Wanneer laten inslapen.

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Mber
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 aug 2020 13:51

Wanneer laten inslapen.

Bericht door Mber »

Onze kat van 14 jaar oud, heeft sinds 1.5 jaar last van een nier probleem en zit dus op een nier dieet. Van de week stopte ze met eten, viel 10% af binnen enkele dagen. Haar creatine waarde is nu 540, extreem hoog dus.

Ze spinnend, laat zich graag kammen, geeft kopjes, zit goed in dr vacht, maar eet dus slecht, en slaapt veel.

WIj krijgen dus geen hoogte van de ernst van haar ziekte, en vragen ons af wanneer we haar moeten laten inslapen?

We vragen ons ook af of Metacam voor een tijdelijke verhoogde nierwaarde kan zorgen

Dank jullie wel,

Menno
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Wanneer laten inslapen.

Bericht door Rik »

Welkom op het forum met je nierpatiëntje.

Katten kunnen ook spinnen als ze zich niet goed voelen. En als ze niet eet denk ik ook dat ze zich niet zo lekker zal voelen.

Metacam moet je absoluut niet geven aan nierpatiëntjes (ongeacht wat een naïeve dierenarts ook zal zeggen). Er zijn andere pijnstillers. Maar ik denk dat ze eerder baat zal hebben bij een andere pijnstiller of zelfs beter antimisselijkheids-medicijn zoals Emeprid of Cerenia.

Het is wel van uiterste belang dat ze snel weer gaat eten. Anders gaat het heel erg snel. Als ze echt niet tot eten aan te zetten is dan kun je nog een kleine dosis Martazipine (1/8 tablet om de 2 dagen).

Als ze daarmee ook niet gaat eten... dan zul je inderdaad heel snel afscheid van haar moeten nemen. Hopelijk zie je wel aan haar wanneer het genoeg is.

Sterkte.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Wanneer laten inslapen.

Bericht door Zotvanpoezen »

Sorry Rik dat ik je verbeter, maar het is Mirtazapine en niet Martazipine ;-)
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Wanneer laten inslapen.

Bericht door Rik »

Oeps. Ja, dat krijg ik ervan als ik het uit mijn hoofd intik.

https://www.dierenkliniekkenaupark.nl/mirtazapine
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Wanneer laten inslapen.

Bericht door Anne »

precies wat Rik zegt, als een kat niet of nauwelijks eet gaat een kat zich alleen nog maar slechter voelen
Zaak is om je kat aan het eten te krijgen
Inslapen is heel persoonlijk, ik heb met onze nierkat Hummel* achteraf te lang doorgedoktert, wilde de harde waarheid niet zien en dat is, vrees ik, ten koste van Hummel* gegaan want beter worden ze niet, je bent hooguit aan het verlengen
Veel sterkte voor jullie, ik hoop dat je je kat aan het eten krijgt
Krijgt je kat ook medicatie tegen de misselijkheid? Zoals cerenia of primperid?
Kan ook zijn dat ze niet wil eten door misselijkheid veroorzaakt door een te hoog gehalte aan ureum in het bloed
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Wanneer laten inslapen.

Bericht door Dinky »

Om kort te zijn over de vraag of metacam kan zorgen voor verhoogde nierwaarden: ja!
Bij mijn da wordt daarom voorafgaand aan een operatie bijvoorbeeld bloed geprikt want met verhoogde nierwaarden mogen ze geen nsaid zoals metacam als pijnstiller hebben. Bij verhoogde nierwaarden wordt overgegaan op een pijnstiller uit de hoek van de opiaten zoals buprecare.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Mber
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 aug 2020 13:51

Re: Wanneer laten inslapen.

Bericht door Mber »

Dinky, Dank je wel,

Zijn die verhoogde nierwaarde tijdelijk, of blijvend van aard na inname van metacam?

De metacam was 3 weken geleden gegeven over een periode van 5 dagen

We kunnen er namelijk ook voor kiezen om haar eetlustwekkende pillen en pil tegen de misselijkheid geven over een langere periode, als metacam voor een tijdelijke verslechtering zorgt.

Groet,

Menno
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Wanneer laten inslapen.

Bericht door Rik »

Metacam is gewoon uit den boze voor een nierpatiënt. Dat verergert de staat van de nieren nog meer.

Je schreef dat er al 1,5 jaar sprake is van nierfalen. Dan mag er gewoon geen metacam meer geven worden. Dat staat in de bijsluiter en had de dierenarts moeten weten.

Bij een crea van 540 zou je nog kunnen kiezen om drie dagen te spoelen als je vermoedt dat het om een acute vergiftiging (van metacam) gaat. Alleen in dat geval zou de crea nog wat kunnen zakken. Maar dat is niet zeker.

Waarom heeft ze 3 weken geleden metacam gekregen?
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Mber
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 aug 2020 13:51

Re: Wanneer laten inslapen.

Bericht door Mber »

Ze had 3 weken geleden bloedverlies, pijn, en moeite met plassen. DA zei zeer vermoedelijk blaasontsteking, en heeft haar een injectie gegeven waar ze direct beter van werd en nog voor 5 dagen metacam meegegeven.

Pas daarna begon ze geleidelijk wat minder te eten en is ze in 2.5 weken afgevallen van 3.30 naar 3.04 kg. Ze wil ook geen snoepjes meer, waar ze normaal dol op is.

Creatinine waarde was anderhalf jaar geleden al 260, nu rond 560, en ureum 20.

Ze komt wel wat sloom maar zeker nog tevreden over. Ze wast zich, vraagt erom om lekker geborsteld te worden etc.

Vanavond woog ze weer 3.10 nadat ze zaterdag een eetlustopwekkend pilletje heeft gehad, en we geven haar nu een kwartje van een pilletje tegen misselijkheid. Snoepjes hoeft ze nog steeds niet en ze eet eigenlijk alleen 's nachts wat. Ze drinkt goed.

We weten niet of we die pilletjes moeten blijven geven zolang dat goed blijft gaan en ze zich zo te zien okee voelt en genoeg eet om niet verder af te vallen, of dat dat onnatuurlijk is en we dat eigenlijk alleen voor onszelf doen, en dat ze wel degelijk gewoon heel ziek is en zich misschien ook ziek voelt ook al kunnen wij dat niet zien.

Andere mogelijkheden zijn: alleen doorgaan met de pilletjes tegen de misselijkheid om te kijken wat er dan gebeurt, helemaal te stoppen met de twee pilletjes, of nu gelijk beslissen om euthanasie te laten plegen, maar dat laatste zijn we nog niet aan toe, zeker omdat ze niet ziek overkomt nu.

Blij met alle reacties en ervaringen.

Menno
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Wanneer laten inslapen.

Bericht door Rik »

Mber schreef: 03 aug 2020 21:56 Ze had 3 weken geleden bloedverlies, pijn, en moeite met plassen. DA zei zeer vermoedelijk blaasontsteking, en heeft haar een injectie gegeven waar ze direct beter van werd en nog voor 5 dagen metacam meegegeven.
Gatver... weer een dierenarts met oogkleppen op die gewoon bij een nierpatiëntje Metacam erin ramt :evil: :evil: :evil: :evil:

Die nieren krijgen daar gewoon een opflikker van. En dan mag je hopen dat de nieren daar niet een dusdanige opflikker van gehad hebben dat ze permanent meer beschadigd zijn. In de bijsluiter van Metacam staat verminderde nierfunctie bij contra-indicatie. Dat zou een dierenarts toch moeten weten. Geen 'rare verhaaltjes uit Amerika'. Gewoon de Nederlandstalige bijsluiter lezen en volgen !!

Een optie zou dus kunnen zijn om te spoelen, spoelen, spoelen. Die gifstoffen uit het lichaam.

Hopelijk gaat ze weer wat beter met eten. Dat is in ieder geval van belang want anders krijg je nog meer gifstoffen opbouw in het lichaam.
Vanavond woog ze weer 3.10 nadat ze zaterdag een eetlustopwekkend pilletje heeft gehad, en we geven haar nu een kwartje van een pilletje tegen misselijkheid.
Welk eetlustopwekkend pilletje? En welk pilletje tegen misselijkheid?

(b.v. Mirtazapine mag je maar 1/8e pilletje om de 2 dagen geven)

Als ze weer uit zichzelf eet dan zou je de eetlustopwekker achter wegen kunnen laten.

Als ze eet, dan is er nog geen aanleiding om over inslapen na te denken. Nierpatientjes hebben echt heel vaak een periode dat ze een eetstaking hebben. Dan kun je als eerste ander natvoer proberen (vaak werkt dat al). En als tweede een anti-misselijkheids-pilletje. En als laatste redmiddel de eetlustopwekker.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Tibby
Poema
Poema
Berichten: 292
Lid geworden op: 23 mar 2020 11:43

Re: Wanneer laten inslapen.

Bericht door Tibby »

Onze poes wil nu weer sinds de laatste dagen alleen restorative care gemixt met wat warm water eten/drinken. Ik doe daar Ipakitine doorheen. Dat over vinden volgens mij veel katten smakelijk en er zitten extra calorieën door. Ik heb haar daarmee ook door een zware aanval van alvleesklierontsteking kunnen slepen. Ze heeft al ernstig verschrompelde nieren en al 3 of 4 jaar chronisch nierfalen. Wanneer ze wel haar dieetgoeroe eet is dat mooi, ik heb twee soorten die ze op zich wel eet. Maar tijdens periodes dat ze dat niet doet, is restorative care onze redding.
Tibby
Poema
Poema
Berichten: 292
Lid geworden op: 23 mar 2020 11:43

Re: Wanneer laten inslapen.

Bericht door Tibby »

Ik bedoelde dat voer, niet dat over. En dieetvoer, niet dieetgoeroe... Stomme telefoon.
Plaats reactie