs het kattenluik binnen voor de nacht. Ze laat zich aaien en laat zich ook borstelen, dat is een stukje routine die bij het ontbijt hoort. Maar op schoot blijven wil ze niet en binnen blijven werkt niet voor haar. Haar oppakken lukt ook alleen als ze dat toelaat. Meestal steek ik mn hand naar haar uit en springt ze weg.
Ik heb ook nog 2 windhonden, die niet echt met haar overeenkomen. Gelukkig is het huis groot. Poema kan van de kelder naar het 1e verdiep en de zolder, via het trappenhuis. De honden leven op het gelijkvloers en doen geen trappen. Dus makkelijk opgelost.
Ik heb haar ooit een week naar een kattenhotel laten gaan, ik weet zeker dat het daar een goede plek is, maar na een week kreeg ik mn poes totaal verwilderd terug, net als toen ze kitten was, pure paniek. Eens thuis was ze de dag erna terug ok.

En dan nu mn vraag .. ik verhuis en de poes gaat mee. Naar een kleiner huisje waar alles gelijkvloers is. Ik lig er snachts van wakker, hoe ik dat met mn Poema best aanpak. 1 omdat ze zo verschrikkelijk autistisch is (de kleinste wijziging hier in huis maakt dat ze dagenlang weg blijft, traptapijt weggehaald, poes een week lang weggebleven) 2 omdat ze alleen maar deze omgeving kent 3 omdat het daar buiten zo veel 'groter' is dan hier, compleet onbekend terrein 4 omdat de honden en de poes mekaar sowieso zullen tegenkomen in huis

Dus, alle tips, wijsheid, informatie etc zijn meer dan welkom ! Dank u wel bij voorbaat.
Laurence

Het is me niet gelukt om hier fotootjes op te laden, daarom hieronder een paar linken naar Poema, toen ze hier aankwam en nu.

https://www.facebook.com/71340833876597 ... 073444123/
https://www.facebook.com/71340833876597 ... 995412173/
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Verhuizen met een autistisch poezebeest

Bericht door Anne »

Ach hemeltjelief, jouw poema doet mij aan ons half verwilderde Polleke denken,uiterlijk en karakter precies zo, alleen is Pollewol geen langhaar
Is het mogelijk haar onder te brengen bij een van jouw buren of iemand anders die in dezelfde omgeving woont waar jij nu woont?
Zo niet dan zul je haar toch mee moeten verhuizen en dat betekend minstens 12 weken lang binnen houden in jouw nieuwe huis. Met genoeg verstopplekkjes ed
Dat ze niet goed aan je honden is gewend komt vermoed ik dat je haar al die tijd gewoon naar buiten hebt laten gaan? Of gedragen je honden zich brutaal naar haar?

Pluspuntje is wel de mooie landelijke omgeving waar jullie straks terecht komen
Dat brengt jouw Poema straks veel rust :-P
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Laurence
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 dec 2022 09:06

Re: Verhuizen met een autistisch poezebeest

Bericht door Laurence »

Ik neem haar sowieso mee, haar hier achterlaten is geen optie.
De honden zijn windhonden, met sterk jachtinstinct. Vroeger toen mn dikke kater Macho er nog bij was, liep alles goed. Hij regeerde het huis met ijzeren poot :), en Poema verstopte zich bij hem voor de honden. Maar Macho is er niet meer, en Poemaatje slaat op de vlucht, wat dat jachtinstinct alleen maar aanwakkert bij mn twee sloebers. Ik denk niet dat ze haar zouden aanvallen of zo, maar allemaal samen in eenzelfde ruimté is op dit moment niet haalbaar.
Ik ben van plan haar heel lang binnen te houden (en bidden dat ze niet helemaal gestresst raakt van al dat binnenblijven...) Verstopplekjes daar, moet ik es bekijken.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Verhuizen met een autistisch poezebeest

Bericht door Dinky »

Gezien de honden zou ik zorgen voor fijne ligplekken in de hoogte. Weet niet hoe creatief je bent maar wanneer je 'klimmuur kat' invoert bij Google krijg je vele voorbeelden van holletjes en plankjes waardoor poema niet over de grond hoeft te verplaatsen door de kamer. Hierbij kan je ook tussendoor gebruik maken van een kast ;-)

Verder inderdaad weken binnen houden totdat poema het echt ziet als thuis.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Verhuizen met een autistisch poezebeest

Bericht door Anne »

Laurence schreef: 18 dec 2022 13:52
De honden zijn windhonden, met sterk jachtinstinct. Vroeger toen mn dikke kater Macho er nog bij was, liep alles goed. Hij regeerde het huis met ijzeren poot :), en Poema verstopte zich bij hem voor de honden.
Ja energie zegt alles. Macho liet niet met zich sollen en dat voelen honden heel goed aan, hoe groot hun "jachtinstinkt" ook is

Ik adviseer je om naar Cesar Millan te kijken, als geen ander weet hij hoe je dit " jachtinstinkt" kan ombuigen naar respect en ontzag voor andere huisdieren van de roedelleider ( jij dus)
Of je kunt ook zijn boek lezen:

https://www.bol.com/nl/nl/f/cesars-aanpak/30535607/

Jouw Poema weet dat jij haar niet kunt beschermen tegen je honden en zal zich daardoor minder veilig voelen in huis
Ik hoop echt dat je dit kunt aanpakken
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie