Kat laten eten uit voedingstoren

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
vanillicupcake
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 mei 2020 10:29

Kat laten eten uit voedingstoren

Bericht door vanillicupcake »

Goedemorgen,

Zijn er hier mensen met ervaring met de voedingstoren van Catit, of een vergelijkbaar model?

Mijn kat Edge die inmiddels al wat ouder begint te worden (12 jaar) is door minder bewegen teveel aangekomen. Op advies van de dierenarts heb ik een voedingstoren aangeschaft zodat hij moet gaan werken voor zijn voer. Nu mijn vraag:

Hij heeft doordat ik wat kitbits in de toren heb gedaan in elk geval het principe van de toren uitgevonden. Hij 'weet' dat hij de brokjes met zijn pootje omlaag kan laten vallen. Nu heb ik zijn gewone voer erin gedaan, maar dat gaat een stuk minder succesvol.. In plaats van dat hij de toren gebruikt komt hij nu telkens bij ons zeuren om eten. Hij mauwt en loopt achter mij/ons aan, spring midden in de nacht op bed om op m'n hoofd te tikken enz.

Hij gaat af en toe wel bij de toren zitten en doet een halfslachtige poging wat brokjes te hengelen, maar zonder al teveel passie of succes. Moet ik hem hierin op zijn beloop laten tot hij het vanzelf gaat doen en het 'zeuren' tot die tijd verduren? Of hebben jullie tips hoe ik dit het beste aan kan pakken?

Ik hoor het graag!

Groet,
vanilli.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat laten eten uit voedingstoren

Bericht door Rik »

vanillicupcake schreef: 18 mei 2020 10:40 Hij mauwt en loopt achter mij/ons aan, spring midden in de nacht op bed om op m'n hoofd te tikken enz.
Dat is toch lekker gezellig... zo'n katten klauw op je hoofd :lol:

Nee hoor, grapje.... Je moet denk ik gewoon even volhouden. Als hij achter je aan loopt en je ziet dat hij eten wil, samen naar de voedingstoren en hem laten zien hoe hij zijn normale eten eruit kan krijgen. Dat zul je heel wat keren moeten doen voordat hij ook daadwerkelijk in de gaten heeft dat zijn echte eten daaruit komt.

Ook het zeuren moet je niet direct 'belonen'. Bij mij kwamen ze als kitten rond 4:30 's-nachts mijn hoofd aantikken omdat ze gewend waren om 5:00 een klein handje brokjes te krijgen. Dat heeft ook even geduurd voordat ze dit niet meer deden (zo'n 2 weken).

Overigens is je kat dus gewend altijd eten tot zijn beschikking te hebben. Ik ben niet zo'n voorstander van free-feeding (hoewel andere dit weer wel zijn). Ik geef liever maaltijden (3x per dag). Juist als een kat geen maat kan houden met free-feeding denk ik dat onbeperkt brokken hebben staan sowieso niet zo handig is.

Waarom je moet stoppen met free feeding van je kat

You're Feeding Your Cat All Wrong!
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
daxensep
Huiskat
Huiskat
Berichten: 40
Lid geworden op: 01 mei 2020 14:21

Re: Kat laten eten uit voedingstoren

Bericht door daxensep »

Ik heb zelf de cat it digger een tijdje gehad voor Dax, hij heeft ook de neiging om te schrokken. Hij had er in het begin ook wat moeite mee maar na een tijdje heeft hij helemaal uitgevogeld hoe hij de bakjes eruit kon wippen. Dan had hij dus alsnog een grote portie ineens. Ik ben nu overgestapt naar een cat mate voerautomaat omdat ik soms laat thuis ben van werk. Ze krijgen door die voerautomaat dus 4x per dag eten op vaste tijden.
Groetjes Kiki, Dax (2) en Sep (3mnd)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5082
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Kat laten eten uit voedingstoren

Bericht door Synemios »

Eet hij wel alles op?
Of laat hij de brokjes verder voor wat ze zijn en krijgt hij nu echt te weinig te eten?
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
vanillicupcake
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 mei 2020 10:29

Re: Kat laten eten uit voedingstoren

Bericht door vanillicupcake »

Hallo allemaal,

Dank voor jullie reacties.
Nee hij doet er nu eigenlijk zo goed als niets mee. Ik geef hem nu ''s avonds een klein bakje ernaast voor de nacht, die de volgende dag dan op is.
De toren doet hij bijna niets mee dus nu krijgt hij dus ook niet zoveel.

Ik probeer hem er nu wel telkens mee naartoe te nemen en het nog weer kort even voor te doen, maar heeft vooralsnog niet veel resultaat..

Wellicht is Rik' 's alternatief om maaltijden te gaan geven een beter idee, want van teveel en te gemakkelijk eten naar zo goed als niets vind ik ook weer zo extreem.. Maar wel opvallend dat hij ondanks trek/honger toch niet zo ver komt om de toren dan maar te gebruiken.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5082
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Kat laten eten uit voedingstoren

Bericht door Synemios »

Zo 1 heb ik er ook.
Daarom vroeg ik ook of hij echt stopt met eten want dat deed mijn kat wel.
Die geef ik meerdere keren per dag een portie.

Ik geef hier alle katten wisselend eten, voor 2 is dat free feeding en voor 2 anderen is dat kleine porties meerdere keren per dag, met daarnaast de puzzels..
En weer een andere kat een afgewogen dagportie en dan kan ze zelf kiezen maar ja dat werkt niet als alles meteen opgegeten wordt.

Wat je ook kunt doen is met brokjes gooien zodat hij er naartoe moet rennen om het te krijgen met een gedeelte van zijn dag portie.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Plaats reactie