Vraag goede brokjes dan wel vers voor nieuwe kitten

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
Nienke07
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 12 aug 2020 10:52

Vraag goede brokjes dan wel vers voor nieuwe kitten

Bericht door Nienke07 »

Hallo allemaal!

Ik ben nieuw op het kattenforum en wilde jullie graag wat vragen over voeding. Er zal binnenkort (ergens in het komende halfjaar vermoedelijk, we zijn nog op zoek naar een goede fokker) een kitten bij ons komen wonen. Nu hebben we in het verleden ook een kat gehad, die we KVV en later Orijen gaven. Nu vroeg ik me af: wat voor voer zouden jullie aanraden?

Ik vind het uiteraard belangrijk dat het gezond voer is voor de kitten/kat, dus ben ik eigenlijk op zoek naar brokjes met een goede hoeveelheid vlees/eiwitten en zonder granen, of een goede KVV. Wat zouden jullie aanraden?

Alvast bedankt en groetjes,
Nienke
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Vraag goede brokjes dan wel vers voor nieuwe kitten

Bericht door Zotvanpoezen »

Hier vind je alles over voeding. Veel leesplezier :grin:
https://www.catmoneo.nl/

Ik geef Animonda Carny Adult, GranataPet, Mac's Cat, en Wild Freedom.
Natvoer heeft de voorkeur, maar ik bied ook brokjes aan voor de katjes die 's nachts of als ik weg ben ook een knabbeltje willen: Power of Nature Fee's Favorite. Veel eiwitten, geen bagger en heel weinig koolhydraten...
Deze zijn ook goed voor kittens.
De bovenstaande merken natvoer hebben ook een kittenvariant.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Vraag goede brokjes dan wel vers voor nieuwe kitten

Bericht door Rik »

Zotvanpoezen schreef: 12 aug 2020 12:05 Hier vind je alles over voeding. Veel leesplezier :grin:
https://www.catmoneo.nl/
En voor KVV is https://www.voerwijzer.com/ een goede site. Met deze twee links kom je alles te weten over voer.

Mijn voorkeur gaat uit naar KVV (natuurlijker) en anders naar natvoer. Brokjes geef ik nooit (meer). Voor kittens kan het handig zijn (die mogen onbeperkt eten) maar zorg ervoor dat ze niet verslingerd raken aan de smaakstoffen van een soort brok of natvoer.

Voor KVV heb ik de (alle) diersoorten van KB Raw (vroeger Kiezebrink) en BARFmenu Cattery. Ook Alaska en Haaksbarf staan hier af en toe op het menu. Om de zoveel tijd voer ik een blikweekje in (voor de afwisseling) en dan krijgen ze Animonda Carny, Mac's Cat en/of Feringa.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Nienke07
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 12 aug 2020 10:52

Re: Vraag goede brokjes dan wel vers voor nieuwe kitten

Bericht door Nienke07 »

Hartelijk dank allebei voor de goede suggesties!

Ik ga me op beide websites inlezen en zal ook de aanbevelingen/het voer dat jullie geven in gedachten houden!
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Vraag goede brokjes dan wel vers voor nieuwe kitten

Bericht door Dinky »

Uiteindelijk geldt dat een goede voeding de voeding is waar de kat het goed op doet ;-)

Het meest natuurlijk voelt voor mij vers vlees.
Van nature eten katten natuurlijk voornamelijk muizen en zou je kunnen denken aan een prooidiermenu klik.
Daarnaast kan je zelf samenstellen waardoor je zicht hebt op het vlees dat je voert (barf)
Zelf ben ik meer van het gemak en dan kom je uit op KVV. Daarbij is het in eerste instantie eens kijken wat je in de buurt kan krijgen. Tegenwoordig zijn er steeds meer dierenwinkels die ook wel KVV verkopen. Het is dan alleen wel even opletten of het een variant voor katten is. Wanneer ze alleen hondenkvv hebben kunnen ze wellicht ook een keer kattenkvv mee laten leveren. Ik zou beginnen met eens een rolletje te kopen om te kijken of ze het lekker vinden (of je kan een fokker treffen die al rauw voert). Zelf gaf ik daarom barfmenu diverse varianten omdat ik die in de buurt kon krijgen. Ook wel een keer met iemand anders mee kunnen bestellen dus toen ook alroda puur gehad (https://www.voerwijzer.com/kvv_merken/alroda-puur/). Omdat ik de alroda afwisselde met andere merken heb ik geen extra hart toegevoegd aangezien er al hart in de kvv verwerkt zit. Darf heb ik ook wel eens mee kunnen bestellen maar dat was toen een onhandig vierkant blok ipv een worst die je 'makkelijk' in porties kan verdelen.

Nadat onze poes een verleden heeft met blaasproblemen in combinatie met stress zit ze tegenwoordig op dieetnatvoer en brokken van royal canin met af en toe een flintertje rauwe kip als wij aan het koken zijn omdat zij daar zo enorm gek op is. Dat eet ze verder ook met smaak ondanks dat ik minder vrolijk wordt van de samenstelling :roll:
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Nienke07
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 12 aug 2020 10:52

Re: Vraag goede brokjes dan wel vers voor nieuwe kitten

Bericht door Nienke07 »

Dinky schreef: 12 aug 2020 16:28 Uiteindelijk geldt dat een goede voeding de voeding is waar de kat het goed op doet ;-)
Uiteraard, haha! Dankjewel voor de informatie! Ik ga eens even kijken of ik bij een dierenwinkel hier in de buurt KVV kan vinden!
Plaats reactie