Kat blaast naar mij en haalt uit tijdens grommen

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
fluo88
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 19 aug 2018 14:08

Kat blaast naar mij en haalt uit tijdens grommen

Bericht door fluo88 »

Hi

ik heb net sinds vandaag een nieuwe kitten erbij genomen
mijn huidige poes navi is 2 jaar en is een super lieve kat

nu heb ik dus sinds vandaag een 8 weken oude kitten een mannetje
die nieuwe is voor niets en niemand bang maar navi moet er niets van hebben

nou snap ik dat ze moet wennen aan de indringer die ik heb meegenomen
en ze is ook boos op mij

alleen waar ik van schrik is dat ze nu vol gas naar mij gromt huilt blaast en uithaalt
zelfs als de kitten niet eens in de buurt is.


ik heb geen mogelijkheid om de katten te scheiden aangezien de slaapkamer en woonkamer navi terrein is.
nu ligt navi dus op mijn bed onder de dekens en zodra ik binnen kom begint ze te blazen en grommen en dit duurt uren.

wat moet ik nu? ik heb die kleine genomen als speelmaatje voor navi... maar ik heb het idee dat dit m niet gaat worden
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat blaast naar mij en haalt uit tijdens grommen

Bericht door Rik »

Als eerste... ze is niet boos op jou. Ze is gewoon vreselijk ontdaan (en onzeker). Alle aandacht die ze dan krijgt van jou... daar moet ze niets van hebben.

Mijn advies zou zijn haar zo veel mogelijk te negeren en met rust te laten.

Ook zou je wat elementen van een traditionele introductie in moeten bouwen. Navi begon al flink solo-kat te worden dus dat zal heel wat aanpassing vergen van haar.

Probeer eetmomenten aan beide kanten van de deur, steeds dichterbij. Siteswapping. Probeer met de kleine te spelen terwijl Navi toe kan kijken. Dat soort dingen.

Zoals gezegd is Navi al flink gewend alleen te zijn en die zat niet te wachten op een speelmaatje. Eerlijk gezegd had je dat eigenlijk moeten doen toen ze kitten was. Niet nu ze 2 jaar is.

Toen ik Bowy 3 of 4 jaar had, wilde ik er ook nog wel een kat bij. Maar zij was al zo solo geworden dat dat niet meer mogelijk was. Ik heb dus 16 jaar 'moeten' wachten voordat ik weer twee kittens kon nemen.

Geef het in ieder geval nog een paar weken tijd. Hopelijk trekt Navi dan nog wel bij.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
fluo88
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 19 aug 2018 14:08

Re: Kat blaast naar mij en haalt uit tijdens grommen

Bericht door fluo88 »

Hoi Rik

ik probeer haar inderdaad met rust te laten (al moet ik vanavond toch echt een keer slapen dus dan moet ik me bed in waar ze ligt)

ik zal morgen proberen te spelen in navi haar zicht (vandaag zodra ze de kitten ziet is het blazen)
ook zal ik proberen met die deur wat je zegt. ben wel heel benieuwd

vraag mij ook af of ik navi haar kattenbak in de slaapkamer moet neerzetten dat ze wel dr behoefte kan doen en niet verplicht word de woonkamer waar IVAN (kitten)nu ligt in moet.

ik heb ivan juist genomen omdat ik aan navi merkte dat ze zich af en toe flink verveelde , helaas is mijn blauwe rus geen kat die zichzelf vermaakt) en ik ben natuurlijk niet altijd maar thuis of heb niet altijd maar zin in spelen
(speel genoeg hoor haha) ik vond navi een beetje depri gedrag vertonen (als zoiets al bestaat)


ik was hierover nog aan het twijfelen en toen belde een vriendin die zei mijn kat is bevallen van een enkele man en heb jij interesse, dit had ik dus wel.

in het uiterste geval kan ivan dus terug maar ja liever niet.. ik hoop dat ze letterlijk door een deur kunnen

ik geef het inderdaad nog even tijd.. ik hoop alleen niet dat ALS uiteindelijk ivan toch terug moet .. ik mijn relatie met navi naar de knoppen heb geholpen
Gebruikersavatar
Kikimax
Poema
Poema
Berichten: 265
Lid geworden op: 23 okt 2018 22:08

Re: Kat blaast naar mij en haalt uit tijdens grommen

Bericht door Kikimax »

Je moet het echt tijd geven, ik heb twee kittens genomen toen mijn andere katten twee waren. Eerst de kittens een eigen plek gegeven en rustig laten wennen. Toen wat spullen met geuren vd kittens in de woonkamer bij de andere katten gelegd. Toen aan beide kanten vd deur laten eten. Toen, na zeker een week, heb ik ze van kamers laten wisselen. Dus nog steeds niet bij elkaar. En daarna telkens een langer moment de deur open, maar ook weer rust momenten inbouwen. inderdaad in beide kamers een kattenbak etc. En na ongeveer twee weken ging het prima. Wel ook feliway in het stopcontact gehad. En nu loopt en speelt het allemaal door elkaar
Groeten Liane, pootje van Puck, Max, Kiki, Kaatje en Pommetje. En Tom*, Fritsie* en Sam*
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat blaast naar mij en haalt uit tijdens grommen

Bericht door Rik »

Nee, jouw relatie met Navi is niet naar de knoppen. Die komt sowieso (met de tijd) weer terug. Alleen heeft ze nu iets anders aan d'r kop :)

Het spelen met Ivan zorgt ervoor dat Ivan niet gefocused is op Navi. Maar dat ze dus gewoon, zonder dat er aandacht op haar ligt, toe kan kijken.

Vaak wordt er voor een kitten bij een oudere kat, geadviseerd direct twee kittens te nemen. Maar dat wordt zelden opgevolgd met gevolg dat de kitten de oudere kat dus lastig valt om te spelen. Nu vind ik 2 jaar nog niet te oud dus het is zeker de moeite waard om het nu nog te proberen. Als ze ouder geweest was, of als het nu niet lukt, dan zal ze solo door het leven gaan en kun je er nooit meer wat bij plaatsen (zoals bij mij met Bowy).

Verder zou ik sowieso meerdere kattenbakken neerzetten. Dat hebben geen officiële kattenbakken te zijn. Ik heb bv gewoon een speciebak als kattenbak, maar elk soort bak kun je ervoor gebruiken. Ook veel water overal.

Kijk vooral ook het volgende filmpje.
https://youtu.be/tsYT7yIOdqQ
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
fluo88
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 19 aug 2018 14:08

Re: Kat blaast naar mij en haalt uit tijdens grommen

Bericht door fluo88 »

Kikimax schreef: 27 mei 2020 21:12 Je moet het echt tijd geven, ik heb twee kittens genomen toen mijn andere katten twee waren. Eerst de kittens een eigen plek gegeven en rustig laten wennen. Toen wat spullen met geuren vd kittens in de woonkamer bij de andere katten gelegd. Toen aan beide kanten vd deur laten eten. Toen, na zeker een week, heb ik ze van kamers laten wisselen. Dus nog steeds niet bij elkaar. En daarna telkens een langer moment de deur open, maar ook weer rust momenten inbouwen. inderdaad in beide kamers een kattenbak etc. En na ongeveer twee weken ging het prima. Wel ook feliway in het stopcontact gehad. En nu loopt en speelt het allemaal door elkaar
het probleem bij mij is ik heb een 2 kamer appartement en navi die ligt savonds normaal onder de dekens tussen mijn benen te slapen.

dus als ik de kleine ivan in de slaapkamer doe dan vind ze dat dus niet leuk
maar nu is ivan dus in de woonkamer en komt navi daar dus niet naar de woonkamer

vanochtend kwam ze wel kopjes geven maar zodra ze aan me handen rook begon ze weer te blazen.

nu ook komt ze blazend en al de woonkamer in (naar mij) en loopt sluipend laag bij de grond weer terug achter de wasmachine waar ze dan dus blijft zitten grommen en blazen tot ze in slaap valt.

ik heb haar net even op de gang gelaten buiten de voordeur want dat doet ze ook dagelijks in het zonnetje
hier was het weer de oude navi en kon ik zelfs met haar spelen.. om vervolgens weer te blazen en uit te halen.

ook heb i in de badkamer slaapkamer en woonkamer kattenbakken en drinkbakjes gezet
de slaapkamer heeft tevens de etensbakjes van navi en de woonkamer de eet en drink bakjes van ivan.

ivan reageert niet eens op het geblaas en vind alles prima.

oh en navi heeft nog niet gedronken, gegeten geplast of gepoept
ik heb haar favoriete eten gegeven (pure kip smaak) maar ze moet er niets van hebben
op de gang at ze wel een snoepje.. .binnen doet ze ernaar blazen.

ik hoop dat dit goedkomt ik probeer navi zoveel mogelijk te negeren maar dit voelt echt niet leuk.
fluo88
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 19 aug 2018 14:08

Re: Kat blaast naar mij en haalt uit tijdens grommen

Bericht door fluo88 »

Rik schreef: 27 mei 2020 21:17 Nee, jouw relatie met Navi is niet naar de knoppen. Die komt sowieso (met de tijd) weer terug. Alleen heeft ze nu iets anders aan d'r kop :)

Het spelen met Ivan zorgt ervoor dat Ivan niet gefocused is op Navi. Maar dat ze dus gewoon, zonder dat er aandacht op haar ligt, toe kan kijken.


Verder zou ik sowieso meerdere kattenbakken neerzetten. Dat hebben geen officiële kattenbakken te zijn. Ik heb bv gewoon een speciebak als kattenbak, maar elk soort bak kun je ervoor gebruiken. Ook veel water overal.

Kijk vooral ook het volgende filmpje.
https://youtu.be/tsYT7yIOdqQ
ja ik snap dat ze inderdaad ontdaan is en er niet veel van begrijpt waarom ik dit haar aandoe,
vandaag wel weer veel blazen enzo.

ik heb met ivan gespeeld voor navi haar neus (naja in het zicht niet voor haar neus natuurlijk)
dit was geen succes aangezien navi gefixeerd was op ivan
hele grote ogen oren plat en ready to strike (zo leek het in ieder geval)

ik heb in elke kamer die ik heb kattenbakken gezet en in elke kamer water.
ze heeft nog niets gegeten, gedronken, gepoept of geplast

ivan dook trouwens meteen de bak op :grin: dit terwijl die op de boerderij overal kon poepen en plassen dus TROTS
fluo88
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 19 aug 2018 14:08

Re: Kat blaast naar mij en haalt uit tijdens grommen

Bericht door fluo88 »

* edit

ik hoor wild gerommel in de kattenbak in de slaapkamer
dus ze is een behoefte aan het doen... gelukkig
nu nog eten en drinken
Gebruikersavatar
daxensep
Huiskat
Huiskat
Berichten: 40
Lid geworden op: 01 mei 2020 14:21

Re: Kat blaast naar mij en haalt uit tijdens grommen

Bericht door daxensep »

fluo88 schreef: 28 mei 2020 11:59 het probleem bij mij is ik heb een 2 kamer appartement en navi die ligt savonds normaal onder de dekens tussen mijn benen te slapen.

dus als ik de kleine ivan in de slaapkamer doe dan vind ze dat dus niet leuk
maar nu is ivan dus in de woonkamer en komt navi daar dus niet naar de woonkamer
Hoi! Is het misschien een mogelijkheid dat je zelf af en toe bij Navi gaat slapen op de bank bijvoorbeeld? Ik heb zelf ook sinds maart een kitten bij mijn 2jarige kater en ik herken je gevoel, ik vond het ook echt moeilijk daarnaast woon ik ook in een 2 kamer appartement. Ik heb de kitten zolang als nodig was gescheiden gehouden in de slaapkamer en de 2jarige kater in de woonkamer en vanuit daar een langzame introductie opgebouwd (2 maanden in totaal). In die tijd heb ik regelmatig op de bank geslapen bij mijn 2jarige kat ongeveer om de dag. Ik merkte zelf dat hij dit wel erg prettig vond + ik zelf ook want hij maakte mij minder vroeg wakker als de kitten :lol:. Inmiddels ben ik gelukkig wel zo ver dat ze gewoon bij elkaar kunnen de hele dag.
Groetjes Kiki, Dax (2) en Sep (3mnd)
fluo88
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 19 aug 2018 14:08

Re: Kat blaast naar mij en haalt uit tijdens grommen

Bericht door fluo88 »

helaas heb ik de nieuwe kitten een nieuw huis moeten geven :(

Navi dronk niet meer en at niet meer
zat ijskoud (lichaamstemp) in de kleding kast.

met haar naar de dierenarts geweest en die vertelde mij dat navi helemaal uitgedroogd was en dat ze acuut moest drinken en ze kreeg een zout oplossing. en moest aansterken/bijkomen

in overleg met de gedragsdeskundige en de dierenarts heb ik Ivan weg gedaan
die zit nu in een liefdevol gezin met 2 kinderen van 6 en 8

de eerst volgende dag begon navi te drinken en de dag erna eten

dus met navi is alles weer prima (al is ze als n gek alles opnieuw aan het markeren wat logisch is )
en met ivan is ook alles helemaal goed. en die is een heerlijke terrorist samen met die kids.

Navi is zoals eerder vermeld blijkbaar een echte solo poes.. en dit zal ze dan ook blijven tot het einde
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat blaast naar mij en haalt uit tijdens grommen

Bericht door Rik »

Jammer dat het niet gelukt is.
Maar inderdaad het beste voor Navi dus.

Kan even duren voordat ze weer hekelen zichzelf is maar dat komt wel weer.

Fijn dat je voor Ivan een goed adresje gevonden hebt.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
daxensep
Huiskat
Huiskat
Berichten: 40
Lid geworden op: 01 mei 2020 14:21

Re: Kat blaast naar mij en haalt uit tijdens grommen

Bericht door daxensep »

Jammer inderdaad, maar fijn dat hij een fijn huis heeft.
Groetjes Kiki, Dax (2) en Sep (3mnd)
Plaats reactie