Weerstandverhoger in pilvorm voor kitten

Kammen, kattennagels knippen, vlooienmiddel, wormenkuur toedienen bij een kat, etc.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Weerstandverhoger in pilvorm voor kitten

Bericht door Anne »

Ik hoop dat mijn vraag hier goed staat
Ik ben op zoek naar een weerstandsverhoger voor onze Pluto, van 13 weekjes oud
Hij reageert niet goed op een vloeibare versie, dat spuugt hij zo weer uit dus hopelijk gaat het met een pilletje beter ;-)
Hij moet er niets van hebben
Wie weet er 1 in pilvorm? Ik zelf dacht aan echina van dr Vogel, dat zijn kleine pilletjes, maar mag je die ook aan een kitten geven en dan een half tabletje of zo iets?
Pluto is geboren met een kleiner neusgat dan de ander, waardoor hij vooral bij inspanning reutelt en niest
Aangezien hij in zijn kleine leventje ook al een paar keer verkouden is geweest lijkt mij een weerstandverhoger geen slecht idee
Ik geef hem nu een paar dagen echina complex van de huisdierendokter maar nogmaals, dat is smerig en hij spuugt de helft er weer uit :???:
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Cerna

Re: Weerstandverhoger in pilvorm voor kitten

Bericht door Cerna »

Goh Anne, wat leuk dat je er een kitten bij hebt! Welkom Pluto!

Een weerstandsverhoger in pilvorm ken ik niet, maar ik heb voor Amber een tijdje Nutriplus gel gehad. Dat zit in een tube en daarvan doe je een klein beetje op je wijsvinger en smeert het vervolgens aan het gehemelte. Dat spul kleeft en is dus heel lastig weer uit te spugen.
Wel even bij de da informeren of zo'n jong dier dat al mag hebben.

Een link van Medpets zodat je er iets meer over kunt lezen, maar de meeste dierenartsen hebben het in de kliniek (scheelt weer verzendkosten :smile: )
https://www.medpets.nl/nutriplus/?sqr=Nuytri
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Weerstandverhoger in pilvorm voor kitten

Bericht door Synemios »

Inderdaad nutriplus wat Annet al adviseert of anders Llysine en dat zelf in en capsule ofzo doen.
Maar ik heb met Llysine wisselende ervaringen.
Misschien als je toch de dierenarts gaat bellen hebben ze nog wel ander suggesties.

Echina mocht ik toen wel geven aan Luna en Lizzy maar die waren toen 16 weken.
Die mochten we de laagste dosering geven, maar ik zou het wel toch navragen want dat advies was 9 jaar geleden.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Weerstandverhoger in pilvorm voor kitten

Bericht door Anne »

Ik heb met l-lysine ook wisselende ervaringen, voor Hummel* deed het heel veel maar voor Hobbeltje doet het niets
Hobbel krijgt voor haar niesziekte liseng en echinacomplex v.d. huisdierendokter, zodoende had ik dat in huis

:oops:
Ik heb mijn vraag helaas voor niks gesteld, want de kleine Pluto is vandaag gezien door de dierenarts van het asiel waar wij waren voor zijn derde enting
Het gereutel komt doordat zijn ene neusgat kleiner is dan de ander waardoor hij ook kan niezen
Ik dacht dat hij snot had maar het bleek gewoon vocht te zijn!!
Dus alle zorgen om niks, en niks geen niesziekte!!
Hij zou hier geopereerd aan kunnen worden als hij uitgegroeid is, dan wordt zijn ene neusvlies omgeslagen of zo iets :-o
Die mochten we de laagste dosering geven, maar ik zou het wel toch navragen want dat advies was 9 jaar geleden

op de website vd. huisdierendokter staat dat het ook geschikt is voor kittens ;-)
Goh Anne, wat leuk dat je er een kitten bij hebt! Welkom Pluto
bedankt Annet!! Er zit misschien brits korthaar door heen, dat verklaart zijn problemen met het neusje, blijkt vaker aangefokt te zijn met dit ras en ook bij perzen en franse buldoggen (honden) komt het voor; tenminste dat zei de da van het asiel :-|

Bedankt voor het meedenken, mocht de nutriplus gel nog nodig zijn dan hou ik dat in mijn achterhoofd ;-)
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Weerstandverhoger in pilvorm voor kitten

Bericht door Synemios »

Echina van dr vogel is weer een andere dan die van de huisdierendokter.
Die heb ik toen gegeven ( dr vogel)

Maar geen niesziekte is op zich goed nieuws.
Heb je al een idee of je die operatie laat doen? Of besluit je dat later?
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Weerstandverhoger in pilvorm voor kitten

Bericht door Anne »

Denise hij moet eerst uitgegroeid zijn om te kijken hoe het dan gaat
Kleine kans dat het dan beter gaat
volgens de da heeft hij er in ieder geval geen last van, dat scheelt
echina van dr Vogel heb ik ook een hele tijd voor Hummel* gebruikt
Ik geloof 1 pilletje per dag
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Weerstandverhoger in pilvorm voor kitten

Bericht door Synemios »

Ik hoop dat hij dan toch valt onder het kleine kans percentage ;-)
Het is inderdaad fijn te weten dat hij er zelf geen last van heeft.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Weerstandverhoger in pilvorm voor kitten

Bericht door Anne »

Pluto is verkouden, er komt snot uit zijn neusje en hij pruttelt
Ik ga l-lysine geven, ik heb het nog in huis.
Ik ga kijken of het met een spuitje in te geven is en of Pluto het niet uitspuugt, hopelijk smaakt het niet zo vies
In het logboek van zijn gastgezin staat dat hij al eerder verkouden is geweest dus ik denk dat het verstandig is om blijvend te geven :???:
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Weerstandverhoger in pilvorm voor kitten

Bericht door Anne »

Het gepruttel hoor ik niet meer en hij is aan het ravotten met Maxi, dus gelukkig niet doodziek
L-lysine vloeibaar ingeven ging net zo moeizaam als de vorige variant
Hij gebruikt zijn nageltjes en spuugt minstens een vierde weer uit
Maandag met de da overleggen of er ook iets in pilvorm bestaat zoals dr vogel
Nutrigel zou ik ook moeten forceren en ik ben bang dat hij dan ook zijn nagels gaat gebruiken
Pillenschieter lijkt me het handigst in dit geval

ps ik lees dat l-lysine ook voorkomt in biergist, iemand ervaring met het geven van biergisttabletten?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Cerna

Re: Weerstandverhoger in pilvorm voor kitten

Bericht door Cerna »

En toch denk ik dat je even zou moeten doorzetten.
Ja, het is nu stressvol, maar mijn ervaring heeft me inmiddels geleerd dat een kat er ook aan went en wanneer je hem er nu al aan went, wordt het later (wanneer het nodig mocht zijn om iets in de bek te stoppen) zoveel eenvoudiger.

Nutrigel is in principe ook niet anders dan een pillenschieter want bij beide moet de bek eventjes open. Bij Nutrigel is dat niet langer dan een paar seconden (bij een onwillige kat: op je knieën gaan zitten en kat tussen je knieën klemmen, gel op je rechter wijsvinger (wanneer je rechts bent), met je linkerhand lichtjes de kop iets omhoog doen en met de linker wijsvinger tegelijkertijd de bek open doen en de gel aan het gehemelte vegen).

Mijn katten die het gehad hebben vonden het niet vies en één kat likte het zelfs gewoon van je vinger af, en wanneer ze door hebben dat je ze niet wilt vermoorden, gaat het na een weekje vast veel beter. Maar het belangrijkste is dat jezelf rustig bent en niet teveel druk uitoefent bij het vasthouden van de kop en openen van de bek. Het moet in een vloeiende beweging (vraagt dus wat handigheid en ervaring :smile: )

Ik geef Amber PEA met een spuitje, maar ik heb gemerkt dat wanneer ik - opgelost - meer geef dan 1,25 ml ze dan het vocht eruit laat lopen en aangezien ze 2,5 ml moet hebben, geef ik twee spuitjes achter elkaar en dat zonder enig probleem (wanneer je mij vorig jaar zou hebben gezegd dat ik Amber 5 pillen en twee spuitjes op een dag zou moeten geven, had ik je uitgelachen want Amber was niet te pillen en spuitjes waren een gevecht. Maar alles went :smile: ).
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Weerstandverhoger in pilvorm voor kitten

Bericht door Anne »

Bedankt Annet, zo had ik het nog niet bekeken!!
Ik ben ook niet gewend dat een kitten zo moeilijk doet gelijk al ;-)
Vanaf jongs af aan wen ik ze al aan de pillenschieter en bijna nooit geen weerstand ondervonden, niet dat ze het leuk vinden maar er kwamen geen nageltjes aan te pas
Ik ga gewoon door en als het echt niet meer te doen is dan word het een ander verhaal ;-) :-P

Is Amber niet je oudste? 5 pillen per dag? Toch niets ernstigs hoop ik?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Cerna

Re: Weerstandverhoger in pilvorm voor kitten

Bericht door Cerna »

Ja, Amber wordt in maart 16.

En nee, niets ernstigs. Alleen maar om haar leven nog aangenamer te maken: 2x daags Puur Nier omdat haar nieren achteruitgaan en ik zolang mogelijk wil voorkomen dat ze nierfalen krijgt, 2x daags halfje Bronchohexin tegen slijmvorming waardoor ze niet meer spuugt en 1x daags kwart Zitac tegen brandend maagzuur (had ik afgebouwd, maar was toch niet zo'n goed idee). Ze doet het er goed op.
PEA tegen artrosepijn en ze wordt er erg relaxed (bijna high :lol: ) van. Geweldig spul!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Weerstandverhoger in pilvorm voor kitten

Bericht door Anne »

fijn dat je met deze hulpmiddelen Amber "'goed"' kunt houden :-P
Ik wist overigens niet dat je puur nier ook twee maal daags mag geven
Ik geef Bella 1 per dag, is 2 x per dag beter?

En wat moet ik me voorstellen bij slijmvorming? Zijn ze dan erg benauwd?
Krijg je de Bronchohexin op recept?

Ik vraag dit even omdat Pluto dus vanochtend snot in zijn neus had, en ik een manier moet verzinnen om dat te verminderen

Fijn dat de pea bij jou helpt Annet
Ik heb het nog in huis na het voorval met Roedi* maar durf het niet aan andere dieren te geven
maar toch hou ik het achter de hand, want je weet maar nooit
En ik zie nu ook wel in dat Roedi* met haar darmproblemen overal verkeerd op reageerde
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Cerna

Re: Weerstandverhoger in pilvorm voor kitten

Bericht door Cerna »

Anne schreef: 10 okt 2020 17:13Ik wist overigens niet dat je puur nier ook twee maal daags mag geven. Ik geef Bella 1 per dag, is 2 x per dag beter?
Wanneer je op het potje kijkt staat hier 2 tot 3x per dag, maar omdat Amber nog geen nierfalen heeft (alleen SDMA was verhoogd, maar nog niet in de gevarenzone), krijgt ze twee keer. Maar wanneer bij een kat de nierwaardes echt verhoogd zijn dan zou ik drie keer per dag geven.
En wat moet ik me voorstellen bij slijmvorming? Zijn ze dan erg benauwd? Krijg je de Bronchohexin op recept?
Sinds dat Amber niesziekte heeft (nu bijna 11 jaar) had ze ook altijd veel last van slijm. Je hoorde het vooral wanneer ze at. En wanneer ze teveel slijm had ging ze als een razende brokjes eten. Vervolgens ging ze spugen en dan kwam het slijm mee en kon ze er weer een paar dagen tegen.
Vorig jaar november is bij haar een kies getrokken, maar dat was gaan ontsteken en daarom kreeg ze antibiotica. En toen stopte ze ook met snotteren (alleen nog een beetje vieze ogen) en spuugde ze niet meer. Dat bevestigde mijn theorie dat Amber spuugde vanwege het slijm en niet vanwege een zwakke maag (de da bleef echter volhouden dat het haar maag was :cry: ). Maar aangezien ik niet eeuwig met antibiotica kon en mocht doorgaan, heb ik gevraagd of er dan helemaal niets anders was tegen het vele slijm (Amber niest ook niet en slikt alles door) en toen kreeg ik dit.
Ze heeft nog steeds een vieze neus, nog steeds vieze ogen (vooral wanneer ze buiten in de wind heeft gelopen), is nog maar zelden benauwd en spuugt niet meer. En daar ging het mij om. De ogen en neus kan ik schoonmaken dusdat vind ik niet zo'n probleem.
Ik vraag dit even omdat Pluto dus vanochtend snot in zijn neus had, en ik een manier moet verzinnen om dat te verminderen
Bij Amber kan ik soms met een wattenstaafje hele draden snot uit de neus draaien en moet ik vaak harde korstjes rondom de neus verwijderen. De Bronchohexin werkt hier dus niet tegen.
Tegen de snotterigheid hielp wel Puur Sinus, maar daar reageert ze nu niet meer op. Het is echter een smerig drankje, maar je zou het kunnen proberen. Amber kreeg altijd 1x daags 1,2 ml (ze hebben het in de bijsluiter over een paar keer per dag zoveel druppeltjes, maar dat werkt echt niet tenzij je het op iets lekkers kunt druppelen. Ik gaf het echter rechtstreeks).
Fijn dat de pea bij jou helpt Annet. Ik heb het nog in huis na het voorval met Roedi* maar durf het niet aan andere dieren te geven, maar toch hou ik het achter de hand, want je weet maar nooit. En ik zie nu ook wel in dat Roedi* met haar darmproblemen overal verkeerd op reageerde
Ik denk inderdaad dat datgene wat met Roedi gebeurde, een uitzondering was (het heeft mij echter wel lang doen aarzelen voordat ik het Amber durfde te geven). Maar wanneer ik soms naar Amber kijk dan slaat mijn hart over van geluk: ze loopt weer vlotter, ze springt weer gemakkelijker op de bank, is verschrikkelijk aanhalig (ben ik van Amber niet gewend) en ligt heel vaak op de rug midden in de kamer een beetje schalks om zich heen te kijken. Het is echt een wondermiddeltje :smile:
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Weerstandverhoger in pilvorm voor kitten

Bericht door Anne »

Dan ben ik blij voor jou en Amber dat je de pea toch bent gaan geven :smile:
Wat fijn dat ze daar zo van opgeknapt is!

Ik gaf Bella 1 pilletje puur nier, raar dat ik niet verder heb gekeken, bedankt dat je dit onder mijn aandacht hebt gebracht, nu ga ik het haar 2x p-d geven, als het lukt 3x, vindt het wel ingewikkeld want het mag een half uur voor of na de maaltijd niet en dan vergeet ik het vaak en als ik er dan aan denk ben ik weer te laat :???:

Wat een toestand heb jij meegemaakt met Amber. Fijn dat je nu weet waar die slijmvorming vandaan komt en wat het beste werkt. Jammer dat ze zolang heeft moeten spugen en de da niet naar je luisterde
Hobbel heeft ook niesziekte, die is aangestoken door Hummel*
de rest heeft het niet maar ik vrees dat de kleine Pluto hier gevoelig voor is. Hij en Hobbel ruiken hetzelfde uit hun neus :???:
Die geur doet me denken aan een abces maar er is verder niets te zien en Pluto heeft ook last van doorkomende tandjes. Gebit ziet er verder goed uit. Hij bijt momenteel graag op mijn mobiel, vingers en zelfs in mijn kin, wel zachtjes gelukkig :lol:

Bij Hobbel sloeg de l-lysine niet aan, terwijl dit jarenlang een wondermiddel voor Hummel* was
Voordat ik ermee begon moest ze de ene abkuur na de ander en het kwam altijd weer terug
met l-lysine hoefde dat niet meer
Voor Hobbel gebruikte ik een half jaar lang echina complex v.d. huisdierendokter, dit is een weerstandsverhoger en nu krijgt zij liseng erbij
Het gerochel is een stuk minder, maar nog wel licht vieze oogjes en een stuk minder gesnotter

Ik ga l-lysine voor Pluto gebruiken de eerste 4 weken, mocht het niet aanslaan dan kan ik puur sinus gaan gebruiken, fijn dat je meedenkt
vanochtend bleef alles erin bij Pluto, maar nog wel met nageltjes
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie