Vertrouwen poes winnen

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Poes Ivy
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 aug 2020 20:31

Vertrouwen poes winnen

Bericht door Poes Ivy »

Goedenavond, hier een hulpvraag van iemand nieuw op dit forum.

Sinds donderdag hebben wij een 7 jaar oude Britse korthaar in huis. Wij hebben haar van iemand die niet meer voor haar kon zorgen. Bij het ophalen was ze al erg op haar hoede en schuw in mijn aanwezigheid, maar 'normaal' had ze dat niet zo zei haar baasje. We hebben een eigen kamer voor haar ingericht met haar eigen spulletjes. De eerst dag kwam ze niet onder de bank vandaan... De tweede dag deed ze dit wel savonds en sinds vandaag is ze zo nu en dan ook overdag in haar kamer. We hebben er een camera staan dus kunnen alles goed in de gaten houden. Natuurlijk willen we graan bonden, maar zodra wij binnen komen staat ze klaar om aan te vallen en begint ze te blazen.. Eerlijk gezegd ben ik dan een beetje een mietje en zie ik het dan niet zo zitten om daar gezellig te gaan zitten... Ze is wel een keer naar me toegekomen om even langs m'n been te lopen en te ruiken maar liep daarna ook weer blazende weg... Wat te doen... 🙁 Wel of niet steeds de kamer in of haar gewoon even laten... Wil niet forceren maar met nietsdoen komen we gevoelsmatig ook niet verder... Wat is juist?

Bedankt alvast voor het meedenken!!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Vertrouwen poes winnen

Bericht door Rik »

Poes Ivy schreef: 22 aug 2020 20:49Wat te doen... 🙁
Heeeeeeeeeel veel geduld hebben :)
Het is nog maar een paar dagen en een poes van 7 jaar heeft echt wel wat meer tijd nodig. (zelfs mijn kittens zaten de eerste 4 dagen onder de bank)

Met blazen en grommen geeft ze aan nog onzeker te zijn. Inderdaad niets forceren. Als je gewoon in dat kamertje kunt gaan zitten, in een gemakkelijke stoel en wat gaan lezen, is dat ideaal (af en toe tegen haar spreken). Verder kun je haar negeren. Zelfs als ze dan ergens weggekropen is, weet ze wel dat jij er bent. Dat is dan net de grens van het gemakkelijke. En daar moet ze even doorheen komen. Verder hoef je nog niets te doen. Heel af en toe kun je eens kijken of ze met snoepjes uit haar plekje te krijgen is maar alles op haar tempo.

Afhankelijk van haar karakter kan het weken tot zelf maanden duren voordat je haar volledige vertrouwen gewonnen hebt. Maar het is zeker de moeite waard om een goeie band op te bouwen. En als ze straks tevoorschijn komt, zul je zelf ook genieten van de stappen vooruit die je haar ziet nemen.

Hopelijk zie je dat ze snel tot haar gemak komt en kun je genieten van de vooruitgang.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Vertrouwen poes winnen

Bericht door Anne »

Eens met Rik, niks gaan forceren want dat kan onherstelbare schade opleveren
Is het een idee om de deur van de kamer open te houden en de kat zelf laten te bepalen waar hij loopt?
Uiteindelijk overwint altijd de nieuwsgierigheid
Hier hebben we ook een bange kat, genaamd Happy die nu 11 is. Gevonden in het wild met zijn verwilderde moeder
Als de bel gaat of er klinken vreemde stemmen, hard geluid, dan is hij weg
Contact forceren wij niet, we laten hem naar ons toe komen
De eerste paar jaar durfde hij savonds alleen maar bij mij te komen als ik alleen was
En ook durfde hij de eerste paar jaar alleen snachts naar buiten ( de tuin is afgesloten)
Nu sinds een paar jaar komt hij gewoon bij ons, laat zich zelf door manlief aaien wat echt heel lang heeft geduurd
Ook gaat hij nu overdag naar buiten
Geduld is hier het toverwoord
Nooit vertrouwen beschamen, maar langzaam opbouwen

Heb je valeriaan in huis? dat doet hier wonderen voor Happy, daar raakt hij helemaal in een soort van trance
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
DeTut
Lynx
Lynx
Berichten: 189
Lid geworden op: 02 aug 2010 20:22

Re: Vertrouwen poes winnen

Bericht door DeTut »

Eens met tips van Rik, al kun je ook nog iets actiever zijn.Wat fijn dat je je zo wilt inzetten voor een kat die niet 123 gewend is! Een verhuizing is erg heftig voor een kat; zoveel nieuwe geurtjes en ruimten... de 1 heeft daar meer moeite mee dan de ander, ligt ook aan ervaringen in verleden.mijn advies: sluit haar voorlopig op in haar eigen kamer, dan heeft ze alle tijd om die ruimte te leren kennen en vertrouwen. Pas later (misschien na weken) een volgende ruimte erbij, stap voor stap. Ga meerdere keren per dag in die kamer erbij zitten, bv 10 x kwartier en
Liefst op de grond= minst bedreigend. Veel praten op babyfoon. Proberen te lokken met voer (hou haar hongerig!) En speeltjes. Essentieel = vertrouwen opbouwen dus niet forceren. Laat aan je hand ruiken, eten aanbieden.
Zorg dat ze lekkere plekjes heeft,Liefst ook hoog= veilig overzicht.
Blazen = onzekerheid, niet op letten. Laat een gedragen kledingstuk van jou in de kamer liggen! Overweeg optie om een nachtje daar te xlapen.
Ben benieuwd naar je ervaringen
bescherm de dieren tegen de beesten...
DeTut
Lynx
Lynx
Berichten: 189
Lid geworden op: 02 aug 2010 20:22

Re: Vertrouwen poes winnen

Bericht door DeTut »

Ben nog wel benieuwd of je iets aan onze adviezen hebt? Goed als je ev en wat laat weten , al,s mensen de moeite namen je oproep te beantwoorden....
bescherm de dieren tegen de beesten...
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

Re: Vertrouwen poes winnen

Bericht door yana »

Feliway verdamper erin doen.
Verder wil jezelf klein maken wel eens helpen.
Zo heb ik Gizmo gewend. Ik ben op de grond gaan zitten. Komt minder dreigend over.
Misschien afleiden van de angst met speelgoed.
DeTut
Lynx
Lynx
Berichten: 189
Lid geworden op: 02 aug 2010 20:22

Re: Vertrouwen poes winnen

Bericht door DeTut »

Jammer toch dat we niets meer horen....ondanks inzet adviezen...😹
bescherm de dieren tegen de beesten...
Zeelanddude
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 okt 2020 18:13

Re: Vertrouwen poes winnen

Bericht door Zeelanddude »

Well, aangezien ik met eenzelfde situatie zit, denk ik hier maar op verder te gaan.
Sinds gisteravond een 14 jaar oude poes in huis genomen die weg moest vanwege te drukke kinderen in huis.
De poes is natuurlijk helemaal schuw van me, en heeft zich verschanst onder het keukenblok. Geen probleem, ik heb eten en drinken voor haar erbij gezet en verder laat ik haar rustig zitten.
Afgelopen nacht heeft ze wel rondgelopen in huis en ze doet haar behoefte netjes in de kattenbak. Ik probeer niks te forceren en ga af en toe op de grond liggen om wat te praten tegen haar. In principe is ze vrij om te gaan en staan waar ze wilt, ze heeft schuilplekjes, hoge dingen om op te klimmen (niet dat ze dat gedaan heeft maargoed)

Natuurlijk weet ik opzich wel waar ik aan begonnen ben om een 14 jaar oude kat in huis te nemen en heb niet echt het gevoel dat ik nog meer voor haar kan doen op dit moment als gewoon met rust laten, zorgen voor eten en drinken, en af en toe wat aandacht geven van een afstandje.
Als jullie nog meer adviezen hebben hoor ik het graag, en eventueel sorry als het de bedoeling is dat ik een nieuw topic moest openen.
DeTut
Lynx
Lynx
Berichten: 189
Lid geworden op: 02 aug 2010 20:22

Re: Vertrouwen poes winnen

Bericht door DeTut »

Hallo, wat goed dat je dit beestje een nieuwe kans geeft!! Veel praten is heel goed! Wellicht heb je ook wat aan de adviezen die ik hierboven voor een ander zette? Gezien haar leeftijd is het wellicht wel verstandig haar te laten checken, bv op nierwerking. Misschien wordt het wel en lieve knuffelkat bij jou! Je kunt het gerust hier posten als je nog specivuejje vragddn/ problemen hebt hoor. Hoe heet ze? Succes voor nu!
bescherm de dieren tegen de beesten...
Plaats reactie