Nierfalen, schildklier (&artrose). Wat raden jullie aan mbt. eten/drinken?

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Poesz
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 07 mei 2020 12:57

Nierfalen, schildklier (&artrose). Wat raden jullie aan mbt. eten/drinken?

Bericht door Poesz »

Hoi mede-kattenliefhebbers,

Al veel gelezen afgelopen maanden op dit forum, sinds ook ik samen met mijn 18 à 19-jarige poes (3 jaar terug 'gekregen', naam: Poes) de diagnose nierfalen heb.
Nu dus ook zelf aangemeld! Korte samenvatting van Poes' verhaal: we begonnen met een schildklierprobleem. Tijdens een controle was de waarde in de grijze zone, de controle 6 weken daarna was te hoog:
T4 = 72 (ref. 10-60). Samen met een hoge bloeddruk (uit mijn hoofd rond de 200 bij die laatste meting) eind december.

Daarop kregen we 2x daags 2,5 mg thiafeline, bij controle daarvan in febr. waren bloeddruk en schilklier goed.
T4 = 12. Ik vond dit zelf een snelle daling, maar de dierenarts was tevreden en gaf aan, als dit goed blijft gaan, is het goed zo. Helaas wel ook toen de crea te hoog; 246 umol (ref. 71-212) dus z.s.m. op nierdieet gezet. Over een half jaar zien we je weer.

Dit ging de eerste maand heel goed, de combi thiafeline en niervoeding liep als een speer en ze at goed, dus de verhalen over slecht etende nierkatten herkende ik (gelukkig) niet.

Tot deze maandag. Ze was al een paar weken weer doffig en wat plukkeriger in de vacht, niet kiplekker leek het. We zijn eind maart geswitched van Thiafeline naar Felimazole. Dit bleek eigenlijk het gangbare medicijn van de dierenarts, maar was tijdelijk niet leverbaar geweest. Prima, ik probeer het wel dacht ik want immers dezelfde werkzame stof. (ik zie hierin dus nu een verband, maar dat hoeft natuurlijk niet zo te zijn).

Sinds maandag eet ze nauwelijks.. :-( Maandag 16 gram, dinsdag 5 gram van de 'foute' brokjes (geen nierdieet)
Woensdag helemaal niks, dus in de avond gedwangvoerd met natvoer nieren ongeveer 15 gr. en 10 snoepjes in het kader 'iets is beter dan niets'
Vanochtend ook weer dwang gevoerd (gelukkig is ze makkelijk) ongeveer 10-15 gram. (ik weet dat dit nog niet genoeg is) en water geprobeerd erin te krijgen (véél te weinig), ook nam ze zelfstandig nog 1 slok uit de kraan.

Vanmiddag een afspraak bij de dierenart, er ligt ook al thiafeline voor me klaar wat vandaag op bestelling binnen is gekomen. Wel een beetje bang voor de waardes die ze gaat hebben. Gelukkig loopt, springt, krabt, wast ze nog wel. Op een bejaardentempo, maar dat is ze ook ;-)

Maar dan nu mijn vraag;
Ze eet geen 1 nier-natvoer echt goed, ja een paar happen.. geprobeerd: RC renal (de bolletjes in saus), Beaphor paté, Kattovit in saus (die laatste lustte ze helemaal niet) en Trovet en nog 1 waarvan ik de naam even niet meer weet.
Wat gaat er bij jullie goed in?! Ik overweeg natuurlijk ook om ipakitine aan te schaffen, zodat we altijd de uitwijkmogelijkheid hebben naar 'normaal' natvoer.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Nierfalen, schildklier (&artrose). Wat raden jullie aan mbt. eten/drinken?

Bericht door Synemios »

Lizzy vond de stoofpotjes/ ragout van Hills super lekker.

https://www.zooplus.nl/shop/katten/katt ... men/758233

En de zakjes van purina veterinary nierdieet was ze dol op.
Die hebben ze in kip en zalm.

https://www.zooplus.nl/shop/katten/katt ... ten/756972

https://www.zooplus.nl/shop/katten/katt ... ten/757044

En de renal select en special. ( brokjes)

https://www.zooplus.nl/shop/katten/katt ... gen/515702


Nu is de kieskeurigheid wel ook iets wat typisch is bij nierfaal katten.

Komt ze aan? Want bij een te traag werkende schildklier worden ze sloom en eten ze ook minder.
En 12 zit wel aan de lage kant.
Dat is niet erg mits er geen klachten zijn, maar als dat wel zo is dan moet het wel bij gestuurd worden.
Zeker met Nierfalen dan wil je hem liever iets hoger hebben dan die 12.

Ik weet dat er katten zijn die het beter doen op de thiafeline of andersom de felimazole.
Stof is hetzelfde maar misschien zit er dan toch iets toegevoegd waardoor ze het soms minder goed doen.

Nog een andere tip is porus one, ik heb daar hier op het forum van sommige mensen positieve geluiden over gehoord.
Dan hoef je als je dat geeft geen ipa te gebruiken.
Maar ipakitine is wel goedkoper.

Ik ben benieuwd hoe het bij de dierenarts gegaan is.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Poesz
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 07 mei 2020 12:57

Re: Nierfalen, schildklier (&artrose). Wat raden jullie aan mbt. eten/drinken?

Bericht door Poesz »

Hoi, volgens mij heb ik zeker al wel de naam Lizzy teruggelezen. Is dat de dame die weinig verdraagt qua voer? Héél erg bedankt voor de voertips, ga ze morgen even proberen op te speuren hier bij de Zoo&Zo en anders even bestellen! Soms weet je het gewoon even niet als ze voor alles hun neus ophalen. Dus thanks!

Dierenarts belde pas laat vanavond, dacht al bijna dat het morgen zou worden, maar gelukkig!

bloedonderzoek:
T4: 12 en crea 247 umol. (Dus crea +1 umol)
De rest vraag ik morgen even op, vergeten om te vragen het door te sturen.
Vrijwel 0 verandering in die 2 maanden tijd dus. Lever, suiker, ureum, allemaal prima. Pak van m'n hart! Dacht echt, 'daar gaan we'.
Nu hopen dat ze op thiafeline inderdaad weer de boel oppakt.

'Grappig' deze dierenarts zei dus wel van de schildklier daling in 6 weken van 72 naar 12 'dat is rap', de andere dierenarts (zelfde praktijk) dus niet.

Ook weer gehad over de artrose. Maar ook aangegeven dat ze ooit van het weekje metacam (ja I know..) geen snars beter liep. Ze krijgt nu al een tijdje pea, dat lijkt wel iets te doen. Maar gedoe met afwegen. Daarop kregen we het over synopet, dus dat ook maar eens proberen :-)

We hebben antimisselijkheidspil meegekregen en net na thuiskomst (ze was even 4 uurtjes alleen) heeft ze 5 gram brok op! (KD/mobility van Hills. De renal select brok wel geprobeerd, at ze inderdaad ook, ergens opgeschreven nog welke precies)

Oh en qua aankomen; wel iets, maar ze is klein. Ze komt vanuit 2,9 met de schildklier problemen, vandaag op 3550. Tussentijds in febr. Volgens mij 3200. Traag werkende schildklier, bedoel je dat ze dan sloom worden en aankomen?
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Nierfalen, schildklier (&artrose). Wat raden jullie aan mbt. eten/drinken?

Bericht door Synemios »

Ja dat is inderdaad 1 van de problemen.
Lizzy heeft ook nierproblemen en een te snel werkende schildklier, en daarbij voeselallergie, ibd en alvleesklierontsteking.

