Krabben aan hout

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Poezel123
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 jun 2020 20:35

Krabben aan hout

Bericht door Poezel123 »

Hallo!

Hebben jullie misschien een goede tip om katten aan hout te laten krabben?
Ik heb een plafondkrabpaal met een paar plankjes en daar wordt gretig gebruik van gemaakt. Onze kat vind het heerlijk om boven in de paal te liggen om zo de hele ruimte te overzien.

Hiervoor had ik een kleinere krabpaal met sisal touw staan. Vanwege de geur die hier nu aan zit en het idee van een basecamp had ik deze krabpaal in 'haar eigen' kamer gezet. Ze krabt heel graag aan het sisal touw van deze kleine krabpaal, maar (nog) niet aan het hout van de nieuwe paal. Als ze nu wakker wordt na een dutje bovenin de houten paal, klimt ze naar beneden en zet ze haar nagels in de stoelen (van stof) die vlakbij staan.
Ik heb de kleine krabpaal daarom maar terug gezet in de woonkamer, en nu verkiest ze deze gelukkig weer boven de stoelen, maar ik zou haar graag leren dat ze haar nagels ook in het hout kan zetten. Het lijkt me daarnaast juist leuk als ze de paal ook gebruikt om omhoog te klimmen.

Heeft iemand een goede tip om katten hieraan te laten wennen? Of kan ik de houten paal beter (deels) bekleden met sisal touw?
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Krabben aan hout

Bericht door Synemios »

Misschien een beetje valeriaan of catnip spray erop sprayen.
Ik heb er hier juist 1 die in al het hout zijn nagels zet, zelfs in hout wat daar niet voor bedoeld is ;-)
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
marloes501
Poema
Poema
Berichten: 283
Lid geworden op: 03 sep 2019 15:07

Re: Krabben aan hout

Bericht door marloes501 »

Je kan ook het hout omwikkelen met sisaltouw als je kat daar meer van houd dan van hout.
Is het natuurlijk hout? of bewerkt hout?
Let ook eventueel op splinteren van hout.
Soms helpt het als je de voorpootjes van je kat tegen het hout drukt, de nagels tevoorschijn drukt en met de pootjes een krab beweging maakt.
Dan komt er wat geur van de kat op het hout.
En sommige katten begrijpen het gewoon niet.

Ik probeer mijn kat van de kartonnen krabplankjes over te zetten op krabplankjes van sisal en dat gaat ook niet heel makkelijk.
Poezel123
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 jun 2020 20:35

Re: Krabben aan hout

Bericht door Poezel123 »

Bedankt voor jullie tips!

@synemious Catnip reageert ze niet heel erg op, maar wellicht kan ik valeriaan spray een keer proberen! Wellicht toch voorkeur van de kat en/of wat ze aangeleerd krijgen van de moeder?

@marloes501 pootjes tegen aanzetten werkt ook niet heb ik het gevoel. Misschien ben ik ook wel te bang dat ze de krabboom gaat associëren met de vervelende(?) ervaring van pootjes tegen aan duwen haha. Het is natuurlijk hout (wilgentak). De tip van het sisal touw is een hele goede! Ik ga een paar stukken van de paal daarmee bekleden. Misschien probeert ze daarna vanzelf/per ongeluk ook het hout ;-)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Krabben aan hout

Bericht door Synemios »

Ik denk voorkeur.
Ook bij katten uit hetzelfde nest of zonder moeder zie je verschillen.
Ik heb er hier 1 die hout fijn vind, de anderen sisal of karton.
Kokosmatten doen het hier ook goed.
Ik heb er ook 2 die niet op catnip reageren dat schijnt iets te maken te hebben met de genen.
Daarom gebruik ik hier altijd valeriaan of matatabi ( Silvervine)

https://www.praktijkvoorkattengedrag.nl ... euren-kat/
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Geert
Lynx
Lynx
Berichten: 111
Lid geworden op: 10 dec 2018 23:02

Re: Krabben aan hout

Bericht door Geert »

Wat mschn ook kan helpen is haar spelenderwijze dikwijls naar het hout lokken. Bijvoorbeeld met een laserpen. Dan gaat ze het hout associëren met iets fijn en maakt ze er mschn ook wel krassen op (geur vlaggen) wat dan kan helpen om het hout spontaan te gebruiken.
Luna (07/2018), Aya (08/2018).
Minou (1983-2000), Witje (1999-2016), Sloeber (19??-2009), Mieke (2007-2018).
Plaats reactie