Kat eet nauwelijks meer

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
TeunGijs
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 okt 2020 14:36

Kat eet nauwelijks meer

Bericht door TeunGijs »

Hallo mede kattenliefhebbers,

Onze grote lieve vriend Teun (12 jaar) we hebben ook zijn broer Gijs, heeft nu bijna 2 weken moeite normaal te eten. We zijn al langs de dierenarts geweest waar bloed is afgenomen. Uit het bloedonderzoek is niks uitgekomen, de DA zag wel dat twee tandjes ietwat aan tandsteen hadden en dat het trekken hiervan eventueel een optie is. Ook een mogelijkheid zou stress kunnen zijn. Zijn vacht is overigens nog mooi en heerlijk zacht.

Een aantal dagen geleden heb ik wat kalkoenfilet meegenomen en daar heeft hij wel wat van gesmikkeld, maar de afgelopen dagen kon ook dit hem niet bekoren. Zojuist heb ik wat witvis gekookt en hij kwam meteen naar de keuken lopen en op het aanrecht springen toen de visdampen uit het pannetje kwamen. Hier heeft hij een beetje van gesmikkeld maar ook hier is hij heel snel klaar mee.

Van de DA hebben we een pijnstillend drankje meegekregen, wij zijn nog een beetje huiverig dit te geven omdat het gewoon niet lijkt alsof hij pijn lijkt te hebben. Mocht het aan de stress liggen, willen we niet nog meer (onnodig) stress veroorzaken. Aangezien hij nu ook de vis niet goed heeft opgegeten, gaan we morgen proberen dan toch de pijnstiller toe te dienen.

Wat mij opvalt is dat hij af en toe, hij zit nu heel vaak bij een raam op een kussentje naar buiten te kijken, een soort gestresst om zich heen kijkt en paniekerig naar boven gaat lopen en bovenaan de trap met grote ogen naar buiten kijkt, alsof hij iets raars heeft gehoord. Op basis hiervan heb ik een vermoeden dat stress een rol kan spelen in zijn eetgedrag, hij gaat ook nog erg weinig naar buiten. Om deze reden heb ik op een andere verdieping wat etensbakjes neergezet zodat hij op een rustigere manier eventueel kan eten, hier heeft hij toen ook zijn kipfilet gegeten de eerste keer dat hij deze nog at, maar ook die plek doet niet wat het moet doen.

Het trekken van de tanden lijkt mij erg ingrijpend voor Teun en wil dit natuurlijk niet laten doen als het eigenlijk niet nodig is. Maar het is zo lastig te zeggen aangezien dat als hij dat beetje eet, hij geen moeiten met het kauwen lijkt te hebben.

Nu schrijf ik jullie om nog jullie ervaringen en kennis eventueel te delen, hij begint nu wel te vermageren, ik maak mij zorgen en wil de oude Teun weer terug.

Alvas bedankt voor jullie tijd!
TessaB
Lynx
Lynx
Berichten: 120
Lid geworden op: 31 mei 2020 09:04

Re: Kat eet nauwelijks meer

Bericht door TessaB »

Waar staan de eetbakjes nu? Op de grond of op een hoogte?
De kat van mijn oma wil namelijk absoluut niet eten op de grond. Je kan altijd proberen of dat helpt, al lijkt me dat sterk. Als dit plots gebeurt, is er meestal een medische oorzaak.

Zijn er nog meer onderzoeken gebeurd? Voor hij gestopt is met goed te eten, is er dan iets gebeurd? Kan hij gevochten hebben en een ontsteking hebben?

Ik probeer maar even mee te denken...
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Kat eet nauwelijks meer

Bericht door Synemios »

Ik zou eens vragen naar iets tegen de misselijkheid. ( cerenia) en eventueel als dat niet helpt ook een eetlustopwekker ernaast.
Goed dat je bloedonderzoek hebt laten doen maar maag- darm problemen hoef je daar niet in terug te zien.
M.a.w dan heb je toch een zieke kat ondanks dat het bloed goed is.
Een andere optie is dat niet de juiste dingen onderzocht zijn, alvleesklier wordt niet standaard nagekeken en moet je vaak zelf om vragen.

Heeft de dierenarts het alleen over tandsteen gehad of zit er echt een ontsteking?
Want daar moet wel wat mee gebeuren dan.

In het uiterste geval een 2nd opinion als de dierenarts het alleen bij pijnstilling houdt en niet verder komt.
Tegen de stress zou je zylkene kunnen proberen, maar dat duurt lang voor het werkt en je kat moet echt snel weer goed gaan eten.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
TeunGijs
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 okt 2020 14:36

Re: Kat eet nauwelijks meer

Bericht door TeunGijs »

Hoi Synemios,

De DA heeft het alleen over een beetje tandsteen gehad op twee tandjes. Hij wilt wel eten en wordt ook even opgewekt door de geur van vis die ik aan het koken was, maar na 2 kleine hapjes eet hij niet meer. Van harde brokjes kon hij er een paar dagen geleden nog een paar van eten maar ook dat probeert hij niet meer.

Ik heb hem gisteren ook een plakje vlees voor gehouden en dat likte hij om te eten maar hij liet het ook steeds vallen als hij het in z’n mond hand, zonder erachteraan te gaan om het wel op te eten.

Ik ga hem vandaag dan toch maar de pijnstilling geven in de hoop dat het toch aan de tandjes ligt en hier achteraan te gaan, of ik ga naar een andere dierenarts in de buurt.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kat eet nauwelijks meer

Bericht door Anne »

Bij nauwelijks of niets eten raakt je kat misselijk en loopt kans op leververvetting
heeft je da het niet over bijvoeren gehad?
Lees je eens in over alvleesklierontsteking en kijk of je symptomen herkent
Ik hoop dat de pijnstiller aanslaat
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Kat eet nauwelijks meer

Bericht door Synemios »

Eens met Anne.

Eten uit de bek laten vallen, of het niet oppakken van eten of alleen eraan likken kan ook betekenen dat je kat misselijk is.
Dan lijkt het erop dat het het gebit is maar dat is het dan niet.
Jammer dat er dan wel een pijnstiller gegeven wordt en dan niets tegen de misselijkheid of iets om de eetlust te stimuleren

Pijnstilller: welke is dat want mocht het dus wel een alvleesklierontsteking zijn dan mag je echt geen nsaid geven.
(metacam, novacam, meloxidyl, onsior of tolfedine)

https://www.mcvoordieren.nl/kat-eet-niet

https://dierenziekenhuizen.nl/katten/or ... ij-de-kat/
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
TeunGijs
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 okt 2020 14:36

Re: Kat eet nauwelijks meer

Bericht door TeunGijs »

Zojuist komt Teun terug van buiten en hij was een beetje aan het proesten. Nu heeft hij wit met geel schuim overgegeven. Hij lijkt een beetje moeilijker te slikken. Op het moment zit hij wel spinnend op schoot maar het lijkt me beter morgenochtend weer naar de DA te gaan. Hij lijkt geen koorts te hebben.
TeunGijs
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 okt 2020 14:36

Re: Kat eet nauwelijks meer

Bericht door TeunGijs »

We hebben overigens wel emeprid meegekregen, wat we eventueel nu zouden kunnen toedienen?
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Kat eet nauwelijks meer

Bericht door Synemios »

Lijkt mij inderdaad een goed plan ja, om nu emeprid te geven.
Ik denk dat hij echt misselijk is.
En dan morgen meteen bellen.
Waar dat dan vandaan komt die misselijkheid daar is denk ik toch verder onderzoek voor nodig.
Sterkte.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
TeunGijs
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 okt 2020 14:36

Re: Kat eet nauwelijks meer

Bericht door TeunGijs »

Zojuist bij de dierenarts geweest. Hij voelt een verdikking bij de maag dus ik ben doorgestuurd om een echo te maken om 15.15 vanmiddag. Ik heb er geen goed gevoel over maar ik hoop natuurlijk het beste!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kat eet nauwelijks meer

Bericht door Anne »

Heel veel sterkte!!
Ik ga duimen dat het iets is wat te verhelpen valt
Goed dat er nu doorgekeken word
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Kat eet nauwelijks meer

Bericht door Synemios »

Goed dat er verder gekeken is.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
TeunGijs
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 okt 2020 14:36

Re: Kat eet nauwelijks meer

Bericht door TeunGijs »

Tot mijn grote verdriet is ons lieve Teuntje ingeslapen. Hij had veel tumoren bij zijn buik en volgens mij lymfe? Het is allemaal zo snel en in een roes gegaan dat ik de details even niet kan navertellen. De prognose was dusdanig slecht dat we ervoor gekozen hebben de lijdensweg zo kort mogelijk te houden. Het is zo snel gegaan allemaal.

Dank allen voor jullie hulp deze dagen.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Kat eet nauwelijks meer

Bericht door Synemios »

Wat een slecht nieuws, je hebt wel de juiste beslissing genomen maar neemt niet weg dat dit verschrikkelijk is.
Heel veel sterkte.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat eet nauwelijks meer

Bericht door Rik »

Wat verdrietig.
Daar valt niet meer tegen te vechten
Heel veel sterkte.

Rust zacht lieve Teun.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie