Oude poes 20 jaar in laten slapen?

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Plaats reactie
Annabel20
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 mei 2020 08:14

Oude poes 20 jaar in laten slapen?

Bericht door Annabel20 »

Hallo allemaal,

Wij hebben een oude poes van 20 jaar oud. Ze heeft een schildklier probleem waarvoor ze oorzalf krijgt, verder zijn haar nieren ook wat aan het achter uit gaan. Ze is verder nog wel happy, eet en drinkt goed. Ze slaapt eigenlijk de hele dag. Ze gaat op de kattenbak en poept daar 2 a 3 keer per dag op, dit zijn geen mooie drollen maar erg zacht richting diarree. Ze is erg aan ons gehecht en slaapt altijd bij ons.

Het probleem is nu dat we eigenlijk niet op vakantie meer kunnen met her gezin. Als wij er niet zijn dan miauwt ze alles bij elkaar. Ze gaat dan overgeven en poepen op allerlei plekken. We hadden altijd oppas in ons huis maar dat is nu ook niet meer voldoende, ze is dan nog steeds onrustig.

We zitten er over te denken om
Haar voor de herfstvakantie in te laten slapen maar ja ze is niet doodziek. Her is meer gedrag door ouderdom

Wat is wijsheid?

Alvast bedankt voor eventuele reacties
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Oude poes 20 jaar in laten slapen?

Bericht door Rik »

Annabel20 schreef: 16 mei 2020 08:32 Ze is erg aan ons gehecht en slaapt altijd bij ons.
De vraag is dus... Zijn jullie aan haar gehecht?

Zolang ze nog kan genieten en er dus kwaliteit van leven is, zou ik er niet aan denken om haar in te laten slapen. Dan maar geen herfstvakantie. Het is een beetje als Oma die bij je woont. Die laat je ook niet inslapen voor de vakantie, ook niet als je weet dat het einde nadert.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Oude poes 20 jaar in laten slapen?

Bericht door Anne »

Ik zou dat zelf niet kunnen omdat je verantwoordelijk bent voor het welzijn van je kat in goede en in slechte tijden
Ik heb zelf geen verstand van schildklierproblemen bij een poes maar weet wel dat poezen dan erg onrustig kunnen worden en zich ook erg aanhankelijk kunnen opstellen. Heb je het idee dat je kat dement is? Want daar kunnen ze ook erg onrustig van worden en daar bestaan wel voedingssupplementen voor
Dat zou je met je da kunnen bespreken ;-)
Verder schrijf je dat ze diarree heeft, dit kan stress gerelateerd zijn als ze zich alleen voelt
Punt is dus een goede voeding te zoeken want ook slappe ontlasting hoort niet en is vaak een teken van intolerantie voor een
bepaalde stof
Er zijn best wel veel voedingen die worden aanbevolen voor de sensitieve kat ;-)
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9334
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Oude poes 20 jaar in laten slapen?

Bericht door castratenkoor »

Ik kan daar kort in zijn - ik zou thuis blijven in het belang van de poes.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5146
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Oude poes 20 jaar in laten slapen?

Bericht door Synemios »

Nou ik heb er wel ervaring mee.
Waarom gebruik jij de oorzalf en werkt het ook?
Wanneer is er voor het laatst bloed geprikt?
Lizzy van mij is extreem op mij gericht als haar schildklier te snel werkt/ niet goed onder controle is kan ze dat echt niet aan,
Die raakt helemaal van de kaart zodra ik niet in de buurt ben.
Diarree kan veroorzaakt worden door verschillende dingen maar 2 ervan zijn de schildklier en stress.
Daarvan weten we zeker dat dat aanwezig is en dan heb je nog de dingen die Anne noemt.
Ik ga zelf ook echt niet weg omdat Lizzy dat echt niet aan kan momenteel,
Ik vind het echt hartverscheurend als je om die reden ( een vakantie) je kat in laat slapen, terwijl ze je nu juist zo hard nodig heeft.
Zeker een kat van 20 jaar die sowieso al slecht tegen veranderingen kunnen.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Plaats reactie