Vlooien

In dit forum kun je terecht met vragen over (ont)vlooien, teken, wormen, mijt, etc. kortom, alles wat kriebelt en kruipt en waar je kat niet blij van wordt.
Leonie0303
Huiskat
Huiskat
Berichten: 29
Lid geworden op: 15 sep 2020 11:56

Vlooien

Bericht door Leonie0303 »

Hoi allemaal!

Ik ben nieuw hier dus ik zal me even voorstellen. Ik ben Leonie en heb sinds 2 augustus een lieve kitten genaamd Noa. Ze is nu bijna 22 weken oud en heb haar uit het asiel gehaald.
Nu heb ik ontdekt dat ze vlooien heeft. Ik heb haar gistermiddag behandeld met Frontline spray en een vlooienkam gekocht. Nu heb ik vanochtens gekamd en heb al minstens 12 levende vlooien eruit gekamd en in een bakje met zeepsop gegooid. Hoe kan het dat ze nog leven? Ik las wel dat vlooien binnen 24 uur worden gedood door die spray en de 24 uur is nog niet voorbij! Of misschien heb ik niet goed gesprayed? Ze schrok wel van het spray geluid dus heb ook wat met een doek ingemasseerd. Met af en toe een spraytje tussendoor.
Als er tips o.i.d. zijn hoor ik dat heel graag! :grin:
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Vlooien

Bericht door Rik »

Was het niet zo dat Frontline tegenwoordig niet zo effectief meer is?

Advies van een dierenartsassistente:
Als dierenartsassistente raadt ik Frontline ook al een tijd niet meer aan. Parasieten bouwen na verloop van tijd een resistentie op tegen parasietenmiddelen. Daarom staan deze middelen continu onder ontwikkeling en verschijnen er steeds nieuwe middelen. Van Frontline is bekend dat het zijn werking begint te verliezen. De meeste dierenartsen zijn daarom overgestapt op andere middelen met een andere werkzame stof. Zodoende zal het advies van een dierenarts per jaar kunnen verschillen.

Ik zie ook steeds vaker mensen aan mijn balie die hun vlooienplaag niet bestrijdt krijgen en Frontline blijken te gebruiken.
Advantage is momenteel een veel aangeraden middel.
(dit was echter wel een bericht uit 2011 dus ik weet niet wat de huidige stand van zaken is)

Je zou dus beter Advantage (of Bolfo gold) of Stronghold kunnen gebruiken.

Probleem is nu echter wel dat je Frontline al toegediend hebt. En daar zou ik dan niet zo snel weer ander gif overheen doen. Want het is echt gif hoor. Daar moet je niet te licht over denken.
De werkingsduur van het diergeneesmiddel bedraagt 3 tot 5 weken tegenover teken en, afhankelijk
van de infestatiedruk, 1 tot 3 maanden tegenover vlooien.
PS. Tevens zou ik, wanneer je de plaag eenmaal bestrijdt hebt, geen antivlooienmiddel meer toedienen. Bij een plaag kan ik me er nog wat bij voorstellen. Maar preventief zou ik het absoluut niet geven. Zeker als je kat niet veel en/of ver buiten komt.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Leonie0303
Huiskat
Huiskat
Berichten: 29
Lid geworden op: 15 sep 2020 11:56

Re: Vlooien

Bericht door Leonie0303 »

Dankjewel voor je reactie!

Ik heb inderdaad de Frontline al toegediend. En ze is sinds ik haar heb alleen nog maar binnen geweest, dus vind het vreemd dat ze nu al vlooien heeft! Misschien meegenomen uit het asiel?

Mochten de vlooien niet weggaan, zal ik 1 van die genoemde producten kopen! Ik heb gister ook gestofzuigd en omgevingsspray gebruikt, vooral op haar kleedje, de krabpaal, bank en stoffen stoelen etc. Nog niet in de kieren maar ik las dat dat ook goed is om te doen omdat de eitjes zich daar vaak nestelen? Heb vandaag inmiddels al 4 keer gekamd, en bij de laatste 2 keer kwam er maar 1 vlo mee gelukkig. Word er wel een beetje gestrest van hoor :???: mocht iemand anders nog tips hebben, hoor ik het graag! :grin:

Oja, en als ik een nieuw middel ga proberen, wanneer zou ik dat dan het beste kunnen doen? Minimaal 1 maand wachten denk ik wel?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Vlooien

Bericht door Rik »

Werkingsduur van Frontline is 1 tot 3 maanden. Ik weet niet of dat voor de spray ook geldt (zou je in de bijsluiter kunnen zien). Dus ik zou inderdaad minimaal een maand wachten voordat je dat kleine lichaampje aan een tweede dosis gif blootstelt.

Vlooien kunnen inderdaad gewoon meegekomen zijn. Dat kan gebeuren. Dat gebeurd zelfs bij fokkers maar dus ook bij asiels (hoewel die ook wel ontvlooien). Ik zou dan ook zeker even informeren (bij asiel of gastgezin van het asiel waar die zat) wanneer dat voor het laatst gedaan was (zonder beschuldigende toon uiteraard ;) ).

Als je aan het kammen bent zou je een bakje met een klein beetje zeepsop naast je neer kunnen zetten. Als je de vlo dan tussen je vingers pakt kun je je vingers in dat bakje doen en loslaten. Dat gaat een stuk makkelijker dan water alleen.

Dus veel kammen en handmatig plukken (zoals de aapjes ook doen :lol: ).

Misschien hebben andere ook nog tips.
Het is voor mij al 35 jaar geleden dat we een plaag gehad hebben.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Leonie0303
Huiskat
Huiskat
Berichten: 29
Lid geworden op: 15 sep 2020 11:56

Re: Vlooien

Bericht door Leonie0303 »

Informeren bij asiel ga ik doen inderdaad! En dat bakje zeepsop doe ik ook, daarin gaan ze direct dood dus dat scheelt zeker :D

Heb inmiddels ook de fleecekleden die op de bank lagen in de was op 60 graden. Vanavond nog weer effe stofzuigen en hopelijk lost het zich op den duur dan op! Dankjewel voor je reactie en meer tips zijn natuurlijk ook welkom, ik hoor het wel!
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5081
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Vlooien

Bericht door Synemios »

Rik heeft je al een heel eind op weg geholpen.

Ik weet wel dat het hier in de regio niet meer effectief is.
Ik gebruik zelf advantage en dat werkt altijd.
( Hoewel ik hier maar 3x vlooien gehad heb) kwam van de kittens af en 1x van een zwaar verwaarloosde kat.
Maar inderdaad even een maand wachten nu.

Omgevingsspray heb je ook al gedaan dus je bent sowieso erg goed bezig.
Doe vooral de plinten goed insprayen, daar gaan ze vaak tussen zitten.

Ik weet dat de laatste keer de advantage al voldoende was hier en ik deed een vlooienband in mijn stofzuiger.
Maar laatst riep iemand dat dat weer niet goed voor je is, maar ik heb maar 1 site gevonden die dat beweerd, en die doen zelf aan bestrijding van ongedierte dus ik twijfel over die info,

Wat ook kan is in je stofzuigerzak als je die hebt na het stofzuigen in de zak sprayen dan gaan de vlooien in de stofzuiger ook dood.

En vooral lekker ook genieten van je kitten.

https://www.ongediertebestrijden.com/vl ... ezondheid.

Ik heb 1x een kat gehad die verwaarloosd was en die echt helemaal onder zat, zo erg dat mijn man zijn shirt helemaal onder de vlooien zat, die heb ik toen in bad gedaan met vlooienshampoo maar dat was echt extreem.
IK zou dat normaal gesproken niet doen.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Leonie0303
Huiskat
Huiskat
Berichten: 29
Lid geworden op: 15 sep 2020 11:56

Re: Vlooien

Bericht door Leonie0303 »

Dat van de stofzuigerzak sprayen is ook nog wel een goed idee, dankje! Ik heb zeker wat aan alle tips, dank jullie wel. En dat genieten komt goed :D
Leonie0303
Huiskat
Huiskat
Berichten: 29
Lid geworden op: 15 sep 2020 11:56

Re: Vlooien

Bericht door Leonie0303 »

Ik heb vandaag gelukkig tot nu toe maar 1 vlo gevangen bij het kammen. Helaas ontsnapte deze me dus ik direct een beetje gesprayd op het vloerkleed. Net ontdekte ik ook 2 rode bultjes, leken net muggebulten maar kan dus een vlooienbeet zijn? Het is wel toevallig dat ik deze nu zie net nadat ik met bestrijden ben begonnen. Worden ze dan actiever? Of is het gewoon echt toeval dat ik net nu gebeten ben?
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5081
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Vlooien

Bericht door Synemios »

Dat je er nog maar 1 gezien hebt is op zich al positief.
Ik heb op je laatste vraag geen antwoord.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Leonie0303
Huiskat
Huiskat
Berichten: 29
Lid geworden op: 15 sep 2020 11:56

Re: Vlooien

Bericht door Leonie0303 »

Dat dacht ik ook! Ik blijf haar nu gewoon iedere dag kammen en alles schoonhouden en stofzuigen etc. Hopelijk is het gauw verholpen 8-)
Leonie0303
Huiskat
Huiskat
Berichten: 29
Lid geworden op: 15 sep 2020 11:56

Re: Vlooien

Bericht door Leonie0303 »

Ff een update: Gisteren alles uitgebreid gestofzuigd, meubels opzij geschoven etc. En alles ingesprayed wederom met een nieuwe spuitbus. Gister maar 2 vlooitjes gevonden op haar, en verzopen. Gisteravond heb ik haar vlooien anticonceptie van Beaphar gegeven. Soort vloeistof uit een ampulletje. Heeft iemand daar ervaring mee? Helpt het goed? :)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Vlooien

Bericht door Anne »

Helaas geen ervaring met dat merk
Fijn dat je steeds minder vlooien tegenkomt!!
ik wil binnenkort weer eens een handstomer bestellen, dan kun je gifvrij al je kattenmeubels e.d. ontvlooien
Hier ook altijd een stukje vlooienband in de stofzuiger (net zoals tussen de naden van de bank, stoelen e.d.) en nooit geen problemen gehad
Ik denk dat dat wel meevalt.
Ik denk dat chemische luchtreinigers ( zoals degenen die je in de stopcontact doet) veel ongezonder zijn ;-)
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Leonie0303
Huiskat
Huiskat
Berichten: 29
Lid geworden op: 15 sep 2020 11:56

Re: Vlooien

Bericht door Leonie0303 »

Een handstomer klinkt ook wel heel handig! Ga ik eens naar kijken!

Heb Noa (mijn kitten) nog niet zo heel lang en totaal geen ervaring met vlooien bestrijden dus de tips hier zijn erg fijn! Heb haar net gekamd en geen vlo gevonden. Zal vast nog wel 1 tegenkomen de komende tijd maar zoals ik overal lees is het een kwestie van volhouden :grin:
Leonie0303
Huiskat
Huiskat
Berichten: 29
Lid geworden op: 15 sep 2020 11:56

Re: Vlooien

Bericht door Leonie0303 »

Even een update! Heb haar iedere dag gekamd en de hele week geen vlo meer gevonden. Behalve 1 vlo op maandag. Lijkt de goede kant op te gaan! Verder stofzuig ik nog wel regelmatig. Hopelijk valt het allemaal mee uiteindelijk!
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5081
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Vlooien

Bericht door Synemios »

Het klinkt in ieder geval positief.
Ik hoop dat je snel echt helemaal niets meer vind en het opgelost is.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Plaats reactie