Maar ik bedoelde inderdaad dat als de schildklier te traag wordt ze aan kunnen komen en sloom kunnen worden.
Maar dat aankomen komt nu waarschijnlijk gewoon omdat de schildklier normaal reageert.
Dus ik zou inderdaad eerst weer terug gaan naar de Thiafeline en misschien dat de klachten dan minder worden.
Ik vind het ook snel hoor binnen 6 weken.
Wel fijn dat de waarden niet verslechterd zijn.

Synopet hoor ik veel goede dingen over, ik heb het zelf nooit gebruikt.
Wel heb ik op het laatst ook metacam gegeven aan mijn 18 jarige kat met nierproblemen en artrose.
Bij hem hielp dat het beste, voor ons was dat toen een bewuste keuze.
Maar normaal gesproken geef ik ook liever iets anders.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Poesz
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 07 mei 2020 12:57

Re: Nierfalen, schildklier (&artrose). Wat raden jullie aan mbt. eten/drinken?

Bericht door Poesz »

Jeetje, dat is een heel lijstje! Knap om dat stabiel te houden.

Ah dankjewel, ja dat idee heb ik inderdaad niet. Ze was altijd al aan de lichte kant, dus dit is eigenlijk gewoon prima nu. En inderdaad, T4 niet verder gedaald dan 12 (waar ik dus wel even bang voor was).

Helaas wil het eten nog steeds niet. Zo in de lunch eropuit voor die andere dingen. Maar eerlijk gezegd kijkt ze er niet eens naar om.. dus ben bang dat ik komende dagen moet blijven helpen. Ze is wel wat alerter lijkt het, wat er misschien op duidt dat ze zich al iets beter voelt.

Ja, ik heb het om die reden ook geprobeerd. Nu met de niervoeding (minder eiwit) is het springen wel achteruit gegaan. Toch minder spierkracht vooral achter. En ze schudt tegenwoordig ook met de pootjes, dat deed ze eerder niet, ik zie daar ook wel achteruitgang in.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Nierfalen, schildklier (&artrose). Wat raden jullie aan mbt. eten/drinken?

Bericht door Synemios »

Het is af en toe een heel gepuzzel maar gelukkig heb ik een dierenarts die goed mee denkt en ook op het forum heb ik veel aan adviezen, meedenken en steun van anderen.

Gisteren was ik ook even hier voor Lizzy aan het zoeken en toen kwam ik ook topics tegen van katten die niet meer wilde eten na het geven van felimazole.
Het duurt wel even voor het uit het lichaam is.
Ik hoop echt dat het beter gaat nu ze weer thiafeline krijgt.

Over voeding, het beste is uiteraard nierdieet, maar misschien vind ze senioren voeding wel lekkerder daar zou je dan nog ipakitine aan toe kunnen voegen.
Misschien dat daar ook iets meer eiwitten in zitten.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Poesz
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 07 mei 2020 12:57

Re: Nierfalen, schildklier (&artrose). Wat raden jullie aan mbt. eten/drinken?

Bericht door Poesz »

Wat fijn zeg, een goede dierenarts is zo belangrijk!
Ik vond de dierenarts van gisteren ook fijn maar ben nog wel een beetje zoekende.. (ze ging in ieder geval niet in verzet over het felimazole/thia verhaal en dacht inderdaad mee over die snelle daling, supplementen etc.) Volgende keer maar naar haar vragen.

Ik hoop inderdaad dat de felimazole de boosdoener is en we hier over een paar dagen verschil gaan merken.
Senior voeding at ze hiervoor inderdaad wel graag. Ik neem straks ook wat mee bij de Zoo&Zo. Helaas hebben ze daar volgens mij geen ipakitine en bestellen komt natuurlijk pas na het weekend binnen.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Nierfalen, schildklier (&artrose). Wat raden jullie aan mbt. eten/drinken?

Bericht door Synemios »

Voor een paar dagen gewoon zo seniorvoeding geven kan niet heel veel kwaad.
Veel dierenarts praktijken verkopen ook ipakitine.

Een klik is ook best belangrijk met je dierenarts.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Poesz
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 07 mei 2020 12:57

Re: Nierfalen, schildklier (&artrose). Wat raden jullie aan mbt. eten/drinken?

Bericht door Poesz »

Ik neem straks mee wat ze voorheen goed at, eten is nu even het belangrijkst inderdaad. Bij Zoo&Zo zit een apotheek, ik wordt straks teruggebeld.

Ik denk dat ik ook even stop met de thia. Dan liever eerst eten, komt die schildklier daarna wel weer. Ze zit nu op de bak. gisteren nog gepoept.. kwam er ook wat natter uit dan normaal. Ze snuffelt wel steeds aan het bakje.. Maar eten doet ze niet :-( Koekjes (die ik nu even probeer) dan weer wel. Dus hoop dat ik straks iets bij me heb wat ze net zo lekker vindt!
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Nierfalen, schildklier (&artrose). Wat raden jullie aan mbt. eten/drinken?

Bericht door Synemios »

Ik zou zelf niet stoppen nu met de thiafeline zonder overleg met de DA.
Ik weet niet hoe lang het duurt maar als die schildklier strakste hoog is dan ben je weer terug bij af.
Ik hoop ook dat er iets tussen zit wat ze nu wil eten.

Oh ja en mocht ze nou toch ook niet goed op de thiafeline reageren qua bijwerkingen dan is er ook nog carbimazol in tablet vorm.
Maar dat mogen ze pas voorschrijven als de thiafeline en felimazole niet goed werken of teveel bijwerkingen geven.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Poesz
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 07 mei 2020 12:57

Re: Nierfalen, schildklier (&artrose). Wat raden jullie aan mbt. eten/drinken?

Bericht door Poesz »

We hebben inderdaad nog even contact gehad met dierenarts. Die raadde ook aan door te gaan met thiafeline. Vooral omdat ze anders toch ook weer meer zou gaan plassen = vocht kwijt raken.

Ze heeft inmiddels mirtazepine en cerenia in het weekend gehad. Daarna weer zonder pillen gaan eten en tot nu toe blijft ze dat doen.
De stoof k/d van Hills valt inderdaad in de smaak!
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Nierfalen, schildklier (&artrose). Wat raden jullie aan mbt. eten/drinken?

Bericht door Synemios »

Fijn om te lezen dat het toch weer wat beter gaat en ze de stoofpotjes lekker vind.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Cerna

Re: Nierfalen, schildklier (&artrose). Wat raden jullie aan mbt. eten/drinken?

Bericht door Cerna »

Ik heb ooit een kat gehad met precies dezelfde kwalen (nierfalen, schildklier en artrose) en hij deed het goed op Felimazole.
Ik vind de T4 waarde wel erg aan de lage kant en ik vroeg me af wat je geeft en of dat precies dezelfde dosering is dan voorheen? Want wanneer de T4 zo snel gedaald is en je blijft geven wat je gaf, dan gaat dat natuurlijk gewoon door.
Ik had bij Cochi hetzelfde probleem: dan weer te laag en dan weer te hoog. Maar toen kwam Felimazole 1,25 mg op de markt en kon ik gaan 'spelen' (en dat is het voordeel van Felimazole want Thiafeline heeft niet zoveel verschillende sterktes).
Wanneer een kat nierfalen heeft en schildklierproblemen ziet mijn dierenarts het het liefst dat de T4-waarde tussen 40 en 50 zit ivm betere doorbloeding van de nieren.

Onze huidige oudste kat heeft ook artrose en heeft hier een tijd Metacam voor gehad. Maar na zes weken gebruik kwam ze aan de diarree. Ik ben toen een tijdje gestopt, maar al vrij snel nadat ik weer begonnen was ging ze spugen. En toen werd het tijd voor een alternatief.
Voor Cochi heb ik destijds Trias Omega van de Groene Os gehad, maar dat is erg vet en niet zo geschikt voor Amber. En toen vond ik Seraquin Omega. Het had goede recensies, maar het duurt wel even voordat het wat doet. Vorige week zat Amber opeens bovenop de klimpaal, maar deze week gaat het weer minder. Misschien omdat het wat kouder is?
Ze krijgt het nu drie weken dus ik wacht nog even af.
Het enige nadeel van de pillen vind ik dat ze erg groot zijn, maar ze schijnen ook lekker te zijn want Amber eet ze zo op. :smile:
https://www.medpets.nl/seraquin-omega/
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Nierfalen, schildklier (&artrose). Wat raden jullie aan mbt. eten/drinken?

Bericht door Synemios »

Ik heb meerdere katten gehad met die combi en mijn daen vonden het geen probleem als het rond de 10 zat maar hadden het weer liever tussen de 20-40 ( gemeten met het apparaat in Utrecht)
Daarbij is 50 discutabel aangezien je uit moet gaan van het apparaat waarmee gemeten wordt.
Het apparaat waar Lizzy meestal mee getest wordt heeft als referentie (13-52).
Als haar bloed opgestuurd wordt is de referentie (10-60) maar dan is de waarde ook hoger dan op het andere apparaat.
En de leeftijd speelt ook een rol.
Kortom ik zou als ze het verder goed doen, gewoon het advies van de da volgen want ze zeggen dus allemaal wat anders.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Poesz
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 07 mei 2020 12:57

Re: Nierfalen, schildklier (&artrose). Wat raden jullie aan mbt. eten/drinken?

Bericht door Poesz »

Heyhey,
Ik vind de T4 waarde wel erg aan de lage kant en ik vroeg me af wat je geeft en of dat precies dezelfde dosering is dan voorheen? Want wanneer de T4 zo snel gedaald is en je blijft geven wat je gaf, dan gaat dat natuurlijk gewoon door.
Volledig met je bezorgdheid eens, deze angst had ik dus ook. Gelukkig bleek die ingezette daling gewoon gestopt bij 12. (ref 10-60 uit mijn hoofd, zie ergens hierboven ook)

Ze was dus in 6 weken gedaald naar T4 = 12, maar daarna (weer 8 weken verder) was dit nog steeds een T4 van 12. En ja, we zijn dezelfde dosering blijven geven, ook na de switch naar Felimazole. Ik heb dit destijds expliciet nagevraagd, of dat wel klopte met zo'n snelle daling (ik had toen hier al flink ingelezen, maar ze zat natuurlijk ook niet mega giga hoog met 72). De dierenarts gaf aan gewoon door te willen gaan op Thia 2,5 x 2. Ze bleek dus gelijk te hebben, want we zitten nu nog steeds op 12.
Ik snap de gedachte dat je hem graag hoger ziet (ik misschien ook wel) maar dit is volgens mij voor Poes gewoon 'haar' waarde en de stap naar Felimazole laat ik na deze ervaring wel uit mijn hoofd voorlopig haha.

Poes is nu happy, eet, spint, drinkt en springt de laatste tijd ook weer op de boxspring (hoog!) in 1x. Hoewel de route via het trapje toch ook wel lekker is om te hebben ;)

Bedankt voor jullie tips, denkwijze en adviezen hierin, heel fijn!

Edit: Seraquin ken ik niet, wel even opgezocht. Kan niet vinden wat erin zit (afgezien van de supplementen etc) en daar heb ik dan wel mijn twijfels bij als een kat het 'zo opeet'. Want dan zitten er vast andere dingen in, die een nierkat mogelijk niet mag. Ze krijgt nu pea (al een heel tijd) door haar natvoer heen. Lijkt wel wat te doen! :edance: Mogelijk dat ik nog synopet ga bestellen.
Plaats reactie