Dierenartsbezoek

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Cats007
Huiskat
Huiskat
Berichten: 57
Lid geworden op: 08 jul 2019 22:06

Dierenartsbezoek

Bericht door Cats007 »

Hoi!

Ik heb twee katers. Vandaag moesten ze samen voor tandcontrole. Bij thuiskomst begon de ene flink naar de andere te blazen en te grommen. Nu nog steeds dus ze zitten apart.

Dit is eerder geweest, alleen waren ze toen ook niet beiden tegelijkertijd naar de dierenarts. De oudste van 12 is de blazer.

Nu was er minder goed nieuws bij de dierenarts. De jongste van 10 moet morgen terug. Kies trekken, foto's etc.
Vorig jaar heb ik dit drama ook gehad. Toen moest de jongste tandplak laten verwijderen en ook tandje getrokken. Hij heeft een slecht gebit.

Ik zie de bui dus alweer hangen de komende dagen. Blazen en grommen. De dierenarts benoemde als optie om ook de oudste mee te nemen. Ik twijfel. Enerzijds neemt dat wellicht iets van de stress en geur weg omdat ze dan beiden anders ruiken. Anderzijds waren ze vandaag samen en wordt er ook geblazen en gegromd en geef ik de oudste wellicht onnodig stress door hem ook daar te laten.

Iemand tips..?
kittentjes

Re: Dierenartsbezoek

Bericht door kittentjes »

Blijft lastig ik zou de ander niet mee nemen als dat veel stress geeft. Bovendien hielp het nu ook niet dat ze samen geweest zijn.
Misschien toch proberen met thuiskomst doeken over de andere kat zijn geur in te wrijven en dan over de kat die het dierenarts bezoek heeft gehad. Maar is lastig ik weet er alles van.

Verstuurd vanaf mijn SM-A600FN met Tapatalk

Cats007
Huiskat
Huiskat
Berichten: 57
Lid geworden op: 08 jul 2019 22:06

Re: Dierenartsbezoek

Bericht door Cats007 »

Heb hem inderdaad niet meegenomen. Dacht echt onnodige stress.

De jongste is nu bij de dierenarts en de oudste denkt dat hij king of the castle is. Heb feliway gehaald voor straks.

Maar hoe gaat het bij jou meestal. En hoe los jij het op?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Dierenartsbezoek

Bericht door Rik »

Bij thuiskomst gewoon even begeleiden. NIet direct bij elkaar ploffen maar eerst wat met geuren uitwisselen (handdoek, beide aaien e.d.). Daarna bij elkaar laten terwijl ze afleiding hebben met eten/spelen/snoepjes e.d. (en dat jij erbij bent). De oudste kan dan langzaam herkennen dat de jongste toch wel een bekende is :)

Verder hoeft een beetje grommen en blazen van een niet zo erg te zijn. Zolang ze elkaar maar niet in de haren vliegen. Het grommen en blazen is gewoon onzekerheid en om aan te geven dat de ander even op zijn hoede moet zijn. Duurt meestal maar een dagje ofzo.

Helemaal permanent scheiden is dan ook niet handig omdat ze dan elkaar weer niet leren te herkennen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Cats007
Huiskat
Huiskat
Berichten: 57
Lid geworden op: 08 jul 2019 22:06

Re: Dierenartsbezoek

Bericht door Cats007 »

Na Hoelang zou jij ze bij elkaar zetten?

Ik heb dit dus vorig jaar ook meegemaakt. Drama. En de jongste is, wellicht daardoor, gaan staartjagen. Dat is nu zo goed als weg. Maar ik vind het echt erg. Elke keer zo. Wil. Niet te snel en niet te langzaam. Maarja.. Ze praten niet he. De jongste snapt er niks van. Die oudste gaat compleet los. Ook naar mij dan. Is echt angstaanjagend soms
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Dierenartsbezoek

Bericht door Rik »

Het moet een beetje 'natuurlijk' overkomen. Ik zou de jongste dus een uurtje (of twee) even apart houden en in die tussentijd allebei apart aandacht geven. Handdoek over vacht, aaien wat rustig spelen. En dan zou ik de deur openzetten en met begeleiding kijken hoe ze op elkaar reageren. Dan kun je ze misschien ook eten geven. Wat spelen zodat ze elkaar rustig kunnen herkennen. Zie het een beetje als een 'kleine' korte introductie. Ze konden voorheen toch wel goed met elkaar overweg?

Als de oudste echt heel erg is (en bij het blazen en grommen ook meppen komt), dan zou ik een klein stapje terugnemen en de introductie weer wat uitgebreider doen.

Als het alleen bij grommen en blazen blijft dan zouden ze in principe bij elkaar kunnen blijven zolang de jongste dat signaal maar goed begrijpt en zijn eigen weg gaat.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Cats007
Huiskat
Huiskat
Berichten: 57
Lid geworden op: 08 jul 2019 22:06

Re: Dierenartsbezoek

Bericht door Cats007 »

Jawel, voorheen prima. Stoeiden wel, ook wel pittig soms maar geen heftige vechtpartijen. Er wordt ook gepoetst, samen gelegen en geslapen. Geen dikke maten, maar prima samen.

Oké, ik ga jouw advies opvolgen. Ik las her en der dat je ze zeker 48 uur moet scheiden. Dat was dus eerst m'n plan.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Dierenartsbezoek

Bericht door Rik »

Cats007 schreef: 21 aug 2020 14:45 Ik las her en der dat je ze zeker 48 uur moet scheiden. Dat was dus eerst m'n plan.
Dat is als ze echt gaan vechten. Als het dus tot fysiek contact komt. Dan moet je ze uit elkaar houden en kan het vele tot 48 uur duren voordat je ze weer moet herintroduceren.

Zie bijvoorbeeld ook:
https://www.praktijkvoorkattengedrag.nl ... rtsbezoek/

Dat zie je dan onder het kopje "Vechten na dierenartsbezoek".

Er is ook een stuk "Vechten na dierenartsbezoek voorkomen".
Daar staat dus dat de katten eerst tot rust moet komen. Je moet daar wel de tijd voor nemen. Maar als je dat dus zelf begeleidt met spelen, aaien snoepjes, geur uitwisselen e.d. dan lijkt mij een kat na thuiskomst na 1 a 2 uur wel redelijk tot rust. Maar dat kan per kat verschillen.

En als ze dus tot rust zijn gekomen heb je de geleidelijke en begeleide herintroductie.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Cats007
Huiskat
Huiskat
Berichten: 57
Lid geworden op: 08 jul 2019 22:06

Re: Dierenartsbezoek

Bericht door Cats007 »

Oh ja dat artikel heb ik gelezen inderdaad. Heb zelf ook een beetje trauma van de vorige x denk ik pff...

Bedankt voor de hulp. Ik zal laten weten hoe het gegaan is!
Cats007
Huiskat
Huiskat
Berichten: 57
Lid geworden op: 08 jul 2019 22:06

Re: Dierenartsbezoek

Bericht door Cats007 »

We waren rond 18.45 thuis. Apart gezet. Om en om geaaid. Op een gegeven moment blies de oudste niet meer als ik de jongste net had geaaid. Dus rond 21u deur open. Jongste loopt binnen. Eerst niks. Erna blazen en grommen van de oudste maar geen aanval.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Dierenartsbezoek

Bericht door Rik »

Fijn. Zoals ik al zei is blazen en grommen alleen maar onzekerheid en aangeven dat hij het dus niet helemaal vertrouwd. Als je ze dan echt helemaal apart zou houden dan kunnen ze ook niet meer aan elkaar wennen. Dus zoveel mogelijk samen en een beetje kijken dat de jongste niet teveel toenadering bij de oudste zoekt (hij moet het blazen en gromen dus wel 'begrijpen' als "blijf even op je plaats"). Hopelijk is het dan heel snel over.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Cats007
Huiskat
Huiskat
Berichten: 57
Lid geworden op: 08 jul 2019 22:06

Re: Dierenartsbezoek

Bericht door Cats007 »

Ja hij loopt weg dan of gaat een stuk verderop liggen. Twijfel nog even of ik ze vannacht apart houdt. Afgelopen nacht wel gedaan. En morgen in de middag even weg, even kijken wat dan handig is.
Cats007
Huiskat
Huiskat
Berichten: 57
Lid geworden op: 08 jul 2019 22:06

Re: Dierenartsbezoek

Bericht door Cats007 »

Update...
Blaast en gromt nog steeds. Eet vervolgens wel z'n natvoer op wat over is (zoals altijd). Misschien ben ik ongeduldig maar het duurt mij al te lang pff
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Dierenartsbezoek

Bericht door nellebel »

Bij ons heeft het maanden geduurd voordat het weer normaal was. Guusje ging grommen en ook al leek het na enkele weken weer redelijk normaal, ze bleef dat grommen doen. Nu nog soms. Dit jaar in oktober weer apk. Als ze tegelijk gaan niets aan de hand maar Gijs moest ook operatief kies verwijderen vorig jaar. Hoop dit nooit meer mee te maken. Snap je zorgen

Verstuurd vanaf mijn GM 5 d met Tapatalk

groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Cats007
Huiskat
Huiskat
Berichten: 57
Lid geworden op: 08 jul 2019 22:06

Re: Dierenartsbezoek

Bericht door Cats007 »

Oh heftig... Heb je ze gescheiden?
Vorige x duurde het twee weken. Keer erna iets korter. Vind het super frusterend. De jongste moet elk half jaar op controle. Overweeg het consult thuis te doen in de toekomst. Als er dan iets moet gebeuren, is het niet anders en moet hij erheen.
Plaats reactie