Pluisje, verhoogde nierwaardes

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Rik
Tijger
Tijger

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Rik »

Ik begrijp de ipa beslissing als het andere eten verder hoofdzakelijk laag in fosfor is. Ik weet niet in hoeverre de ipa nog zou kunnen zorgen voor een verlaging van ds crea.

Als ik zoek op Gabapentine kat nieren is het volgende het eerste waar ik tegen kom:
Voor katten met nieraandoeningen is gabapentine helaas niét geschikt. Gabapentine wordt bijna volledig uit het lichaam gefilterd door de nieren en de urinewegen. Het is dus niet te gebruiken bij nierpatiëntjes. Als je denkt dat jouw angstige kat dit nodig heeft voor een bezoek aan de dierenkliniek neem dan contact op.
Maar ook:
Bij lever- en nierpatienten pas je ook de dosis wat aan (wil niet zeggen dat ze het niet kunnen krijgen, maar je gaat lager zitten).
Ik neem aan dat de DA dus wel rekening houdt met de dosis.

Hoe oud is hij? Wellicht mogelijk om wel al naar nierdieet te gaan? Wel altijd natvoer als het kan. Brokjes zijn droog en zeker voor (beginnende) nierfalertjes is dat echt niet handig.

Wat krijgt ie nu (omdat je zegt dat je naar een hoger eiwit gegaan bent)?
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
nona_toma
Lynx
Lynx

Bericht door nona_toma »

Klopt van de gaba, de gedachte is dat het minder belastend is dan een roesje. Maar gezien de ervaringen hier nog wel eens anders zijn dan bij menig DA, was ik benieuwd naar het advies hier.

Hij krijgt al twee jaar nierdieet. Echter leverde hij enorm in op spieren. In Engeland is veel meer onderzoek gedaan naar welke voedingswaarden passen bij een nierpatient. Zo zit niervoeding vaak op 25% eiwitten en boven de 60% vet, waar je met eiwitten eigenlijk beter tussen de 40-50% eiwitten te zitten. ME heb ik het dan over.
Fosfor houden we wel altijd laag (max 0,7% DM).

Hij krijgt 5 porties natvoer met extra water overdag. Dat is van Mac’s, Catz, Porta21 holistic en pure kip. De pure kip zit hoog in eiwitten (93% ME).
ME = metaboliseerbare energie, is de energie die gebruikt wordt in het lichaam. De rest wordt afgevoerd via urine en ontlasting.

De brokjes zijn bewust uit een renal dieet, krijgt hij minimaal en compenseren we overdag met extra water. Wij hebben nogal een stresskater, dus alles hier is ingezet op stressreductie.
Een kattenmaag is na 3 uur leeg, dus wij geven elke 3 uur eten. In de nacht met een voerautomaat. Overdag dus natvoer met extra water, daardoor komt hij alsnog aan 240ml water per dag.
When you frown, the world goes down
But when you smile, the whole world smiles with you
Cerna

Bericht door Cerna »

Hij zit inderdaad in een voorstadium van nierfalen en wanneer dat al twee jaar zo is dan is dat netjes want dat betekent dat de nieren deze verzorging aankunnen.
nona_toma schreef: 01 mar 2021 21:17 Maar zijn er nog andere mogelijkheden om de creatine en BUN omlaag te krijgen?
Ik zou Puur Kidney overwegen.
Onze Amber van bijna 16 heeft gelukkig alleen iets een verhoogde ureumwaarde, maar de SDMA-waarde wees uit dat de nieren wel achteruit gaan (daarom is het zo belangrijk om die waarde ook te weten).
In juli ben ik begonnen met Puur Kidney en begin januari hebben we opnieuw bloed laten prikken en bleken de waardes stabiel te zijn gebleven. Ik geef 2x daags een pilletje, maar ik mag 3x daags geven.
Amber krijgt verder (nog) geen nierdieet of ipa.
nona_toma
Lynx
Lynx

Bericht door nona_toma »

Oh ik vind je berichtje heel fijn om te lezen. Ik wil het zo graag allemaal goed doen, dat je er soms aan voorbij gaat dat het ook goed gaat.

Bij ons wordt sdma niet standaard meegenomen.
Ik weet niet wat het toevoegd, omdat er al een echo is gemaakt (als in nulmeting) en we verder op alle waarden monitoren en bijsturen. Kan jij dat jip en janneke uitleggen?

Vanmorgen weer een wat lagere SG waarde (1025), dus toch weer even overleg met de dierenarts of UPC meting nog zinvol is.

In elk geval besloten om 1x daags ipa te geven en de eiwitrijkere natvoer minder frequent.

Goeie tip van Puur kidney, dank! Ik keek al naar de phytonics variant, maar door de alcohol vind ik die voor mn kater vrij heftig.
Zal ook eens kijken naar huisdierendokter en welke kruiden zij aanbevelen.
Cerna

Bericht door Cerna »

SDMA vertelt iets over de toekomst en dan kun je nu alvast de behandeling daarop aanpassen.

Ik neem Amber weer even als voorbeeld: creatinine is 180 (80-203), ureum 15.5 (5.7-13.5) en SDMA 17 (0-14). Wanneer ik de SDMA-waarde in juli niet had geweten dan had ik op basis van deze uitslag niets ondernomen want de ureumwaarde kan de ene dag wat hoger zijn dan de andere en is nog niet alarmerend.
Maar de SDMA is wel te hoog en daarom ben ik Puur Kidney en RC Early Renal gaan geven en zijn de waardes stabiel gebleven.

Ik weet natuurlijk niet of dat ook zou zijn gebeurd wanneer ik niets had gedaan, maar op dit moment wil ik graag geloven dat de pilletjes hiervoor hebben gezorgd. :smile:
nona_toma
Lynx
Lynx

Bericht door nona_toma »

Ik snap wat je bedoelt. Ik denk dat wij op dit moment al het maximale doen, ook als de sdma hoger zou zijn. De voeding en medicatie die passend zijn bij nierfalen, geven we al, volgens mij is het enige wat nog anders kan Semintra. Maar omdat er geen eiwitten in de urine zitten, heeft dat geen zin. Of zie ik iets over het hoofd?

Ik heb nog wel andere omega 3 olie gekocht. Dit kreeg hij al een tijdje en begreep dat dit ook ondersteunend is voor de nieren.
Die van ons kreeg dat met de ipa, maar dat at hij het niet meer. Hij vind de ipa echt niet te eten.

De puur tabletjes krijg ik vandaag ook binnen. Wat een fijne tip zeg.
Omdat alleen ureum verhoogd is ben ik geneigd de onderhoudsdosering te geven. Hoeveel geef jij?
Cerna

Bericht door Cerna »

Ik geef twee keer daags een pilletje.
Kurgel
Poema
Poema

Bericht door Kurgel »

luna had nooit zo heel veel eiwit in de urine maar plaste en dronk zich helemaal lens, dus het was ook super verdund altijd. DA was twijfelachtig over de Semintra in eerste instantie, maar het werkte voor haar heel goed. Ze heeft er jaren stabiele nierfuncties op gehad, met een stuk minder (maar nooit normaal hoor) plassen en drinken. Gaf haar meer ruimte voor eten en weer wat aankomen. Dus zelfs bij weinig eiwit kan Semintra toch wel helpen, kwestie van uitproberen denk ik. Het is ook veel trial and error om te zien wat voor jouw kat goed werkt.
Kim, Luna, (Bo, Stella ✝️), Zoe, Iris, Coco en Max
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... =5&t=31511
Swengoza
Huiskat
Huiskat

Bericht door Swengoza »

Mijn kat (±6 jaar) tijgertje is recent acuut ernstig ziek geworden. Tot kort voor dit alles was hij volledig normaal, actief en gezond.

📅 Start klachten (ongeveer vorige week zondag)
• ’s ochtends nog normaal gegeten en gedrag was normaal
• later die dag plots overgeven
• daarna minder eetlust
• wel nog alert en aanwezig in huis
• bleef nog wel spelen en normaal gedrag vertonen, maar iets minder stabiel

📅 Opname en start behandeling (woensdag 21:00)
• kat opgenomen in kliniek
• nierwaarden bleken extreem hoog (creatinine rond ~1200)
• gestart met intensief infuus (spoelen)

📅 Donderdag (±24 uur later)
• creatinine licht gedaald van ~1200 naar ~1180
• kalium onder controle gebracht met medicatie
• klinisch nog redelijk stabiel

👉 daarna leek de waarde weer terug te gaan richting ~1200

📅 Donderdag 17:00
• gestart met antibiotica (mogelijke infectie zoals nierbekkenontsteking werd overwogen)

📅 Vrijdag
• kat bleef klinisch opvallend goed:
• alert
• eet momenten
• reageert op omgeving
• wel opname + infuus + monitoring
• kalium opnieuw stabiel met medicatie

📅 Zaterdag
• kat stabiel de nacht doorgekomen
• heeft brokjes gegeten
• veel geslapen maar comfortabel
• arts gaf aan dat hij klinisch goed oogt
• later op de dag weer bezoek gehad:
• kat liep rond in aparte kamer
• sprong, zocht contact, was speels en alert
• soms wat wankel lopen en tussendoor rustmomenten
• één moment geen natvoer gegeten (wel eraan geroken en weggelopen)

⚠️ Belangrijke ontwikkeling (zaterdag)
• kalium weer licht gestegen na eerder stabiel te zijn geweest
• arts noemt dit “bijzonder / niet helemaal verklaarbaar”
• kalium weer behandeld met medicatie

🧪 Huidige situatie (laatste update)
• creatinine blijft rond ~1200 (nog geen duidelijke daling)
• kalium instabiel maar behandelbaar
• klinisch: opvallend goed gedrag voor de ernst van de waarden
• hij is alert, actief en sociaal
• arts geeft aan dat er nog kansen zijn, maar situatie is ernstig
• volgende bloedcontrole gepland op zondag ochtend

💭 Huidige onzekerheid
• nog geen duidelijke verbetering in nierwaarden ondanks infuus (±3–4 dagen)
• twijfel of er sprake is van:
• nierbekkenontsteking
• steentje / obstructie
• of acuut ernstig nierfalen zonder herstel
• arts overweegt verdere opties afhankelijk van zondagse bloeduitslag:
• doorgaan met infuus
• verder diagnostiek (o.a. steen)
• mogelijk ingreep bespreken als oorzaak gevonden wordt

❤️ Emotionele situatie
• kat is voor mij echt een maatje / familielid
• moeilijk om hem zo ziek te zien terwijl hij klinisch nog zo “zichzelf” is
• ik merk dat ik mentaal al bezig ben met het ergste scenario, maar er is nog hoop
• ik hoop op een omkeer als de behandeling aanslaat

❓ Vraag aan anderen (voor forum)

Heeft iemand ervaring met:
• extreem hoge nierwaarden (~1200) die toch nog daalden?
• nierbekkenontsteking bij katten met herstel?
• steentje als oorzaak en herstel na behandeling?
• katten die klinisch goed blijven maar bloedwaarden slecht zijn?

Alle ervaringen of inzichten zijn welkom ❤️
ErikPhilippus
Tijger
Tijger

Bericht door ErikPhilippus »

Dit klinkt als acuut nierfalen. Het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat gedurende de voorafgaande maanden de creatinine geleidelijk is verhoogd naar deze zeer hoge waarde, zonder dat je daar iets van gemerkt heb (veel drinken en plassen, verlies van eetlust, etc.). Is het mogelijk dat Tijgertje gif heeft binnengekregen, zoals lelies (ook water waarin de bloemen staan), antivries, gelikt van tegels behandeld met anti groene aanslag, giftige paddenstoelen, etc.? Is Tijgertje eigenlijk een buitenkat? Ook dat creatinine en kalium niet significant willen dalen met infuus wijst op een groot verlies van de nierfunctie. Voor alle duidelijkheid: we hebben het toch over langdurig (3 dagen) intraveneus infuus?

Er zijn legio voorbeelden van katten waarbij een infuus een huizenhoog creatinine gehalte naar een aanvaardbaar niveau heeft teruggebracht - maar dan moet er nog wel enige nierfunctie zijn. Ik vraag me af of de urine is nagekeken: zit er veel eiwit en ook creatinine in de urine (UP/C-waarde), is de urine op kweek gezet? Wie weet is er sprake van een (bacteriële) blaasinfectie, mogelijk opgestegen naar het nierbekken. Hoe gaat het met plassen en drinken? Zit de blaas soms overvol? Zijn de nieren voelbaar vergroot?

Zou je wat meer bloedwaardes hier kunnen vermelden. Ik ben b.v. benieuwd naar ureum (BUN), en fosfaat, en ook de ontstekingswaardes. Heeft Tijgertje koorts? Het is zowiezo wonderlijk dat Tijgertje het nog zo goed doet, en als de ureum ook zo huizenhoog is, is dat nog onbegrijpelijker....

Sterkte met deze verdrietige situatie!
Erik
Swengoza
Huiskat
Huiskat

Bericht door Swengoza »

Tijgertje heeft de afgelopen dagen goed gegeten. Plassen gaat ook goed . Op de echo was een steentje te zien. De artsen weten niet zeker of het daar mee te maken heeft . Er is in iedergeval geen volledige obstructie . Ik weet tot nu toe alleen de creatine. Tijger heeft geen verhoging gehad , wel 2 keer wat kouder. Donderdag was hij er zo slecht aan toe dat hij aan de hartmonitor moest en bijna wegviel met een hartslag van 33. Mijn verbazing was groot toen ik vrijdagavond op bezoek ging , we een aparte kamer kregen en tijgertje binnen kwam huppelen alsof er niks aan de hand is … ik wacht nog steeds op het telefoontje van de arts
Swengoza
Huiskat
Huiskat

Bericht door Swengoza »

Precies . 3 dagen infuus . Sinds woensdagavond . Donderdag avond gestart met antibiotica omdat het misschien een nierbekkenontsteking kan zijn. Tijger komt soms in de tuin . Maar ik ben daar altijd bij . Ik kan me niet voorstellen dat hij wat giftigs heeft binnengekregen.
Rik
Tijger
Tijger

Bericht door Rik »

Welkom op het forum Swengoza met je zieke Tijgertje. (en welkom terug Erik ;) )

6 jaar is wel heel vroeg voor nierfalen dus chronisch zal het (nog) niet zijn. En met acuut nierfalen is het advies inderdaad spoelen, spoelen, spoelen (via intraveneus infuus). Zorgen dat de afvalstoffen zo snel mogelijk uit het lichaam zijn zodat eetlust weer terug komt en het lichaam zich weer wat kan herstellen. Wanneer dit niet in voldoende mate kan (door b.v. onderliggende oorzaak) kan het ook chronisch nierfalen worden. Tijdens die dagen wordt ook tussentijds vaak de bloedwaardes nog gemeten.
Swengoza schreef: 12 apr 2026 14:50 Ik weet tot nu toe alleen de creatine.
Een advies voor nu en de toekomst... vraag eigenlijk altijd om facturen en onderzoeksresultaten op papier of per e-mail. Het klinkt in het begin misschien een beetje raar, maar je hebt er gewoon recht op (je betaald er gewoon voor). Een assistent (of baliemedewerker) zal echt niet opkijken als jij bij het afrekenen bij de balie, vraagt of ze de factuur even op de e-mail zetten, en ook het complete onderzoek naar jou mailen. Je hoeft de onderzoeken niet (direct) zelf te begrijpen maar het is wel handig dat je die in je eigen archief hebt. Je kunt later altijd terugkijken wanneer wat en welke handeling precies gedaan is. En ook e.v. zelf onderzoek doen n.a.v. bepaalde uitslagen.

In dat bloedonderzoek staat n.l. (zoals Erik al aangaf) ook een ureum waarde. Bij nierfalen gaat creatinine en ureum omhoog (omdat de nieren die afvalstoffen niet weg kan werken). Het is echter alleen de ureum wat zorgt voor de misselijkheid. Een kat kan een hele hoge creatinine hebben zonder dat te 'voelen'. Maar als de ureum omhoog gaat, gaan ze zich misselijk voelen en stoppen met eten. Dat kan dus ook de reden zijn waarom de crea nu nog 1200 is maar Tijgertje wel weer wat aan het eten is.

Misschien kun je de uitslagen (en facturen) van afgelopen week nog allemaal opvragen (gewoon aangeven bij de balie dat je die graag voor je archief wilt hebben). Ben benieuwd of de ureum in het begin dus wel hoog was.

Er zijn hier op het forum wel katten geweest met 1200 crea waarbij dit weer gezakt is. Maar het is wel van belang of de verhoging gekomen is door b.v. een vergiftiging, tijdelijk blockage (die nu weg is) of nog een bestaande andere onderliggende oorzaak. In het laatste geval zal het probleem net zo hard weer terugkomen.

Hopelijk krijgen jullie Tijgertje er snel weer bovenop en kan een e.v. onderliggende oorzaak gevonden/weggenomen worden.
Grtz, Rik
Swengoza
Huiskat
Huiskat

Bericht door Swengoza »

Ik ben net gebeld door de arts , crea is gezakt van 1200 naar 1130 … echt veel te weinig dus , de arts begon erover om toch euthanasie te overwegen … maar klinisch is tijger nog zo goed , daar kijkt de arts ook van op . Eten drinken en ontlasting is geen probleem . Zo lang hij klinisch goed is en geen pijn heeft heb ik er voor gekozen om morgen toch nog een 2e echo te laten maken . Vanwege het steentje in de urineleider . En ze gingen toch weer opnieuw kijken naar de blaas en urine . Het is lastig . Het besef is er zeker wel dat de kans het grootst is dat tijger niet meer hersteld . Maar zo lang hij nog klinisch goed is vind ik het lastig om zo moeilijke keuze te maken. Hij mag absoluut niet lijden !! Waar doe ik goed aan morgen ? Tijgertje mee naar huis nemen of daar laten gaan ?
Rik
Tijger
Tijger

Bericht door Rik »

Swengoza schreef: 12 apr 2026 16:15 Ik ben net gebeld door de arts , crea is gezakt van 1200 naar 1130 … echt veel te weinig dus , de arts begon erover om toch euthanasie te overwegen … maar klinisch is tijger nog zo goed , daar kijkt de arts ook van op.
Een kat die zichtbaar niet lijdt (en gewoon eet e.d.) laat je naar mijn mening niet inslapen op alleen onderzoekwaardes. Ja, je moet er op voorbereid zijn dat het snel weer bergafwaarts kan gaan maar dat ondervang je door goede afspraken met de DA te maken (b.v. voorrang bij inslaapafspraak als het wel zo ver is).
Swengoza schreef: 12 apr 2026 16:15Waar doe ik goed aan morgen ? Tijgertje mee naar huis nemen of daar laten gaan ?
Dat hangt er vanaf wat de DA nog kan of wil doen. Als hij al deze dagen wel infuus gehad heeft en de DA zegt dat dit weinig zin meer heeft (en hij het dus niet meer doet) dan zou je hem mee naar huis kunnen nemen (weer... met de afspraak dat e.v. op korte termijn indien nodig gehandeld kan worden).

Nee, zolang hij eet, drinkt en ontlasting heeft zou ik de beslissing nu zeker nog niet nemen. Tijgertje kan zich overigens wel een beetje 'down' voelen bij de DA maar dat kan ook de omgeving zijn. Misschien komt ie weer thuis en fleurt ie weer helemaal op. Die beslissing kun je dan altijd later nog maken als het weer slechter zou worden. (Je hebt je al voorbereidt dat die kans er dus in zit als de onderliggende oorzaak onbekend blijft)

Als het nu zo is dat je morgen bij de DA komt, en hij die terugval al gekregen heeft (niet meer eten e.d.) dan is het een ander verhaal. Dan is die ureum weer opgelopen en zijn de nieren dus echt kapot. Als er dan ook geen uitsluitsel is over de echo en blaas, dan zou je de beslissing wel samen met de DA kunnen nemen voor inslapen.

Heel veel sterkte voor jou en Tijgertje.
Grtz, Rik
Plaats reactie