Alles over de kattenbak

Kattenbak, kattenren, grit, voer- en waterbakjes, mandjes, krabpaal, kattentuigjes.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door Anne »

Ik heb ook aan een krukje gedacht kittentjes
Dat zou ik ook nog eens kunnen proberen
Ik ben bang dat ik dan last van mijn rug ga krijgen omdat je dan steeds moet buigen
Ik heb helaas ook scoliose, vandaar

Fotokonijn gebruik jij klontvormend grit of houtkorrels?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Poes en Loes
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 12 aug 2021 09:00

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door Poes en Loes »

Ben ik weer met nog een vraag!

Onze poes was van haar vorige huisje de Happy Home Budget kattenbakvulling gewend (absorberend). Werkte prima, maar mijn vriend heeft zwakkere longen waardoor hij het stof van deze vulling echt niet kon hebben.

We zijn toen overgestapt naar AH schep en schoon (klonterend) en eigenlijk zijn we super tevreden. Geen stof en het klonterende vinden we heel fijn werken.
Er is alleen 1 nadeel, m'n hele huis ligt onder het kattengrind, veel meer dan bij de vorige! Ze gooit het er vrijwel niet uit, maar het lijkt gewoon heel erg in haar wat langere vacht te blijven hangen. Waardoor ze de vulling door het hele huis meeneemt.
Er is niet tegenaan te stofzuigen haha en zelfs zo'n matje voor de kattenbak helpt niet.

Nu ben ik dus opzoek naar tips. Zijn er betere matjes die dit zouden kunnen verhelpen, ik heb nu een simpele ? Of heeft iemand tips voor een klonterend kattenbak grind die niet stoft en iets minder uitloop heeft?
Gebruikersavatar
Pikachu
Poema
Poema
Berichten: 368
Lid geworden op: 28 mar 2019 14:02

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door Pikachu »

Wij hebben zo van die badmatjes, maar dat houdt ook zeker niet alles tegen. Wij moeten elke dag stofzuigen rond de kattenbakken. Ik vrees dat dit een onoplosbaar probleem zal blijven :D
Gebruikersavatar
Geert
Lynx
Lynx
Berichten: 111
Lid geworden op: 10 dec 2018 23:02

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door Geert »

Sinds een drietal maanden gebruiken wij nu Cat's Best Smart Pellets , klonterende pellets (17€/20L).

Het stofgehalte is werkelijk nul ; de uitloop beperkt tot datgene wat achterblijft op het matje vóór de kattenbak of een sporadisch overgekrabte pellet. Voorheen gebruikte we Catsan (niet klonterend) maar dit grid was vrij stoffig. Zelfs het uitgieten van de zak in de kattenbak levert geen stof op, laat staan het gekrab van de katten zelf.

Doorslaggevend voor ons om over te stappen naar pellets waren echter gewijzigde regels in de afvalophaling (België): voortaan betalen we onze afhaalophaling per kilogram en nat kattegrid weegt behoorlijk door :roll: . Vandaar op zoek naar wat anders. Daar waar 1 liter grid ongeveer 1 kg is is dat voor pellets slechts de helft. De pellets mogen bovendien in de groencontainer (3 maal goedkoper per kg of zelfs op de composthoop).

De poezen hadden geen enkel moeite met de overstap en wij dus ook niet :lol: We zijn wel begonnen met slechts één bak te veranderen maar toen al zagen we dat het hen niets uitmaakte. De andere bakken volgden weldra. Ook op het vlak van hygiëne en geur vinden wij dat de pellets zeker niet moeten onderdoen voor het grid, integendeel zelfs.

Enig nadeel: vrij grote zakken van 20Liter; vraagt wel wat opbergruimte.

(zie Zooplus: https://www.zooplus.nl/shop/katten/katt ... gIwp_D_BwE)
Luna (07/2018), Aya (08/2018).
Minou (1983-2000), Witje (1999-2016), Sloeber (19??-2009), Mieke (2007-2018).
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door Anne »

Geert jij brengt me wel op een idee :-P
Wij kregen vd week bericht vd gemeente dat we per volgend jaar ook gaan betalen voor het legen vd grijze container ( hier in Nederland het restafval)
Dus niet voor elke kilo, maar voor elke keer dat je hem laat legen
Dit in combinatie met mijn overbelaste knieen waardoor ik niet meer op mijn knieen zittend de bakken uitschep,
maar de kattenbak moet optillen om naar de tafel te dragen en de bak dus staande uitschep en grit zwaarder weegt dan plantaardige vulling ( ik moet nu ook aan mijn rug gaan denken) ga ik me eens verdiepen in jullie grit
Ik lees ook veel positieve recensies over cats best oko plus
iemand daar nog ervaring mee?
Ik gebruikte dat vroeger ook, geen flauw idee waarom ik ben overgestapt :edoh:

@Geert nog even een vraag, gebruik jij ook biologisch afbreekbare zakjes voor de uitwerpselen voor in de groene container?
of gooi je het er los in?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door Synemios »

Anne schreef: 22 aug 2021 13:09 Hoe scheppen jullie de bakken.uit?
Staand,hurkend of zittend?
Ik zat altijd op mijn knieën omdat hurkend voor mij altijd moeilijk ging
Daardoor heb ik nu overbelaste knieen
De ha kwam voor mij op het idee om de bakken.op tafel te zetten en ze zo leeg te scheppen
Misschien hebben jullie ook andere manieren?
Nee, ik doe het zoals jou huisarts zegt, ik zet ze hoog want ik heb ook last van rugproblemen.
Soms zet ik de bakken op elkaar, hoef ik niet te bukken.
Maar je hebt ook kniebeschermers, of van die matjes die je ook hebt voor het werken in de tuin.

Ik heb ooit cats best gebruikt maar niet de eko plus.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door Anne »

Wat slim van je Denise om uit eigen beweging de bakken al hoger te zetten ;-)
Ik had dat zelf nooit kunnen bedenken, raakte al in paniek bij de ha en die bracht mij op het idee ;-)
Kniebeschermers doe ik niet, bij de fysio bleek dat mijn rechterknie kraakt bij beweging, dat komt doordat de knieschijf tevaak is doorgedrukt

maar nu wat anders, ik lees bij al die plantaardige kattenbakvulling dat het in de groene container mag
Dus ook de drolletjes, en dat vind ik vreemd want stel dat je kat wormen heeft? Of medicatieresten komen dan toch ook zo
via de ontlasting in de natuur terecht?
zie
https://www.afvalscheidingswijzer.nl/pr ... e%20biobak.
ik denk dat ik de drolletjes maar gewoon in de grijze container blijf gooien
heeft iemand daar nog iets zinnigs over te zeggen?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie