Katje van 4 met ernstig nierfalen

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7670
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Katje van 4 met ernstig nierfalen

Bericht door Rik »

Gizmobritsekorthaar schreef: 07 feb 2021 20:31 neem aan dat waardes toch een x gecheckt moeten worden?
Alleen als daardoor het behandelplan aangepast zou worden.

Nu is het van belang dat Ollie weer even gaat eten. Als dat natvoer is (ipv brokken), dan is dat helemaal geen probleem. Zelfs beter. Het stofwisselingsysteem moet weer op volle gang gaan werken. Eventueel schepje ipakitine door het natvoer. Maar dat hij carny ocean eet lijkt me prima. Zit ook geen rare ingrediënten in. Alleen erg duur, die kleine blikjes (maar nierdieet is ook duur).

Hier viel Bowy* ook elke keer weer terug op Gelux gelei. En ik kan je zeggen dat carny ocean veel beter is ;)

Een nierpatientje haalt om de zoveel tijd zijn neus op voor wat ie op dat moment krijgt. Meestje baasjes hebben dan op een gegeven moment een hele kast vol verschillende merken en types. En daar kun je weer tussen switchen. Nu lust hij geen Stoofpotje Hills maar over een tijdje misschien weer wel.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Nixy13
Lynx
Lynx
Berichten: 176
Lid geworden op: 02 feb 2021 15:55

Re: Katje van 4 met ernstig nierfalen

Bericht door Nixy13 »

Ik merk dat ik gewoon super nerveus ben en bij alles denk “valt hij terug, is het nu klaar??”

Hij wilde rond 1900 carny eten en wilde meer want hij griste blijkbaar het blikje uit m’n handen. Dan vul ik z’n bakje bij en dan is het nee hoor doeg.

Ik zet het restje af en toe naast hem en dan neemt hij wat hapjes.

Maar volgens mij eet hij echt te weinig. Ongeveer pas 1 blikje van 80 gram op bij elkaar. Hij weegt nu 4 kilo.. moet meer zijn dat hij eet..
Groetjes Nikki

Kopjes van Ollie & Enzo
Gizmobritsekorthaar
Tijger
Tijger
Berichten: 1235
Lid geworden op: 06 aug 2012 11:57
Locatie: Arnhem

Re: Katje van 4 met ernstig nierfalen

Bericht door Gizmobritsekorthaar »

Ja moeten 2 blikjes zijn dan geloof ik per dag . Caya was ook een bijzondere eter altijd al . Bakjes nirt maar soms oo de grond of bank of kleedje wou ze weer wel... pfff voel je stress en spannend heel herkenbaar...succes
groetjes en knuffels van Cindy
En mijn 2 kattenkindjes Gizmo en Caya
Fotos van Gizmo en Caya
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7670
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Katje van 4 met ernstig nierfalen

Bericht door Rik »

Ja, ik kan me dat ook nog herinneren, die nervositeit ;) Je leeft de eerste weken van dag tot dag (elke dag afvragend wanneer de terugval komt). Na een paar maanden ga je van week tot week leven. Etc. Maar je blijft je altijd wel zorgen maken.

Bowy* at sowieso al niet zoveel meer (100gr, ze was toen al 18 jaar) maar Ollie is nog jong dus denk ik wel dat ie uiteindelijk wel 2 van die 80gr blikjes moet hebben. Maar in dit stadium zou ik ook al blij zijn als hij in ieder geval wat eet.

Ik zie bij zooplus overigens 460gr staan bij 4kg. Maar dat kun je uit je hoofd zetten (dat lijkt me zelfs voor een gezonde kat veel).

Maar verdelen over de dag is dus ook goed. Niet teveel in één keer.

Welke eetlustopwekker heb je gekregen? Mirtazapine kun je nog in het uiterste geval gebruiken. En dat is echt maar een kruimeltje (1/8 tablet) per 2 dagen.

Maar als hij nog wel 1 tot 1,5 blikje eet zou ik dat nog niet doen. Wel eventueel een cerenia tablet tegen de misselijkheid.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Nixy13
Lynx
Lynx
Berichten: 176
Lid geworden op: 02 feb 2021 15:55

Re: Katje van 4 met ernstig nierfalen

Bericht door Nixy13 »

De nervositeit is killing.
Ook omdat elk katje anders is kun je gewoon niet vasthouden aan verhalen van anderen.

Die 460gr van zooplus klopt niet hoor... ik kom overal op ong 40 gr brokjes / 2 a 3 blikjes

Hij heeft nu cerenia gehad. Ligt te slapen nu. Zet straks nog wel wat neer.

De eetlustopwekker heet mirtazapine ja.
Groetjes Nikki

Kopjes van Ollie & Enzo
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5232
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Katje van 4 met ernstig nierfalen

Bericht door Synemios »

Lizzy eet 40 gram brokjes en 1 blikje van 82 gram en dat is eigenlijk teveel want ze blijft aankomen nu.
De jongens aten 50-60 gram brokjes toen ze op dieet waren, en dat ging erg langzaam dus de aangegeven hoeveelheden zijn echt hoog.

Bij ziekte is tijdelijk minder ook niet erg.

Ja die nervositeit is killing.

Lizzy heeft ook een tijd alleen blikjes gegeten dat waren er 2 per dag.
Ik gaf toen ze ziek was ( en nu ook trouwens) steeds kleine beetjes.
Dat ging beter dan grotere porties.
Soms helpt een beetje warm maken ook dan ruiken ze het beter.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gizmobritsekorthaar
Tijger
Tijger
Berichten: 1235
Lid geworden op: 06 aug 2012 11:57
Locatie: Arnhem

Re: Katje van 4 met ernstig nierfalen

Bericht door Gizmobritsekorthaar »

Teveel pushen werkt ook averechts hoor
Zou hem echt f laten nu. En wat klaar zetten misschien neemt hij later wel ?

Succes voor re nacht en probeer een beetje te ontspannen (zegt de grootste stress kip)
groetjes en knuffels van Cindy
En mijn 2 kattenkindjes Gizmo en Caya
Fotos van Gizmo en Caya
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5232
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Katje van 4 met ernstig nierfalen

Bericht door Synemios »

Wat gebeurd er als je het blikje voor hem neer zet?
Lizzy heeft ook een tijd gehad dat ze ineens alleen nog maar vanuit het blikje wilde eten, of vanaf een lepeltje of mijn vinger.
Ik weet nog steeds niet waarom.
Nu krijgt ze natvoer van een plat schoteltje,
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Nixy13
Lynx
Lynx
Berichten: 176
Lid geworden op: 02 feb 2021 15:55

Re: Katje van 4 met ernstig nierfalen

Bericht door Nixy13 »

Ik heb vannacht op drie plekken in huis neergezet.
1x zijn restant carny met extra water = op, maar was echt nog een klein lepeltje ofzo
1x brokjes royal canin = niet aangeraakt
1x brokjes Hills = niet aangeraakt

Warm gemaakt geprobeerd, dat werkte eergisteren met stoofpotje maar gister niet.

Ook geprobeerd brokjes met water en wat warm maken maar hij loopt dan weg.
Groetjes Nikki

Kopjes van Ollie & Enzo
Cerna

Re: Katje van 4 met ernstig nierfalen

Bericht door Cerna »

Die nervositeit is zo herkenbaar en daarom ben ik gaan spuitjevoeren waardoor ik zelf de controle kreeg over wat Noa at. En in het begin was het een drama (ik was onhandig, Noa wilde niet), maar na een tijdje ging het steeds beter en verdwenen de kriebels in mijn buik.
Je zou het kunnen proberen? (ik heb ergens op het forum nog foto's staan. Wanneer je een poging wilt doen dan zoek ik ze voor je op).

Wat je ook kunt proberen is om van het eetmoment een positief, gezellig onderonsje te maken.
Ik ken het voer niet dat je geeft, maar wanneer ik naar de foto's kijk, lijkt het op Feline Porta 21. Ik heb twee (erg verwende) katten die dat ook niet van een plat bakje eten.
Ik ga dus bij de kat zitten met het bakje en neem er steeds een klein beetje uit en leg dat voor de kat neer (wanneer Milka niet gelijk wil eten, hou ik het eerst onder haar neus). Ik praat zachtjes tegen haar en zo eet ze haar bakje leeg.

Milka was in het verleden een hele lastige eter en brokjes voerde ik ook: ik hield er dan wat in mijn warme hand waardoor de geur wat meer vrijkwam, en gaf haar dan iedere keer een paar brokjes totdat de hand leeg was.
Milka vond die aandacht geweldig en at dan met smaak, maar Milka is gelukkig geen nierpatiënt.
Wanneer ze echter geen zin had dan had het ook geen zin om te pushen want dat werkte alleen maar averechts. In zo'n geval wachtte ik een uurtje en probeerde het daarna opnieuw.
Sinds ze iedere morgen een lik lax-a-past krijgt, eet ze echter weer zoals een kat moet eten (is ook nog een idee om dat te geven of een paar keer per dag een lik Nutrigel voor de broodnodige vitamientjes).
Gebruikersavatar
Nixy13
Lynx
Lynx
Berichten: 176
Lid geworden op: 02 feb 2021 15:55

Re: Katje van 4 met ernstig nierfalen

Bericht door Nixy13 »

Oh dat lik laxapast en nutrigel ken ik nog niet ik zal eens kijken.

Spuitje voeren wil ik nog niet aan beginnen. Vorige week probeerde ik het uit pure wanhoop (natuurlijk geen succes als je zo labiel bent) en alles inclusief mezelf zat onder de vloeibare brokjes.

Ollie zit graag bij me als ik douche.
Ik had een schaaltje eten mee (een goede vork carny) en z’n brokjes. Carny was op. Na het douchen mag hij altijd de cabine uitlikken (vocht!!) en daarna het raam aflikken.
Daarna ging hij terug naar zijn lege schaaltje. Ik kreeg hem zover dat ik er om en om brokjes op legde die hij opat. Uiteindelijk 10 brokjes van het vis schoteltje en daarna nog twee hapjes zelf uit het bakje. Gunstig hij vind het wel lekker dus. Wat ook helpt is dat de andere kat dan niet op z’n hielen zit om z’n bakje te stelen of z’n aandacht op te eisen.

Heb het idee alleen dat hij het wat lastig weg krijgt misschien is dat wel wat hem frustreert, harde brokjes lukt hem niet dus dat hij bij voorbaat al denkt, laat maar.
Groetjes Nikki

Kopjes van Ollie & Enzo
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5232
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Katje van 4 met ernstig nierfalen

Bericht door Synemios »

Fijn dat dat gewerkt heeft,
Hier is het ook een probleem als een andere kat erbij is, of probeert te stelen daarom hebben wij chipbakken en voer ik natvoer of kvv apart.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gizmobritsekorthaar
Tijger
Tijger
Berichten: 1235
Lid geworden op: 06 aug 2012 11:57
Locatie: Arnhem

Re: Katje van 4 met ernstig nierfalen

Bericht door Gizmobritsekorthaar »

Nier katjes hebben vaak toch ook wondjes in de mond? Mis pijnlijk?
groetjes en knuffels van Cindy
En mijn 2 kattenkindjes Gizmo en Caya
Fotos van Gizmo en Caya
Gebruikersavatar
Nixy13
Lynx
Lynx
Berichten: 176
Lid geworden op: 02 feb 2021 15:55

Re: Katje van 4 met ernstig nierfalen

Bericht door Nixy13 »

Ja misschien iets pijnlijks in z’n mond

Heb hem vandaag stoofpotje en een zakje natvoer van Hills willen geven maar niks niks niks
Natvoer stukjes likt hij de gravy eraf en dan is die klaar

Maar dan zit ik zelf noedels kip te eten en springt hij zowat in m’n bord om de stukjes kip eraf te eten.

Ik snap echt niet wat ik moet doen om hem aan het eten te krijgen
Groetjes Nikki

Kopjes van Ollie & Enzo
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5232
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Katje van 4 met ernstig nierfalen

Bericht door Synemios »

En als je hem kip geeft?
Of Felix, voor mijn part, niet nierdieet.
Nierdieet vinden veel katten zeker als ze ziek zijn niet lekker.
Ik heb nooit een kat gehad met Nierfalen met wondjes in de bek.
Het kan wel, maar een kat stopt eerder met eten door misselijkheid dan iets anders.
En vaak lijkt het alsof ze pijn hebben of last van het gebit maar is dat het niet.
Probleem is wel dat een kat misselijk wordt van niet of weinig eten en dan zit je in een cirkel.


https://mcvoordieren.nl/kennisbank/kat-eet-niet/
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Plaats reactie