Ervaringen gevraagd: verhuizen met een kat

Voor alle vragen over wat te doen als je op vakantie gaat, als je gaat verhuizen of als je je kat wil vervoeren.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1050
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Ervaringen gevraagd: verhuizen met een kat

Bericht door Sifra »

Het is mijn bedoeling om op afzienbare termijn terug te verhuizen van het westen naar het noorden. Mijn grootste zorg is Sifra. En dan gaat het voornamelijk om wat ik het beste met haar kan doen tijdens de verhuizing zelf. Ik vraag me af of ik haar misschien maar even voor de veiligheid in een pension moet onderbrengen.
Ervaringsdeskundigen, wat hebben jullie met je kat(-ten) gedaan tijdens een verhuizing? Wil je dat a.u.b. met mij delen?
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Cerna

Re: Ervaringen gevraagd: verhuizen met een kat

Bericht door Cerna »

Wij zijn 13 jaar geleden verhuisd en op de dag van de verhuizing hebben we de katten opgesloten in een slaapkamer. Deze hadden we van tevoren al helemaal leeggeruimd en volgezet met wat kattenspulletjes. Toen de hele verhuiswagen vol was muv de inhoud van dat kamertje, hebben we de katten in de manden gedaan en die spulletjes (was niet zoveel) in de verhuiswagen gezet.
Daarna de katten in de auto en naar ons nieuwe huis gereden waar we vervolgens eerst de vertrouwde kattenspullen weer ingezet hebben (die stonden immers vooraan dus dat was eenvoudig) en daarna hebben we de katten in de slaapkamer gelaten en een groot plakkaat op de deur (deur kon niet op slot) met "Niet Betreden!"

Pas de volgende dag - toen wij al wat spullen op de plaats hadden staan in onze slaapkamer en de woonkamer - mochten de katten uit het kamertje, maar ze bleven nog zeker een uur afwachtend kijken. Zo eng.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Ervaringen gevraagd: verhuizen met een kat

Bericht door Dinky »

Gezellig, kom je in de buurt van mij terecht ;-)

Toen wij gingen verhuizen hebben we op de dag van de verhuizing als eerste Dinky in de reismand gedaan en ben ik met wat kattenspullen zoals eten/drinken/mandje/krabpaal naar de nieuwe woning gereden. Daar heb ik Dinky in een slaapkamer gestopt met een briefje op de deur dat die deur dicht moest blijven ivm Dinky.

Op het moment dat de rust weergekeerd was in huis (oftewel iedereen die hielp met verhuizen weer weg) de deur open gedaan van de slaapkamer en Dinky richting de woonkamer gelokt.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Ervaringen gevraagd: verhuizen met een kat

Bericht door nellebel »

Pension heb ik slechte ervaring mee. Guusje en Gijs 1 x gebracht met opeens dag van het huis. Ze kreeg een astma aanval bij binnenkomst, die had ze nog bij ophalen. Wij hebben voor de katten een aparte kamer ingericht. Alleen hun spullen, mocht niemand komen. Toen de verhuizing klaar was en alles op zijn plek stond zijn we er gaan ophalen. Hun vertrouwde spullen stonden al klaar. Hulp met verhuizen begreep dat ze niet konden blijven. Later getrakteerd op een etentje

Verstuurd vanaf mijn GM 5 d met Tapatalk

groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Ervaringen gevraagd: verhuizen met een kat

Bericht door nellebel »

Wij deden het dus precies andersom met als reden dat ze het oude huis kende. Tevens hadden wij alles al ingepakt en het meeste in de garage staan. De grootste herrie was dus in het nieuwe huis. Daar wilde ik ze voor behoeden

Verstuurd vanaf mijn GM 5 d met Tapatalk

groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Ervaringen gevraagd: verhuizen met een kat

Bericht door castratenkoor »

Wij zijn 16 jaar geleden voor het laatst verhuisd. Een dag voor de verhuiswagen zou komen met mijn zus en jongste dochter alle kattenspullen incl. de katten verhuisd naar het nieuwe huis. Daar alle spullen in de kattenkamer op zolder gezet. Beneden twee matrassen op de vloer. Daar hebben dochter en ik die nacht geslapen met de katten in het hele huis.

Volgende ochtend de matrassen naar boven gedaan en de katten opgesloten in de zolderkamer met dus al hun spullen. Deur op slot en briefje met grote letters - NIET OPENEN - KATTEN!!!

Nadat de verhuiswagen alle spullen had gebracht het huis min of meer ingericht en de katten losgelaten in hele huis. Dat ging daarna best goed, ze kenden immers ons en de spullen. Die eerste nacht met mijn dochter hier beneden op de vloer was niet echt een succes. Een van de katten - witte Guus - was totaal over de rooie. Die heeft de hele nacht lopen gillen. Achteraf gezien dus niet zo'n goed idee om ze in een leeg huis los te laten.

Maar nadat we erin zaten en alle spullen op zijn plek, kwam alles weer tot rust. En arme Guus zijn knalrode neus van opwinding werd langzaam aan weer roze.

