Hydrocultuur: goed alternatief voor planten met katten?

Kattenbak, kattenren, grit, voer- en waterbakjes, mandjes, krabpaal, kattentuigjes.
Gesloten
Joren
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 18 mei 2003 00:46
Locatie: Veldhoven

Hydrocultuur: goed alternatief voor planten met katten?

Bericht door Joren »

Hoi,

Ik heb afgelopen voorjaar al mijn kamerplanten de deur uit moeten doen, omdat de komst van mijn 2 katten ervoor gezorgd heeft dat ze allemaal uitgegraven zijn.

Nu zit ik te denken om wat hydrocultuurplanten aan te schaffen (je weet wel, die planten die kleikorrels in plaats van aarde in de pot hebben). Daarnaast zijn de meeste soorten ook aardig katbestendig. De aanschaf van die planten is echter nogal prijzig, dus voor ik er aan begin, zou ik graag weten of iemand ervaring heeft met de combinatie katten / planten op hydrocultuur. Met name of ze van de kleikorrels afblijven.

Heeft iemand daar ervaring mee?

Groetjes,
Joren
Gebruikersavatar
sKatje
Panter
Panter
Berichten: 413
Lid geworden op: 10 sep 2003 23:07
Locatie: Antwerpen

Bericht door sKatje »

euhm we hebben planten met deels potgrond en deels kleikorrels (de kleikorrels vormen de bovenste laag), en mijn antwoord luidt: NEE!
ze blijven er absoluut niet af, die bolletjes liggen overal verspreid. dat zijn namelijk allemaal kleine balletjes, en balletjes zijn toch leuk speelgoed? ik krijg het ze echt niet afgeleerd. 's ochtends zitten ze in m'n schoenen :shock:
de planten zelf worden niet echt aangevallen, ze zijn alleen maar in de korrels geïnteresseerd hier. misschien ook omdat de bladeren van de planten die ik hier heb staan nogal hoog hangen, je hebt dus eerst een 'lange' stam. ze kunnen dus niet tegen bladeren zitten meppen of zo. heel soms is er wel eentje die zo'n plant aan het beklimmen is alsof het een boom is, maar da's dus maar heel af en toe.
die kleikorrels zijn een nachtmerrie...
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 2080
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Admin »

De beste manier om te zorgen dat je katten de aarde of korrels niet uitgraven, is de aarde overspannen met kippengaas.

Je knipt de vorm van de bovenkant van de binnenpot uit (maar dan 3 cm groter aan alle kanten) en knipt dan een rechte lijn van de buitenkant naar het midden. In het midden knip je een klein rondje uit (waar de plant in de aarde zit).

Vervolgens knip je op een aantal plaatsen de rand 3 cm in en vouw je het gaas tussen de binnen en de buitenpot. Je kunt zo gewoon water geven, maar de katten kunnen niet bij de aarde.
Hier werkt het goed in ieder geval. Nog een tip: trek dikke tuinhandschoenen aan als je het gaas gaat knippen en buigen, want hoe voorzichtig je het ook doet, pleisters moet je in de buurt houden :-)
Overigens staat de metalen kippengaas niet zo fantasisch (jailhouse-look), maar er is ook gaas met een groen plastic laagje, dat zal beter staan. Verder heb je natuurlijk gaas met verschillende maasgrootte, maar goed, dat kom je vanzelf wel tegen.
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Femke
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 12 nov 2005 14:17

Bericht door Femke »

hallo

planten op hydrocultuur zijn erg duur en je kat zal hier nog meer schik mee hebben. ik werk in een bloemenwinkel en heb graag bloemen en planten in huis. de bloemen blijven ze vanaf en ik heb zowieso bij de planten keien op de grond gelegd dat vinden ze niet prettig aan de poten. en bij een tuincentrum in het vak bij de d\bestrijdingsmiddelen vind je van het merk ecostyle, kattenschrik dan raad ik je aan om de korrels te kopen en niet de spuitflacon aan deze korrels zit een naar geurtje voor katten en daardoor zullen ze er van terugdeinzen die korrles strooi je over de grond en de keien. dit is niet schadelijk voor de de plant en werkt als een trein.
Gebruikersavatar
telefoonklep
Lynx
Lynx
Berichten: 140
Lid geworden op: 05 aug 2005 12:20
Locatie: 't Harde
Contacteer:

Bericht door telefoonklep »

Hoi,

Ik sluit me aan bij de voorgaande reacties. Hier groeven ze de planten ook uit. Laatst hebben we inderdaad een plant gekregen met hydrokorrels en dat vonden ze helemaal geweldig. Dat maakt geluid en het rolt ook nog over de grond. 1 groot avontuur voor ze.

