Katje van 4 met ernstig nierfalen

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Cerna

Re: Katje van 4 met ernstig nierfalen

Bericht door Cerna »

Trovet kon ik ook goed op vladikte maken (zie foto's link)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Katje van 4 met ernstig nierfalen

Bericht door Synemios »

Ik heb ook geen idee waar je die zelf zou moeten bestellen.
Kan de dierenarts niet even bellen naar een andere praktijk?
Tot ze weer nieuwe hebben.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Nixy13
Lynx
Lynx
Berichten: 176
Lid geworden op: 02 feb 2021 15:55

Re: Katje van 4 met ernstig nierfalen

Bericht door Nixy13 »

We hebben weer naaldjes, vanavond als goed is weer vocht.

Vanmorgen at hij RC nierbrokjes uit m’n hand, heel fijn. Niet mega veel.
Spuitjevoeren kan nog steeds zonder teveel dwang.
We redden zeker 6 tot 7 spuitjes van 10ml per dag.
Gister had hij daarbij nog driekwart carny op dus opzich prima gegeten.

Ik merkte wel dat de kussentjes van z’n pootjes er droog worden :(

Mn hele gestel voelt dat het binnenkort voorbij is :(
Groetjes Nikki

Kopjes van Ollie & Enzo
Gizmobritsekorthaar
Tijger
Tijger
Berichten: 1235
Lid geworden op: 06 aug 2012 11:57
Locatie: Arnhem

Re: Katje van 4 met ernstig nierfalen

Bericht door Gizmobritsekorthaar »

Enige wat ik wil zeggen is wat ben je dapper en wat een strijd voer jij. Ik had de bijl allang neergelegd klinkt misschien hard. Vind knap hoe je hiermee omgaat. Maar denk je ook aan jezelf? Heelveel sterkte nog !
groetjes en knuffels van Cindy
En mijn 2 kattenkindjes Gizmo en Caya
Fotos van Gizmo en Caya
Gebruikersavatar
Nixy13
Lynx
Lynx
Berichten: 176
Lid geworden op: 02 feb 2021 15:55

Re: Katje van 4 met ernstig nierfalen

Bericht door Nixy13 »

Dankjewel.

Ja ik denk zeker aan mezelf hoewel dat wel moeilijk is hoor.

Vraag mezelf af hoelang ik nog door moet gaan met dat onderhuids infuus, wanneer is het genoeg voor zo’n beestje, maar als je het niet doet takelt hij echt ontzettend snel af.. deze week maken we sowieso nog wel af.
Groetjes Nikki

Kopjes van Ollie & Enzo
Gizmobritsekorthaar
Tijger
Tijger
Berichten: 1235
Lid geworden op: 06 aug 2012 11:57
Locatie: Arnhem

Re: Katje van 4 met ernstig nierfalen

Bericht door Gizmobritsekorthaar »

Ja inderdaad . Maar merk je dat hij plezier erinheefr en wat is de diagnose, hoelang us dit nodig?
Lastig
groetjes en knuffels van Cindy
En mijn 2 kattenkindjes Gizmo en Caya
Fotos van Gizmo en Caya
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Katje van 4 met ernstig nierfalen

Bericht door Rik »

Nixy13 schreef: 16 feb 2021 22:15 Vraag mezelf af hoelang ik nog door moet gaan met dat onderhuids infuus, wanneer is het genoeg voor zo’n beestje, maar als je het niet doet takelt hij echt ontzettend snel af.. deze week maken we sowieso nog wel af.
Het hoeft niet zo te zijn dat hij dan direct weer af gaat takelen. Dat hangt er vanaf of de ureum waarde nu weer gezakt is waardoor hij wat minder misselijk is en weer gaat eten (en daardoor weet beter voelt).

Als hij wel weer terug zakt dan moet je inderdaad kijken hoe lang je doorgaat. Hoe zwaar de infusen zijn. Kan hij nog genieten ben dingetjes. Ik lees niet echt dat hij nu aan het lijden is, dus dan zou je zelf moeten kijken hoelang je daarmee doorgaat (maar ik kan me voorstellen dat je niet onbeperkt permanent infuus wilt geven).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Nixy13
Lynx
Lynx
Berichten: 176
Lid geworden op: 02 feb 2021 15:55

Re: Katje van 4 met ernstig nierfalen

Bericht door Nixy13 »

@ Cindy: de DA en assistente zeiden eergister dat we met dit onderhuids vocht nog wel zeker 1 à 1,5 week door kunnen gaan. En dan eens zien hoe Ollie eraan toe is. Gaat het niet beter, moeten we ons afvragen of we zo door moeten gaan.

Misschien ben ik het even kwijt hoor, maar zorgt een verlaagde waarde van Ureum dan dat hij niet uitdroogt? Ik dacht alleen de misselijkheid.
Want daar ben ik bang voor als we stoppen met dagelijks/om de dag een 'vocht shot' onderhuids. Dat hij snel uitdroogt en er niet meer 'tegenop te drinken' is.

Lijden en pijn hebben doet hij nu niet, denk ik, hij vindt het naaldje ff vervelend (maar het fixeren vervelender). Zodra het vocht erin zit, doet ie weer gewoon. Echt zwaar is het ook niet denk ik, het is 1 volle spuit van circa 60ml per dag wat hij krijgt. Binnen 1 minuut gepiept (als hij niet beweegt). Het scheelt ook een hoop dat we het gewoon thuis doen. Hij gedraagt zich in de verste verte niet zo demonisch als bij de dierenarts.

Ik vraag me af in hoeverre hij op dit moment geniet van alles, daar hij veel moe is en slaapt en vooral op de zolder zit. Maar goed, hij eet natuurlijk ook pas sinds 2 dagen écht prima. Daarvoor minimaal, nu haalt hij redelijk het minimale wat hij binnen moet krijgen. Wie weet krabbelt hij daarvan op. Wel probeert hij soms te spelen met bijv. bellenblaasbubbels of een verenstokje etc, zolang hij maar op zijn plekje kan blijven zitten.

Net had ik echt een euforisch momentje. Hij sliep. Ik kwam aan met het spuitje vol voer én het bakje brokjes. Hij rook het spuitje en stond al direct op, lekker alles eruit likken. Daarna ruiken aan de brokjes, voorzichtig likken. Ik gaf er 1 uit mijn hand. Hij duwde geïrriteerd mijn hand weg (ik dacht, gaan we weer), maar toen ik weg ging, begon hij lekker zelf uit het bakje te eten. Niet veel brokjes, maar het is iets! Hij heeft al 2 weken niet uit zichzelf brokjes gegeten namelijk.
Groetjes Nikki

Kopjes van Ollie & Enzo
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Katje van 4 met ernstig nierfalen

Bericht door Rik »

Nixy13 schreef: 17 feb 2021 15:40 Misschien ben ik het even kwijt hoor, maar zorgt een verlaagde waarde van Ureum dan dat hij niet uitdroogt? Ik dacht alleen de misselijkheid. Want daar ben ik bang voor als we stoppen met dagelijks/om de dag een 'vocht shot' onderhuids. Dat hij snel uitdroogt en er niet meer 'tegenop te drinken' is.
Ureum en creatinine zijn afvalstoffen (dus eigenlijk geen giftige stoffen maar ophoping in het lichaam is dus niet goed). Van te hoge ureum kan hij misselijk raken (en dus minder gaan eten en drinken). Als de ureum dus weer zakt, dan voelt hij zich weer beter en gaat hij weer eten en drinken.

Het toedienen van het vocht is naast tegengaan van uitdroging ook een beetje het doorspoelen van die afvalstoffen. Als je daarmee stopt dan is het dus de hoop dat hij wel weer goed eet en drinkt en zijn hele systeem weer een beetje zijn werk gaat doen. En dan hangt het van de nieren af (of die nog genoeg kunnen functioneren) of die afvalstoffen weer niet opbouwen waardoor je weer van voor af aan kan beginnen.

Dus de zorg die je hebt als je zou stoppen met infuus is ten eerste of de ureum al genoeg gezakt is dat hij uit zichzelf goed gaat eten en drinken, en de tweede zorg is of en in welke mate die stoffen zich weer opbouwen omdat de nieren niet goed werken.

En dat is natuurlijk altijd moeilijk... om het moment te bepalen wanneer je even geen infuus meer geeft om aan te zien hoe het nu echt gaat.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gizmobritsekorthaar
Tijger
Tijger
Berichten: 1235
Lid geworden op: 06 aug 2012 11:57
Locatie: Arnhem

Re: Katje van 4 met ernstig nierfalen

Bericht door Gizmobritsekorthaar »

inderdaad ,kijk t aan en kijk vooral na de kat.
Blijven spoelen zou ik niet doen , ook omdat t voor jou een grote last is .
Kijk t inderdaad aan na deze spoel periode .

En houden van is soms ook laten gaan ..
Ja uh klinkt hard misschien. Maar jij heb alles nu gedaan. En hierna moet hij toch zelf opkrabbelen. Het us afwachten..

Succes
groetjes en knuffels van Cindy
En mijn 2 kattenkindjes Gizmo en Caya
Fotos van Gizmo en Caya
Cerna

Re: Katje van 4 met ernstig nierfalen

Bericht door Cerna »

Wanneer het lukt zou ik het een weekje volhouden en daarna kijken hoe of het gaat en misschien kun je dan volstaan met twee keer in de week?

Maar het is zwaar in het begin. Ik weet er helaas alles van, maar wanneer ze dan opkrabbelen dan is de beloning zo ontzettend hoog.
Ik vergelijk het altijd met een kind want voor mij maakt het geen verschil: het is een levend wezen waar je van houdt.
Stel wanneer het je kind zou zijn? Hoe ver zou je gaan?
Lukt het je om jezelf te vergeten en alleen aan het kind te denken? Ik denk het wel.
Ja, ik ga heel ver, maar ik weet ook dat je moet stoppen wanneer het leven van de kat lijden wordt want sterven aan nierfalen is een hele akelige dood.

Maar je ziet nu dat de infusen effect hebben en dat hij beter gaat eten en wanneer zich dat door zet, dan is een wereld gewonnen.
Maar natuurlijk is het verder aan jou.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Katje van 4 met ernstig nierfalen

Bericht door Synemios »

Cerna schreef: 17 feb 2021 20:49 Wanneer het lukt zou ik het een weekje volhouden en daarna kijken hoe of het gaat en misschien kun je dan volstaan met twee keer in de week?

Maar het is zwaar in het begin. Ik weet er helaas alles van, maar wanneer ze dan opkrabbelen dan is de beloning zo ontzettend hoog.
Ik vergelijk het altijd met een kind want voor mij maakt het geen verschil: het is een levend wezen waar je van houdt.
Stel wanneer het je kind zou zijn? Hoe ver zou je gaan?
Lukt het je om jezelf te vergeten en alleen aan het kind te denken? Ik denk het wel.
Ja, ik ga heel ver, maar ik weet ook dat je moet stoppen wanneer het leven van de kat lijden wordt want sterven aan nierfalen is een hele akelige dood.

Maar je ziet nu dat de infusen effect hebben en dat hij beter gaat eten en wanneer zich dat door zet, dan is een wereld gewonnen.
Maar natuurlijk is het verder aan jou.
Ik ben het hier volledig mee eens.
zo staan wij er ook in.
mooi gezegd.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gizmobritsekorthaar
Tijger
Tijger
Berichten: 1235
Lid geworden op: 06 aug 2012 11:57
Locatie: Arnhem

Re: Katje van 4 met ernstig nierfalen

Bericht door Gizmobritsekorthaar »

Hoe gaat t
groetjes en knuffels van Cindy
En mijn 2 kattenkindjes Gizmo en Caya
Fotos van Gizmo en Caya
Gebruikersavatar
Nixy13
Lynx
Lynx
Berichten: 176
Lid geworden op: 02 feb 2021 15:55

Re: Katje van 4 met ernstig nierfalen

Bericht door Nixy13 »

Kleine update. Jullie berichten over doorgaan dat is zeker ook mijn instelling. Het is m’n kind, mens of dier dat maakt voor mij geen verschil.

Helaas gaat het met eten steeds slechter. We krijgen er echt heel weinig in. Ook dwang spuitjevoer wordt een verschrikking. Waar hij het eerst eruit likte, moeten we het er nu echt inspuiten als dwang. Hij slikt het alleen niet door maar tuft het gewoon uit. Zo ook met z’n cerenia tablet en eetlustopwekker. Meneer weigert te slikken of doet alsof en tuft het dan uit.

Zeer frustrerend allemaal. Maar verder is hij wel nog steeds blij en actief wat het misschien moeilijker maakt (want ja, stoppen of doorgaan?).

Infuus deden we om de dag. Gister gedaan maar ik ga het straks zelf proberen. Als het niet lukt dan komt m’n kennis weer maar ik denk dat ik het wel kan. Ik heb namelijk wel het idee dat het hem goed doet. Maar dat eten, das echt het grootste probleem.
Groetjes Nikki

Kopjes van Ollie & Enzo
Cerna

Re: Katje van 4 met ernstig nierfalen

Bericht door Cerna »

Misschien een ander smaakje proberen?
Plaats reactie