Als ik het nu over zou doen zou ik katten en spullen in de ochtend voor de verhuizing overbrengen en meteen opsluiten in 1 kamer met hun spullen.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1050
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Ervaringen gevraagd: verhuizen met een kat

Bericht door Sifra »

Bedankt voor jullie ervaringen tot nu toe. Meer ervaringen zijn welkom.

Het leeghalen van het oude huis zal het grootste probleem niet zijn. Sifra is niet zo'n stresskip. Ik heb hier wel de woonkamer leeg gehad, de keuken vol gestapeld en de hele week schilders en behangers over de vloer. Sifra ging gewoon naar buiten of naar boven. Ze is niet het type dat van huis weg zal lopen als het huis leeggehaald wordt.
Ik ben meer bang dat iemand in het nieuwe huis toch die deur open doet, die niet open mag en dat ze in een vreemde omgeving ontsnapt. Daar kan ik het nu al wakker van liggen. Je weet: de mens lijdt het meest door het lijden dat hij vreest.

Hoe ik zo snel mogelijk met Sifra ons nieuwe adres bereik is ook nog een vraag. Ik heb geen rijbewijs/auto en weet nog niet of ik een van mijn weinige familieleden kan charteren om ons op te halen. Als we met het OV moeten -Sifra natuurlijk ook met mondkapje- zijn de verhuizers er veel eerder dan wij. (Gelukkig kan een vriendin de verhuizers wel opvangen en instrueren.)
Als ik Sifra een paar dagen in een pension doe, heb ik tijdens de verhuizing wel meer mijn handen vrij, maar moet natuurlijk wel weer terug om haar op te halen.
Op dit moment heb ik nog geen nieuw huis, maar ik wil wel goed voorbereid zijn.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Ervaringen gevraagd: verhuizen met een kat

Bericht door nellebel »

Sorry moet effe lachen als ik denk aan sifra met mondkapje. Zie haar zo zien netjes op een stoel ha ha

Verstuurd vanaf mijn GM 5 d met Tapatalk

groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Ervaringen gevraagd: verhuizen met een kat

Bericht door castratenkoor »

Baasje van Sifra - dat was ook mijn grootste angst. daarom een kamer met slot en dan ook nog briefje met grote letters dat niemand in de buurt mocht van die deur. Sleutel uit het slot en in broekzak.

Ik had natuurlijk de mazzel dat mijn zus mij, mijn dochter, de katten en de kattenspullen de avond voor de verhuizing kon overhevelen. Ik weet eerlijk gezegd niet meer of de ren toen ook al meeging. Dat heeft ook even geduurd voor die hier weer opgebouwd kon worden.

Veel succes voor jou en Sifra! Verhuizen brrrrr het is nooit mijn hobby geweest. Ik hoop in dit huis 95 te worden. Voor de trappen kunnen we altijd trapliften doen.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1050
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Ervaringen gevraagd: verhuizen met een kat

Bericht door Sifra »

Afbeelding

Gewoon een kwestie van alvast oefenen in de tuin, Wendy. ;-)
Heb er wel koordjes aan moeten maken, want kattenoren zitten te hoog voor elastiekjes. :grin:

@Dinie: Ja, deur op slot en een beveiliger ervoor. Mijn kennel zal niet meegaan, want de kans dat ik nog een huis met een tuin krijg is minimaal.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Anne87
Jaguar
Jaguar
Berichten: 631
Lid geworden op: 13 mar 2013 00:33

Re: Ervaringen gevraagd: verhuizen met een kat

Bericht door Anne87 »

Tweeënhalf jaar geleden zijn wij met (toen nog enkel) Milo in dit appartement komen te wonen. Tijdens de klusperiode hebben we de kattenmeubelen al één voor één die kant op verhuisd (en een nieuwe krabpaal gekocht).
We gingen op zaterdag en zondag verhuizen. Op vrijdag zijn wij met Milo naar het nieuwe huis vertrokken. Hij had de hele dag de tijd om het huis te verkennen, besnuffelen, alles. Daarna hebben we samen met Milo in het nieuwe huis geslapen.
Op zaterdagochtend ging Milo in de kamer waar wij hadden geslapen, met kattenbak, krabpaal, water, en eten. Dat was de enige deur in huis die op slot kon namelijk. Hij heeft de hele dag op onze kussens liggen slapen (we konden hem zien via het balkon). Geen centje pijn.
Nu gaan we van de winter weer verhuizen, en dan gaan we het met inmiddels twee katten iets anders aanpakken. De optie die we toen deden, kan dan namelijk niet. Maar mijn schoonouders wonen vlak bij en zijn nog gekker op de katten dan op ons hahaha. Dus we wilden vragen of ze daar een nachtje mogen logeren. Dat gebeurt ook met vakanties enzo, en de katten komen terug als een stel verwende kleinkinderen hahaha.
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1050
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Ervaringen gevraagd: verhuizen met een kat

Bericht door Sifra »

Wel lekker dat je zo'n goed logeeradres voor je katten hebt!
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Ervaringen gevraagd: verhuizen met een kat

Bericht door Synemios »

Wij hebben eerst de katten verhuisd met eigen spullen ( kamer op slot)
Toen iedereen weg was de katten het huis laten verkennen en ik heb geen problemen ondervonden.
Ze waren toen niet meer zo heel jong.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Plaats reactie