Help

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
kittentjes

Help

Bericht door kittentjes »

Ik zit al een lange tijd met de relatie tussen Saar en Siep in mn maag. Siep is echt een schat maar snapt haar grens niet. Blazen is vaak gewoon doorgaan voor Siep.
Het kost haar veel stress maar mij doet het enorm verdriet hem weg te doen want ik heb me aan hem gehecht natuurlijk.
Nu is het zo dat ik ook sproei plekjes ondekt heb en ik denk dat dit ook een aanleiding is door de relatie tussen hen 2.

Nu heb ik op een huisdierensite een bericht gezet om Siep te laten herplaatsen. Ik heb nu iemand die perfect woont en veel tijd een aandacht voor Siep kan geven want gepensioneerd. Ook al ervaring met katten.

Je snapt ik zit nu te janken want ik wil het ergens niet.....wat moet ik doen?? Heb er zoveel verdriet van maar ergens denk ik dat het beter is voor hem maar ook voor haar.

Verstuurd vanaf mijn SM-A600FN met Tapatalk

Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Help

Bericht door Rik »

Ach jee, blijft het zo slecht tussen die twee?

Is Siep dan de enige in dat huis? Speelt hij ook veel met Moos of valt dat wel mee (kun je hem als solo-kat zien)?

Als er nu inderdaad één gaat sproeien lijkt het mij helaas wel tijd. Geen goede match tussen Siep en Saar :cry:
Heel erg verdrietig maar als je zelf al zover bent om hem op de site te zetten, dan weet je dat eigenlijk ook.
Maar wat doet dat pijn.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
kittentjes

Re: Help

Bericht door kittentjes »

Ja hij kan wel eens achter Moos aan zitten rond etenstijd maar verder speelt hij niet echt met hem. Hij slaapt ook alleen. Al zal hij denk ik makkelijker matchen met een andere kat want hij is wel heel makkelijk en niet bang.

Het is niet zo dat ze vechten, totaal niet. Maar elke dag is het wel zo dat Saar even onder de kast moet duiken of blaast. Is dit erg, tja dat vraag je je dan af.
Ik weet het niet goed. Het sproeien heb ik nu in de kattenkamer gevonden. Maar ik zag het hem ook doen richting de schutting naar de buren. Daarom denk ik dat die plekken in de kattenkamer van hem komen. Hij is ook de enige die rijdt op kleedjes. Dus hij is kennelijk erg hormonaal oid (Maar wel geholpen!)
Soms kan Saar wel binnen een meter afstand slapen van Siep. Ik verbaas me daar dan over. Maar je snapt zodra hij zn ogen open doet en zij ook is het blazen.

Met natvoer eten kan hij soms ook ineens wel dichtbij komen zonder gedoe. Soms ruiken ze ineens aan elkaar en is er niks of eindigd het toch met blazen van saar.



Verstuurd vanaf mijn SM-A600FN met Tapatalk

Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Help

Bericht door Rik »

kittentjes schreef: 07 okt 2020 15:27 Het is niet zo dat ze vechten, totaal niet. Maar elke dag is het wel zo dat Saar even onder de kast moet duiken of blaast. Is dit erg, tja dat vraag je je dan af.
Ik herken het heel erg tussen Yuna en Bono. Bono krijgt het soms ook op zijn heupen en gaat dan achter Yuna aan. Ik zie dat al aankomen op moment dat Bono een bepaalde houding aanneemt. Ik zie dan... O hij gaat achter Yuna aan. Zij zet dan een sprintje naar boven en dan hup... Bono er achteraan. Soms hoor ik dan boven geblaas (wat snel weer over is).

Maar meestal is Yuna gelukkig snel genoeg om op die momenten weg te komen. En het is ook niet zo dat zij bijna continue stress heeft. Daar let ik dus heel erg op. Meestal komen ze ook gewoon samen de trap af voor een snoepje. Of ruikt Yuna aan Bono's achterwerk (en andersom) en draaien ze zonder stress om elkaar heen. Alleen soms.... dan krijgt Bono het dus op zijn heupen. En als Yuna dan een bepaalde plek bereikt (midden van mijn bed, vensterbank boven of beneden) dan is het ook gelijk gedaan. Yuna weet dan dat ze ook 'veilig' is en Bono niet meer verder jaagt. Dus is daarna blazen ook niet meer nodig.

Siep gaat dan waarschijnlijk nog door waardoor Saar dus echt ergens onder moet kruipen. "Is dat erg?". Mmmh, ja. Het geeft de nodige stress bij Saar en als dit echt vaak voorkomt... dan lijkt me dat niet gezond.

Siep is dus echt een wat drukker typje. Ook jonger (Bono en Yuna zijn elkaars leeftijd en schelen beide 2 dagen met Moos en Saar). En hij ziet in Saar dus een leuk jaag-speeltje. Hij weet dus alleen geen maat te houden en Saar weet er niet goed mee om te gaan (of kan hem niet aan). Want een paar flinke rake tikken van Saar en Siep weet ook dat het niet mag. Ze moet alleen het zelfvertrouwen hebben om dat te doen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Cerna

Re: Help

Bericht door Cerna »

Ach, wat sta je voor een verschrikkelijk besluit.

Ik weet niet of het een oplossing is, maar ik heb een kater gehad, Cochi, die ook behoorlijk dominant was. Ondanks dat hij op tijd gecastreerd was, werd een van de poezen bijna dagelijks aangerand. Een kater die 5 jaar ouder was (Shura) - en dus meer rechten had - was zijn vriendje, maar hij speelde ook de baas over hem en dat frustreerde Shura dan weer die vervolgens ging sproeien en zich afreageren op zijn beste vriendinnetje, Tara. Toestanden waren het en ik heb toen ook herplaatsing overwogen.

En toen kwam de dierenarts met hormoondruppeltjes want ondanks de castratie speelden ook bij Cochi hormonen mee (volgens hem worden mannelijke hormonen niet alleen in de testikels aangemaakt).
Ik heb Cochi die druppeltjes gegeven, maar de eerste paar weken merkte ik helaas geen verandering.
Echter, na een week of vier merkte ik dat Tabitha minder beklommen werd en werd het sproeien van Shura ook minder. Alleen Cochi werd wel steeds suffer helaas en daarom ben ik gaan halveren. Gelukkig werd hij toen niet weer opnieuw dominant (waarschijnlijk had het lichaam eerst een bepaalde hoeveelheid nodig).

Dit hele voorval is al bijna 20 jaar geleden en ik kan niet meer navragen welke druppeltjes dit waren, maar misschien eens overleggen met jouw dierenarts?
Cerna

Re: Help

Bericht door Cerna »

Opeens schoot me te binnen dat ik in de map met medische dossiers ook Cochi's dossier nog heb en ik heb even gezocht. Geen druppeltjes, maar pilletjes (en een jaar later kreeg hij druppeltjes tegen nervositeit en daar werd hij suf van en niet van die pillen; sorry, lang geleden).

Ze heten ethinylestradiolum en ik heb even gegoogled: het zijn vrouwelijke hormonen. Hij kreeg er een half pilletje van, maar ik kan niet meer zien hoe lang (na 2 jaar is er geen vermelding meer dus ik denk dat ik toen gestopt ben).

Bij Cochi hielp het toen goed, maar de oorzaak van Sieps gedrag kan wel een heel andere zijn en dan heb je er niets aan, maar ik wilde het toch met je delen.
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Help

Bericht door Zotvanpoezen »

Ik vind het heel erg voor jou dat de toestand niet verbetert en dat je Siep wil herplaatsen.

Heb je al overwogen om een gedragskundige te raadplegen? Misschien dat hij of zij de situatie eens kan bekijken en tips geven?
Ik heb het voor Filou gedaan en ik heb het mij niet beklaagd. Ik weet nu waarom hij is zoals hij is.
ik wist wel hoe hij in elkaar zit maar niet waarom. En dat is o zo belangrijk!Nu ik kan hem beter helpen.
En het werkt ;-)
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
kittentjes

Re: Help

Bericht door kittentjes »

Rik schreef: Ik herken het heel erg tussen Yuna en Bono. Bono krijgt het soms ook op zijn heupen en gaat dan achter Yuna aan. Ik zie dat al aankomen op moment dat Bono een bepaalde houding aanneemt. Ik zie dan... O hij gaat achter Yuna aan. Zij zet dan een sprintje naar boven en dan hup... Bono er achteraan. Soms hoor ik dan boven geblaas (wat snel weer over is).

Maar meestal is Yuna gelukkig snel genoeg om op die momenten weg te komen. En het is ook niet zo dat zij bijna continue stress heeft. Daar let ik dus heel erg op. Meestal komen ze ook gewoon samen de trap af voor een snoepje. Of ruikt Yuna aan Bono's achterwerk (en andersom) en draaien ze zonder stress om elkaar heen. Alleen soms.... dan krijgt Bono het dus op zijn heupen. En als Yuna dan een bepaalde plek bereikt (midden van mijn bed, vensterbank boven of beneden) dan is het ook gelijk gedaan. Yuna weet dan dat ze ook 'veilig' is en Bono niet meer verder jaagt. Dus is daarna blazen ook niet meer nodig.

Siep gaat dan waarschijnlijk nog door waardoor Saar dus echt ergens onder moet kruipen. "Is dat erg?". Mmmh, ja. Het geeft de nodige stress bij Saar en als dit echt vaak voorkomt... dan lijkt me dat niet gezond.

Siep is dus echt een wat drukker typje. Ook jonger (Bono en Yuna zijn elkaars leeftijd en schelen beide 2 dagen met Moos en Saar). En hij ziet in Saar dus een leuk jaag-speeltje. Hij weet dus alleen geen maat te houden en Saar weet er niet goed mee om te gaan (of kan hem niet aan). Want een paar flinke rake tikken van Saar en Siep weet ook dat het niet mag. Ze moet alleen het zelfvertrouwen hebben om dat te doen.
As we speak verkoopt saar hem net een paar lekkere tikken op zn kop. Hij stopt dan wel. Ik denk echt dat hij geen kwaad in de zin heeft. Hij ziet het echt als spel. Saar kan gewoon niets hebben. Eigenlijk zielig voor hem ook.

Verstuurd vanaf mijn SM-A600FN met Tapatalk

kittentjes

Re: Help

Bericht door kittentjes »

Cerna schreef:Ach, wat sta je voor een verschrikkelijk besluit.

Ik weet niet of het een oplossing is, maar ik heb een kater gehad, Cochi, die ook behoorlijk dominant was. Ondanks dat hij op tijd gecastreerd was, werd een van de poezen bijna dagelijks aangerand. Een kater die 5 jaar ouder was (Shura) - en dus meer rechten had - was zijn vriendje, maar hij speelde ook de baas over hem en dat frustreerde Shura dan weer die vervolgens ging sproeien en zich afreageren op zijn beste vriendinnetje, Tara. Toestanden waren het en ik heb toen ook herplaatsing overwogen.

En toen kwam de dierenarts met hormoondruppeltjes want ondanks de castratie speelden ook bij Cochi hormonen mee (volgens hem worden mannelijke hormonen niet alleen in de testikels aangemaakt).
Ik heb Cochi die druppeltjes gegeven, maar de eerste paar weken merkte ik helaas geen verandering.
Echter, na een week of vier merkte ik dat Tabitha minder beklommen werd en werd het sproeien van Shura ook minder. Alleen Cochi werd wel steeds suffer helaas en daarom ben ik gaan halveren. Gelukkig werd hij toen niet weer opnieuw dominant (waarschijnlijk had het lichaam eerst een bepaalde hoeveelheid nodig).

Dit hele voorval is al bijna 20 jaar geleden en ik kan niet meer navragen welke druppeltjes dit waren, maar misschien eens overleggen met jouw dierenarts?
Lief bedankt voor je input. Ik weet het ook niet. Hij rijdt niet op haar trouwens ook niet op Moos. Alleen soms op een dekentje. Maar dat naast het sproeien is natuurlijk wel een teken van hormonaal gedrag. Ik heb gegoogelt maar zie alleen Poolse sites of echt vrouwenhormonen.
Ik vind het ook lastig als je hem echt zou helpen maar eigenlijk is het meer ook Saar die niets kan hebben. Ok dat sproeien is natuurlijk niet de bedoeling dat moet ik ook echt niet hebben binnen...

Verstuurd vanaf mijn SM-A600FN met Tapatalk

kittentjes

Re: Help

Bericht door kittentjes »

Zotvanpoezen schreef:Ik vind het heel erg voor jou dat de toestand niet verbetert en dat je Siep wil herplaatsen.

Heb je al overwogen om een gedragskundige te raadplegen? Misschien dat hij of zij de situatie eens kan bekijken en tips geven?
Ik heb het voor Filou gedaan en ik heb het mij niet beklaagd. Ik weet nu waarom hij is zoals hij is.
ik wist wel hoe hij in elkaar zit maar niet waarom. En dat is o zo belangrijk!Nu ik kan hem beter helpen.
En het werkt ;-)
Ik ben daar niet echt fan van, vind het altijd een beetje een vage wereld maar ok het kan natuurlijk zijn dat ze er echt wat in zien. Wel bedankt voor je input.


Verstuurd vanaf mijn SM-A600FN met Tapatalk

Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Help

Bericht door Anne »

Heb je al urine laten onderzoeken? Dat zou ik eerst doen
Joep was vroeger ook een terreurkat. Ik moet wel zeggen dat hij daarbij niet sproeide
Hij werd helemaal ondraaglijk als hij te lang binnen zat. Dan ging hij zich afreageren op Roedi*
Buiten werd hij weer wat draaglijker, hij koelde dan ook af
Ik weet natuurlijk niet of Siep zich ook afreageert?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
kittentjes

Re: Help

Bericht door kittentjes »

Hij is niet echt aan het afreageren, ik vind hem juist de laatste tijd veel rustiger. Kan wel even spelen of lekker sjezen natuurlijk. Hij kan bv Saar benaderen en even een geluidje laten horen prrr op een speelse manier, het klinkt in elk geval lief. Maar dan blaast ze al. Hij komt dan niet wild op haar af gestormd op dat moment.
Hij kan op andere momenten wel eens achter haar aan jagen dat is dan echt klieren. Maar Moos kan zoiets heel af en toe ook ineens doen maar wel veel minder vaak. Hij is inderdaad ook een stuk jonger natuurlijk en ik zie ook wel dat het hele heftige wel afneemt.

Ergens is het probleem grotendeels Saar maar ik peins er niet over haar te laten herplaatsen zij is echt een beetje mijn kroelkat en de enige die hele avonden bij me ligt (ik weet het heel egoïstisch).


Verstuurd vanaf mijn SM-A600FN met Tapatalk

kittentjes

Re: Help

Bericht door kittentjes »

En dit verbaast me dan weer.... geen enkele reactie van Saar...Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-A600FN met Tapatalk

kittentjes

Re: Help

Bericht door kittentjes »

Ik heb overigens de herplaatsing afgezegd ik kan het gewoon (nog) niet. Het doet me zoveel verdriet...

Verstuurd vanaf mijn SM-A600FN met Tapatalk

Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Help

Bericht door Rik »

kittentjes schreef:Hij kan bv Saar benaderen en even een geluidje laten horen prrr op een speelse manier, het klinkt in elk geval lief. Maar dan blaast ze al. Hij komt dan niet wild op haar af gestormd op dat moment.
Dat is op dit moment natuurlijk gewoon echt onzekerheid bij haar. Ze vertrouwd het gewoon niet, is onzeker over wat Siep nu weer gaat doen (of kan gaan duren) en blaast dan dus. Stress van haar kant dus. Dat kan alleen goedgekomen als zij weer wat meer zekerheid krijgt. Dat is dus wat hier juist wel goed gaat.

Overigens wel logisch dat, ondanks dat het ook aan Saar kan liggen, Siep degene is die je zou herplaatsen. Hij heeft denk ik ook de beste kans goed terecht te komen en dat ook sneller te accepteren.
kittentjes schreef:Ik heb overigens de herplaatsing afgezegd ik kan het gewoon (nog) niet. Het doet me zoveel verdriet...
Heel begrijpelijk. (Ik had hem al zien staan)

Dan toch nog zelf (andere) dingen proberen. Het hoeft dus ook niet echt het gedrag van Siep te zijn maar ook het (slachtoffers-)gedrag van Saar. Ik had op de videos van Jackson wel vaker gezien hoe je kon proberen Saar meer vertrouwen te geven. Vooral vluchtwegen en van hogerop neer kunnen kijken. Daar gaf zo'n onderdrukte poes op een gegeven moment ook een jets aan de bullies (wat goed hielp).


Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie