Kat is alleen agressief rond schemering/nacht

Het gedrag van sommige katten overstijgt het gewone spelen en neemt agressieve vormen aan. Zij blazen, grommen en vallen soms de verzorger aan. In veel gevallen is daar een oorzaak voor al is die soms moeilijk te achterhalen zonder een gedragstherapeut te raadplegen.
Phalaenopsis
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 19 aug 2020 21:04

Kat is alleen agressief rond schemering/nacht

Bericht door Phalaenopsis »

Hallo

Mijn kater (gewone huiskat) is echt een super lieve kat. Hij is 1 jaar. Hij heeft veel aandacht nodig en zoekt je graag op. Super lief! Alleen als het begint te schemeren veranderd hij in een soort monster en valt je aan. Of het nu je voeten zijn of handen, hij valt je gewoon aan terwijl je zit of ligt. Daarnaast stopt hij ook niet. Hij blijft je maar aanvallen als je hem niet wegjaagt en opstaat. Ik ben niet zo van het schreeuwen. Bij mijn ex deed hij dit niet omdat hij ontzettend hard boos tegen hem schreeuwde. Ik zie dit niet zitten. Dit doet hij al sinds een halfjaartje. Alleen echt aanvallen zeg maar sinds een maand of 3. En nu ik sinds kort vrijgezel ben is het in de nacht echt niet meer leuk. De deur moet altijd dicht. Hij wil zo graag naar binnen dat hij op een of andere manier het rubbertje wat de deur doet dempen helemaal heeft kapot gemaakt. Nu weet ik dat als het begint te schemeren ik de slaapkamerdeur dicht moet doen. En als ik het vergeet dan word ik er wel helaas aan herinnert.

Weet iemand wat dit kan betekenen? Is er een oplossing? Hij is zo lief. Maar in de nacht is het niet acceptabel wat hij doet. Ik heb lelijke littekentjes. Op mijn voet en op mijn handen en of polsen.

Daarnaast ben ik in verwachting en eind oktober uitgerekend. Ik vertrouw de kat niet in de buurt van de baby... Mijn ex vond het maar aanstellerig van mij afgelopen tijd maar ja. De kat was bang voor hem en zo braaf als wat tegen hem omdat hij kon schreeuwen tegen de kat als geen ander.


Alvast bedankt.
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Kat is alleen agressief rond schemering/nacht

Bericht door Zotvanpoezen »

Mijn (allereerste)kater Bébé deed dat in het begin ook. We woonden toen op een appartement. Hij kwam uit een asiel met een onbekend verleden.
Het is pas overgegaan toen we naar een bos verhuisden. Een paradijs voor hem. Conclusie: door onze schuld (omdat we 30 jaar geleden niet veel verstand van katten hadden) verveelde hij zich te pletter en kon hij zijn energie en frustratie niet kwijt.

Wat jij kunt doen is eerst een grondige check bij de da laten doen (pijn, ziekte of ongemak kunnen ook agressie veroorzaken) en nagaan of hij voldoende krab, klim, rust en verstopplekjes heeft, en privéplekjes, optimale kattenbakken, beweging, drinkkommetjes, voedingstijdstippen, spelmomenten, spelmateriaal enz... heeft ;-)

PS: schreeuwen tegen hem is erg verkeerd :-( Gelukkig doe jij dat niet...
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Phalaenopsis
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 19 aug 2020 21:04

Re: Kat is alleen agressief rond schemering/nacht

Bericht door Phalaenopsis »

Hey bedankt voor je reactie!

Ik woon op het moment ook in een appartement, 2 hoog. Er is erg veel natuur hier ik woon aan de maas maar helaas kan hij niet naar buiten. Vorig jaar kon hij wel nog naar buiten maar durfde dit alleen in de nacht. En niet eens altijd. Bij elk geluidje rende hij weer naar binnen.

Ik wou al eerder met hem naar de dierenarts. Maar dan voor wat anders. Mijn ex vond dit telkens overbodig. Hij is nog nooit naar de dierenarts geweest. We kregen hem als kitten, toen 4 of 5 maanden oud. Hij heeft van zijn oude verblijf vlooien meegekregen en die zijn nu gelukkig bestreden. Hij heeft geen vlooien meer en ik geen vlooienbeten meer haha.

Ik verschoon iedere dag zijn kattenbak. Soms anderhalve dag. Hij heeft een voorkeur voor een open bak helaas. Anders plast hij op de vloer ergens. Of in zijn drinkbak.
Ik heb een sterk tapijtvloer en daar scherpt hij zijn nagels aan. Zijn krabpaal gebruikt hij niet eens. Die staat er maar voor de sier. Hij kan er wel op klimmen.
Spelen doet hij ook voldoende. Hij had een voorkeur voor een balletje maar die is zo goed als onbruikbaar geworden en levert alleen maar een hoop stofzuig werk op. Hij heeft voldoende speeltjes en hij haalt ze zelf tevoorschijn als hij ermee wil spelen. Wat betreft zijn energie kwijt kunnen klopt wel. Bij schemering rent hij heel vaak razendsnel door de kamers. Ik noemde het altijd zijn jachtmodus als hij mij aanviel. Maar het hoort niet. Ik krijg straks een kleine en ik wil beslist niet dat hij hem gaat aanvallen als ik even niet kijk. Zeg, ik moet ook eens naar het toilet ofzo. Of ik moet echt telkens de kat uit zijn buurt houden. Ik ben benieuwd hoe het zal gaan...

Wat betreft voeding: hij krijgt 1x natvoer, als hij geluk heeft 2x (na een stressvolle dag voor hem bv.) en verder droogvoer. Ik heb 3 waterbakjes in het huis staan. Overal op een andere plek. Waarvan hij die uit de woonkamer het meest gebruikt. Ververs het iedere dag. Helaas vergeet ik soms een dag.
Hij heeft zijn privéplek in de kallax kattenhuis van de ikea. Zeg ongeveer 100cm boven de grond.

Nee schreeuwen doe ik niet. Ik roep wel eens zijn naam hard, maar echt schreeuwen zal ik niet doen.
Hij schrikt niet eens als ik zijn naam hard zeg. 🤷🏽‍♀️

Ik zal kijken of ik langs de dierenarts kan binnenkort. Dank je!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat is alleen agressief rond schemering/nacht

Bericht door Rik »

Klinkt als een solo-kater waar te weinig mee gespeeld wordt/is.

Als het dan donker wordt, wordt alles spannender. Jachtspel lijkt me dan de enige uitlaat (en dat is wat ie dan probeert te initiëren.

Ik zou naar 3 maaltijden per dag gaan (zonder droogvoer) en flink wat spel van tevoren (ja daar moet je heel wat tijd voor vrijmaken). Met de maaltijden kun je ook zelf bepalen wanneer de energiepieken zijn.

Tevens zul je hem dus af moeten leiden met ander spel wanneer hij in zo'n bui is. Ook b.v. met de hengel hem de krabaal in en uit laten gaan.

Als laatste redmiddel zou e.v. nog het inschakelen van een gedragstherapeut kunnen zijn.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Phalaenopsis
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 19 aug 2020 21:04

Re: Kat is alleen agressief rond schemering/nacht

Bericht door Phalaenopsis »

Hey bedankt voor je reactie.

Dat advies van de maaltijden klinkt best wel als een goed idee. Ik zal het eens uitproberen! Helaas heb ik wel net weer 3kg droogvoer in huis gehaald, maar dat maakt dan niet uit. Er ligt nog zat natvoer voor de komende dagen om uit te proberen. Is het niet gebruikelijk om 4x per dag te voeden met natvoer of is 3x ook voldoende?
En om te voorkomen dat hij in de nacht mij zo aanvalt wanneer moet ik dan hem voor het laatst voeden?

Ik hoop echt dat dit gaat werken. Die check bij de dierenarts moet dit jaar nog wel echt gebeuren. Het liefst nog voor mijn bevalling. En dat is al bijna. Wil hem graag laten inenten voor het geval hij echt lelijk gaat doen en hij is verder nog nooit ontwormt. Dit is mijn eerste kat. Mijn ex had vaker een kat gehad dus ik borduurde op zijn kennis. Maar volgens hem hoefde dit allemaal niet. Hij vond eerst zelfs dat ik “loog” toen ik dacht dat hij vlooien had. Ik vond hem zo vaak krabben. Was ervan overtuigd dat hij vlooien had. Ook al heb ik nog nooit een kat gehad. Hij gaf mij geen gelijk. Uiteindelijk hebben we een vlooienplaag gehad waarbij je overal vlooien zag en zat ik onder de vlooienbeten. Mijn aanstellerig gedrag zogenaamd heet ook wel gewoon “intuïtie” meen ik haha. De kat is veel levendiger sinds hij verlost is van de vlooien. Dit heeft helaas wel wat maanden geduurd.