Ik denk dat de tip van Roland nog het beste werkt. (Roland bedankt. ik ga het ook proberen :lol: )
Een wekker is een mechanisch instrument om mensen te wekken die geen kinderen hebben.
Gebruikersavatar
veronikske
Panter
Panter
Berichten: 426
Lid geworden op: 10 sep 2005 14:02
Locatie: Belgie-limburg

Bericht door veronikske »

Ik heb m'n planten met die korrels net weggegeven om die reden, de katten dachten dat ik ze nieuw speelgoed had gekocht !!!! :roll:

maar inderdaad, de tip van Roland is nog een idee, al ben ik bang dat ze dan met hun klauwen in de draad gaan hangen, enzo de hele plant omtrekken....katten hé, wie is er nu ook zo gek om die beesten in huis te halen :lol:

liefs veronikske
katten zijn als chips...je kan niet stoppen na één...
Gebruikersavatar
ilsebrons
Huiskat
Huiskat
Berichten: 98
Lid geworden op: 06 aug 2005 23:52
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Bericht door ilsebrons »

Hier heeft het kippengaas goed zijn werk gedaan, zo goed zelfs dat het nu niet meer nodig is voor de katten, ze blijven er vanaf. Nu mijn nieuwe konijntjes nog...... :roll:
Groetjes van Ilse en kopjes van Buddy en Roxy !
Gebruikersavatar
Rebbe
Poema
Poema
Berichten: 218
Lid geworden op: 25 feb 2005 17:44
Locatie: Brabant

Bericht door Rebbe »

Hier ook planten op korrels...en ja ook kippengaas geprobeerd....

Maar helaas. Ze gingen met hun nagels net zolang proberen totdat ze het door het kippengaas heen hadden. Op den duur ging de sjeu eraf en heb ik het gaas kunnen verwijderen.

Totdat.....ze per toeval er achter kwamen dat het gaas weg was....en het feest begon weer opnieuw. Heb een paar maanden met kippengaas over mijn planten heen gezeten en heb het toen opgegeven :-(

Heb nu grotere vochtvasthoudende kleikorrels. Nog steeds een probleem alleen de korrels zijn nu groter en makkelijker op te vegen :)

Groeten renate
viri
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 01 jan 2004 18:32

Bericht door viri »

wij hebben dus ook een hele tijd geen planten meer gehad omdat de katten er aan gingen eten en in de aarde gingen graven.
nu zijn ze wat ouder en rustiger en willen we toch graag weer planten neerzetten.
is het een goed idee om de planten in van die hele hoge potten te zetten?zo kunnen de katten er ook niet bij...

en ik dacht trouwens dat er ook een soort deksels te koop zijn voor op je plantenpot,of heb ik dat verkeerd?misschien dat dat mooier staat dan kippengaas?
Gebruikersavatar
sandra
Lynx
Lynx
Berichten: 160
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:47
Locatie: omgeving Leiden
Contacteer:

Bericht door sandra »

Met hoge potten loop je wel het risico dat die omvallen als ze ertegenaan gaan staan. :ethink:

Ik denk niet dat iedereen bekend is met die deksels die jij bedoeld(anders wordt hier niet over kippengaas gebabbeld). Maar zijn die er dan voor verschillende potmaten (aangezien je ontiegelijk veel verschillende maten hebt)?

Mijn huis is trouwens plantloos op plaatsen waar de katten bijkunnen. Ik heb de 'mazzel' dat ik niet zulke atletische katten heb die dus niet op hoge kastjes kunnen springen...
Groetjes Sandra,
een pootje van Roos
Gebruikersavatar
sKatje
Panter
Panter
Berichten: 413
Lid geworden op: 10 sep 2003 23:07
Locatie: Antwerpen

Bericht door sKatje »

Flits vindt het leuk om rond 6u 's ochtends van die kleibolletjes te pikken en af de houten trap te gooien. :evil:

Ik ben het eigenlijk zo beu als iets! Aan de planten zelf zitten ze niet, maar die bolletjes :evil: .
Gebruikersavatar
indigo
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 08 dec 2005 22:24
Locatie: Rotterdam

Bericht door indigo »

Mijn twee katten bijten zelfs in cactussen :lol: :roll:

ook heb ik planten waarvan ze de bladeren ervan af bijten.

Nu wil ik een kerstboom aanschaffen,ik neem in ieder geval plastic kerstballen :lol: :grin: 8-) ;-)

ik hou mijn hart vast haha

groetjes indigo
zoey en doerak zijn cool
Gesloten