Kat steeds banger voor bezoek, maar eigenlijk ook niet?

Voor vragen over katten die bang zijn van mensen, geluiden, andere dieren, etc.
Plaats reactie
maestro88
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 nov 2020 14:25

Kat steeds banger voor bezoek, maar eigenlijk ook niet?

Bericht door maestro88 »

Een van mij 2 katten wordt steeds banger voor bezoek. Althans, iedere keer dat de deurbel gaat sprint ze als een gek naar boven. Het duurt de laatste tijd steeds langer voor ze weer naar beneden komt, waarbij de laatste keer ze zelfs de gehele dag boven bleef (en pas naar beneden kwam toen het bezoek weg was). In het begin deed ze dit overigens nooit.

Het stomme is dat ze helemaal niet bang is voor de bezoekers zelf. Als ik mijn bezoek (1 voor 1) naar boven stuur kunnen ze, zelfs zonder mij erbij, de kat aaien die dan heerlijk begint te kroelen en totaal niet bang is. Toch vertikt ze om naar beneden te komen, zelfs als ik überhaupt maar van 1 persoon bezoek heb.

Op zich is het niet het einde van de wereld, maar ik ben bang dat dit gedrag verergert, omdat ze al heeft laten zien steeds langer boven te kunnen blijven. Enig idee waarom ze zich zo gedraagt?

De kat is 3 jaar oud, net zoals mijn andere kat. Ik heb ze beide nu een half jaar.
Ze is enkele maanden geleden gesteriliseerd, maar ik durf niet te zeggen dat dit voor een duidelijk gedragsverschil heeft gezorgd.
Gebruikersavatar
Pikachu
Poema
Poema
Berichten: 368
Lid geworden op: 28 mar 2019 14:02

Re: Kat steeds banger voor bezoek, maar eigenlijk ook niet?

Bericht door Pikachu »

Klinkt alsof ze niet bang is voor bezoek, maar voor het geluid van de deurbel. Hier vinden ze dat ook eng, we hebben een heel luide deurbel en kunnen dat volume niet regelen. Als de bel gaat schrikken ze telkens, maar ze weten wel dat er dan bezoek komt en dan komen ze wel telkens kijken.
Ik denk niet dat je hier veel aan kan doen. Je kan evt je bezoek vragen om een berichtje te sturen als ze arriveren, ipv aan te bellen?
maestro88
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 nov 2020 14:25

Re: Kat steeds banger voor bezoek, maar eigenlijk ook niet?

Bericht door maestro88 »

Dat zou kunnen, maar ik vind het dan wel raar dat als het de postbode is ze binnen 10 minuten weer beneden is, maar bij bezoek ze boven blijft.

Ik zal in ieder geval de volgende keer vragen of iemand niet aanbelt om te zien hoe ze op het bezoek zal reageren.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kat steeds banger voor bezoek, maar eigenlijk ook niet?

Bericht door nellebel »

hier vragen we ook niet aa nte bellen maar even te appen als bezoek komt .
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat steeds banger voor bezoek, maar eigenlijk ook niet?

Bericht door Rik »

Hier schieten ze al naar boven als er iemand voor de deur staat (zonder aan te bellen). Maar ze zijn dan ook helemaal geen bezoek gewend.

Ze komen wel na een tijdje naar beneden als er bezoek is (zeker als er snoepjes zijn). Maar wel heeeeel voorzichtig.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Hawk
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 17 jun 2017 09:24

Re: Kat steeds banger voor bezoek, maar eigenlijk ook niet?

Bericht door Hawk »

Ja, het is normaal. Elke kat reageert er anders op maar naar boven rennen (bij het horen van de deurbel) doet mijn Anasja ook.
Het enige wat bij mij helpt is als de bezoeker met een zak snoepjes gaat rammelen. Dan sprint ze (normaal gesproken) naar beneden. Behalve natuurlijk als de stofzuigende schoonmaakster komt....
Anasja: 23-5-2017 Brits Langhaar poes
Rick: 20-5-2017 Brits Korthaar kater
Sahara: 21-7-2021 Siberische kat poes
Plaats reactie