Giardia/zieke asiel dieren

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Plaats reactie
Juullicious
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 dec 2022 12:21

Giardia/zieke asiel dieren

Bericht door Juullicious »

Hoi hoi,

Voor ik mijn verhaal deel, zal ik mij eerst even kort voorstellen. Ik ben Juul en heb 4 prachtige Perzen geadopteerd door de jaren. Ik had nog twee Britse kortharen, die zijn beiden veel te jong overleden. Eentje met tien maanden, dat was enkele weken terug. Ze komen allemaal van asiels/buitenlandse stichtingen. Ik heb ook twee Chihuahuas uit het asiel.

In september kwamen Muffin (Brit die overleden is) en Sybel bij mij, vanaf het begin af aan leken ze ziek. Sybel is heel mager. Ik dacht dat het door de stress kwam en probeerde hem goed bij te voeren. Na enkele dagen kregen ze hevige diarree, dit kwam overal te zitten. Bij de dierenarts laten testen: Giardia. Ik kreeg een panacur kuur van drie dagen voor deze twee katten. Ze vertelden mij niks over hoe besmettelijk het was. Natuurlijk heeft deze kuur niet geholpen, hoewel de diarree minder was. Ook de test gaf aan dat de Giardia weg was. Muffin droogde enorm uit en begon over te geven, snel af te vallen. Na enkele dagen op de intensive care heeft hij het niet gered.

Dit is het moment waar ik contact op heb genomen met de stichting, ze zijn immers ziek bij mij gekomen en ik vroeg mij af wat de afspraken daarvoor waren. Hier kreeg ik eigenlijk niet helemaal de antwoorden op die ik zocht. (Het is niet ons probleem succes).

Opnieuw laten onderzoeken en weer positief getest op Giardia. Nu zelf al verschillende dingen gelezen oa op dit forum, navraag gedaan bij de dierenarts. De dierenarts zei eigenlijk nee joh, gewoon nog een kuur panacur geven dat was het. Ik heb het zelf wel wat heftiger aangepakt. Alle dieren zijn met panacur behandeld, alle mandjes, kleedjes, maar ook gordijnen, stoffe stoelen etc weggehaald. Alleen mijn bank was er nog, daar heb ik elke dag handdoeken opgelegd. Wat ik kon wassen op 65 graden, heb ik gedaan met extra azijn etc, de rest heb ik weggegooid. Speeltjes weggegooid die ik niet met chloor en kokend water kon behandelen. Twee keer per dag alles schoongemaakt met Dettol en daarna met chloor, kattenbakken elke dag volledig leeggegooid en schoongemaakt met chloor. Pootjes, achterkant etc zo vaak mogelijk gewassen. Op dag vijf, acht en dertien de katten en honden volledig gewassen met speciale shampoo. Speciale voeding gekregen van Royal Canin en hills, probiotica, multivitamine en iets wat er voor zorgde dat de ontlasting harder zou worden. Totale kosten.... €1200

Ik werk full time en ben alleenstaand, dit heeft me echt opgebroken. Vooral omdat het een enorm gevecht was om de panacur te geven en ze te wassen. Ze zijn nog best angstig en nogal getraumatiseerd, dit heeft zeker niet geholpen.

Vijf dagen panacur, drie dagen niks en dan weer vijf dagen panacur. Het leek twee dagen na de kuur oke te gaan, geen hele harde ontlasting maar ook geen diarree. Gordijnen terug gehangen, nieuwe hoes voor de bank gekocht en nog hetzelfde strenge schoonmaak regime aangehouden. Wel weer de mandjes teruggezet, die worden twee keer per week gewassen. Twee weken later, weer diezelfde diarree en geur. Alles zat weer onder, de witte muren etc.

Ik ben vanaf september al bezig en zit er echt doorheen. Ik voel mij niet helemaal gesteund door de dierenarts. Het vraagt veel van me en ik ben nog steeds in gesprek met de stichting. In het contract staat namelijk dat ze gezond zijn en in overleg de dierenarts kosten vergoed kunnen worden. Vanaf september heeft het mij al rond de €5000 gekost, ik vroeg alleen de adoptiekosten van €200 terug. Ik ben in die tijd ook twee katten verloren en maak me zorgen.

De ontlasting wordt nu weer onderzocht, de dierenarts zei eerst dat het normaal was dat ze nog diarree hadden maar het voelt niet goed. Je herkent die geur gelijk, ook bij de honden.

Overige informatie: ze komen niet buiten en ik heb een kleine kattenkamer van 6m2 maar daar kan ik ze niet in quarantaine zetten, dan miauwen ze alles bij elkaar en dat is veel te klein.

Al met al zoek ik wat positieve energie om door te gaan :-) Misschien wat succes verhalen en vooral ook TIPS. Ik heb alles al doorgespit en dacht alles juist aangepakt te hebben.

-Hoe zouden jullie het aanpakken met de stichting? Het maar laten of toch proberen wat kosten terug te krijgen? Ik heb zijn paspoort ook nog niet ontvangen.

-Vinden jullie dat de dierenarts adequaat heeft gehandeld? Hij neemt het naar mijn idee niet zo heel serieus, andere dierenarts zoeken? Ik ga hier altijd heen en heb eigenlijk nooit problemen gehad.

-Nog verdere tips mbt de Giardia? Ik heb ook een luchtontvochtiger in huis gehaald maar zie niet in wat ik nog meer kan doen. Ik zie er ook enorm tegen op hier nog maals doorheen te gaan. Ik had geen comfortabele plek meer in mijn eigen huis en heb ontzettend veel weggegooid uit voorzorg.

Sorry voor het lange verhaal.

Veel liefs,
Juul (Dodo, Fifi, Sybel, Finn, Bella & Biba)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Giardia/zieke asiel dieren

Bericht door Anne »

Nou wat erg wat jou is overkomen :-(
Nadat je je hart hebt open gesteld
Ik vind het te triest voor woorden dat de stichting haar handen van je af trekt :-|
Een beetje nazorg is niet overbodig met deze ellende
Ik hoop dat je ze op de 1 of andere manier aansprakelijk kunt stellen maar het is zowiexo niet sierlijk dat ze hun verantwoording niet nakomen

Ik heb gelukkig geen ervaring met giardia
Op het forum staat wel het een en ander, je zou de zoekfunctie kunnen gebruiken
Ik hoop met heel mijn hart dat het gauw beter bij je gaat, je hebt je zo ontzettend ingezet voor hun welzijn en gezondheid
Beetje jammer dat jou dit overkomt
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Giardia/zieke asiel dieren

Bericht door Asse-Poes »

Sjeee wat een triest verhaal Juul.
Ik heb ook geen ervaring met Giardia, wel met een geadopteerde kat uit Egypte. Zij bleek niesziekte te hebben en besmette mijn andere kat die er bijna aan onderdoor ging. Is ook een heel verhaal, maar daar heb jij niets aan.

Adopteren uit het buitenland ga ik in ieder geval niet meer doen. Nazorg is 3x niks en je haalt je veel verdriet op de hals 😢

Wat betreft jouw dierenarts kan ik kort zijn: zoek een andere. Los van zijn "behandelplan" en de weinige info die je kreeg: Als er geen vertrouwen meer is, dan heb je daar niets meer te zoeken.

Wat betreft de stichting:eerlijk gezegd vrees ik dat je geen adoptiebijdrage terug gaat krijgen. Dit soort stichtingen hebben weinig geld en garanties krijg je niet.
Als je ook al het paspoort niet krijgt, tja dan is dat ook wel een teken aan de wand... 😞
Je kan er nog een paar emails tegenaan gooien en wat dreigen met juridische stappen en negatieve publiciteit (op hun website, facebook), maar of het helpt?
ik begrijp goed dat je hier eigenlijk geen energie meer in wilt steken.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Plaats reactie