Kaal plekje in vacht op kop

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Plaats reactie
Bobby Zig
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 sep 2020 10:29

Kaal plekje in vacht op kop

Bericht door Bobby Zig »

Hallo Allemaal,

Ik ben nieuw hier en heb gelijk een medisch vraagje over één van de twee rode katers die hier rond wandelen.
Sinds kort heeft één van de twee een kaal plekje bovenop zijn kop. Het zijn binnen/tuin katten maar ze vechten/stoeien wel regelmatig samen.

Misschien is het een wondje wat moet herstellen maar ik heb wat foto's bijgevoegd. Deze kat is nogal moeilijk om naar de DA te brengen. Daarom wilde ik eerst eens kijken of op basis van wat foto's misschien zelf info kon inwinnen.

Ik moet er wel bij zeggen dat ik voor foto 2 en 3 de vacht wat open heb gezet. Zoals te zien is op de andere foto's valt het bij een normale vacht niet zo erg op.

Komt iemand dit bekend voor, ik vind het eruit zien als een wondje wat herstellende is. Tips zijn welkom :grin:

Afbeelding Afbeelding Afbeelding AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kaal plekje in vacht op kop

Bericht door Rik »

Welkom op het forum.

Ik zie op foto 3 dat de huid zelf nog intact is. En niet echt beschadigd (hooguit een heel klein beetje rood). Dan lijkt mij op dit moment ook nog niet de noodzaak aanwezig om naar de dierenarts te gaan (maar ik ben natuurlijk geen dierenarts). Ik denk inderdaad dat de andere kat er een flinke hap uitgehaald heeft ;)

Hou het plekje gewoon goed in de gaten. Mocht de onderliggende huid wel gaan irriteren, nog roder worden of wat dan ook, dan kun je altijd nog ingrijpen. Ook als er op andere plaatsen kale plekjes ontstaan moet je aan de bel trekken (want dan kan het ook iets met allergie o.i.d. te maken hebben).

Ik neem aan dat je verder aan zijn gedrag niets abnormaals ziet...?
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Bobby Zig
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 sep 2020 10:29

Re: Kaal plekje in vacht op kop

Bericht door Bobby Zig »

Hoi Rik,

Bedankt voor je antwoord. Nee qua gedrag geen veranderingen. De gebruikelijke verveel hangt hij nog steeds graag uit :)

Ik ga ze even een paar dagen binnen houden en dagelijks het plekje en de rest van de vacht nakijken. Zal over een paar dagen hier nog een berichtje plaatsen wat de status is.
Plaats reactie