allergische poes reageert op wat andere kat eet?

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

Re: allergische poes reageert op wat andere kat eet?

Bericht door yana »

Gizmo heeft geen allergie. Dat we weten. Alleen Spotje.
Maar wat was dan de reden van Bella dr afvallen? Toch nieren? Of nb?
Gizmo zn nierwaardes zélf zijn nog normaal. Alleen sdma is verhoogd.
Gekke is dat zn poep er vrij normaal uitzag gister. Kwa hoeveelheid.
Morgen middag eerste consult da. Hoop dat ze dan al verder onderzoel gaat doen maar zal niet ivm tijd/plek. Zal wel woensdag worden😔
Ik zal al mn kracht hard nodig hebben. Zware tijden😔
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: allergische poes reageert op wat andere kat eet?

Bericht door Synemios »

Ik denk dat als alleen de sdma verhoogd is bij Gizmo en de rest van de nierwaarden ok je de nieren wel uit kunt sluiten wat het afvallen, slecht eten en niet goed voelen betreft.
Ik begrijp dat je ontzettend ongerust bent maar er zijn nog heel veel andere opties, en ik hoop dat er iets uit komt wat te behandelen is.
Goed dat je naar een andere DA gaat voor een 2nd opinion.
Sterkte Yana,
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

Re: allergische poes reageert op wat andere kat eet?

Bericht door yana »

Dank. Tis niet zozeer second opinion. De 1 e da was hele goede da maar er zijn er maar een paar in die praktijk die echos en scopien doen. Die er echt heel bedreven in zijn. En daar hoorde de 1e da niet bij. Dus moest ik naar een andere
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: allergische poes reageert op wat andere kat eet?

Bericht door Synemios »

Ja klopt niet iedereen kan dat.
Eerder meedenken en kijken is het dan, misschien dat de echo duidelijkheid biedt.
Ik ga hard voor je duimen.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

Re: allergische poes reageert op wat andere kat eet?

Bericht door yana »

Ziet er niet goed uit voor mn menneke😢😫 da vond zn buik te vol aanvoelen maar kon er geen echte vinger op leggen. Maar ze wou inderdaad echo woensdag. Maar goed dat ik dus al vrijdag tijd had laten blocken. Ik voelde de bui al hangen😫😢
Er zal dus waarschijnlijk inderdaad wat zitten. Tumor tumoren of iets wat stuwt, 1 grote tumor lijkt me niet dat had ze wel gevoeld. Denk meer aan stuwing of uitzaaiingen. Niet dat dat het resultaat verandert. Ziet er dus inderdaad naar uit dat ik vorige week al gelijk had; gaat niet meer goedkomen met mn lieve menneke😫😢
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: allergische poes reageert op wat andere kat eet?

Bericht door Synemios »

Heeft ze gezegd dat ze dacht aan een tumor?
Of waren er nog andere opties waardoor de buik te vol aanvoelt?
Nu moet je helaas weer wachten.
Sterkte woensdag.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

Re: allergische poes reageert op wat andere kat eet?

Bericht door yana »

Nee heeft ze niet specifiek gezegd. Ze wil kijken of er misschien wat zit/ te zien valt. Ze zei dat het ook voorgekomen is dat ze vind dat de buik te vol is en ze niks vind op de echo. Maar aan de andere kant zegt ze, moet dat afvallen ergens vandaan komen. (maarja ze had bij die andere katten ook met reden echo gedaan natuurlijk; die klachten moeten ook ergens vandaan komen). Het kon ook vb gasvorming zijn in de darmen. Ze zei wel dat het leek alsof hij geen voedingsstoffen opneemt. Ik dacht zelf ook al aan alvleesklier.
Blíjft heel onwerkelijk; zn poep is vrij normaal kwa hoeveelheid, hij eet vrij regelmatig keer of 5/6 per dag soms ook uitgebreid. Smorgens staat hij blij bij zn voerbak te wachten. Hij is erbij met opstaan, hij bedelt om zn snack, gaat mee naar buiten..Hij was gister avond zelfs weer aan het rennen😳 dat het dan tóch morgen einde verhaal is.. is niet te bevatten.. tuurlijk ik wéét dat dit allemaal waarschijnlijk alleen dankzij de metacam is maar tóch. Als je niet wist van zn gewicht zou je me voor gek verklaren en zeggen dat het een gezonde kat is..😢😫
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

Re: allergische poes reageert op wat andere kat eet?

Bericht door yana »

Voorlopig, goed nieuws! Niks engs te zien op de echo! Had da ook niet verwacht. Die vertrouwde het ook niet. Bolle buik die da verdacht vond was puur gasvorming. Darmen stonden vol gas.
Enige wat opviel was de routing van deel vd darmen. Die liep achter de maag ipv erboven of vv ik weet het niet meer maar daar kon ze verder niks mee. Ook niet bekend of hij hiermee geboren is of niet.
Alvleesklier was niet te zien dus ok. Nieren waren wel slechter aan het worden maar dat hoort bij oude kat en is hier niet oorzaak van. Zn waardes waren immers nog goed op sdma na.
Pffff ff bijkomen.. ben weer 10 jr van mn leven kwijt.. en gizmo moet ook bijkomen. Erg stressvol allemaal.
Maar ben superblij dat ik, voor nu, nogff van hem mag genieten!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: allergische poes reageert op wat andere kat eet?

Bericht door Anne »

oh dat is zeker goed nieuws, je zou bijna de vlag uithangen :-P
heeft de da nog gezegd wat de reden was van de gasvorming in de darmen?
Doet mij zelf aan een voedselovergevoeligheid denken, heeft de da je nog een soort van voedingadvies gegeven?
Nou geniet maar lekker van je kereltje
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: allergische poes reageert op wat andere kat eet?

Bericht door Synemios »

Dit is vreemd, ik had gisteren gereageerd en heb denk ik niet op enter gedrukt.
Heel goed nieuws en zo zie je maar weer dat soms alleen voelen gewoon niet voldoende is.
Ik ga mee met Anne haar gedachten over wat het dan wel kan zijn.
Wat zei de DA daarover?
Geniet nu eerst maar even van dit nieuws en probeer samen met Gizmo een beetje bij te komen 😉
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

Re: allergische poes reageert op wat andere kat eet?

Bericht door yana »

Ik vermoed dat het van het extra energy blik is dat ik hem de laatste dagen gaf om hem te ondersteunen (Hills A/D Restorative). Hij heeft altijd al gehad dattie van blik makkelijk kotst, winderig wordt en herrie in de ingewanden heeft. Dus daar denk ik aan.
Verdere voedselovergevoeligheid kan eigenlijk niet daar hij mee eet met Spotje dr hypoallergenic.
De andere routing van deel darmen komt misschien ook wel vd gasvorming. Als je een slang vol lucht zet gaat hij ook daarheen waar plek is. Doet de slang vd droger bij mij ook ;-)
inderdaad bijkomen, voel me nu nóg uitgeput. Gistermiddag als een blok op de bank in slaap gevallen. Met Gizmo erbij ;)
Nu verder plan van aanpak voor allebei bedenken. Mbt Metacam, niervoer (combi hypoallergenic), evt supplementen ja/nee etcetc
Nog dank vd tip mbt combivoer hypoallergenic-renal trouwens. DA wist wel dat er combivoeren waren maar wist niet dat deze er óók was. Ze stelde eerst een lekker 'drankje' voor voor Spotje. Voor ondersteuning nieren. Maar dat wou ik niet omdat lekker doorgaans betekent dierlijke eiwitten. En dan ga ik van een chronisch probleem (nier) naar een acuut probleem (braken door allergie). Dus opperde ik dit combivoer. Nu nog wachten tot het binnenkomt.
Hópen dat zn snelle afvallen nu wel stopt. Anders weet ik ook niet meer waar ik de oorzaak moet zoeken.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: allergische poes reageert op wat andere kat eet?

Bericht door Synemios »

zet je ze beiden over op de hypoallergenic-renal?
Lizzy doet het er goed op, Luna kreeg er diarree van maar ja Luna reageert ook op de normale hypoallergeen van RC en Hills en eigenlijk alles wel behalve dan de insect-aardappel van virbac.
Trovet heeft er ook 1 voor beiden, mocht dit voer problemen geven:

https://www.medpets.nl/trovet-renal-rid ... wSEALw_wcB
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

Re: allergische poes reageert op wat andere kat eet?

Bericht door yana »

Ok. Goed om te weten! Al vind ik de aanwezigheid van elke, in tact zijnde, dierlijke eiwitbron eng voor Spotje. Dat vind ik mooi aan de RC. Daarin is alles gehydrolyseerd. (stuk gemaakt). Dus niet meer herkenbaar voor het immuunsysteem als dierlijk eiwit.
Ja ik ga ze er beide op zetten. Ze eten nu ook beide hypoallergenic en hebben jaren terug ook met Rosa meegegeten met niervoer. Scheiden is niet betrouwbaar (genoeg). Die voerbakken met chipwerking zijn, als ik de reviews lees, niet 100% betrouwbaar. Dus dat risico loop ik niet.
Heb je een link naar die Virbac insect-aardappel? Die ken ik niet.

Blijf het wel raar vinden dat DA zei dat misselijkheid misschien óók een rol speelde bij de katten. Terwijl bij beide het ureum, waar ze misselijk van worden, gewoon binnen spec is. Kan nergens vinden dat ze van sdma misselijk worden.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: allergische poes reageert op wat andere kat eet?

Bericht door Synemios »

vind ik ook niks hoor Yana vooral bij Luna niet.
Maar ik dacht ik geef die ook even nog als optie.
Ik had Lizzy zylkene gegeven en nu kan ze weer niet tegen die capsule.
Terwijl er toch bij staat hypoallergeen.

Als de ureum normaal of licht verhoogd is, dan zijn ze daar niet misselijk van volgens mijn dierenarts.

Lizzy had een sdma van 12 met een crea van 318 en een ureum toen van 21.
Dus ik weet niet zo goed wat ik van de sdma moet vinden en ze kunnen mij ook niet uitleggen hoe dat zit.
Zijn uitzonderingen zeggen ze.

Ja de link van het voer heb ik.

https://www.medpets.nl/hpm-veterinary-d ... t-allergy/

Zooplus heeft de zalm variant in het assortiment, de insect helaas nog steeds niet.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

Re: allergische poes reageert op wat andere kat eet?

Bericht door yana »

Volgens mij weten ze nog te weinig van heel dat sdma. En de exacte betekenis en link met nierfunctie. Ze weten alkeen dát er link is. Gizmo zn sdma is hoger dan dat van jouw lizzy maar urea en crea binnen spec. Spotje dr crea op de grens ureum binnen spec. Sdma te hoog nb hie hoog. Ik vraag daar normaal ook niet naar. Ik krijg er alleen maar stress van en kan er toch niks mee/aan doen. Maar toevallig noemde da de waardes helaas zelf
Plaats reactie