Hoektandprobleem: de conclusie

Voor vragen over bek, gebit, tandvlees- en kaakaandoeningen bij de kat.
Gesloten
Gebruikersavatar
sKatje
Panter
Panter
Berichten: 411
Lid geworden op: 10 sep 2003 23:07
Locatie: Antwerpen

Hoektandprobleem: de conclusie

Bericht door sKatje »

Beste iedereen,
ik heb hier een probleem! Ik denk dat Zap ergens tegen is geknald of zo. Eén van haar hoektandjes staat opeens naar binnen... Ik denk dat ze er wel last van heeft, want ik denk dat het haar tongetje raakt. Plus haar tanden zijn nog maar net gewisseld, dus die tand gaat nog serieus groeien... Als ik er aan kom, dan klaagt ze niet of zo, maar toch...
Ook heeft er één van de katten overgegeven 2 nachten geleden. Er zaten nog hele brokjes in... Misschien was dat dus van haar, omdat ze misschien niet kan kauwen...

Heeft iemand er een idee van wat ze kunnen doen met zo'n tand? Ik ga morgen wel naar de DA, maar zou al eventueel wel wat van jullie willen horen... Ik ben wel erg bezorgd hoor!

Groetjes,
skatje
Laatst gewijzigd door sKatje op 05 jan 2004 23:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Ik kan me voorstellen dat je daar van schrikt! Kun je in haar bekje kijken en zien of haar tongetje rood of bebloed is? En kun je ook voorzichtig proberen de tand te bewegen? Je moet er sowieso even mee naar de da.
Als ze aangeeft dat ze pijn heeft, kun je wat ijswater voor haar neerzetten, dat verdooft wellicht een beetje.
Sterkte!
Gebruikersavatar
sKatje
Panter
Panter
Berichten: 411
Lid geworden op: 10 sep 2003 23:07
Locatie: Antwerpen

Bericht door sKatje »

Dank je voor je snelle antwoord emma, heb meteen gecheckt: Met haar tongetje is niets mis en ik kan de tand niet bewegen. Ze geeft ook niet aan dat het pijn doet... Maar ik ben er wel zeker van dat dit een paar dagen geleden nog niet zo was...

Als ze haar tanden op elkaar zet, zit die ene tand langs de verkeerde kant naast de ondertand (als ik dat een beetje duidelijk uitleg). Ze scheeft staat ie dus.

Ook al heeft ze er nu geen last van, als haar tandje gaat groeien waarschijnlijk wel, want nu raakt die al bijna haar ondertandjes... Heeft er iemand een idee wat een DA bv kan doen daarmee?

Mijn arme lieve mooie zoetie... *snif*
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Ja zolang de tand niet zwart wordt moet hij waarschijnlijk gewoon rechtgezet worden. Maar zou er zeker wel even naar laten kijken.
Snap dat je het zielig vind!
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
sKatje
Panter
Panter
Berichten: 411
Lid geworden op: 10 sep 2003 23:07
Locatie: Antwerpen

Bericht door sKatje »

Zo, ben daarstraks naar de dierenarts geweest.
conclusie: dat tandje is waarsch zo komen te staan omdat de wortel genetisch al fout stond, aangezien er geen tanden tegen duwen en het zo vast staat als iets. dus ze is niet ergens tegen geknald of zo (pfieuw, voelde me alweer schuldig)
oplossing: voorlopig niets doen. volgens de DA zijn die tand en de kaak goed in verhouding. ze denkt dat de tand dus even hard zal groeien als de kaak en dus niet zal gaan duwen op andere tanden of zo. haar kiezen passen nog mooi op elkaar en dat is het belangrijkste. als het wél pijn begint te doen of zo, dan moet ie er uit... ze zei om er nog eens naar te kijken wanneer ze gesteriliseerd wordt, dan kan dat onder één narcose gebeuren... voor de rest gewoon opletten of ze pijn krijgt en goed blijft eten en zo.

dus ze zal er altijd een beetje gek blijven uitzien... MY POOR PRETTY KITTY! ofwel dus voor altijd een scheve tand, ofwel voor altijd één tand
en nu heeft ze dus al een elvis-lip. ze ziet eruit alsof ze wilt zeggen: thank you, thank you very much (op z'n elvis)

Zo, wou jullie dit maar even laten weten,
groetjes,
skatje
Gebruikersavatar
sKatje
Panter
Panter
Berichten: 411
Lid geworden op: 10 sep 2003 23:07
Locatie: Antwerpen

Bericht door sKatje »

Emma Boom schreef:Een Elvis-lip :grin: :grin: :grin: Als ze dan ook maar Elvis-heupjes krijgt :lol: Ben blij dat het zo goed afgelopen is!
Ja ik ook wel. maar ik vind het ook wel jammer dat ze er de rest van haar leven zo bijloopt... ik heb toch echt het gevoel dat ze er last van gaat krijgen hoor. ik vind het nu al zo gek dat ze die lip zo trekt...
en voor de rest vind ik haar zo mooi elegant. maar ja, zij moet natuurlijk niet in de spiegel kijken, dus voor de mooiheid laat ik die tand niet weghalen. ik weet niet goed wat ik het gekste zou vinden: een rare scheve tand, of geen tand...

ik vind het gewoon zielig :sad:
Gesloten