Wennen aan mondkapje

Voor vragen over katten die bang zijn van mensen, geluiden, andere dieren, etc.
Gebruikersavatar
bmwpiet
Panter
Panter
Berichten: 414
Lid geworden op: 03 aug 2018 07:23
Locatie: Drechtsteden

Wennen aan mondkapje

Bericht door bmwpiet »

Moest onverwacht mondkapje op door visite en kat moest woonkamer uit. Die opgepakt, maar schrok zich te pletter. Blazend met dikke staart in keuken gezet.
Tip
Zet je kapje op, als zij of hij je aankijkt. Dat went! :eshhh:
Poekie, mei 2018.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Wennen aan mondkapje

Bericht door castratenkoor »

Zal wel aan mijn simpele verstand liggen maar mag ik hier niks van snappen........waarom zou je in je eigen huis een mondkapje op moeten en waarom zou je kat de huiskamer uit moeten........
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Booksniffer
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 05 sep 2020 16:55

Re: Wennen aan mondkapje

Bericht door Booksniffer »

Goede tip bmwpiet!

De mijne zitten er niet zo mee, ik heb maanden geleden al een tijd met diverse mondkapjes op in huis rond gelopen, om er aan te wennen en om ze zo comfortabel (en toch veilig) mogelijk te krijgen qua elastiekjes etc.



Castratenkoor, als ik bezoek krijg van iemand, of ergens op bezoek ga, doen we ook een mondkapje op tegenwoordig (zeker als ik bv iemand help met teek bij de kat verwijderen ofzo...).
Anderhalve meter afstand is best veel binnenshuis en met dit weer hebben mensen ook weinig ramen open - aerosolen blijven dus erg lang hangen.

Het gaat hier in de omgeving op het moment echt gruwelijk hard nu, niet alleen met besmettingen maar inmiddels ook met ziekenhuis (en ic) opnames, en verreweg het grootste deel van de besmettingen, meer dan 80%, is bij mensen thuis.

Een mondkapje zal helaas zeker niet alle besmettingen voorkomen, maar het helpt wel bij het verkleinen van de kans.


Waarom de kat de kamer uit zou moeten, weet ik ook niet! ;)
~~~~~ Merina (Mina, Mei 2017) & Filou (Loetje, Sept 2017) ~~~~~
Gebruikersavatar
Pikachu
Poema
Poema
Berichten: 368
Lid geworden op: 28 mar 2019 14:02

Re: Wennen aan mondkapje

Bericht door Pikachu »

Misschien kwam er iemand met allergie op bezoek? :)

Hier hebben ze nooit opgekeken van het mondmasker. Ik draag het niet in huis maar zet het alvast op om naar mijn werk te gaan, en de katten kijken totaal niet raar op.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Wennen aan mondkapje

Bericht door Rik »

Katten zien ook niet op alle afstanden even goed als de mens. Dus grote kans dat het wat onscherp en blurrig was voor haar. En als je dan een mondkapje op hebt... ja, dat is dan een rare vreemde snuiter ;)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5083
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Wennen aan mondkapje

Bericht door Synemios »

Luna vind ze ook eng die schrok zich wezenloos.
Dus geen mondkapje op hier in huis.
Want Luna kruipt echt onder het bed, dat vind ik zielig.
Edwin heeft ze voor zijn werk in de auto liggen, en ik doe hem pas op als ik buiten de deur ben.

Ik merk dat ik toch wat moeite heb met sommige methodes die je gebruikt bmwpiet.
Kat is bang en moet daarom maar de woonkamer uit, terwijl je die juist zou moeten gerust stellen.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Cerna

Re: Wennen aan mondkapje

Bericht door Cerna »

Tot nu toe nog geen mondkapje nodig gehad. Visite ook nooit meer dan twee personen en dat gaat prima.
Mijn man had wel een pakje met 10 mondkapjes gekocht (wat zijn die dingen duur zeg!) en vanmorgen voor het eerst op gedaan toen hij boodschappen ging doen bij AH. Maar hij vond het drie keer niks.
Maar ik blijf toch het liefst gewoon thuis en wanneer ik er toch uit moet dan vermijd ik drukke plekken en ga het liefst vroeg in de morgen of aan het eind van de middag. En gelukkig valt het hier in Doetinchem nog steeds erg mee en wonen er ook niet zoveel mensen.

Onze katten hebben tot op heden dan ook nog geen mens met mondkapje gezien. :smile:
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Wennen aan mondkapje

Bericht door Rik »

Mijn schoonzus had het over €35 voor 200 mondkapjes (bij bol.com, ze staan er nu zelfs goedkoper). Dan valt de prijs wel mee. Maar met twee wat oudere kinders zijn zij ook grootverbruiker.

Vanmiddag heb ik er voor het eerst ook maar twee stoffe gekocht (€9 nog wat). Ik hoef ze ook niet zo vaak op (alleen 1 of 2 keer per week tijdens de boodschappen). Heb ze nog niet opgehad voor de katten. Zal ik maar niet doen ;)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5083
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Wennen aan mondkapje

Bericht door Synemios »

Ik kan het bij Luna wel verklaren die angst.
Toen zij vorige maand naar de internist moest voor de echo en opname droegen ze constant mondkapjes.

Luna is normaal helemaal niet zo angstig eigenlijk,

Indy ging met die stoffen aan de haal die dacht dat het speelgoed was en de rest vind ze niet eng

Edwin heeft medische mondkapjes ( 2R) voor zijn werk en FFP2 voor afdelingen waar Corona patiënten verblijven.
Die moeten ze op het werk standaard dragen.

Ze krijgen er 36 pp per maand...
Maar ze moeten om de zoveel tijd vervangen worden dus hij ging dat niet redden, zeker niet als hij naast zijn gewone locatie en werktijden ook storingsdienst heeft.
Dus hij heeft ze zelf ook gekocht en die zijn ook duur.

Sowieso is het voordeliger als je er meer koopt.

Maar hij was tussen de 1 en de andere locatie tussendoor even thuis om zijn privé telefoon te halen maar hij doet ze nu gewoon af in de auto en pakt dan een nieuwe als hij weer verder moet.
Speciaal voor de katten ;-)

Ik gebruik die stoffen met filter maar ook ik vermijd zoveel mogelijk het contact met anderen.
Ik vind die kapjes ook echt niet prettig, Maar Edwin zegt dat het went.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
bmwpiet
Panter
Panter
Berichten: 414
Lid geworden op: 03 aug 2018 07:23
Locatie: Drechtsteden

Re: Wennen aan mondkapje

Bericht door bmwpiet »

Synemios schreef: 02 okt 2020 22:32 Luna vind ze ook eng die schrok zich wezenloos.
Dus geen mondkapje op hier in huis.
Want Luna kruipt echt onder het bed, dat vind ik zielig.
Edwin heeft ze voor zijn werk in de auto liggen, en ik doe hem pas op als ik buiten de deur ben.

Ik merk dat ik toch wat moeite heb met sommige methodes die je gebruikt bmwpiet.
Kat is bang en moet daarom maar de woonkamer uit, terwijl je die juist zou moeten gerust stellen.
Ho, Synemios
Er komt hier iedere week een betaald iemand, die het niet zo op katten heeft. Die verstart helemaal. Dan Poekie maar een uurtje de kamer uit. Ze stond op tafel elkaar aan te staren, om aangehaald te worden. Er gebeurde niets, dus heb haar alleen opgepakt met mondkapje op voor de visite. Toen ze omkeek was het blazen en een dikke staart.
Poekie, mei 2018.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Wennen aan mondkapje

Bericht door castratenkoor »

Ik heb uitwasbare mondkapjes, maar gebruik ze niet in huis. We spelen het op safe en er komt gewoon niemand binnen. Ook geen familie. Als ik naar de winkel ga doe ik hem pas op nadat ik de winkelwagen heb ontsmet. Dus nee mijn katten hoeven er niet aan te wennen.

Ik vrees dat mensen mondkapjes gebruiken om meer dan 3 mensen in huis op visite te laten komen. Dan beter maar 2 en zonder mondkapje. Met 1 of 2 mensen op bezoek kun je heel goed afstand houden, zelfs in de kleinste flat.

Ik erger me overigens groen en geel wat betreft alle op straat liggende mondkapjes. We hebben een bushalte voor de deur en ach als men uit de bus komt dan werpe men het mondkapje gewoon van zich af klaarblijkelijk. Terwijl er een prullebak naast het bushokje is. En ook als dat er niet zou zou, hoe moeilijk is het om dat ding na gebruik in je zak of tas te proppen.

Ook tussen huis en station liggen er her en der mandkapjes. Die dingen zijn echt de pest voor het milieu als mensen er zo mee omgaan.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
bmwpiet
Panter
Panter
Berichten: 414
Lid geworden op: 03 aug 2018 07:23
Locatie: Drechtsteden

Re: Wennen aan mondkapje

Bericht door bmwpiet »

Gelijk heb je, ze liggen hier ook op straat. Doe die van mij in mijn zak, buiten de bus of station. Trein uit , lucht happen en dan de bus in. Thuis in jaszak, niet in broek.
Poekie, mei 2018.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5083
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Wennen aan mondkapje

Bericht door Synemios »

Ok bmwpiet gelukkig was het niet om te straffen, dat dacht ik.
Bedankt voor je uitleg.

Hier kun je ook makkelijk anderhalve meter afstand houden en zo groot is mijn huis ook niet inderdaad Dinie.

En ik erger me ook rot aan die mondkapjes op straat, maar dat heb ik ook met flesjes of blikjes hier op het plein.
Blijkbaar kost het sommigen erg veel moeite om even naar een prullenbak te lopen.

thuiszorg is ook verplicht een mondkapje te dragen nu.
Als iemand dan katten heeft die bang zijn voor die kapjes is dat wel vervelend.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
bmwpiet
Panter
Panter
Berichten: 414
Lid geworden op: 03 aug 2018 07:23
Locatie: Drechtsteden

Re: Wennen aan mondkapje

Bericht door bmwpiet »

Poekie was gewend, dacht ik, die sprong op schoot en gaf me bijna een zoentje, om naar het kapje te kijken.
Zit nu in de keuken, ga even testen deur open doen met kapje, want maandag komt thuiszorg, die waarschuwde al, dat ze er eentje op moet.
Gaat goed, Poekie kijkt me alleen even aan. Het regent hier, ze wil niet het balkon op.
Poekie, mei 2018.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Wennen aan mondkapje

Bericht door castratenkoor »

Als je in je eerste post niet het woordje "visite" had geschreven, had ik er niet zo op gereageerd. Dat zette me op het verkeerde been, ik ging uit van feestende familie of zo. Het wordt een heel ander beeld nadat je het uitgelegd hebt BMWpiet.

Net naar de winkel op de hoek geweest en daar waren 3 pubertjes vreselijk aan het klieren bij de ingang. De jeugd komt in opstand en maakt het mensen onmogelijk veilig boodschappen te doen. Ik kon nog wel een paniekaanval onderdrukken gelukkig. Nadat ze eindelijk weg gingen gaven ze hun kar een slinger en die zeilde richting parkeerplek. Toen ze de hoek om waren heb ik hun kar in de rij gezet en ontsmet, een andere kar zelf genomen en die ook ontsmet.

Boodschappen doen was al een uitdaging voor Corona - nu met steeds andere regels een nog grotere uitdaging. Maar het is gelukt en ik heb wat ik hebben wil.

Arme medewerkster aan de kassa moest wel een keer of vier haar vraag herhalen omdat ik het niet snapte. Onder stress slaat mijn brein op 0 en dan begrijp ik niks. Ach het gaat om het eindresultaat en ik ben heel tevreden over mezelf.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie