Groei kittens

Kammen, kattennagels knippen, vlooienmiddel, wormenkuur toedienen bij een kat, etc.
Plaats reactie
Lau92
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 sep 2022 23:21

Groei kittens

Bericht door Lau92 »

Ik heb eind augustus 2 kittens uit het asiel geadopteerd. Niet uit hetzelfde nest, en ze waren erg mager toen ze gevonden werden.

Cleo woog volgens mij rond de 770 toen ze meeging (11 weken) en Toet 680 (11weken). Toet was weer wat teruggevallen door de enting die ze had gehad.

Eenmaal bij mij kwamen ze allebei goed aan en in no time zaten ze op de kilo. Toet heeft wel altijd minder gewogen dan Cleo (soms wel bijna 200 gr. Verschil) maar ze groeide goed, dus geen zorgen.

Inmiddels heeft Toet een behoorlijke groeispurt gehad en is ze duidelijk hoger dan Cleo. Cleo lijkt weinig te groeien in hoogte. Wel komen ze beide nog steeds aan, maar Toet is inmiddels wel Cleo voorbij in gewicht. Toet woog gisteren 1645 en Cleo 1638 gram.

Ik kijk het nog even aan hoe het verder vordert. Misschien is ze wat later met d'r sport . Ook zijn ze uit verschillende nestjes, dus misschien blijft ze sowieso wat kleiner. Maar moet ik mij heel erg zorgen maken als ze "grote" kitten ineens wordt ingehaald door de kleine kitten? Als ze echt duidelijk achterblijft, trek ik wel aan de bel!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Groei kittens

Bericht door Rik »

Lau92 schreef: 05 okt 2022 09:50 Cleo woog volgens mij rond de 770 toen ze meeging (11 weken) en Toet 680 (11weken). Toet was weer wat teruggevallen door de enting die ze had gehad.
Zo, dan hadden ze blijkbaar haast bij dat asiel. De eerste enting mag pas gebeuren als ze minimaal 1kg wegen. En ze mogen niet weg zonder eerste enting. Dat was volgens mij het beleid van alle asiels in Nederland (maar misschien houden niet alle asiel zich daaraan). Daardoor konden Yuna en Bono ook 2 weken langer in het gastgezin blijven (omdat Yuna bij 8wk nog geen 1kg woog). Maar goed, misschien waren ze gewoon goed gezond en dachten ze "het moet maar" ;)

Zoals ik het begrijp zijn ze elke week bij jou wel minimaal 100gr aangekomen? Dat is gewoon prima. Kan schommelen en de ene week kan het minder of meer zijn dan de andere. In de week van de tweede enting/booster kunnen ze zelfs weer wat afvallen. Maar als ze inmiddels 1,6kg wegen op zo'n 17/18 weken (?) is dat niets om je ongerust om te maken (ze zijn immers bij jou in 5/6wk al 800/900 gr aangekomen).

En dat de een wat harder groeit dan de ander kan ook. Je moet ze individueel bekijken. Komt ze nog wel gewoon aan? Is ze actief? Spelen ze samen? Groeit ze niet te 'bol'? Dat is belangrijker dan het onderlinge verschil in gewichtstoename. (Yuna is hier altijd kleiner gebleven dan Bono)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Lau92
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 sep 2022 23:21

Re: Groei kittens

Bericht door Lau92 »

Ze zijn inderdaad elke week inderdaad gewoon rond de 100 gram aangekomen inderdaad. Ze speelt goed, eet goed, drinkt goed.

Ik *denk dat ze ook gewoon prima meekomt, maar dat ik me een beetje zorgen ging maken doordat die kleinste haar ineens voorbij is gegaan, maar die had wel meer achterstand. Ze zitten volgens de curve nu ook prima op gewicht!

Dat bol groeien hou ik wel goed in de gaten. Ze heeft altijd een beetje een bol buikje gehad (ik heb haar hiervoor dus 1x extra ontwormt op advies van de DA) maar het bolle buikje blijft wel een beetje. Ook heeft ze vrij korte pootjes. Dat heb ik haar bij de 2e enting allemaal extra op laten controleren! Moet ik in de gaten houden.

Het zal mij niks verbazen als ze een beetje een aparte bouw heeft hoor en sowieso wat kleiner blijft dan die ander! Of misschien groeit zij gewoon wat meer in proportie dat het niet zo opvalt.

Bedankt voor je reactie in ieder geval! Ik hou haar groei en gewicht goed in de gaten. Als ik gekke dingen ga zien, dan laat ik de dierenarts er nog eens naar kijken!
Plaats reactie