Blaasontsteking en stress

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
daxensep
Huiskat
Huiskat
Berichten: 40
Lid geworden op: 01 mei 2020 14:21

Blaasontsteking en stress

Bericht door daxensep »

Even een maand niet meer zo actief geweest op dit forum. Maar in een maand kan veel gebeuren dus bij deze mijn verhaal..waarbij ik graag hulp ontvang.

Zoals sommigen van jullie weten heb ik sinds eind maart een kitten van nu 5,5mnd bij mijn kater van 2 jaar. De introductie ging in het begin moeizaam maar uiteindelijk leek die toch zeer geslaagd. Nu is het volgende aan de hand.. Sep (de kitten) heeft momenteel een irritante fase waarbij hij constant Dax (2jarige)loopt te treiteren.

3 weken geleden is Dax plotseling op plekken gaan plassen buiten de bak. In mijn bed en in zijn mandje. De geur was erg intens en de urine leek wat vettig. Naar de dierenarts geweest, urineonderzoek gedaan, wat bleek: beginnende blaasontsteking. Metacam gekregen en dit gedurende 10 dagen aan hem gegeven. Daarbij Dax een aparte ruimte gegeven op de momenten dat er niemand thuis was om onnodige stress te voorkomen.
Na die 10 dagen bloeide hij weer op.

Vanochtend toen ik opstond zag ik dat er net buiten de bak geplast was...alsof hij de bak niet heeft kunnen halen of met z'n billen buiten de bak heeft geplast. Uit voorzorg voor mijn meubels en vloer (natuursteen waar alles gelijk intrekt) hem opgesloten in de badkamer terwijl ik was werken (hier staat ook een kattenbak) . Toen ik thuis kwam en de deur open maakte rook de hele badkamer naar urine. In de kattenbak zat een kleine bol plas en op de grond lag een soort vettige vlek niet echt vloeibaar maar rook wel enorm naar urine. Dierenarts gebeld en met spoed erheen gegaan; ze wilden kijken of hij niet verstopt was. Dit was gelukkig niet het geval. Ik moet opnieuw urine opvangen en Metacam geven.
Urine wordt gecontroleerd op blaasgruis.

Dierenarts benoemde de volgende dingen als mogelijke oorzaak:
- Stress (ik denk zelf dan van Sep)
- Blaasgruis (moet dan blijken uit urinetest)
- Overgewicht (Dax weegt 6,3kg en mag 5,5kg wegen)
- Te weinig bakken (ik heb er twee op twee katten)

Ik denk zelf eerlijk gezegd dat Dax wellicht toch meer stress heeft van Sep als wat hij laat zien. Ik hoop echter dat het met de tijd beter zal gaan als Sep over 2 weken gecastreerd is.
Ik vind het echter lastig aangezien ik al veel aanpassingen heb gedaan zodat Dax zijn rustmomenten heeft. Ik vind het moeilijk om na te denken of Sep erbij nemen wellicht een verkeerde keuze is geweest.

Daarnaast vroeg ik me af of iemand ooit deze problemen heeft kunnen aanpakken met voeding? Ik ben nog niet zolang geleden overgestapt naar Purizon sterilised brokken voor Dax en las op catmoneo dat daar een extreem verhoogd gehalte aan DL-Methionine in zit. Op catmoneo schrijven ze hierover het volgende:
Echter wordt het ook vaak gebruikt om de urine te verzuren, ter preventie van blaasgruis (struviet). Helaas wordt vaak niet getest in hoeverre voer verzuurt en welke pH waarde dit oplevert.
Ik weet niet of dit nog een oorzaak kan zijn? Heb er niet veel verstand van.


Ben benieuwd wat jullie denken, of jullie nog adviezen hebben of ervaringen.

Ik wil in ieder geval de volgende stappen al gaan nemen:
- een extra bak
- overstappen op dieetvoeding (aanraders zijn zeer welkom)
- doorgaan met katten scheiden wanneer ik niet thuis ben. En opnieuw introduceren opbouwen als Sep gecastreerd is.
- Feliway diffuser halen heeft bij introductie geholpen.
Groetjes Kiki, Dax (2) en Sep (3mnd)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Blaasontsteking en stress

Bericht door Dinky »

Als er geen sprake is van blaasgruis, wat voor dieetvoer wil je dan geven? Daar is dan toch geen enkele reden voor?

Ik zou voor de diffuser gaan nu deze al eerder heeft geholpen als ondersteuning
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Blaasontsteking en stress

Bericht door Anne »

ik zou ook geen dieetvoer gaan geven, tenzij er uit komt dat er wel blaasgruis is?
Als het om stress gaat, (wat ik wel vermoed, het verhaal zo lezende) zou je een antistressmiddel kunnen overwegen
Zelf gebruik ik desstress voor Happy wat heel goed werkt
Ik zou die rustmomentjes voor Dax wel zo houden
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Blaasontsteking en stress

Bericht door Synemios »

Weet je al of de urine goed was?

Ja inderdaad iets van destress of voer met iets kalmerens erdoor als stress de oorzaak is.
Vervelend dat ze in steeds meer voer tegenwoordig DL-methionine toevoegen want daardoor kun ze dus weer oxalaat stenen krijgen en die zijn met voer niet te verhelpen.
In Nutrivet zit het ook al.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
daxensep
Huiskat
Huiskat
Berichten: 40
Lid geworden op: 01 mei 2020 14:21

Re: Blaasontsteking en stress

Bericht door daxensep »

Dinky schreef: 16 jul 2020 23:06 Als er geen sprake is van blaasgruis, wat voor dieetvoer wil je dan geven? Daar is dan toch geen enkele reden voor?
Dieetvoer was een advies van de dierenarts aangezien Dax ook overgewicht heeft... Dus meer om af te vallen maar ik weet het niet zo goed.. Hij krijgt nu droogvoer en af en toe nat afgewogen en ik vind het echt al weinig.
Synemios schreef: 17 jul 2020 17:48 Weet je al of de urine goed was?
Helaas vandaag niet in de gelegenheid om urine naar dierenarts te brengen. Dus ga ik maandag opvangen en dan direct brengen de vorige keer had ik een halfuur later de uitslag...hopelijk nu ook.
Synemios schreef: 17 jul 2020 17:48 Vervelend dat ze in steeds meer voer tegenwoordig DL-methionine toevoegen want daardoor kun ze dus weer oxalaat stenen krijgen en die zijn met voer niet te verhelpen.
In Nutrivet zit het ook al.
Ja dat las ik dus ook... Ik hoop niet dat hij daar last van heeft...
Groetjes Kiki, Dax (2) en Sep (3mnd)
Gebruikersavatar
daxensep
Huiskat
Huiskat
Berichten: 40
Lid geworden op: 01 mei 2020 14:21

Re: Blaasontsteking en stress

Bericht door daxensep »

Anne schreef: 17 jul 2020 16:48 Zelf gebruik ik desstress voor Happy wat heel goed werkt
Met welke reden gebruik je het als ik het vragen mag? En zijn dit tabletten of?
Groetjes Kiki, Dax (2) en Sep (3mnd)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Blaasontsteking en stress

Bericht door Anne »

Destress zijn chinese kruidentabletjes. zie hier meer info
https://www.huisdierendokter.nl/karakter.html

Hiervoor gebruikte ik zylkene voor Happy, maar dit werkte niet voldoende

Happy heeft last van stresssproeien. Zijn urine is goed nagekeken door de da
Hij had al blaasgruis maar dat is onder controle dmv dieetvoer van rc s/o

Hij heeft ook hills urinary stress gehad, dat is een dieetvoeding waarin ook kalmerende stoffen inzitten, maar dat sloeg bij Happy niet aan
Dat werkt dus niet voor elke kat helaas

Happy reageert als er andere luchtjes zijn, denk daarbij aan andere buurtkatten rondom het huis en in huis met nieuwe meubels
Happy wil daar graag zijn geur aan geven ;-)
Dan voelt hij zich veiliger

Sinds hij fulltime op de destress staat is het sproeien gestopt
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
daxensep
Huiskat
Huiskat
Berichten: 40
Lid geworden op: 01 mei 2020 14:21

Re: Blaasontsteking en stress

Bericht door daxensep »

Dankjewel Anne voor je uitleg ik heb alles gelezen op de website en ze besteld ben erg benieuwd.
Groetjes Kiki, Dax (2) en Sep (3mnd)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Blaasontsteking en stress

Bericht door Anne »

Ik ben ook benieuwd! Hopelijk helpt het Dax en heb jij straks je ouwe Dax weer terug zoals hij was voor de komst van Sep
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
daxensep
Huiskat
Huiskat
Berichten: 40
Lid geworden op: 01 mei 2020 14:21

Re: Blaasontsteking en stress

Bericht door daxensep »

Vandaag urine opgevangen en naar de dierenarts gebracht. Er is gelukkig niets ernstigs uitgekomen...ze konden wel zien dat de urine erg geconcentreerd was.
Maar even op mijn manier verder gaan en afwachten of de destress tabletjes gaan helpen. Volgende maandag wordt Sep gecastreerd dat zal langzaam dan hopelijk ook voor meer rust zorgen.
Groetjes Kiki, Dax (2) en Sep (3mnd)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Blaasontsteking en stress

Bericht door Anne »

Fijn dat de urine verder goed was
Spannend hoor de komende castratie a.s. maandag
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Blaasontsteking en stress

Bericht door Anne »

Veel succes morgen!
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie