Stoelgang

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6811
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Stoelgang

Bericht door Dinky »

Wat ook kan helpen bij het verbeteren van de stoelgang zijn physiliumvezels toevoegen aan het natvoer.
Uiteraard zou het het mooiste zijn wanneer je het juiste natvoer weet te vinden waardoor dit niet nodig is maar anders kunnen deze voedingsvezels ondersteunen bij het binden van de ontlasting ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Pikachu
Poema
Poema
Berichten: 368
Lid geworden op: 28 mar 2019 14:02

Re: Stoelgang

Bericht door Pikachu »

Rik, ik geef de blikjes van 70 gram.
En Dinky, de stoelgang is intussen dus wel al weer in orde, enkel laat ze nog stinkende winden nadat ze natvoer met kip gegeten heeft. Voornamelijk kip, want na tonijn van almo nature heeft ze het ook een beetje, maar na de tonijn van renske weer niet. Maar na kip altijd. Ze miauwt dan ook vaak dus ik denk dat ze dat dan ook wel voelt in haar buikje.
Gebruikersavatar
Pikachu
Poema
Poema
Berichten: 368
Lid geworden op: 28 mar 2019 14:02

Re: Stoelgang

Bericht door Pikachu »

Intussen veel verschillende natvoeders geprobeerd.. ze moet er niks van hebben. Ze proeft wel altijd even, ze likt er dan even aan en dan laat ze het liggen.

Ook als ik meng met tonijn eet ze maar weinig van het natvoer.

Als ze volledig tonijn krijgt eet ze het wel altijd meteen op. Maar nu merk ik dat ze ook na het eten van tonijn nog wel eens winden laat. Niet extreem, maar wel een beetje.

Ik vraag me dan af of ik best gewoon stop met natvoer te geven.. ik wil juist liever wel natvoer geven, ik weet dat het beter is dan alleen brokken, maar als ze het ofwel niet eet ofwel last krijgt is het het toch ook niet waard.
Of is een beetje winderigheid niet zo erg? Ik wil niet dat ze er buikpijn van heeft.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5140
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Stoelgang

Bericht door Synemios »

Volgens Gent en Lienden is dat schildklier verhaal mbt vis een theorie maar geen wetenschap
Omdat Lizzy veel vis at heb ik dat moeten vragen en van Gent kreeg ik dit antwoord.

“Er is een theorie die inderdaad zegt dat eten met vissmaak / vis een verhoogde jodiuminhoud zou hebben, waardoor de schildklier overgestimuleerd wordt. Anderzijds weten we dat er zeer veel factoren zijn die een mogelijke invloed hebben op de schildklier en op de ontwikkeling van hyperthyroidie

“Tot nu toe is de consensus dat hyperthyroidie een mutlifactoriële oorzaak heeft.”

Ik heb hier ook nog nooit een aan vis verslaafde kat gehad.

En dan het variatie verhaal de 1 zegt dat katten die veel variatie krijgen een grotere kans hebben op allergieën, de ander zegt juist weer dat het erg gezond is en dat maar 1 soort krijgen weer de kans op allergieën of overgevoeligheid vergroot.

Catmoneo gebruik ik zelf ook regelmatig maar niet alles klopt naar mijn mening.

Het reageren op voer wat op verschillende manieren bereid is dat kan.
Soms kan een kat wel tegen kip in brok of natvoer, maar niet tegen rauwe kip.
Of andersom.
Er zijn ook katten die nergens last van hebben als ze iets maar 2 dagen krijgen en dan wat anders, maar wel als ze het langer krijgen dan die 2 dagen.

https://www.huidadviesvoordieren.nl/eli ... esmetting/
Laatst gewijzigd door Synemios op 19 mei 2020 00:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5140
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Stoelgang

Bericht door Synemios »

Wat zit er verder nog in de tonijn van almo nature en zit er ook een zelfde ingrediënt in de kip?
want het kan ook nog bijvoorbeeld iets van rijst zijn waar ze op reageert.
Ik heb dat met Luna gehad met schesir en Animonda ocean.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Pikachu
Poema
Poema
Berichten: 368
Lid geworden op: 28 mar 2019 14:02

Re: Stoelgang

Bericht door Pikachu »

Dankje voor je uitgebreide antwoord! Ik vind het inderdaad moeilijk om te weten wat nu echt wetenschappelijk onderbouwd is en wat niet. Ik wil het zo goed mogelijk doen, maar er is zoveel uiteenlopende info te vinden, en katten zijn dan ook nog eens niet zo gemakkelijk. Je kan ze het beste voer voorzetten dat je na lang zoeken hebt uitgezocht, en de kat denkt "NOPE" en laat het staan xD

In de almo zit 1% rijst, dat is het enige. Lijkt me vreemd dat het echt dat zou zijn. En ik had laatst wat tonijn van Renske gegeven, daar zit geen rijst in, maar daar had ze ook een klein beetje last van. Dus het lijkt toch wel erop dat ze het met allerlei soorten natvoer heeft. Maar wel toch echt meer met kip denk ik.

Ze eet gelukkig wel goed van haar brokjes. En we hebben nu een drinkfontein sinds kort, dus ik hoop dat ze zo ook wel goed aan haar vocht komt.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5140
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Stoelgang

Bericht door Synemios »

Ja dat is ook lastig.
Maar ik las het toevallig hier en ik heb me daar met Lizzy’s schildklierproblemen echt druk om gemaakt.
Dus ik heb het toen ook nog even nagevraagd via de mail aan de artsen daar.

1% kan een groot verschil maken.
Als je ergens echt niet tegen kunt dan reageer je ook als het maar om 1% gaat.
Het kunnen ook meerdere dingen zijn.
Lastig om uit te zoeken.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Pikachu
Poema
Poema
Berichten: 368
Lid geworden op: 28 mar 2019 14:02

Re: Stoelgang

Bericht door Pikachu »

Ja inderdaad lastig.. want ja in dat andere voer zit het dan niet en daar heeft ze het ook mee. Achja, we experimenteren nu nog een beetje verder. Ik heb haar vanmorgen maar een heel klein lepeltje natvoer gegeven, we gaan nog even zo proberen of het met kleine beetjes wel lukt.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Stoelgang

Bericht door Anne »

Als ik jou was zou ik de darmen eerst tot rust laten komen, anders creeer je een overprikkelde darm die dan vervolgens overa lop gaat reageren
Geef haar de eerste paar weken de voeding die ze verdraagt en als de ontlasting goed is en de winden over zijn kun je na een paar weken vrolijk verder experimenteren
Anders krijg je geen goed beeld
En misschien is het dan verstandig om je te gaan orienteren op sensitief natvoer ;-)
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Pikachu
Poema
Poema
Berichten: 368
Lid geworden op: 28 mar 2019 14:02

Re: Stoelgang

Bericht door Pikachu »

Dat is een goede tip ja, om er even helemaal mee te stoppen.

Verschillende soorten sensitief natvoer heb ik ook al geprobeerd intussen, ze is gewoon echt heel moeilijk en wil niks anders eten dan de almo, tenzij het tonijn is. Ook als ik tonijn onder het natvoer meng wil ze het meestal niet eten. Ze proeft er even van en laat het dan staan.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5140
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Stoelgang

Bericht door Synemios »

Ja wat Anne zegt is wel heel verstandig.

En dat dan een tijd volhouden zonder te switchen, want het herstellen van de darmen door voeding waar ze niet goed op reageert kan wel weken duren.

Als je dan toch nat voer erbij wilt geven uiteindelijk ( wat ik begrijp) dan zou ik eerder kiezen voor een tonijn variant waar geen rijst in zit.
zo puur mogelijk dus dan kom je toch weer uit bij Renske.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Stoelgang

Bericht door Anne »

Pikachu schreef: 19 mei 2020 15:36

Verschillende soorten sensitief natvoer heb ik ook al geprobeerd intussen, ze is gewoon echt heel moeilijk en wil niks anders eten dan de almo, tenzij het tonijn is. Ook als ik tonijn onder het natvoer meng wil ze het meestal niet eten. Ze proeft er even van en laat het dan staan.
Oh sorry, daar heb ik overheen gelezen. Ja het is moeilijk als je graag wilt dat je kat vocht binnen krijgt en vervolgens de boel laat staan of er verteringsproblemen bij komen kijken
Wat je kan doen is je kat extra vocht geven door spuitjes water te geven
of iets vloeibaars vinden wat je kat lekker vindt en goed verdragen word ;-)
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Pikachu
Poema
Poema
Berichten: 368
Lid geworden op: 28 mar 2019 14:02

Re: Stoelgang

Bericht door Pikachu »

In de komende weken moeten we sowieso weer de prevantil geven ter herhaling, dus dat is wel handig, dan helpt dat nog extra om de darmen te versterken.

Gelukkig drinkt ze denk ik wel goed, ik zie haar meerdere keren per dag drinken.
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

Re: Stoelgang

Bericht door yana »

Ik zou overstappen op 'gewoon'voer, RC ofzo. Heb ooit ook eens van die 'nature'brokken gegeven aan mijn katten. Van Almo en nog 1 merk, iets met Wild dacht ik. Als ik dat voer voor meer dan de helft doormengde met hun RC voer raakte Gizmo gelijk aan de schijt.
Allemaal leuk en aardig dat 'natuurvoer'dus, maar lang niet elke kat kan ertegen.
Sindsdien fijn op RC gehouden en hij is nooit meer aan de schijt geweest.
Winderigheid ed duid er inderdaad op dat er iets niet goed valt/hij ergens niet goed tegen kan.
Er zíjn inderdaad katten die nooit echt 'keutelen'. Net zoals er mensen zijn die altijd al afwijkende stoelgang hebben.
Sevje die ik had, een Angora, heeft nooit 1 harde keutel gelegd. Op eender welke smaak RC en ook niet op Hills (nier) voer.
Maar die poepte gewoon zoals ze leefde denk ik. Raceeeeeeeeeee!! :lol:
Ze had er verder geen last van en poepte maar 1x per dag dus er was geen gevaar voor uitdroging ofzo. Alleen dr broek was vaak vies
Gebruikersavatar
Pikachu
Poema
Poema
Berichten: 368
Lid geworden op: 28 mar 2019 14:02

Re: Stoelgang

Bericht door Pikachu »

Van het droogvoer heeft ze absoluut geen last hoor, daarop doet ze het prima ;) het is echt het natvoer.
Plaats reactie