Ik ga je tip morgen uitproberen! Ik moet dan wel weer zo’n hengel in huis halen want de vorige heeft hij kapot gemaakt.


Fijne avond.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat is alleen agressief rond schemering/nacht

Bericht door Rik »

Ik ontworm en ontvlooi ook nooit (alleen op indicatie). Ontwormen zou je e.v. twee keer per jaar kunnen doen maar anti-vlooienmiddel zou ik niet geven als er ook geen vlooien zijn. Want het is echt gif (wat dat lichaampje ook weer moet verwerken). Ik zou alleen ontvlooien als je echt vlooien hebt (ik heb er graag een vlooienplaag voor over, voor de gezondheid van mijn katten ;) ).

4 keer per dag zou goed kunnen maar ik geef 3 keer per dag KVV (en straks krijgen ze ook een eendagskuiken waar ze helemaal dol op zijn). Ik geef om 9:00 voor werk, 17:30 bij thuiskomst en 23:00 voor het slapen gaan. Je zou dan voor de laatste maaltijd voor het slapen gaan (of een na laatste maaltijd als je op 4 of 5x zit en het donker wordt) even flink met hem moeten spelen. En dan ook echt flink. Dan de maaltijd en naar bed. Hier liggen ze dan ook rustig te slapen op het puntje van mijn bed. Sowieso is eventjes spelen voor elke maaltijd heel goed voor hun ritme (alsof ze zelf gejaagd hebben). Hoeft niet altijd even intensief maar bij jou dus wel als het avond wordt :)

Omschakelen naar maaltijden moet je misschien wel geleidelijk doen. Zeker als hij gewend is altijd eten te hebben. Want te lang geen eten kan hem ook weer onrustig maken. Overigens kun je dan natuurlijk ook met hem gaan spelen met de brokjes (laten jagen door ze door de kamer te gooien).

Zie ook https://www.catmoneo.nl/hoe-vaak-eten/
Dus 4 of 5 keer eten geven is inderdaad goed maar niet iedereen heeft die mogelijkheid.

Verder is die https://www.catmoneo.nl een goede site met veel tips. Dus dat kun je wel wat uurtjes leesplezier uithalen ;)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Phalaenopsis
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 19 aug 2020 21:04

Re: Kat is alleen agressief rond schemering/nacht

Bericht door Phalaenopsis »

Hey bedankt!

Hij draagt al maanden geen vlooienband meer en aangezien hij niet buiten komt hoeft dit denk ik ook niet meer.

Ik zal het proberen. Bedankt voor de tips en de linkjes! Ik ga ze morgen rustig doornemen :)

Ik zal wel hier berichten over hoe het gaat en of hij inderdaad minder agressie toont naar mij toe door meer speelmomenten en meer natvoer. Ik ben benieuwd!


Fijne avond.
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Kat is alleen agressief rond schemering/nacht

Bericht door Zotvanpoezen »

Ik geef zelf 5 à 6 x per dag natvoer.
Ik heb een snel gefrustreerde kater die zich afreageert op de anderen of begint te sproeien als hij niet vaak genoeg natvoer krijgt. En hij is niet dik ;-)

Mijn poes werd vroeger ook wild 's avonds. Na lang observeren had ik door dat ze niet tegen het geluid van de TV kon. Maar nu weet ik dat ze een vervelende aandoening heeft en dat het niemand zijn schuld is.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1050
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Kat is alleen agressief rond schemering/nacht

Bericht door Sifra »

Ontwormen moet je zeker nog blijven doen, want spoelwormen ben je nooit in 1 x kwijt. Een spoelwormbesmetting kan ernstige gevolgen hebben voor jonge kinderen! Vraag de dierenarts maar om advies.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Phalaenopsis
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 19 aug 2020 21:04

Re: Kat is alleen agressief rond schemering/nacht

Bericht door Phalaenopsis »

Bedankt allemaal! Ik ga zeker aan de slag met jullie adviezen. Ik hoop dat het werkt.


Fijne dag.
kittentjes

Re: Kat is alleen agressief rond schemering/nacht

Bericht door kittentjes »

Bij mij worden de katers altijd 'vervelend' als ze bijna eten krijgen. Maar dit botvieren ze dan op elkaar en niet op mij. Is altijd onschuldig hoor, maar ik zie toch terug dat jouw kat altijd alleen geweest is. Actief spelen met hengel ed lijken mij goede tips.
Misschien evt feliway proberen in de avonden als rustgevend middel.
Valeriaan kussentjes kunnen misschien ook leuk zijn. Catnip is ook zoiets, zijn ook speeltjes mee of je kan het zelf maken wat ik wel eens doe. Je moet toch steeds dingen uitproberen want de ene kat is de ander niet en reageert wel of niet goed op valeriaan of catnip speeltjes.

Verstuurd vanaf mijn SM-A600FN met Tapatalk

Phalaenopsis
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 19 aug 2020 21:04

Re: Kat is alleen agressief rond schemering/nacht

Bericht door Phalaenopsis »

Hey

Ik heb zojuist voor een maand aan nat voer besteld (whiskas maaltijdzakjes) en ben van plan hem dit 2x per dag te geven in combinatie met wat brokjes.

Ik had een speeltje dat hij onder de koelkast had weggewerkt weer tevoorschijn gehaald en dat neemt hij nu netjes mee naar het bed en speelt daarmee en laat mij met rust. Meestal valt hij mij dan aan zeg maar. Ik hoop dat dit zo blijft.

Ja een hengel maakt hij helaas zo kapot. Dit rode muisje wat eigenlijk helemaal heel was is, is ook al stuk sinds vandaag. Hij heeft de staart eraf getrokken. Maar hij jaagt er nog ontzettend op. Als hij mij maar met rust laat. Gelukkig gaat het tot zo ver goed. Ik kan pas na een weekje echt oordelen denk ik. Maar bedankt voor de tips allemaal!

Ik kan daarnaast echt merken dat nat voer hem goed doet... Hij word er een andere kat van. Heel lief en tevreden komt hij op mij over. Nog meer dan eerst. En dat voor maar 1x meer nat voer per dag.

Oh en Coco is niet altijd alleen geweest. Hij heeft 4/5 maanden bij zijn moederkat gewoond met zijn broertjes en zusjes. Daarna kwam hij pas naar mij en mijn ex.


Fijne avond.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat is alleen agressief rond schemering/nacht

Bericht door Rik »

Hahah, die blik naar dus sandwich... "VAN MIJ...".

Ik zie dat je ook zo'n smikkelmat hebt (Lickimat). Voedselverrijking kan ook erg goed zijn voor een kat die wat meer te doen moet hebben (anders dan het personeel terroriseren). En wat meer moeite doen voor zijn voedsel is dan goed. De brokjes kun je b.v. ook geven als maaltijd in een activityboard. Door de kamer gooien om hem moe te laten worden werkt ook.

Fijn dat het al wat lijkt te werken.

Je zou op den duur ook over kunnen schakelen naar wat kwalitatief beter natvoer ;) Whiskas is geen ramp maar het blijft 'supermarktvoer' (4% vlees :( ) en er zijn natvoeren met veel hoger vleesgehalte en minder koolhydraten zoals Animonda Carny, Mac's cat en Feringa.

En als je 400gr blikken koopt hoeft het ook niet duur te zijn (zelfs goedkoper dan whiskas) en kun je dat in twee dagen geven. Maar er zijn ook 200gr blikken.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Phalaenopsis
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 19 aug 2020 21:04

Re: Kat is alleen agressief rond schemering/nacht

Bericht door Phalaenopsis »

Hey bedankt!

Ik zal volgende maand eens kijken naar ander nat voer. Proberen kan geen kwaad :)

Ik denk dat je gelijk had en hij zich inderdaad verveelt als hij wil jagen en het op mij afreageert. Ik zal er nu rekening mee houden. Erg bedankt!

En wat betreft de foto’s, het is een erg leuke kat ja haha. Als je wat gooit dan brengt hij het ook altijd naar je terug zodat je het weer gooit. Erg lief. En hij speelt het liefst in je buurt.


Fijne dag.
kittentjes

Re: Kat is alleen agressief rond schemering/nacht

Bericht door kittentjes »

Ik zie geen foto's?

Verstuurd vanaf mijn SM-A600FN met Tapatalk

Plaats reactie