schildklier problemen.

Schildklieraandoeningen bij de kat komen vaak voor. Dikwijls gaat het om een vergrote schildklier,
Plaats reactie
sharon24
Lynx
Lynx
Berichten: 118
Lid geworden op: 05 feb 2010 22:12

schildklier problemen.

Bericht door sharon24 »

Dag mensen

Mijn kat van 10 jaar was de laatste weken wat onrustig veel miauwen en wat terug getrokken ging niet meer veel naar buiten maar zit in hoekjes van de tuin. en heel aanhankelijk naar mij toe veel meer dan normaal.
Ik dacht dat hij last van zijn gebit heeft gekregen wat rood uitslag dus ben naar de dierenarts gegaan zodat ik zijn gebit kon laten reinigen. en voor de zekerheid een bloedonderzoek gedaan.
Nu is eruit gekomen dat hij een te hoge schildklier waarde heeft. 12 mc als het goed is.
Nu heb ik ook gelezen wat ik eraan kan doen radio actieve therapie wil ik graag laten doen alleen verschilt volgens mij de prijs in nl lienden en die in gent enorm is daar een reden voor? lienden rond de 1400 euro en gent rond de 700 euro.
morgen beginnen we met voorlopige medicatie tot we beginnen met de therapie.
Morgen haal ik een siroop op bij de dierenarts de naam weet ik niet maar als iemand mij een goed voorlopig medicijn met zo min mogelijk bijwerkingen kan aanraden dan ga ik daar om vragen morgen.

heel graag hoor ik een reactie, vriendelijke groetjes , Sharon
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: schildklier problemen.

Bericht door Synemios »

De reden is dat ze in België subsidie krijgen en in Nederland niet.
Verder is er wat de behandeling betreft of kwaliteit geen verschil.
Wij zijn ook naar Gent gegaan, daar was eerder plaats en mijn dierenarts had er goede ervaringen mee.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
sharon24
Lynx
Lynx
Berichten: 118
Lid geworden op: 05 feb 2010 22:12

Re: schildklier problemen.

Bericht door sharon24 »

Dankjewel Synemios.

Hij is nu 6 dagen aan de medicatie en merk sinds vandaag dat hij voor t eerst in lange tijd 5 uur achter elkaar geen eten heeft gevraagd ik hoop dat dat een goed teken is. even in de gaten houden dat het niet met lusteloosheid te maken heeft als bijwerking van de medicatie..

groetjes, Sharon
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: schildklier problemen.

Bericht door Synemios »

Dat is goed nieuws, hopelijk werken de medicijnen gewoon goed en komt dit niet van de bijwerkingen.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Kerensa
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 sep 2020 11:58

Re: schildklier problemen.

Bericht door Kerensa »

Dag,

Ik heb er ook eentje lopen die een hyperactieve schildklier heeft. Pilletjes waren geen optie meer omdat ze in eetstaking ging.
Nu krijgt ze Apelka, de siroopversie van Thiafeline en dat gaat voorlopig goed. Ze is mega kieskeurig en krijgt brokjes in saus van Royal Canin (gastro-intestinal) omdat ze diarree had. Nu is dat wel opgelost, maar ze likt vooral de saus op. Samen met de siroop gelukkig. Het beestje is graatmager, dus ik probeer dingen te vinden die ze wel lust. Als je een idee hebt...
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: schildklier problemen.

Bericht door Synemios »

Is haar T4 waarde wel ok nu?
Fijn dat de apelka goed gaat.
De diarree kan ook weer van de schildklier afgekomen zijn.
Ik zou met die darmen kijken naar hypoallergeen voer.

Wat vond ze lekker voor ze ziek werd?
Misschien datvis dan wat gerichter mee kan denken.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Kerensa
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 sep 2020 11:58

Re: schildklier problemen.

Bericht door Kerensa »

Dag Synemios,
Intussen heeft ze opnieuw gekotst. Vandaag laat ik de Apelka siroop even zo tot vanavond om te zien of ze nog kotst. Wat ze lekker vond? Eigenlijk alles, vis, kip...ze deed niet moeilijk. Helaas is ze door haar schildklier misselijk geworden en denkt ze dat dat komt door het eten. Gevolg: alles wat ze lekker vond, eet ze nu niet meer.
Nu, ze geeft sinds gisteren weer over, maar likt nog steeds de saus op. Ze probeert zelfs de droge korrels op te eten. Ik hou het in de gaten, want zonder de Apelka siroop kan ze niet. Misschien moet ik haar iets erbij geven tegen de misselijkheid? Morgen is mijn DA terug en kan ik het eens vragen.
Kerensa
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 sep 2020 11:58

Re: schildklier problemen.

Bericht door Kerensa »

Oja, haar T4 waarde wordt pas binnen een maand opnieuw getest.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: schildklier problemen.

Bericht door Synemios »

Kerensa, er bestaat ook nog carbimazol in pilvorm.
Ik herken het overgeven, slecht eten en Lizzy krabte zich ook helemaal open.

Het overgeven en slecht eten, deed ze dat al voor ze medicijnen kreeg voor haar schildklier?
Of pas nadat ze de medicijnen kreeg?

Het probleem is dat als de reactie komt van de stof zelf ( Thiamazol) wat ook in de apelka zit, het 10 dagen duurt voor het uit het lichaam is.
Nu is het soms zo dat je meteen verbetering ziet maar het kan dus ook nog even duren.

Als ze te weinig eten kunnen ze ook weer misselijk worden.

Ik zou sowieso met de dierenarts overleggen morgen.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Kerensa
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 sep 2020 11:58

Re: schildklier problemen.

Bericht door Kerensa »

Dag Synemios,
Kan je die pilletjes ook fijnmaken en met kattenmelk of beetje boter geven? De dierenarts heeft me wat meegegeven tegen de misselijkheid. Ze kotst nu niet meer, maar echt vast voedsel eten is lastig. Saus oplikken lukt nog net. Voor dit alles kotste ze om de haverklap haar brokken er weer uit, maar ze at wel meer dan nu. En ze was minder kieskeurig. Nu laat ze zelfs vis staan! Rund gaat nog het beste. Kip al helemaal niet. Water drinken doet ze wel. Binnen 3 dagen moet ik de siroop 2x per dag geven. Als ze met cerenia tegen de misselijkheid geholpen is, ben ik ook al blij. Misschien moet ik wat geduld hebben...
Bedankt voor je reactie! Ik informeer sowieso ook eens naar die carbimazol.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: schildklier problemen.

Bericht door Synemios »

Carbimazol mag je fijn maken en met iets geven.
Cerenia trouwens ook.

Het lastige is dat door de snelle werking van de schildklier zelf misselijkheid kan ontstaan maar ook door de medicijnen ( als bijwerking).
Als een kat problemen heeft met vast voedsel eten ( lijkt alsof het niet lukt) kan dat met misselijkheid te maken hebben.

Maar weinig eten zorgt dus weer voor misselijkheid en zo zit je snel in een spiraal.

Ik heb laatst voor Luna haar voer in de blender gedaan met een beetje water en het zo vloeibaar gemaakt.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Gula
Huiskat
Huiskat
Berichten: 98
Lid geworden op: 22 sep 2015 01:02

Re: schildklier problemen.

Bericht door Gula »

Klink bekend dit... heb ondertussen al honderden euros aan goed voer mogen weggooien omdat lily niks meer lust omdat ze misselijk is , het ging een tijdje goed met ecostyle kip, maar nadat de dierenarts vond dat de dosering thiafeline omhoog moest zijn we weer terug bij af... handen in het haar...
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: schildklier problemen.

Bericht door Synemios »

Gaat het nog steeds niet goed Gula?
Wat een ellende is dit hè.

Ik heb het toen ook gehad, niet normaal meer.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
sharon24
Lynx
Lynx
Berichten: 118
Lid geworden op: 05 feb 2010 22:12

Re: schildklier problemen.

Bericht door sharon24 »

Hallo ik wil even zeggen dat ik ontzettend blij ben met de joodbehandeling in Gent. Zeer vriendelijk personeel en faar 11 jaar is weer kern gezond! Na 6 maanden zag ik echt dat hij zichzelf weer was hij straalt weer en vol met zelfvertrouwen weer naar buiten aan de wandel ik kan deze behandeling iedereen zeer aanraden! Groetjes sharon
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: schildklier problemen.

Bericht door Synemios »

Fijn om te horen Sharon, wij zijn ook heel blij dat we het gedaan hebben.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Plaats reactie