kitten eet weinig

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Gebruikersavatar
Noxxie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 36
Lid geworden op: 19 jun 2020 14:20

kitten eet weinig

Bericht door Noxxie »

Hoi Allemaal,

Wij hebben sinds twee weken een Maine coon kitten in huis. Hij heet Noxx en is nu 15 weken oud.
Hij kreeg RC kitten brokken dus die hebben wij ook gehaald. In het begin gooide ik de bak gewoon vol en strooide er af en toe wat bij. Nooit echt bij gehouden wat hij at maar toen hij er net was ging hij veel vaker naar zijn voerbak dan nu.

Op advies van een katten kenner ben ik nu zijn voer gaan afwegen. Ik doe er 120 gram in, in de ochtend en wanneer ik naar bed ga meestal rond 1:00 is er net aan 30 gram uit gegeten.
Hij gaat ook helemaal niet vaak naar zijn voerbak toe. Natvoer lust hij wel graag, daar kreeg hij 2x per dag een half zakje van. Maar omdat ik dacht dat hij misschien daarom wel geen brokjes meer wilde, ben ik daarmee gestopt en krijgt hij nu 1x een half zakje per dag.

Overdag slaapt hij veel, avonds komt hij wat meer tot leven en dan wilt hij ook spelen enz.
Hoeveel horen ze gemiddeld een beetje te eten?
Moet ik hem zelf meerdere keren per dag iets aanbieden qua brokjes? Of moet ik het gewoon zo laten?

Dit is onze eerste kat en ik ben ook helemaal nieuw in to the Cats dus ik heb nog erg weinig ervaring.
Afbeelding

Groetjes
Noxx - 15 weken oud - Maine coon <3
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: kitten eet weinig

Bericht door Anne »

Oeioeioei wat een dikke dondersteen, zo schattig!!
Hoeveel weegt hij? Je zou online groeischema's kunnen vinden of de da bellen als hij niet goed groeit

Slaapt hij de hele dag? Deed hij dat altijd al? Pito kwam hier verleden jaar september wonen, was toen 9 weekjes oud en had overdag ook veel speelmomenten.
Zijn de broertjes en zusjes van jouw kitten ook zo rustig gedurende de dag?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Noxxie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 36
Lid geworden op: 19 jun 2020 14:20

Re: kitten eet weinig

Bericht door Noxxie »

Anne schreef: 25 aug 2020 17:02 Oeioeioei wat een dikke dondersteen, zo schattig!!
Hoeveel weegt hij? Je zou online groeischema's kunnen vinden of de da bellen als hij niet goed groeit

Slaapt hij de hele dag? Deed hij dat altijd al? Pito kwam hier verleden jaar september wonen, was toen 9 weekjes oud en had overdag ook veel speelmomenten.
Zijn de broertjes en zusjes van jouw kitten ook zo rustig gedurende de dag?
Knapperd is het he haha

Nee niet de hele dag. In de ochtend speelt hij ook even met de kids.
En net heeft hij even gespeeld en gekakt, zichzelf gepoetst haha

Dat hij bij ons kwam 7aug woog hij 1,7kg
20 augustus woog hij 2,1kg

Nu weet ik niet hoeveel hij weegt.
Voor natvoer komt hij meteen aanrennen dus dacht misschien moet ik hem wel gewoon 4x per dag natvoer geven?
Ben zelf wel liever van de ‘goede’ merken dus geen wiskas ofzo.
Schesir vindt hij heel lekker. Maar dat is ook bes prijzig als hij dat elke dag 4x zou eten ga ik falliet haha Maarja als het niet anders is....

Ik heb nu maine coon kitten brokken besteld die schijnen iets groter te zijn? Misschien dat daar zijn voorkeur naar uit gaat?

En kan ik hem nu hij wat minder goed eet evengoed natvoer aanbieden of ga ik hem dan juist leren geen brokjes te eten?

Oh wat erg dit haha voel me net weer de onzekere moeder die ik was toen mijn eerste kind geboren werd haha
Noxx - 15 weken oud - Maine coon <3
Gebruikersavatar
Noxxie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 36
Lid geworden op: 19 jun 2020 14:20

Re: kitten eet weinig

Bericht door Noxxie »

Ik zie op de rc zak staan:
3-4 maanden: 61-66gtam
OF 11-16gram en 1 (blikjes afbeelding) natvoer?

Als ik kijk naar gewicht
Hij is 2.2 volgens de keuken weegschaal
69-67 gr
OF 48-46gram en een zakje
Noxx - 15 weken oud - Maine coon <3
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: kitten eet weinig

Bericht door Synemios »

120 gram brokken eten ze hier ook niet weg op een dag.
En ook de aangegeven hoeveelheden halen de meeste katten niet.
Dat is meestal ook vooral zo aangegeven zodat de fabrikant meer kan verkopen.

Schesir kost ongeveer een euro per blikje, nu heb ik hier geen andere optie met 1 van mijn meiden ivm allergie, zij krijgt het ook 😉
Maar ik zou toch eens kijken naar een goedkoper alternatief als ik jou was 😂
4 blikjes/ zakjes is ook veel hoor.

Natvoer is beter dan brokjes dus ik zou dat gewoon aanbieden.
Zolang hij goed groeit en actief is, speels etc zou ik me niet teveel zorgen maken.

Wat een schatje, Hij is wel heel mooi 💙
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: kitten eet weinig

Bericht door Rik »

120 gram brokken en dan nog natvoer... Ja, dat is heel wat :) Ik kan me voorstellen dat hij maar 30 gram brokken eet.

Ik zou ook hoofdzakelijk natvoer geven (veel beter) en de brokken gewoon zien als extra dat hij kan eten wanneer hij wil (wat een kitten mag doen). Later (bij 6mnd - 1jr) zou je de brokken dan weg kunnen halen en alleen maaltijden voeren.

Verder zou je kunnen kijken naar blikken natvoer. B.v. de 200 of zelfs 400 gram. Die zijn veel goedkoper. Hoe kleiner de verpakking, hoe duurder het is. Zakjes en kuipjes zijn altijd heel erg duur. Animonda carny, Mac's cat, Feringa zijn allemaal merken waar een hoog vleesgehalte in zit. Veeel meer dan in de supermarkt merken.

En als je het terug rekent naar kg prijzen dan is KVV (worsten vers vlees) zelfs niet eens zo duur zolang je maar worsten van 500gr/1kg hebt (helaas moet je die dan wel door kunnen snijden). Maar daar zou je je ook later in kunnen verdiepen.

https://www.catmoneo.nl/beste-natvoer/
https://www.voerwijzer.com/het-beste-na ... or-de-kat/

Hoeveel gram mag een kitten eten per dag?
https://www.catmoneo.nl/hoeveel-gram-voer-kitten/
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Noxxie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 36
Lid geworden op: 19 jun 2020 14:20

Re: kitten eet weinig

Bericht door Noxxie »

Synemios schreef: 25 aug 2020 23:26 120 gram brokken eten ze hier ook niet weg op een dag.
En ook de aangegeven hoeveelheden halen de meeste katten niet.
Dat is meestal ook vooral zo aangegeven zodat de fabrikant meer kan verkopen.

Schesir kost ongeveer een euro per blikje, nu heb ik hier geen andere optie met 1 van mijn meiden ivm allergie, zij krijgt het ook 😉
Maar ik zou toch eens kijken naar een goedkoper alternatief als ik jou was 😂
4 blikjes/ zakjes is ook veel hoor.

Natvoer is beter dan brokjes dus ik zou dat gewoon aanbieden.
Zolang hij goed groeit en actief is, speels etc zou ik me niet teveel zorgen maken.

Wat een schatje, Hij is wel heel mooi 💙
Oke super! Ga daar even naar kijken!
Zitten er in die blikken t zelfde als in de zakjes?
Of is dat van dat soort leverworst achtig iets?
Noxx - 15 weken oud - Maine coon <3
Gebruikersavatar
Noxxie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 36
Lid geworden op: 19 jun 2020 14:20

Re: kitten eet weinig

Bericht door Noxxie »

Rik schreef: 25 aug 2020 23:48 120 gram brokken en dan nog natvoer... Ja, dat is heel wat :) Ik kan me voorstellen dat hij maar 30 gram brokken eet.

Ik zou ook hoofdzakelijk natvoer geven (veel beter) en de brokken gewoon zien als extra dat hij kan eten wanneer hij wil (wat een kitten mag doen). Later (bij 6mnd - 1jr) zou je de brokken dan weg kunnen halen en alleen maaltijden voeren.

Verder zou je kunnen kijken naar blikken natvoer. B.v. de 200 of zelfs 400 gram. Die zijn veel goedkoper. Hoe kleiner de verpakking, hoe duurder het is. Zakjes en kuipjes zijn altijd heel erg duur. Animonda carny, Mac's cat, Feringa zijn allemaal merken waar een hoog vleesgehalte in zit. Veeel meer dan in de supermarkt merken.

En als je het terug rekent naar kg prijzen dan is KVV (worsten vers vlees) zelfs niet eens zo duur zolang je maar worsten van 500gr/1kg hebt (helaas moet je die dan wel door kunnen snijden). Maar daar zou je je ook later in kunnen verdiepen.

https://www.catmoneo.nl/beste-natvoer/
https://www.voerwijzer.com/het-beste-na ... or-de-kat/

Hoeveel gram mag een kitten eten per dag?
https://www.catmoneo.nl/hoeveel-gram-voer-kitten/
Wat een fijn forum zeg! Ben meteen gerust gesteld hahaha

Dan blijf ik dat natvoer gewoon geven.
Ik doe nu 100gr delen over twee porties dat is wel prima toch?
100gr eet ie soms niet helemaal op
Noxx - 15 weken oud - Maine coon <3
Gebruikersavatar
Pikachu
Poema
Poema
Berichten: 368
Lid geworden op: 28 mar 2019 14:02

Re: kitten eet weinig

Bericht door Pikachu »

Ik geef voor mijn 2 katten samen 80 gram brokjes per dag (eentje eet nog wel veel natvoer, de ander eet niet zo graag natvoer dus eet meer brokjes). Dat is dus pakweg 60 gram voor de ene, 20 voor de andere die nog veel natvoer eet. Dus lijkt het me heel normaal dat je kitten op een halve dag 30 gram eet :D
Natvoer is inderdaad beter dan brokjes, helaas snapt een van mijn katten dat niet xD
Gebruikersavatar
Noxxie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 36
Lid geworden op: 19 jun 2020 14:20

Re: kitten eet weinig

Bericht door Noxxie »

Pikachu schreef: 26 aug 2020 11:19 Ik geef voor mijn 2 katten samen 80 gram brokjes per dag (eentje eet nog wel veel natvoer, de ander eet niet zo graag natvoer dus eet meer brokjes). Dat is dus pakweg 60 gram voor de ene, 20 voor de andere die nog veel natvoer eet. Dus lijkt het me heel normaal dat je kitten op een halve dag 30 gram eet :D
Natvoer is inderdaad beter dan brokjes, helaas snapt een van mijn katten dat niet xD
aah oke
jaa het is 30 gram over de gehele 24 uur.
Hij heeft vanochtend een half zakje gehad en vanavond geef ik hem dan nog de andere helft
Noxx - 15 weken oud - Maine coon <3
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: kitten eet weinig

Bericht door Rik »

Een kitten mag dus onbeperkt eten. Maar als hij zelf niet genoeg eet is de enige mogelijkheid om daar achter te komen... wegen, wegen en wegen.

Dus als je een digitale keukenweegschaal hebt dan zou ik hem daar elke week opzetten en zijn gewicht noteren. Kittens komen tussen de 100 en 300 gram per week aan tenzij ze wat ziekjes zijn of in de castratie- of enting-week zitten.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: kitten eet weinig

Bericht door Synemios »

Ligt eraan welke blikjes.
Schesir is ook in de blikjes puur vis/ kip of vlees en dan met rijst of tapioca.
Zakjes zijn 100 gram, blikjes met rijst 85 gram.
Maar die met tapioca ( die ik geef aan Luna) zijn maar 70 gram.
En die zakjes in gelei met rijst vond Lizzy niet lekker terwijl ze de blikjes met rijst weer wel lekker vond.
Dus nee geen pate achtig iets.
Dus dan kun je net zo goed op de zakjes blijven, ( iets goedkoper ) of wat Rik al zegt naar kvv kijken of iets anders geven wat goed natvoer is, maar wat minder duur.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Noxxie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 36
Lid geworden op: 19 jun 2020 14:20

Re: kitten eet weinig

Bericht door Noxxie »

Synemios schreef: 26 aug 2020 17:59 Ligt eraan welke blikjes.
Schesir is ook in de blikjes puur vis/ kip of vlees en dan met rijst of tapioca.
Zakjes zijn 100 gram, blikjes met rijst 85 gram.
Maar die met tapioca ( die ik geef aan Luna) zijn maar 70 gram.
En die zakjes in gelei met rijst vond Lizzy niet lekker terwijl ze de blikjes met rijst weer wel lekker vond.
Dus nee geen pate achtig iets.
Dus dan kun je net zo goed op de zakjes blijven, ( iets goedkoper ) of wat Rik al zegt naar kvv kijken of iets anders geven wat goed natvoer is, maar wat minder duur.
Ja ben al een beetje aan het kijken welke merken er ook goed zijn en misschien iets goedkoper. Heb nu om te proberen:
-Applaws kitten zakjes
- Animonda Carny Kitten

Die laatste zijn 12x85gr voor 10,99 bij zooplus

Volgens mij schelen al die beter merken niet zo heel veel met elkaar, maar heb nu nog alleen naar de zakjes gekeken.

Hij heeft vandaag mijn 150gr schesir natvoer gegeten en een heel klein beetje brokjes. Die staan er overigens wel de hele dag maar blijkbaar niet nodig naast dat netvoer?
Noxx - 15 weken oud - Maine coon <3
Gebruikersavatar
Noxxie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 36
Lid geworden op: 19 jun 2020 14:20

Re: kitten eet weinig

Bericht door Noxxie »

Rik schreef: 26 aug 2020 15:56 Een kitten mag dus onbeperkt eten. Maar als hij zelf niet genoeg eet is de enige mogelijkheid om daar achter te komen... wegen, wegen en wegen.

Dus als je een digitale keukenweegschaal hebt dan zou ik hem daar elke week opzetten en zijn gewicht noteren. Kittens komen tussen de 100 en 300 gram per week aan tenzij ze wat ziekjes zijn of in de castratie- of enting-week zitten.
Hij woog 7 augustus 1,7 kg
20 augustus 2,1 kg
en gisteren (25 augustus) 2,2kg

Brokjes staan er de hele dag maar daar kijkt hij dus niet echt naar om. Als hij geen natvoer krijgt eet hij max 35 gram brokjes per dag.

Gisteren en eergisteren had hij 30 gram brokjes gegeten en daarnaast 2x 40/50gr natvoer
Noxx - 15 weken oud - Maine coon <3
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: kitten eet weinig

Bericht door Rik »

Prima, hij komt dus gewoon lekker aan. Dat is het belangrijkste.

En dat ie natvoer lekkerder vindt dan brokjes zou ik me geen zorgen over maken. Ook is het goed om gewoon lekker variatie in te bouwen. Niet teveel van één soort merk te laten wennen. Gewoon een keer iets anders tussendoor. Zeker bij de minder kwalitatieve natvoeren want daar zitten echt smaakstoffen in om ze daar verslingerd aan te maken.

Bij zooplus staan ook kg prijzen. Op die manier kun je vrij snel zien hoe duur een voer werkelijk is. En dan zie je dat de zakjes en kuipjes zeer prijzig zijn.

Animonda carny kitten 200gr is b.v. 4,58/kg
Animonda carny kitten 400gr is 3,33/kg
Schesir in 70gr kuipjes is 15,45/kg
Dan begrijp je wel wat ik bedoel :lol:

Animinda carny adult is zelfs in 800gr nog goedkoper maar 800gr lijkt mij wat veel. Met 400gr of 200gr zou je net ruim 2 dagen kunnen doen met één kat. Dat is goed te doen.

Met KVV zit ik tussen de 2,50 en 6,50 /kg. (afhankelijk van diersoort). Dan heb ik 1 kg worsten. Maar er zijn b.v. ook van een merk worsten van 250gr voor 2,50. Dat is dan ook weer 10,00/kg. En dat is mij ook wel wat te gortig.

Dus... Minimaal 200gr blikken kopen en je kunt zonder veel duurder uit te zijn wel naar beter kwalitatief natvoer :)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie