Katten vernielen alles

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Steveb
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 jun 2020 08:11

Katten vernielen alles

Bericht door Steveb »

Hallo iedereen,

Ik heb 2 binnenhuis katten van ongeveer 9 jaar oud.
Deze kattinnen heb ik genomen samen met mijn ex- vriendin in een appartement. Sinds een 5-tal jaar heb ik ze alleen bij mij en ni sinds een 2 maanden woon ik in een huis.
Ik ben vaak het huis uit, voornamelijk werken. Wanneer ik thuis ben, probeer ik regelmatig bij de katten te gaan zitten en wat met hen te spelen.

Vroeger mochten de katten overal. Maar omdat ze alles al eens afgebroken hebben, zet ik ze tijdens het werken (of wanneer ik ze niet goed in het oog kan houden in een aparte, grote kamer. Hier staan vele grote en kleine krabpalen en speelgoed enzo,...
Maar zelf een nieuwe (heel dure) krabpaal vernielen ze op een dagje. Ik durf er zelf geen zetel/ stoel meer zetten want echt alles gaat eraan... Ook wanneer ik ze overal laat rondlopen wanneer ik thuis ben, loop ik dus al met stress rond omdat ze hun nagels direct in de meubels gaan zetten, wat uiteraard niet fijn is en telkens een dure grap. Op de kattenbak gaan ze goed, dus er wordt nooit op de grond geplast ofzo.

Nu begrijp ik ook dat het natuurlijk gedrag is en waarschijnlijk uit verveling. Maar zoals nu is het niet leefbaar en ben ik ten einde raad...

- Heeft iemand tips wat ik kan doen?
- Zouden nagelhoesjes helpen of is dit niet echt aan te raden?


Bedankt voor de hulp!
Gebruikersavatar
marloes501
Poema
Poema
Berichten: 283
Lid geworden op: 03 sep 2019 15:07

Re: Katten vernielen alles

Bericht door marloes501 »

Klinkt als een lastige situatie.
Zijn ze gecastreerd?
En is hun gedrag altijd zo geweest ?
Ik kan je geen advies geven behalve dat ik heel terughoudend zou zijn met nagelhoesjes.
Je katten kunnen dan niet meer in de klimboom klimmen en ook hun nagels niet scherpen.
Als ik dit lees heb ik de indruk dat jou katten erg gefrustreert zijn, zij moeten hun frustratie kwijt kunnen met klimmen en krabben.
Neem je dit weg dmv nagelhoesjes dan heb je kans dat dit kan leiden tot agressie, bijten , aanvallen van de benen enzv.
Ik denk dat het belangrijk is om te proberen te ontdekken waarom ze zo gefrusteerd zijn, het kan ook zijn dat het deels komt omdat je hun territorium heb verkleint door ze op te sluiten als je gaat werken.

(ps als ze een hele nieuwe dure krabpaal in 1 dag vernielen heb ik wel wat vraagtekens bij de kwaliteit van de paal.)
Gebruikersavatar
Baya
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 11 apr 2018 21:33

Re: Katten vernielen alles

Bericht door Baya »

Heeft u al dubbelzijdig plakband geprobeerd? dit vinden katten niet fijn
Of de nagels bij laten knippen.

Er bestaat ook een spray op de meubels, ik durf niet te zeggen of dit werkt
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5450
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Katten vernielen alles

Bericht door nellebel »

Dure krabpaal? Dan heb je betaald voor de naam en niet voor kwaliteit. Ik heb altijd laten maken door catpalace. Heb nu een dure gekocht die beter past bij het interieur. Hij is nu half gesloopt. Nog geen jaar oud. Die andere heb ik al jaren, nog niks aan te zien. Heb hem trouwens te koop hi hi.
Zijn het ras katten? Misschien buiten ren maken, ws vervelen ze zich. Maar met de nagels klauwen is wel noodzakelijk.

Verstuurd vanaf mijn GM 5 d met Tapatalk

groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9328
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Katten vernielen alles

Bericht door castratenkoor »

Massief houten kattenmeubel heb ik staan - al ruim 8 jaar. Nog in zeer goede staat en dat met nu 7 katten - waren er zelfs 9. Goedkoop is duurkoop - ook met kattenmeubels.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5139
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Katten vernielen alles

Bericht door Synemios »

Eens met mijn voorgangers.
Anders misschien een stevige Krabton erbij zetten, ik zou dan wel voor een hoge gaan.
Die stevige tonnen gebruiken ze hier meer dan de krabpaal.

Die van mij komen van petrebels.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Steveb
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 jun 2020 08:11

Re: Katten vernielen alles

Bericht door Steveb »

Bedankt voor de antwoorden :)

De katten zijn inderdaad gesterilliseerd en geen raskatten.
De krabpaal is heel stevig en normaal ook goed aangezien mijn moeder dezelfde heeft en die gaat al een jaar mee zonder enige schade zelf.
Mijn katten zijn heel klein en hebben eigenlijk nu zelf dus een krabpaal voor grote, zware katten. Ik had deze speciaal gekocht in de hoop dat ze lang zouden meegaan.
Ik denk dat zoals jullie benoemen het ook een frustratie is uit verveling. Ze hebben wel veel speelgoed, grote krabton, grote krabpaal, 2 tunnels, verschillende huisjes, hangende koorden, balletjes,...
Maar ik vermoed dat ze meer aandacht willen van mij want elke keer ik ze zie willen ze heel fel knuffelen. Ik heb enkel geen idee hoe ik dit nog meer kan doen. Ik probeer mijn vrije tijd aan hun te besteden, maar heb natuurlijk ook niet altijd de tijd om dit uitgebreid te doen. En met de vernielingen die ze maken, beperkt het enerzijds onze tijd samen aangezien ik ze niet overal kan laten rondlopen.
Bijna alle andere tips heb ik al geprobeerd, tevergeefs helaas :(
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9328
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Katten vernielen alles

Bericht door castratenkoor »

Mijn katten lopen overal door heel het huis. Ik zorg voor een totaal catproof huis. Hier ook meer gebruik van zware dure krabton dan van palen. Palen met slappe kartonnen buizen met touw erom ja die zijn hier ook binnen een maand tegen de vlakte. Je kunt beter wat meer geld uitgeven. Dan heb je er veel langer wat aan. Echt jaren en jaren. Zelfs hier met zoveel katten.

Hoe meer je ze beperkt in hun beweging hoe gefrustreerder ze raken. Je kunt een huis catproof maken je kunt een kat niet afleren kat te zijn. Als je huisdieren in huis haalt heb je er echt de meeste plezier van als je jezelf goed voorbereid. Ik heb niet de indruk dat jij dat gedaan hebt. Op deze manier heb je geen blije katten en geen blije mensen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Katten vernielen alles

Bericht door Anne »

Kunnen ze bij jou niet naar buiten in een afgezette tuin/balkon of ren?
Ik heb ook het idee dat ze zich vervelen
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9328
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Katten vernielen alles

Bericht door castratenkoor »

Je kunt beter leren andersom te denken. In plaats van - "hoe bescherm ik mijn spullen" - "hoe maak ik mijn huis spannend en uitdagend voor katten".

Heb je b.v. ergens een muur waar je een klimwand van kunt maken.

Afbeelding

Deze twee krabtonnen staan er al 2 jaar en zijn nog in prima staat. Hebben ze veel plezier van. Via de rechter kunnen ze ook in de linker. Als je zoiets tegen een muur zet en dan wat planken langs die muur op diverse hoogtes - met vloerbedekking bekleedt. Reken maar dat ze daar schik van hebben.

Afbeelding

Dit is mijn nieuwste krabton. Die staat er nu een half jaar. Wordt ook veel gebruik van gemaakt.
Met dat soort artikelen kun je elke ruimte aantrekkelijk voor ze maken.
Ze zijn alle drie niet goedkoop maar je doet er heel lang mee.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
marloes501
Poema
Poema
Berichten: 283
Lid geworden op: 03 sep 2019 15:07

Re: Katten vernielen alles

Bericht door marloes501 »

En klimwand is inderdaad en heel erg goed idee,
En dat hoeft niet duur te zijn. je kunt met plankjes, plankdragers en wat vloerbedekking heel veel doen.
Zorg er dan wel voor dat er ook echt een route ontstaat die ze kunnen lopen, je kunt de route spannend maken door er hangbruggen, lig plekken, hangmatten, holletjes en trappen in te verwerken.
Je kunt het zo gek niet bedenken en het kan, en hoe gekker hoe meer uitdagend voor je katten.
Je kan ook kijken of je katten het leuk vinden om met jou clikker training te doen, of het maken van kattenpuzzels.
dan daag je ze niet alleen lichamelijk uit maar ook op intelligentie nivo, en deze trainingen bevorderen ook vaak de relatie tussen baasje en kat.
Sommige katten houden er niet van en sommige katten vinden het juist heel fijn om te doen.
En clikker kan je onder de E10 kopen op internet en er zijn op youtube tal van filmpjes moet oefeningen die je kunt doen,
Ook kun je daar vinden hoe je met clikker training begint.
Steveb
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 jun 2020 08:11

Re: Katten vernielen alles

Bericht door Steveb »

Voorbereid denk ik wel geweest te zijn. Oorspronkelijk waren we gewoon met 2 personen, bijna altijd iemand in huis. Maar natuurlijk wijzigen situaties soms helaas, en ik heb me daar wel zo goed mogelijk op proberen voorbereiden voor de katten. Denk niet dat het probleem ligt bij de kwaliteit, opstelling of de meubels. 250€ voor één krabpaal van dierenvilla lijkt me toch niet goedkoop en van slechte kwaliteit?
Het probleem lijkt me eerder dat ze vroeger bijna continu aandacht kregen van 2 personen. En nu beperkt van 1 persoon aangezien ik vrij veel werk. Zeer begrijpelijke reactie van de katten dus, besef ik ook. Maar het is een beetje zoeken hoe ik ze tevreden krijg en een alternatief geef voor de tijd dat ik er niet ben zonder dat ik moet thuiskomen en dat alles vernield is..

Misschien is het een idee zoals voorgesteld om de tuin nog meer af te sluiten, al kunnen ze altijd wel op één of andere manier ontsnappen.
Is het een groot risico om een kat die altijd binnen heeft gezeten buiten op verkenning te sturen?

Bedankt!
Steveb
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 jun 2020 08:11

Re: Katten vernielen alles

Bericht door Steveb »

castratenkoor schreef: 20 jun 2020 12:05 Je kunt beter leren andersom te denken. In plaats van - "hoe bescherm ik mijn spullen" - "hoe maak ik mijn huis spannend en uitdagend voor katten".

Heb je b.v. ergens een muur waar je een klimwand van kunt maken.

Afbeelding

Deze twee krabtonnen staan er al 2 jaar en zijn nog in prima staat. Hebben ze veel plezier van. Via de rechter kunnen ze ook in de linker. Als je zoiets tegen een muur zet en dan wat planken langs die muur op diverse hoogtes - met vloerbedekking bekleedt. Reken maar dat ze daar schik van hebben.

Afbeelding

Dit is mijn nieuwste krabton. Die staat er nu een half jaar. Wordt ook veel gebruik van gemaakt.
Met dat soort artikelen kun je elke ruimte aantrekkelijk voor ze maken.
Ze zijn alle drie niet goedkoop maar je doet er heel lang mee.
Amai, dat is dus echt een kattenparadijs! 😊
Ik heb ook wel verschillende plaatsen voor de katten om op te springen, variërend van hoogte en uitzicht.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9328
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Katten vernielen alles

Bericht door castratenkoor »

Helemaal loslaten zou ik afraden. Er kleven vele gevaren aan (verkeer - vergif - verdrinking enz.). Bovendien zijn ze dan je buren tot last. En van irritatie kunnen mensen nare dingen met ze uithalen, vaak met de dood tot gevolg.

Al jaren heb ik een buitenren van 10 meter waar ze zelf in en uit kunnen via een luikje.

Afbeelding
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie